VIKTIGT! SM i roadracing 7-8 augusti flyttas till Anderstorp Raceway!

Kneedrag

Guest
ok nu kommer jag bli hackad på för min tokiga ide.

Kan man inte bygga en avgasburk som är tyst dela ut den till alla tävlande och samla in dem efter tävlingen?
De som kör får modifiera grenrör så burken passar just deras hoj. Mått och bult m,m cadritning på burkfäste ska gå att få via internet.
En enhetsburk som finns på alla banor.

crazy out
Tina

Skulle bli mer rättvist tycker jag.
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Tur du vet ALLT Humlan! Du har då aldrig haft fel!



Jag tror att ni kommer stånga er blodiga:huvet.....vi hoj åkare som är en losser mot en som verkligen kan ett regelvärk....Bättre att vi hoj åkare som har lite bokstavs kombinationer tar lite valium å sliter ut soffan i stället..Det ljudbö...riet är riktigt pa..iskt....Den där otto som uppfan motorn borde faktiskt ha spöstraff efter som han gjord en bullrig förbräningmotor..han skulle gjort en tyst.:Bugar:Bugar:Bugar
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Tur du vet ALLT Humlan! Du har då aldrig haft fel!

Det händer ganska ofta att jag har fel, men jag har mindre fel än de flesta som gissar i denna tråden. Vet inte om jag orkar lyssna på den ironiska tonen i ditt inlägg, utan jag läser exakt de ord du skriver istället.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Början på slutet för svensk motorsport.

Tyvärr känns det som om vi inom motorsporten har bundit ris på egen rygg och beslutsfattare och motståndare till våran sport bara sitter vid sidan av och ser oss bråka inom "klubben" så att säga. På traditionellt svenskt vis så får massan böja sig för den enskilde, varför är det så? Det är ju inte det att alternativ saknas. Jag menar, är det inte bättre att vi väsnas på banan istället för gatan.

För att få motorsporten "godkänd" hos gemene man måste vi hitta en "Rossi" eller liknade så framgångar skapas, då blir det nog intresse även utanför vår lilla sandlåda. Tyvärr så ser det oxå mörkt ut, inte pga avsaknad av talanger utan att vi i Sverige inte kan fostra nån förare eftersom vi har material(hojar) som ligger ljusår efter och det saknas pengar i sporten. Skulle det mot förmodan finnas talang och pengar så kommer hojen aldrig bli internationellt konkurranskraftig pga bullerkraven, =låg effekt. "Svaga" hojar vinner inga lopp, förutom i Sverige dock.......

Den onda cirkeln är snart sluten............

/J
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Men det väsnas inte lika mycket varje dag, utan jag antar att det är motorcyklarna som låter för mycket?
Den där personen som klagar, jag antar att det inte därför banan måste låta mindre utan det är order från högre instans?


Vi använder banan i stort sett varje vardag mellan 9 och 17, samt varannan helg. Dessutom 1-3 kvällar per vecka.
"Folk" tycker att det är bra att vi använder anläggningen, vi har endast en granne som klagar.
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki


Jaaa!! Lätt trött på detta Ljudlotteriet. Nu ska jag upp till Gälleråsen i helgen och då får vi väl snurra på hjulet igen. Man kan ju undra varför Bilarna i STCC får bullra 103-108 db som dessutom har möjligthet att montera på 4m ljudämpare vad är skillnaden??...Racing som är så jävla kul annars..

Bankörningen efter V30 hade inte mycket till DB killer i sina cyklar. Är det bara tävlings hojar som inte får bullra?
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jaaa!! Lätt trött på detta Ljudlotteriet. Nu ska jag upp till Gälleråsen i helgen och då får vi väl snurra på hjulet igen. Man kan ju undra varför Bilarna i STCC får bullra 103-108 db som dessutom har möjligthet att montera på 4m ljudämpare vad är skillnaden??...Racing som är så jävla kul annars..

Bankörningen efter V30 hade inte mycket till DB killer i sina cyklar. Är det bara tävlings hojar som inte får bullra?

Ja, på bandagar mäts det ju nästan aldrig. Där åker ju folk runt och låter hur mycket dom vill oftast. Och när det väl mäts så används ju den fasta utrustningen, som vi fått bevisat gång på gång att den är mycket snällare......

Frågan är vad som retar grannarna mest. En SM-helg om året, eller typ 45 bandagar....
 

R6supersport

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2008
Ort
I ett hus
Hoj
Tuff
Bara att gräva ner race hojarna.... arrangörerna å miljö idioterna gör ju allt för att vi inte ska få tävla!! nästa steg får bli segelflyg... men de e klart de går ju å klaga på vindbrus..Å vad e de för jävla puckon som flyttar in brevid en motorbana ä gnäller på ljudbuller?? häng dom högt!!!
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Bara att gräva ner race hojarna.... arrangörerna å miljö idioterna gör ju allt för att vi inte ska få tävla!! nästa steg får bli segelflyg... men de e klart de går ju å klaga på vindbrus..Å vad e de för jävla puckon som flyttar in brevid en motorbana ä gnäller på ljudbuller?? häng dom högt!!!


muhahaha, arrangörerna vill ju att vi SKA köra, inte tvärtom, det är tack vare miljöidioter som arrangören får på tafsen för att vi hojåkare låter för mkt...

och... segelflyg? de är nog minst lika åtsatta som fallskärmshoppning, flygplanen som drar upp bullrar för mycket så de får inte köra/hoppa mera...
här i linköping har fallskärmsklubben fått sluta eftersom "det låter för mycket" och folk har byggt kåkar några 100meter från landningsbanan.

Kolla bara E4:an neråt Jönköping/Husqvarna "Sänkt hastighet på grund av BULLERPROBLEM"
vem fan va där först? husen eller vägen?
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Frågan är vad som retar grannarna mest. En SM-helg om året, eller typ 45 bandagar....

det spelar ingen roll, kommer man strypa tävlingar / ljudnivån så kommer det också vara för mycket.

De som klagar retar sig på "nånting" eller är sura jävlar ända in i själen och har hittat nåt de kan klaga på och känna sig "stolta" och tror att de gör en god gärning.

dessa surf****or borde egentligen förpassas till grönland eller nåt så de slipper ha folk inpå sig.

Jag jobbar tillsammans med en tok som klagar på Sviesta, jag frågade varför han då flyttade så nära banan när han är uppväxt i Linköping och inte kan ha missat att det finns en motorbana där.

- "Det är väl min förb***ade rätt att få klaga när nån för oväsen där jag bor"
-- Men du kanske flyttat till fel ställe då?
- Jag får väl flytta vart jag vill, de är ju de som låter!

Fick jag till och där insåg jag att det spelar ingen roll hur högt eller lågt det låter utan ATT det låter, om det så är 1 eller 300 gånger per år spelar ingen roll.

Kontentan är väl, ska man ha en motoranläggning och kunna bedriva verksamhet som blir lönsam måste man köpa upp all mark på så långt håll att det är en ren omöjlighet att det ska kunna bosätta sig nån så nära att de hör aktiviteterna på anläggningen.


Den gamla vägen kanske vore bättre att åka på? som gissningsvis var där ungefär vid samma tid som husen, trafik inpå husväggen dygnet runt :tummenupp
 
Last edited:

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Den gamla vägen kanske vore bättre att åka på? som gissningsvis var där ungefär vid samma tid som husen, trafik inpå husväggen dygnet runt :tummenupp
Nah, fast Grännaborna var ju sjukt upprörda när man beslutade att dra nya vägen utanför och inte igenom Gränna som den gamla vägen. Dom skulle tappa så mycket besökare. Tror inte dom ångrar det idag.

För övrigt är jag imponerad över hur tyst den tysta asfalten är.

:backontop
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top