VIKTIGT! SM i roadracing 7-8 augusti flyttas till Anderstorp Raceway!

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Stämmer jättebra, det finns sannolika skäl. Men det är inte samma sak som att det var det som havererade motorn.
Det finns mycket som kan skada en motor, och det är inte första motorn som körs sönder på bana. Hur ska man veta om det fanns början till felet på motorn innan race? Vad är felet på motorn? etc..
Exempel:
Värmerelaterat kan mycket väl bero på db-killer, om det körts på samma mapp.
Lösa bultar till lageröverfall, nja...

nej ja har inte sagt att de va de heller... citerade bara ett protokoll me anledning av att du undra om han va säker på de. Om jag försökt använda protkollet för att hävda att de verkligen va fastställt hade ja inte tagit med delen om att de "bara va sannolikt" :tungan

Men du menar att det finns många orsaker till att en motor kan gå sönder !? Då fick man lära sig ngt nytt såhär på kvällskvisten :tummenupp
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Stämmer jättebra, det finns sannolika skäl. Men det är inte samma sak som att det var det som havererade motorn.

Det finns mycket som kan skada en motor, och det är inte första motorn som körs sönder på bana. Hur ska man veta om det fanns början till felet på motorn innan race? Vad är felet på motorn? etc..

Exempel:
Värmerelaterat kan mycket väl bero på db-killer, om det körts på samma mapp.
Lösa bultar till lageröverfall, nja...

Mycket trams har man läst från dig i denna tråd men nu har du skitit i det blå skåpet. Det är Watz vi snackar om. Enough said!
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Fredde har ganska bra koll på sina motorer....

Misstror dig inte!

Denna händelse var ju inte igår, så har det kommit fram någon klarhet vad som hände med motorn? Om det nu berodde på en db-killer, vad var det som orsakade skadan? För högt tryck, värme etc... Vad det en db-killer som tillverkaren av avgassystemet tagit fram, eller var det en hemmapulad db-killer?

Min tanke grundar sig på att han är inte ensam om att köra med db-killer, så det kan vara bra för andra att veta vad som kan hända, varför det händer samt hur man förebygger det.

nej ja har inte sagt att de va de heller... citerade bara ett protokoll me anledning av att du undra om han va säker på de. Om jag försökt använda protkollet för att hävda att de verkligen va fastställt hade ja inte tagit med delen om att de "bara va sannolikt" :tungan

Men du menar att det finns många orsaker till att en motor kan gå sönder !? Då fick man lära sig ngt nytt såhär på kvällskvisten :tummenupp

Du citerade mitt inlägg som om det skulle vara sanningen, därför mitt svar.

Mycket trams har man läst från dig i denna tråd men nu har du skitit i det blå skåpet. Det är Watz vi snackar om. Enough said!

Förklara vad som är trams.

Så Watz motorcyklar kan inte gå sönder, eller jo, när man sätter i en db-killer.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det han menar är att Watz har grymt bra koll på sina motorer och han härleder skadorna på motorn till den itvingade db-killern. Finns ingen större anledning att misstro det.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det han menar är att Watz har grymt bra koll på sina motorer och han härleder skadorna på motorn till den itvingade db-killern. Finns ingen större anledning att misstro det.

Jag förstår vad du menar. Det finns dom som har 100% koll på sina saker, sen finns det dom som aldrig byter olja under hela säsongen.

Försök att förstå nu vad jag menar:

Då betyder det att Watz hade en db-killer han aldrig skulle kunna köra med, för den dagen han stoppa den i ljuddämparen skulle motorn gå sönder, eller?
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Du citerade mitt inlägg som om det skulle vara sanningen, därför mitt svar.

ja då blev de fel... men oavsett va alla säger, så ifrågasätter du mer eller mindre allt. Din ställning i tråden känns som att du vill försvara myndigheternas krav på sänkta ljudvärden för sporten, som, hur mycket du än vill säga emot mig o lägga allt på förarna, ställer till det för oss.

Återigen till protokollet t ex, läser man de så va de ju en enda soppa, beror detta i grunden på arrangören ? - nej, beror de på förarna? -nej Beror de på att naturhjältarna anser att världen blir bättre om vi bullrar lika lite som en diskmaskin hos närmsta granne? -ja..

O surt som fan e väl det ! O klart som fan att förarna vill gnälla,klaga eller disuktera, kalla de va du tycker låter "sämst", men oavsett så vill man ju uttrycka sitt missnöje över att det är tragiskt att de bara blir struligare o struligare.

Om någon säger att Watz sagt att hans motor havererade pga att han var tvungen att modifiera systemet för att uppnå ljudkraven (som de visa sig att han redan gjort ) och detta påstående även får samtycke från ngn ansvarig på svemo, så mååååste du ändå komma med 17 raketforskaridéer kring att det inte alls behöver vara av den anledningen.

Du kanske rentav jobbar med miljöfrågor på naturvårdsverket och har en eldriven honda cbr som går igenom alla ljudkrav. För om någon annan me en likadan honda påstår att han inte gjort de, o tycker de e märkligt att ljudkraven e så låga, då har du återigen 17 ideér kring hur han trimmat, eller gasat för mkt, eller för lite, eller säkert passerat ljudmätningen på fel sätt.
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Jag förstår vad du menar. Det finns dom som har 100% koll på sina saker, sen finns det dom som aldrig byter olja under hela säsongen.

Försök att förstå nu vad jag menar:

Då betyder det att Watz hade en db-killer han aldrig skulle kunna köra med, för den dagen han stoppa den i ljuddämparen skulle motorn gå sönder, eller?
:näsblod ...hack i skivan
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
ja då blev de fel... men oavsett va alla säger, så ifrågasätter du mer eller mindre allt. Din ställning i tråden känns som att du vill försvara myndigheternas krav på sänkta ljudvärden för sporten, som, hur mycket du än vill säga emot mig o lägga allt på förarna, ställer till det för oss.

Sant! Jag ifrågasätter mycket, men det är pga mentaliteten på förarna som skriver här samt att jag gillar att provocera lite för att få ut ett svar/diskussion. Jag är ingen ja-sägare/ryggdunkare som mår bra av en klapp på axeln. Jag försvarar inte ljudkraven, utan jag förstår dom. Vad jag inte gillar är att förare skiter i att följa reglementet, och som små barn skyller ifrån sig på andra... och ja, förlåt kära 2t-folk, ni kanske har det lite svårare att få bukt på ljudet.


Ett personligt exempel på hur ljud från Anderstorp som påverkat mig negativt.
Innan jag började köra på banan tävlingssköt jag, och har vart ett flertal gånger i Gislaved på tävling. Ca 3km rakt igenom skogen från motorbanan ligger en skjutbana. Då visste jag inte avståndet mellan platserna. Första gången jag hörde ljuden från motorbanan trodde jag att skjutbanan och motorbanan låg precis bredvid varandra. Jag hörde tom ljudet med hörselkåporna på! Lite svårt att koncentrera sig då det låter som en mygga innanför kåpan... Nu snackar vi 3km från banan!

Återigen till protokollet t ex, läser man de så va de ju en enda soppa, beror detta i grunden på arrangören ? - nej, beror de på förarna? -nej Beror de på att naturhjältarna anser att världen blir bättre om vi bullrar lika lite som en diskmaskin hos närmsta granne? -ja..

Håller inte med dig, tyvärr.
Ljud kan/är hälsofarligt. Det finns i hela samhället, och troligen de flesta även inom racing tycker att det är bra att det finns restriktioner för ljud på våra arbetsplatser tex. eller att man inte får låta hur mycket/sent man vill i sin lägenhet. Buller måste kontrolleras.

Sen kan jag hålla med dig och många andra om att man kanske ska välja sitt boende lite efter område. Vill man ha en sjö i närheten så söker man sitt boende runt vatten, men vill man ha det tyst och skönt så ska man inte söka boende vid en motorbana eller flygplats etc.

Om någon säger att Watz sagt att hans motor havererade pga att han var tvungen att modifiera systemet för att uppnå ljudkraven (som de visa sig att han redan gjort ) och detta påstående även får samtycke från ngn ansvarig på svemo, så mååååste du ändå komma med 17 raketforskaridéer kring att det inte alls behöver vara av den anledningen.

Jag har sökt på nätet, och jag har frågat här, men jag hittar inget som berättar vad som gått sönder på motorn. Är det hål i blocket, eller en bränd ventil, eller en packning som börjat läcka? Trasig motor säger inte mycket.

Jag har jobbat som mekaniker inom utveckling med helbil inne på Volvo PV. Jag har sett bla x antal motorhaverier där orsaken inte har vart det man först trott.

Du kanske rentav jobbar med miljöfrågor på naturvårdsverket och har en eldriven honda cbr som går igenom alla ljudkrav. För om någon annan me en likadan honda påstår att han inte gjort de, o tycker de e märkligt att ljudkraven e så låga, då har du återigen 17 ideér kring hur han trimmat, eller gasat för mkt, eller för lite, eller säkert passerat ljudmätningen på fel sätt.

I dagsläget är jag lodis, kör en bränsledriven Honda cbr som jag i dagsläget har blivit fundersam på om den klarar ljudkraven, dock är en 1000rr dämpare snart på plats.

Om någon med en likvärdig hoj inte klarar ljudkraven måste man väll ställa frågor? speciellt om man aldrig tidigare hört att den modellen inte klarat ljudkraven med originalsystem, eller?


Ps, Jag är imponerad att du lägger tiden och faktiskt skriver mer än 2 rader. Jag förstår mycket bättre hur du ser på saker! :tummenupp
 
Last edited:

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Misstror dig inte!

Denna händelse var ju inte igår, så har det kommit fram någon klarhet vad som hände med motorn? Om det nu berodde på en db-killer, vad var det som orsakade skadan? För högt tryck, värme etc... Vad det en db-killer som tillverkaren av avgassystemet tagit fram, eller var det en hemmapulad db-killer?

Min tanke grundar sig på att han är inte ensam om att köra med db-killer, så det kan vara bra för andra att veta vad som kan hända, varför det händer samt hur man förebygger det.



Du citerade mitt inlägg som om det skulle vara sanningen, därför mitt svar.



Förklara vad som är trams.

Så Watz motorcyklar kan inte gå sönder, eller jo, när man sätter i en db-killer.




Jag var där när det hände att Wats maskin sa upp sig.
Han hade riktiga snygga fräscha ljudämapre som klarade gott å väl ljudkravet. Men så var det en funkis som såg att han inte hade en sk db killer och blev rabbiat för att han inte hade den i. Så dom skulle inte släppa ut han på banan. Så fredde körde till bussen å tvingades slänga i db killer i sin hoj. Och den var inte mappad för en sådan DB kille så avgas tempen steg så pass mycket så den explodera....Pysch jag tycker du är vekligen ute på hal is...sluta citera sådant som gör folk tokiga. gör det för ditt eget bästa. Jag tycker du är schysst å så. men när folk ringer till mig å frågar om dig är inte kul.
MVH BC

Snälla stäng den här tråden.....
 
Last edited:

mcdekalen

mcdekalen
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kullavik
Hoj
08 fiddy 150cc
Hur säkert är det att det var db-killern som gjorde att motorn gick sönder?

Om du inte vet vad du pratar om så va tyst istället!Om wats säger att det va så så är det så!Han är en av dom som har mest koll i depån,du verkar inte ha nån koll alls!Ta reda på fakta istället för att tro att du vet,tror gör man i kyrkan.:mad:
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag var där när det hände att Wats maskin sa upp sig.
Han hade riktiga snygga fräscha ljudämapre som klarade gott å väl ljudkravet. Men så var det en funkis som såg att han inte hade en sk db killer och blev rabbiat för att han inte hade den i. Så dom skulle inte släppa ut han på banan. Så fredde körde till bussen å tvingades slänga i db killer i sin hoj. Och den var inte mappad för en sådan DB kille så avgas tempen steg så pass mycket så den explodera....Pysch jag tycker du är vekligen ute på hal is...sluta citera sådant som gör folk tokiga. gör det för ditt eget bästa. Jag tycker du är schysst å så. men när folk ringer till mig å frågar om dig är inte kul.
MVH BC

Snälla stäng den här tråden.....

Tack Björn!

Äntligen någon som sitter på ett svar! Helt plötsligt är det inte så svårt att förstå händelsen med Watz, men INGEN som har skrivit i tråden tidigare har haft någon info om händelsen, men ändå en bestämd uppfattning om den. Är inte det lite konstigt?
Sen att jag länkade till en PRO händelse var för att visa att ljudproblemen finns där med, eftersom folk undrade ang PRO.

Ska man blunda för ett av dom största problemen RR har idag, samt för en fortsatt sport i framtiden?

Om fler ringer till dig så får jag be om ursäkt, inte min mening. Men kan du inte lämna ut mitt nummer till dom så dom kan ringa mig istället.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Med andra ord får man låta ca 4 dB mindre på en SM-tävling än på en träning?

Absolut INTE, det är samma regler på tävling som träning.
Vad jag menar är att 2009 var det 10 meter från BANKANTEN

2010 är det 10meter från IDEALSPÅR och det ger att om man hade 95dB 2009 så får man 99dB 2010

På det sätt som mättes 2009 så måste alltså haft motsvarande 91dB i förbifart för att klara sig 2010, på LMS

Detta gäller då den FASTA mätaren på LMS

Det värde som mätaren visar måste man alltså plussa på 4 för att det vara 10 meter från idealspår, kontra förut då man kunde läsa värdet rakt av.

//håkan
 
Last edited:

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Absolut INTE, det är samma regler på tävling som träning.
Vad jag menar är att 2009 var det 10 meter från BANKANTEN

2010 är det 10meter från IDEALSPÅR och det ger att om man hade 95dB 2009 så får man 99dB 2010

På det sätt som mättes 2009 så måste alltså haft motsvarande 91dB i förbifart för att klara sig 2010, på LMS

Detta gäller då den FASTA mätaren på LMS

Det värde som mätaren visar måste man alltså plussa på 4 för att det vara 10 meter från idealspår, kontra förut då man kunde läsa värdet rakt av.

//håkan

OK, jag var väl lite för snabb att dra förhastade slutsatser och jämförde Anderstorps stationära mätning, där lägger man inte på något vid träning vad jag vet. Men om det nu är så att man klarar de kraven som satts upp, typ 55 dB vid närmsta byggnad med den stationära mätningen både på Anderstorp och i Linköping (Falkenberg, Karlskoga och Mantorp vet jag inget om), är det då inte så att de nya reglerna är "onödigt" hårda?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
...är det då inte så att de nya reglerna är "onödigt" hårda?
Jo, tyvärr är det ju så även om jag förstår Svemos tanke med att få ner ljudet redan nu för att nå målen om några år. Problemet som jag ser det är att Svemo valt en mätmetod som de inte klarar av att hantera eller förklara. Metoden har bevisligen allt för stora brister och jag hoppas den försvinner redan till nästa SM-tävling.
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
JProblemet som jag ser det är att Svemo valt en mätmetod som de inte klarar av att hantera eller förklara. Metoden har bevisligen allt för stora brister och jag hoppas den försvinner redan till nästa SM-tävling.
Eller så är det förarna som inte kan hantera den :rolleyes:
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Sant! Jag försvarar inte ljudkraven, utan jag förstår dom.

Jag förstår dom också, rent tekniskt, men inte praktiskt.

Håller inte med dig, tyvärr.
Ljud kan/är hälsofarligt. Det finns i hela samhället, och troligen de flesta även inom racing tycker att det är bra att det finns restriktioner för ljud på våra arbetsplatser tex. eller att man inte får låta hur mycket/sent man vill i sin lägenhet. Buller måste kontrolleras.
Tycker också att det ska finnas ljudkrav, om alla körde raka rör skulle jag tycka de blev lite jobbigt i längden, (även om de e ballt en kort stund:tungan.) Men jag förstår nu inte att kraven på en motorbana ska behöva vara lägre eller samma som gatkörning.

Nu ska ja säga något som gör att jag låter som en gammal gubbe som tjatar i termerna "det var bättre förr"
När farsgubben tävlade på 60-talet... så lät de många reser värre än idag, (skadligt högt) men det var endast vid ett enda tillfälle som de klagades på ljudet, o de va när de körde i skarpnäck mitt i stan. När de körde på de banor vi pratar om va det ingen som pep.
Med det sagt så vill ja tillägga att givetvis går tiderna framåt, och de som var ok för 100 år sen, är inte det idag, full förståelse för det.

Men om denna utveckling fortsätter som den gör... då kan vi på allvar glömma att vi kan utöva motorsport i framtiden. Nu har man nått en gräns där vi då med nöd o näppe kan använda originaldämpare. Vad säger myndigheterna om 10-15 år ? som de sett ut senaste 60 åren blir iaf bara värre (för oss)

Sen kan jag hålla med dig och många andra om att man kanske ska välja sitt boende lite efter område. Vill man ha en sjö i närheten så söker man sitt boende runt vatten, men vill man ha det tyst och skönt så ska man inte söka boende vid en motorbana eller flygplats etc.
Mycket moget sagt :tummenupp

Ps, Jag är imponerad att du lägger tiden och faktiskt skriver mer än 2 rader. Jag förstår mycket bättre hur du ser på saker! :tummenupp

Tack ska du ha.. vet inte om du e allvarlig eller ironisk, men tack iaf. Just nu har ja all tid i världen då ja sitter på en flygplats och har 4 timmar till avgång :gnissla därav nytt lååångt inlägg :tungan

PS, trots att ja sitter 200 meter från landningsbanan (inomhus för visso) hör jag knappt flygen :cool:
 

Fastway

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Ort
KBA
Hoj
1st Cbr 1000rr, Cbr 600rr
Citat:
Inskickat av Pysch
Sant! Jag försvarar inte ljudkraven, utan jag förstår dom.


Absolut!! Det är inte många som har svarat i tråden att man inte förstår ljudkraven?? Utan hur man kontrollerar det!!
Det är väl det som e den stora frågan??

DE E SOM ATT SPELA PÅ TOMBOLAN NÄR MAN SKA ÅKA TÄVLING!!
O sådan att ljudmätningen inte har varit konsekvent.. Ibland 95+0,9 dbibland 97,5 ibland 100db. Varför!!?? Helt meningslöst med ett ljudreglemente om de inte följs. 95db????

O pych Låter era svartkruts pistoler under 95db eller?? kör du luftpistol .?
Har ni ngt reglemente hur mkt de får låta??:D

Blir själv jävligt störd när dom håller på o skjuter när vi är o tränar cross på blixås. Usch!!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top