Pelle B
Ny medlem
Det är lite olyckligt med ljudet i år.
Förra året var riktlinjen, 10 meter från bankanten och valfritt ställe.
i år är det 10 meter från idealspår
Flera fasta mätare är placerade för att möta just 10 meter från bankanten
(LMS är kalibreringen +4dB på den fasta mätaren om man ska ha 10 meter från idealspår istället för 10 meter från bankanten)
Så om man förut åkte med 95dB på den fasta mätaren på LMS, får man nu lägga till 4dB för att klara sig med årets mätmetod (motsvarar alltså 10 meter från idealspår)
så, inte nog med att arrangörerna faktiskt mäter och straffar för högt ljud, mätmetod är HELT annorlunda kontra föregående år.
så, förändringen är avstånden till hojen, dB är densamma.
På LMS skiljer det ganska precis 10m mellan idealspår och bankanten, vilket betyder att i år mäts det 10m närmare hojen.
Med andra ord får man låta ca 4 dB mindre på en SM-tävling än på en träning? Tror att skillnaden var liknande i Anderstorp mellan den fasta mätningen och och den stationära. Hur det är på Mantorp och Karlskoga vet jag inte men det borde väl gå att få reda på och de är ju numer de enda banor vi tävlar på. Klarar man 55 dB med den fasta mätmetoden hos närmsta granne så varför skall vi sänka ytterligare 4 dB?
Det får ju faktiskt till följd att många motorer tar stryk. Vi kör med standardreglementen men med ljuddämpare skall vi hålla på med någon prototypracing med hemmasnickrade byggen som ofta leder till att motorn tar stryk för att förare inte har kunskapen att justera motorn efter det nya "supersystemet".
Vi har mått på allting i reglementet, storlek och utformning på siffror, hur kåpor får se ut m.m. Tala då också om hur en ljuddämpare skall vara utformad för de vanligaste modellerna för att funka utan att riskera dyra motorras.