VIKTIGT! Känner du igen föraren på bilden?

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Låter tveksamt att Länsstyrelsen hade gett dom tillstånd att färdas ute i terrängen.:va

Du kör med vad du vill på egen mark så länge det inte sker i tätbebyggt område och därför kan anses som störande mm. Det är ingen skillnad mot att ex vis köra traktor på en åker för den som äger marken eller om markägaren ger tillstånd för någon annan att göra det. Allt utanför väg anses som terräng och omfattas normalt av terrängkörningslagen.

Som ett exempel så kör jag själv MC på militär mark men då har jag även bemyndigande att själv utfärda körorder och inte har Länsstyrelsen varit med vid utfärdandet av det tillståndet

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Du kör med vad du vill på egen mark så länge det inte sker i tätbebyggt område och därför kan anses som störande mm. Det är ingen skillnad mot att ex vis köra traktor på en åker för den som äger marken eller om markägaren ger tillstånd för någon annan att göra det. Allt utanför väg anses som terräng och omfattas normalt av terrängkörningslagen.

Som ett exempel så kör jag själv MC på militär mark men då har jag även bemyndigande att själv utfärda körorder och inte har Länsstyrelsen varit med vid utfärdandet av det tillståndet

Nej du får inte köra i skogen bara för att du äger den. Terrängkörningslagen gäller överallt. Om du inte är ute och utövar skogs- eller jordbruk med endurohojen förstås. :)

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Du kör med vad du vill på egen mark så länge det inte sker i tätbebyggt område och därför kan anses som störande mm.
Inte alls, Terrängkörningslagen och -förordningen är ganska tydliga i den saken. Den enda egna mark som är generellt undantagen är tomtmark, vilket inte är detsamma som skogsområden eller åkrar.
Det är ingen skillnad mot att ex vis köra traktor på en åker för den som äger marken eller om markägaren ger tillstånd för någon annan att göra det.
Traktorkörning i jorbruk eller skogsbruk är undantaget, vilket också framgår rätt tydligt.
Nej, självklart inte. Regeringen har bestämt att Försvaret får medge undantag från förbud när det finns särskilda skäl - vilket du möjligen borde känna till om du har bemyndigande att utfärda körorder. :)

jag tyder det som sådan att foto
nissen inte gillade vad han såg och kastade något på mc-n som då gav igen & som straff blev han av med sina saker
Vad grundar du det händelseförloppet på?
man ska inte lägga sej i är vad jag fösöker få fram, vi har poliser till sådant
Bra att komma ihåg om/när din hoj håller på att bli stulen eller du själv åker på stryk i en korvkö. Inte lägga sig i, inte lägga sig i... vi har poliser till sånt.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nej du får inte köra i skogen bara för att du äger den. Terrängkörningslagen gäller överallt. Om du inte är ute och utövar skogs- eller jordbruk med endurohojen förstås. :)
Äggsagtemente så illa är det.
Själv har jag tillåtelse (inte tillstånd) att köra på stora arealer, emedan såväl min far som min svärfar äger ganska mycket skog.
Jag har även jakträtt på dessa marker.
Detta innebär inte att jag får störa annat löst folk som utnyttjar allemansrätten.
Hänsyn, komunikation och ärlighet har hittills hållt mig undan från problem.
Har dock tidigare fått påhälsning av lagens väktare efter att bekymrade medborgare anmält att jag buskör.
Oärlighet och brist på bevis har då hållt mig undan från problem.

Naturskyddsområden skall man ge fan i.
Andras mark skall man hålla sig undan från.
Skog representerar ett stort ekonomiskt värde.

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
I början på den andra delen skrev du att detta hände dig och att det var du som parkerade bilen. Och alltså blev aggresiv och värgade lyda. Men det har alltså inte hänt. Trots att du skrev att det hände dig. Ok, då förstår jag. Om du inte förstår, be någon bredvid dig som kanske är smartare skriva åt dig.

Nu ska jag ta det här sakta så att du ska förstå....

Den första delen var kanske hur mannens version skulle se ut!
Följer du med so far Lurch??

Den andra versionen var hur det verkligen skedde.
Jag skrev att mannen började skrika på mig....och om jag då försökte förklara varför jag stod där och att inget skulle komma till skada pga det så kanske det ur hans version tolkas som om jag käftade emot, blev aggresiv, misshandlade honom eller kanske tände eld på hans hus. Vad vet jag.
Det jag försökte säga är att det alltid finns två eller fler versioner. Antingen är 1 rätt eller så ljuger både alt alla.

Och nu så är man ju van att det alltid kommer en korkad mupp som ska ordbajsa eller bara allmänt slänga ur sig dumma kommentarer utan att fatta innebörden av vad man skrev. O denna gång blev det du Lurch, grattis :tummenupp
Nu kanske det var mitt fel som trodde att det jag skrev skulle vara försåeligt för alla. Isåfall ber jag om ursäkt för det....och så är det bara att pm:a mig nästa gång du inte kopplar så ska jag förklara det för dig.

Puss o kram!

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Haha....just trying to make a point angående tråden som skapades o dess innehåll ;)

Ja det gick ju sådär.

Jag skrev ju tidigare att jag förstod men det gick tydligen inte heller in. Nåt pm behövs inte alltså. Dina påhopp kan du behålla för dig själv, det är inte så kreativt.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
att ta lagen i egna händer är inte ok men att försvara sej mot angrepp är lagligt, som jag skrev är det självförsvar, man står ju inte och ta emot slag med en pinne å säger jag får inte försvara mej enligt sh,:D

När hotet övergår försvinner självförsvar, tex en person slår ner dig du faller i backen, personen går då och sätter sig på en bänk och tänder en cigg.
När du sen vaknar får du inte gå och ge han en smäll och hävda självförsvar, dock gäller envarsgripande.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det största problemet med att vandra livet fram med ögon och öron öppna är alla dumheter man får se och höra....

Henrik

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
...så får man känslan av att du lägger dej i saker som du inte har att göra med
tex får inte köra här i parken, du spottade i skogen m.m jea då får man skylla sej skälv om man leker polis, han har ju så klart rätt att försvara sej om du försöker stoppa honom från att köra där,

På vilket sätt leker man polis om man tar ett foto på någon som begår en olaglig handling?

man ska inte lägga sej i är vad jag fösöker få fram, vi har poliser till sådant & det kan finnas en bra orsak till varför dom körde just där och inget vi ska ta reda på,
:rofl:rofl:rofl:rofl:rofl:rofl:rofl
IQ
fiskpinne_1148479153.jpg

Last edited:

Crazzin

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
1300cc
På vilket sätt leker man polis om man tar ett foto på någon som begår en olaglig handling?

:rofl:rofl:rofl:rofl:rofl:rofl:rofl
IQ
fiskpinne_1148479153.jpg

varför skulle dom gå på en kille som tar foto ?

självklart är det ju inte hela sanningen.

och vad grundar jag det på som de flesta bruka säga här :D

jo att det låter orimligt att en kille på mc helt plötsligt hoppar av och slå in näsan på honom och tar allt han har, sedan blir det ju inte bättre av att det fattas info om händelse förloppet,

ska jag vara ärlig tycker jag det ser ut som 2st turister som hittat hit och inte vet att det är olagligt att köra där, som sedan blir påhoppad av en nisse

jo finns massa fina historier man kan dra så fram med sanningen istället

vad grundrar jag det på:gnissla

Daint

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2008
Hoj
På g

jo att det låter orimligt att en kille på mc helt plötsligt hoppar av och slå in näsan på honom och tar allt han har, sedan blir det ju inte bättre av att det fattas info om händelse förloppet,

ska jag vara ärlig tycker jag det ser ut som 2st turister som hittat hit och inte vet att det är olagligt att köra där, som sedan blir påhoppad av en nisse

Om en person kör en (eventuellt) stulen cross i ett naturreservat och samtidigt blir fotograferad när han/hon gör det, så kanske det inte är helt otänkbart att densamma kan gå till attack mot personen som tog kortet?
Allt för att undanröja så kallade bevis. Må vara långsökt, men det är en sida av saken som jag ser det.
Ingenting är omöjligt som Gunde sa. :tummenupp

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.

Det är absolut inget konstigt med situationen. En del människor känner sig väldigt kränkta när det blir fotograferade, speciellt om det är under utövandet av något de inte får göra, och kan agera därefter.

Av beskrivingen som fanns tidigare så utgick jag från att händelsen utspelade sig senare, när hojåkarna stod still. De stannade isf inte för att dänga killen.

Misshandeln är inte beskriven, men den kan lika gärna ha bestått av hårda knuffar, det måste inte ha varit slag.

dontompa

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2008
Hoj
cbr 600f -96
jag blir imponerad av alla korkade, ogenomtänkta, egoistiska, konstiga och rent idiotiska inlägg man får läsa i en sån här tråd. läser dock med viss förtjusning ett och annat vettigt inlägg (tack till er, man kan ju tappa tron på människan för mindre), dvs helt vanliga åsikter, med lite normal respekt för andra människor och deras hälsa, såväl som sin egen. självklart kan en händelse beskrivas och återberättas på tusen och ett sätt, med nyanser fler än hos den fetaste vaion, men kom igen.. kontentan är fortfarande den att en kille fick stryk för nånting som var långt ifrån värt att få stryk för.. snubbarna på hoj var idioter hur som helst. det är ju i alla fall nånting ingen kan ta ifrån dom.

PS om ni får tag på dom, kan ni ju damma in ett inlägg här om deras eventuella medlemskap och anv namn, det verkar ju som dom och en del här inne skulle bli bästa kompisar på nolltid.! Grattis.! :tummenupp

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Några fågelskådare hytter med näven och tar bilder på en crossåkare, han lackar och tar med våld minneskortet, resten lämnar han kvar på plats och sticker igen.

Summa summarum: Är du fågelskådare får du stryk. Kan ju inte vara första gången direkt:) :rolleyes:

Mammas Nya Kille

Bäst i test!
Gick med
4 Feb 2006
Hoj
wr250f
jag blir imponerad av alla korkade, ogenomtänkta, egoistiska, konstiga och rent idiotiska inlägg man får läsa i en sån här tråd. läser dock med viss förtjusning ett och annat vettigt inlägg (tack till er, man kan ju tappa tron på människan för mindre), dvs helt vanliga åsikter, med lite normal respekt för andra människor och deras hälsa, såväl som sin egen. självklart kan en händelse beskrivas och återberättas på tusen och ett sätt, med nyanser fler än hos den fetaste vaion, men kom igen.. kontentan är fortfarande den att en kille fick stryk för nånting som var långt ifrån värt att få stryk för.. snubbarna på hoj var idioter hur som helst. det är ju i alla fall nånting ingen kan ta ifrån dom.

PS om ni får tag på dom, kan ni ju damma in ett inlägg här om deras eventuella medlemskap och anv namn, det verkar ju som dom och en del här inne skulle bli bästa kompisar på nolltid.! Grattis.! :tummenupp
:klappar :backontop

Noll-Koll

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
450 exc
Hahaha! :D Chronic är min idol!
Några fågelskådare hytter med näven och tar bilder på en crossåkare, han lackar och tar med våld minneskortet, resten lämnar han kvar på plats och sticker igen.

Summa summarum: Är du fågelskådare får du stryk. Kan ju inte vara första gången direkt:) :rolleyes:

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati