Men jag förstår nu inte att kraven på en motorbana ska behöva vara lägre eller samma som gatkörning.
Eftersom samhället förändras, kommer närmare motorbanorna, förståelsen ökar för hur buller påverkar/skadar oss etc.
På en motorbana är det konstant ljud/buller hela dagen/i hela veckan/samt helgen. Nästa gång du är i Anderstorp, åk in till Anderstorp city medan dom kör på banan. Även där kan det låta som om motorcyklarna ligger och drar på nästa tvärgata, och det är 2km från motorbanan. Jag är förvånad över hur toleranta Anderstorp/Gislaved -borna är med ljudet.
Tänk att vakna upp pga en moppepojke står och gasar utanför ditt fönster, varje morgon. Eller du kanske jobbar kväll/natt och sovit 2h, sen börjar moppepojken gasa utanför ditt fönster, och samma sak varje dag....
Nu ska ja säga något som gör att jag låter som en gammal gubbe som tjatar i termerna "det var bättre förr"
När farsgubben tävlade på 60-talet... så lät de många reser värre än idag, (skadligt högt) men det var endast vid ett enda tillfälle som de klagades på ljudet, o de va när de körde i skarpnäck mitt i stan. När de körde på de banor vi pratar om va det ingen som pep.
Med det sagt så vill ja tillägga att givetvis går tiderna framåt, och de som var ok för 100 år sen, är inte det idag, full förståelse för det.
Det var bättre förr!!
På den tiden var motorsport accepterat av samhället, ibland lite av en familjefest att åka dit, som det för vissa är med STCC idag. Vi har och har haft ett kungahus som vart motorsportintresserade. Det finns fortfarande Svenska vinterrallyt, en liten sak som sätter Sverige på kartan. Men som du avslutar med, det som var okej då, kanske inte är okej idag, men man får göra det bästa av saken.
Men om denna utveckling fortsätter som den gör... då kan vi på allvar glömma att vi kan utöva motorsport i framtiden. Nu har man nått en gräns där vi då med nöd o näppe kan använda originaldämpare. Vad säger myndigheterna om 10-15 år ? som de sett ut senaste 60 åren blir iaf bara värre (för oss)
Om inte förarna gör något åt saken, för det är endast förarna som kan åtgärda det, så ser det mörkt ut. Att klaga på miljöinstanser, svemo etc, vad hjälper det?
Nu är det visserligen en skillnad på olika banor ang banägarens ljudkrav och reglementets ljudkrav. Därför sattes 95db för att förarna skulle ha en ljudgräns som klarar samtliga banor. Nu kommer jag inte ihåg sanningen, men har för mig att det var en sänkning på 1db från tidigare värde (finns en ljudtråd från 2009 med samma tugg som i denna tråd...)
Tack ska du ha.. vet inte om du e allvarlig eller ironisk, men tack iaf. Just nu har ja all tid i världen då ja sitter på en flygplats och har 4 timmar till avgång därav nytt lååångt inlägg
Det var seriöst menat! Inte många som kan föra en diskussion samtidigt som dom försöker att förstå sin motpart.