VIKTIGT! SM i roadracing 7-8 augusti flyttas till Anderstorp Raceway!

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Det är lite olyckligt med ljudet i år.

Förra året var riktlinjen, 10 meter från bankanten och valfritt ställe.

i år är det 10 meter från idealspår

Flera fasta mätare är placerade för att möta just 10 meter från bankanten

(LMS är kalibreringen +4dB på den fasta mätaren om man ska ha 10 meter från idealspår istället för 10 meter från bankanten)

Så om man förut åkte med 95dB på den fasta mätaren på LMS, får man nu lägga till 4dB för att klara sig med årets mätmetod (motsvarar alltså 10 meter från idealspår)


så, inte nog med att arrangörerna faktiskt mäter och straffar för högt ljud, mätmetod är HELT annorlunda kontra föregående år.

så, förändringen är avstånden till hojen, dB är densamma.
På LMS skiljer det ganska precis 10m mellan idealspår och bankanten, vilket betyder att i år mäts det 10m närmare hojen.


Med andra ord får man låta ca 4 dB mindre på en SM-tävling än på en träning? Tror att skillnaden var liknande i Anderstorp mellan den fasta mätningen och och den stationära. Hur det är på Mantorp och Karlskoga vet jag inte men det borde väl gå att få reda på och de är ju numer de enda banor vi tävlar på. Klarar man 55 dB med den fasta mätmetoden hos närmsta granne så varför skall vi sänka ytterligare 4 dB?:va
Det får ju faktiskt till följd att många motorer tar stryk. Vi kör med standardreglementen men med ljuddämpare skall vi hålla på med någon prototypracing med hemmasnickrade byggen som ofta leder till att motorn tar stryk för att förare inte har kunskapen att justera motorn efter det nya "supersystemet".
Vi har mått på allting i reglementet, storlek och utformning på siffror, hur kåpor får se ut m.m. Tala då också om hur en ljuddämpare skall vara utformad för de vanligaste modellerna för att funka utan att riskera dyra motorras.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det får ju faktiskt till följd att många motorer tar stryk. Vi kör med standardreglementen men med ljuddämpare skall vi hålla på med någon prototypracing med hemmasnickrade byggen som ofta leder till att motorn tar stryk för att förare inte har kunskapen att justera motorn efter det nya "supersystemet".
Vi har mått på allting i reglementet, storlek och utformning på siffror, hur kåpor får se ut m.m. Tala då också om hur en ljuddämpare skall vara utformad för de vanligaste modellerna för att funka utan att riskera dyra motorras.

Men beror inte detta på att man inte kommer förberedd? Utan måste stå och jobba med hemmaklabbade lösningar som sedan motorn inte är optimerad för? Varför inte anlita kompetens? Till exempel så KAN man göra så att man i början på säsongen (vi snackar 4-takt nu) gör en repa på bromsbänken MED dB-killer isatt också, sparar den mappen, och om man måste använda dB-killern så lägger man i den mappen. Jag ställer mig tveksam till om en dB-killer med rätt mapp gör skador i en motor
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag ställer mig tveksam till om en dB-killer med rätt mapp gör skador i en motor

dB killer ger ökat mottryck i systemet och det ger högre avgastemp vilket ger avgasventilen ett tristare arbetsklimat för avgasventilen. Om detta sen blir ett problem är en annan femma men det förlänger knappast livslängden. Dessutom eldar man upp dämparullen snabbare något fler borde tänka på....

Där finns i princip två sätt att få ner bullernivån, trängre system eller större dämparvolym. Din sidomonterade haubits är ju ett bevis för att den sistnämnda metoden fungerar utan att stjäla för mycket effekt....
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
dB killer ger ökat mottryck i systemet och det ger högre avgastemp vilket ger avgasventilen ett tristare arbetsklimat för avgasventilen. Om detta sen blir ett problem är en annan femma men det förlänger knappast livslängden. Dessutom eldar man upp dämparullen snabbare något fler borde tänka på....

Där finns i princip två sätt att få ner bullernivån, trängre system eller större dämparvolym. Din sidomonterade haubits är ju ett bevis för att den sistnämnda metoden fungerar utan att stjäla för mycket effekt....

OK! Jag trodde (lite förenklat) att en korrekt mapp gav en korrekt motortemp. Jag får uppenbarligen ta tillbaka allt!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
OK! Jag trodde (lite förenklat) att en korrekt mapp gav en korrekt motortemp. Jag får uppenbarligen ta tillbaka allt!

Nja...

Korrekt mapp ger mer rätt temp men med en plugg i ändan:D går det varmare. Att detta skulle ge problem i verkligheten är jag dock tveksam till då det inte är några omöjliga krav som skall uppfyllas och det är inga sugrör till slutrör ni måste åka med....

Jag byggde nyligen ett 94dB system till min 118dB ökenracer för en uppvisningstävling i Sverige och det gick utmärkt även om det blev måttligt snyggt...
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Stämmer bra det,även i stcc är det förändringar på gång,pro superbike har samma reglemente som oss och porsche och stcc måste ändra sej till nästa år.Så stcc ligger ett år efter oss så det verkar som det är bara att rätta in sej i ledet och komma på en bra lösning,men jag vet inte som sagt va.Antingen så får man lägga av eller så får vi hjälpas åt och det gäller även svemo och alla inblandade som håller i ljudmätningen.Hade varit kul o veta vad som diskuteras i svemo om ljudmätning etc.Det är ju inte kul för dom som lägger ner en himla massa tid på att ordna en tävling och så blir det sånt här snack efteråt risken blir väl att ingen vill ordna något!Ni gjorde det bra iallafall:yoparty

Jag tror att det blir svårt att få ner Ex porscharna ljudnivå.
Porscharna har inte mer chans att få ner ljud än hojarna.
Dom har ju motorn bak och 300 hk.
Jag tror att Svemo får svårt att påverka detta projekt.


Så länge det handlar om ekonomi så kommer banägare alltid slås för ljudet. Utan bankörningar kommer det inte in pengar.

Om dom får ner ljudet så får dom köra alla dagar i veckan= pengar

Annars hade det varit mumma att bara ha racing på helger.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Ja, på bandagar mäts det ju nästan aldrig. Där åker ju folk runt och låter hur mycket dom vill oftast. Och när det väl mäts så används ju den fasta utrustningen, som vi fått bevisat gång på gång att den är mycket snällare......

Frågan är vad som retar grannarna mest. En SM-helg om året, eller typ 45 bandagar....
Det där tror jag snart är ett minne blott.

Banägarna är de som riskerar sin verksamhet och de kommer garanterat inte låta nån arrangör (klubb eller bandagsarrangör) få riskera detta.
Vi (Sydskanes Emse) har väldigt bra och tät kontakt med Ring Knutstorp och skall vi få tillgång till attraktiva tider så underlättas detta av att vi sköter våra åtaganden. Ett av dessa är att se till att vi inte bullrar över 95 dB. För att kunna lära oss mer om hur detta fungerar så skickar vi våra miljöansvariga på bullerkurser, vi köper in utrustning med hög klass och vi har tillgång till den fast monterade utrustningen för att kunna göra rättvisande mätningar.

Jag tror inte någon bandagsarrangör i framtiden vill eller vågar riskera sin verksamhet på grund av att deras deltagare bullrar så det lär bli en uppstramning på alla fronter och buller över 95 dB kommer att innebära svartflaggning.

Jag tror att det blir svårt att få ner Ex porscharna ljudnivå.
Porscharna har inte mer chans att få ner ljud än hojarna.
Dom har ju motorn bak och 300 hk.
Om Porscharna inte klarar detta så står som inför samma hot som vi gör. Det är slutkört på bana för det är väl ingen som på allvar tror att Miljöverket, politiker och andra instanser kommer att säga:
"Shit, vårt beslut om 55 dB hos närmsta granne var nog fel, vi höjer det till 75 dB så att både hojar och Porschar kan få träna och tävla, inte skall vi väl hindra dessa från att utöva sin hobby genom att ha så dumma regler...?"
 
Last edited:

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1976 Yamaha 750
Jag tror att det blir svårt att få ner Ex porscharna ljudnivå.
Porscharna har inte mer chans att få ner ljud än hojarna.
Dom har ju motorn bak och 300 hk.
Jag tror att Svemo får svårt att påverka detta projekt.

Eftersom du, som du tidigare nämnt, skall till Åsen i morgon så kan du skaffa dig mer korrekta uppgifter om vad som har skett till i år och sker fortlöpande med ljudnivåerna i tex Porsche klassen.
Hör också efter vad det kostar för en uppdatering på ljuddämparsidan i nämnda klass för årets säsong!
SBF sitter inte bara och rullar sina tummar, dom har samma problem som vi.
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Om Porscharna inte klarar detta så står som inför samma hot som vi gör. Det är slutkört på bana för det är väl ingen som på allvar tror att Miljöverket, politiker och andra instanser kommer att säga:
"Shit, vårt beslut om 55 dB hos närmsta granne var nog fel, vi höjer det till 75 dB så att både hojar och Porschar kan få träna och tävla, inte skall vi väl hindra dessa från att utöva sin hobby genom att ha så dumma regler...?"[/QUOTE]

Nu missförstod du lite..det var inte så. Jag fattar väl att dom står under samma hot..

Men det är större risk att en beslutsfattare har en porsche i sitt garage än en CBR1000RR.

Det mer status i Porsche cupen och tyngre besluts fattande namn än PRO superbike.

Det är lättare att ta bort gnälliga hojåkare och sitt organ.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Igår var Ingvar Mattson här i Anderstorp och körde med sin porsche. Han har tillverkat en ställning, med dubbla dämpare hängande på, som monteras efter de ordinarie dämparna. Passeringarna ligger på 92-93 dbA, så omöjligt är det inte. Snyggt är det inte heller, men det funkar.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Har varit i kontakt med Fredrik Hansson på Svemos RR-sektion och de ska diskutera ljudfrågan på nästa möte 18/8.

Enligt Fredrik är mätmetoden ett krav från (citat): "regeringen/naturvårdsverket/miljöbalken".

Gränsen 95 dB kom man fram till efter mätningar utförda under 2009 och den gäller även Pro Superbike.

Naturvårdsverket anser att en minskning av avgasljudet är den bästa lösningen för att få ner fordonets totala ljudnivå. Det kan eventuellt leda till förbud mot vissa typer av ljuddämpare (oklart om det avser vårt reglement eller i allmänhet) i framtiden.

Jag har påtalat de uppenbara bristerna i dagens mätmetod och hoppas de kan komma fram till en ny mätmetod som är mer rättvis för alla aktiva.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Hittade den här domen från Svea Hovrätts Miljööverdomstol angående Karlskoga Motorstadion 2010-04-16 som gäller körning med icke trafikregistrerade fordon:
http://www.naturvardsverket.se/uplo...Tillstadsvillkor/MOD_motorfordon_M5974-08.pdf

Domen säger att dessa fordon när de körs på banan (Gelleråsen) måste uppfylla ljudkraven satta av Svemo samt SBF (svenska bilsportsförbundet).

2 år efter att domen vunnit laga kraft (när gör den det?) får motorbanan inte låta mer än 75 dBA vid närmsta bostadshus förutom vid 8 helgdagar och 10 vardagar då det får låta 80 dBA (så kallade bullerdagar?).

5 år efter att domen vunnit laga kraft får motorbanan inte låta mer än 70 dBA vid närmsta bostadshus förutom vid 8 helgdagar och 10 vardagar då det får låta 75 dBA.

Om jag tolkar domen rätt så innebär den att vid körning på Gelleråsen så får verksamheten låta 20 dBA (75 dBA) mer än de 55 dBA som ofta nämns alla dagar på året förutom 18 dagar då den får låta 25 dBA mer (80 dBA). Om det stämmer så hoppas jag att Svea Hovrätt dömer likadant för andra motorbanor i Sverige.

Annan intressant läsning för den som vill veta mer om miljöbalken och Naturvårdsverkets råd om bulller från motorbanor (NFS 2004:16):
http://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs2004/NFS2004_16.pdf
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hittade den här domen från Svea Hovrätts Miljööverdomstol angående Karlskoga Motorstadion 2010-04-16 som gäller körning med icke trafikregistrerade fordon:
http://www.naturvardsverket.se/uplo...Tillstadsvillkor/MOD_motorfordon_M5974-08.pdf

Domen säger att dessa fordon när de körs på banan (Gelleråsen) måste uppfylla ljudkraven satta av Svemo samt SBF (svenska bilsportsförbundet).

2 år efter att domen vunnit laga kraft (när gör den det?) får motorbanan inte låta mer än 75 dBA vid närmsta bostadshus förutom vid 8 helgdagar och 10 vardagar då det får låta 80 dBA (så kallade bullerdagar?).

5 år efter att domen vunnit laga kraft får motorbanan inte låta mer än 70 dBA vid närmsta bostadshus förutom vid 8 helgdagar och 10 vardagar då det får låta 75 dBA.

Om jag tolkar domen rätt så innebär den att vid körning på Gelleråsen så får verksamheten låta 20 dBA (75 dBA) mer än de 55 dBA som ofta nämns alla dagar på året förutom 18 dagar då den får låta 25 dBA mer (80 dBA). Om det stämmer så hoppas jag att Svea Hovrätt dömer likadant för andra motorbanor i Sverige.

Annan intressant läsning för den som vill veta mer om miljöbalken och Naturvårdsverkets råd om bulller från motorbanor (NFS 2004:16):
http://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs2004/NFS2004_16.pdf

Intressant! Undrar vad det står i Falkenbergs, Torpets och Knudans Miljödomar?

Igår var Ingvar Mattson här i Anderstorp och körde med sin porsche. Han har tillverkat en ställning, med dubbla dämpare hängande på, som monteras efter de ordinarie dämparna. Passeringarna ligger på 92-93 dbA, så omöjligt är det inte. Snyggt är det inte heller, men det funkar.

Intressant! När man hör detta och ställer det mot alla som på lördagskvällens möte på torpet som, efter att de tryckt i en dB-killer och satt ett ståltrådskryss i änden på avgasröret, hävdade:
"Vi har gjort vad vi har kunnat"!!!

Tja, det beror uppenbarligen på hur mycket man kan!:)
 
Last edited:

Jocke E

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2009
Ort
Boxholm
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Är det inte läge att alla banägare o arrangörer går samman i vinter så dom kan komma överens om hur man skall mäta ljudet på banan. Det skulle vara trevligt att kunna köra på alla banor med samma villkor. Om nu Anderstorp är rätt så behöver dom flesta se över sina system. Det är bara att acceptera 95 decibel.
Jocke
 

Kunkel

Der zweitakt taliban #6
Gick med
27 Jul 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Nu med en CBR600RR 05:a, YZF750R 93:a, RDGV350rr, RD350 -84, TZ(r)250M -91:a åså nåra moppar(TZM50, Crescent GLX, Compact).
Igår var Ingvar Mattson här i Anderstorp och körde med sin porsche. Han har tillverkat en ställning, med dubbla dämpare hängande på, som monteras efter de ordinarie dämparna. Passeringarna ligger på 92-93 dbA, så omöjligt är det inte. Snyggt är det inte heller, men det funkar.

Inget e' omöjligt:D Allt går bara man vill:galen
 

Bifogat

  • picture-11.jpg
    picture-11.jpg
    25.5 KB · Visningar: 61

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Hittade den här domen från Svea Hovrätts Miljööverdomstol angående Karlskoga Motorstadion 2010-04-16 som gäller körning med icke trafikregistrerade fordon:
http://www.naturvardsverket.se/uplo...Tillstadsvillkor/MOD_motorfordon_M5974-08.pdf

Domen säger att dessa fordon när de körs på banan (Gelleråsen) måste uppfylla ljudkraven satta av Svemo samt SBF (svenska bilsportsförbundet).

2 år efter att domen vunnit laga kraft (när gör den det?) får motorbanan inte låta mer än 75 dBA vid närmsta bostadshus förutom vid 8 helgdagar och 10 vardagar då det får låta 80 dBA (så kallade bullerdagar?).

5 år efter att domen vunnit laga kraft får motorbanan inte låta mer än 70 dBA vid närmsta bostadshus förutom vid 8 helgdagar och 10 vardagar då det får låta 75 dBA.

Om jag tolkar domen rätt så innebär den att vid körning på Gelleråsen så får verksamheten låta 20 dBA (75 dBA) mer än de 55 dBA som ofta nämns alla dagar på året förutom 18 dagar då den får låta 25 dBA mer (80 dBA). Om det stämmer så hoppas jag att Svea Hovrätt dömer likadant för andra motorbanor i Sverige.

Annan intressant läsning för den som vill veta mer om miljöbalken och Naturvårdsverkets råd om bulller från motorbanor (NFS 2004:16):
http://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs2004/NFS2004_16.pdf

Närmaste granne i Karlskoga bor 350 meter från banan, därav de höga tillåtna ljudnivåerna. Hos oss handlar det om 600 meter till grannen som klagar, då vill inte länsstyrelsen låta oss bullra mer än NFS 2004:16
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Gränsen 95 dB kom man fram till efter mätningar utförda under 2009 och den gäller även Pro Superbike.

Naturvårdsverket anser att en minskning av avgasljudet är den bästa lösningen för att få ner fordonets totala ljudnivå. Det kan eventuellt leda till förbud mot vissa typer av ljuddämpare (oklart om det avser vårt reglement eller i allmänhet) i framtiden.
95dB är ungefär vad däcksljudet ifrån en motorväg mäktar med. För att komma ned till sådana nivåer tror jag att fler ljudkällor måste tas om hand än bara avgasljudet. En eldriven Tesla låter också.

För trafikbuller jobbar man mycket med ljuddämpande asfalt, bullervallar m.m. RR-fansen kan kanske hjälpa banägaren genom att fylla läktarna iklädda mjuka yllekläder som tar upp ljud :)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Närmaste granne i Karlskoga bor 350 meter från banan, därav de höga tillåtna ljudnivåerna. Hos oss handlar det om 600 meter till grannen som klagar, då vill inte länsstyrelsen låta oss bullra mer än NFS 2004:16
Borde det inte vara tvärtom, att ni får låta mer vid banan då ni har längre till grannen än Karlskoga?
 

blade00

Superstock #9
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Knivsta
Hoj
KTM 300 EXC -12, Kymco Agility -07, Italjet 50cc, Kawasaki 80cc -00
Igår var Ingvar Mattson här i Anderstorp och körde med sin porsche. Han har tillverkat en ställning, med dubbla dämpare hängande på, som monteras efter de ordinarie dämparna. Passeringarna ligger på 92-93 dbA, så omöjligt är det inte. Snyggt är det inte heller, men det funkar.

Mättes det 10 m från idealspår då eller med den fast monterade mätutrustningen?
När det gäller mätvärdena från helgen så såg jag inga värden från den fasta mätutrustningen utan bara från den som Hannes gjorde, antar att det skiljde från den fasta mätutr till den "portabla" eller?
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Finns mätresultaten från SST600 någonstans så att man kan läsa dom? Macke hade ju 1000-resultaten tidigare i tråden.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top