Stämmer jättebra, det finns sannolika skäl. Men det är inte samma sak som att det var det som havererade motorn.
Det finns mycket som kan skada en motor, och det är inte första motorn som körs sönder på bana. Hur ska man veta om det fanns början till felet på motorn innan race? Vad är felet på motorn? etc..
Exempel:
Värmerelaterat kan mycket väl bero på db-killer, om det körts på samma mapp.
Lösa bultar till lageröverfall, nja...
Stämmer jättebra, det finns sannolika skäl. Men det är inte samma sak som att det var det som havererade motorn.
Det finns mycket som kan skada en motor, och det är inte första motorn som körs sönder på bana. Hur ska man veta om det fanns början till felet på motorn innan race? Vad är felet på motorn? etc..
Exempel:
Värmerelaterat kan mycket väl bero på db-killer, om det körts på samma mapp.
Lösa bultar till lageröverfall, nja...
Fredde har ganska bra koll på sina motorer....
nej ja har inte sagt att de va de heller... citerade bara ett protokoll me anledning av att du undra om han va säker på de. Om jag försökt använda protkollet för att hävda att de verkligen va fastställt hade ja inte tagit med delen om att de "bara va sannolikt"
Men du menar att det finns många orsaker till att en motor kan gå sönder !? Då fick man lära sig ngt nytt såhär på kvällskvisten
Mycket trams har man läst från dig i denna tråd men nu har du skitit i det blå skåpet. Det är Watz vi snackar om. Enough said!
Det han menar är att Watz har grymt bra koll på sina motorer och han härleder skadorna på motorn till den itvingade db-killern. Finns ingen större anledning att misstro det.
Du citerade mitt inlägg som om det skulle vara sanningen, därför mitt svar.
...hack i skivanJag förstår vad du menar. Det finns dom som har 100% koll på sina saker, sen finns det dom som aldrig byter olja under hela säsongen.
Försök att förstå nu vad jag menar:
Då betyder det att Watz hade en db-killer han aldrig skulle kunna köra med, för den dagen han stoppa den i ljuddämparen skulle motorn gå sönder, eller?
ja då blev de fel... men oavsett va alla säger, så ifrågasätter du mer eller mindre allt. Din ställning i tråden känns som att du vill försvara myndigheternas krav på sänkta ljudvärden för sporten, som, hur mycket du än vill säga emot mig o lägga allt på förarna, ställer till det för oss.
Återigen till protokollet t ex, läser man de så va de ju en enda soppa, beror detta i grunden på arrangören ? - nej, beror de på förarna? -nej Beror de på att naturhjältarna anser att världen blir bättre om vi bullrar lika lite som en diskmaskin hos närmsta granne? -ja..
Om någon säger att Watz sagt att hans motor havererade pga att han var tvungen att modifiera systemet för att uppnå ljudkraven (som de visa sig att han redan gjort ) och detta påstående även får samtycke från ngn ansvarig på svemo, så mååååste du ändå komma med 17 raketforskaridéer kring att det inte alls behöver vara av den anledningen.
Du kanske rentav jobbar med miljöfrågor på naturvårdsverket och har en eldriven honda cbr som går igenom alla ljudkrav. För om någon annan me en likadan honda påstår att han inte gjort de, o tycker de e märkligt att ljudkraven e så låga, då har du återigen 17 ideér kring hur han trimmat, eller gasat för mkt, eller för lite, eller säkert passerat ljudmätningen på fel sätt.
Misstror dig inte!
Denna händelse var ju inte igår, så har det kommit fram någon klarhet vad som hände med motorn? Om det nu berodde på en db-killer, vad var det som orsakade skadan? För högt tryck, värme etc... Vad det en db-killer som tillverkaren av avgassystemet tagit fram, eller var det en hemmapulad db-killer?
Min tanke grundar sig på att han är inte ensam om att köra med db-killer, så det kan vara bra för andra att veta vad som kan hända, varför det händer samt hur man förebygger det.
Du citerade mitt inlägg som om det skulle vara sanningen, därför mitt svar.
Förklara vad som är trams.
Så Watz motorcyklar kan inte gå sönder, eller jo, när man sätter i en db-killer.
Hur säkert är det att det var db-killern som gjorde att motorn gick sönder?
Jag var där när det hände att Wats maskin sa upp sig.
Han hade riktiga snygga fräscha ljudämapre som klarade gott å väl ljudkravet. Men så var det en funkis som såg att han inte hade en sk db killer och blev rabbiat för att han inte hade den i. Så dom skulle inte släppa ut han på banan. Så fredde körde till bussen å tvingades slänga i db killer i sin hoj. Och den var inte mappad för en sådan DB kille så avgas tempen steg så pass mycket så den explodera....Pysch jag tycker du är vekligen ute på hal is...sluta citera sådant som gör folk tokiga. gör det för ditt eget bästa. Jag tycker du är schysst å så. men när folk ringer till mig å frågar om dig är inte kul.
MVH BC
Snälla stäng den här tråden.....
Med andra ord får man låta ca 4 dB mindre på en SM-tävling än på en träning?
Absolut INTE, det är samma regler på tävling som träning.
Vad jag menar är att 2009 var det 10 meter från BANKANTEN
2010 är det 10meter från IDEALSPÅR och det ger att om man hade 95dB 2009 så får man 99dB 2010
På det sätt som mättes 2009 så måste alltså haft motsvarande 91dB i förbifart för att klara sig 2010, på LMS
Detta gäller då den FASTA mätaren på LMS
Det värde som mätaren visar måste man alltså plussa på 4 för att det vara 10 meter från idealspår, kontra förut då man kunde läsa värdet rakt av.
//håkan
är det då inte så att de nya reglerna är "onödigt" hårda?
Jo, tyvärr är det ju så även om jag förstår Svemos tanke med att få ner ljudet redan nu för att nå målen om några år. Problemet som jag ser det är att Svemo valt en mätmetod som de inte klarar av att hantera eller förklara. Metoden har bevisligen allt för stora brister och jag hoppas den försvinner redan till nästa SM-tävling....är det då inte så att de nya reglerna är "onödigt" hårda?
Eller så är det förarna som inte kan hantera denJProblemet som jag ser det är att Svemo valt en mätmetod som de inte klarar av att hantera eller förklara. Metoden har bevisligen allt för stora brister och jag hoppas den försvinner redan till nästa SM-tävling.
Sant! Jag försvarar inte ljudkraven, utan jag förstår dom.
Tycker också att det ska finnas ljudkrav, om alla körde raka rör skulle jag tycka de blev lite jobbigt i längden, (även om de e ballt en kort stund.) Men jag förstår nu inte att kraven på en motorbana ska behöva vara lägre eller samma som gatkörning.Håller inte med dig, tyvärr.
Ljud kan/är hälsofarligt. Det finns i hela samhället, och troligen de flesta även inom racing tycker att det är bra att det finns restriktioner för ljud på våra arbetsplatser tex. eller att man inte får låta hur mycket/sent man vill i sin lägenhet. Buller måste kontrolleras.
Mycket moget sagtSen kan jag hålla med dig och många andra om att man kanske ska välja sitt boende lite efter område. Vill man ha en sjö i närheten så söker man sitt boende runt vatten, men vill man ha det tyst och skönt så ska man inte söka boende vid en motorbana eller flygplats etc.
Ps, Jag är imponerad att du lägger tiden och faktiskt skriver mer än 2 rader. Jag förstår mycket bättre hur du ser på saker!
Blir själv jävligt störd när dom håller på o skjuter när vi är o tränar cross på blixås. Usch!!
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |