VIKTIGT! SM i roadracing 7-8 augusti flyttas till Anderstorp Raceway!

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Men nu har du ju slutfört ett cirkelresonemang.
Det du nu skriver är ju PRECIS det som alla har gjort. De har kört på banorna - fått ett värde - gjort åtgärder - fått ok - kommer till ny bana och blir underkända trots tidigare ok mätningar. Läs tex Nordgrens inlägg ovan där han kontinuerligt under säsongen gjort förbättringar och plötsligt låter hans hojar 6 dB mer.

Som jag ser det är det stora problemet nu att det inte finns tillräcklig kontinuitet i mätningarna.

Det är ju precis det INGEN har gjort!
Alla har kört på banan och fått ett mätvärde från samma plats, denna plats kanske är optimal för 2t för att få ett korrekt värde. Men för samtliga 4t så borde platsen legat 30m bort för att hojarna ska komma upp i varvtal. Nu får 4t ett felaktigt värde iom att hojen inte varvas tillräckligt, och förarna tror att deras hojar bara låter ex 91db, men om mätplatsen legat 30m längre bort så hade dom fått ett korrekt värde på 103db...just pga där låter/varvas större delen av 4t som mest.

Nu åker förarna glatt till nästa tävling/bana i hopp om att hojen bara låter 91db. Mätgubbarna sitter även på denna bana ute med sina instrument och mäter för fullt. Denna gång sitter dom 15m ifrån optimal plats för 4t och mätvärdet blir 97db!!

Med nypackade ljuddämpare beger sig förarna till nästa tävling/bana i hopp om att dom nu ska klara ljudet. Mätgubbarna sitter denna gång precis på det optimala stället för att få ett korrekt värde för 4t. Mätvärdet blir denna gång 103db!!!!!!!

Nu jävlar tar det fart på diskussionerna på sporthoj...

Men hade förarna själva mätt hur högt hojen låter som mest på en träning, så hade dom vetat att 103db låter den som högst. Då hade dom antingen bytt ljuddämpare, eller kört med en db-killer. Men nu vet dom inte hur mycket hojen verkligen låter, och då är mätvärderna 91db, 97db, 103db helt plötsligt mätgubbarnas fel!!!
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Men hade förarna själva mätt hur högt hojen låter som mest på en träning, så hade dom vetat att 103db låter den som högst. Då hade dom antingen bytt ljuddämpare, eller kört med en db-killer. Men nu vet dom inte hur mycket hojen verkligen låter, och då är mätvärderna 91db, 97db, 103db helt plötsligt mätgubbarnas fel!!!
Ditt resonemang är förmodligen rätt till en del men din lösning faller på sin egen orimlighet, har du själv försökt mäta ljudnivå, ett värde som dessutom varierar på grund av yttre faktorer? Det är i stort sett omöjligt att få ett absolutvärde på sin egen högsta ljudnivå gällande för alla banor i Sverige under alla väderleksförhållanden.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Har du läst några inlägg eller skriver du bara en massa strunt för du vill skaffa dig ovänner?

Har du läst vad jag skriver?
Eller irriterar du dig bara för att det är jag som skriver, eller för att jag anser att det är din uppgift att kontrollera att din hoj uppfyller reglementet?

För många av oss som varit på samtliga tävlingar i år har mätvärden varierat så mycket som 10-15 dB. Vår hoj har haft mätvärden från 92-103 dB. Hade även ett mätvärde i Karlskoga på 106 dB men då hade vi kört en hel vecka utan att packa om ljuddämparen så det var ju förklarligt.

Hur mycket låter din hoj då?
Att gå efter värden som är från en plats där man TROR att optimal mätning/kontroll kan ske för samtliga hojar i samtliga klasser är inte att veta vad din egna hoj låter.

Vi ska ju ha ett reglmente som är lika på alla tävlingar, då måste ju också förutsättningarna vara lika och det har det definitivt inte varit i år. Och då måste man hitta ett mätsätt där man får ut samma mätvärde oavsett vilken bana man kör på. Annars kan vi ju lika väl ha olika ljudkrav på olika banor.

Det är 95db + 0.9db felmarginal.
Att det har fjollats med mätningarna beror troligen på att ledningen vill vara snälla, och därför godkänner regelbrott...Att ge några db som straffrabatt till några förare gynnar inget.

Ditt resonemang är förmodligen rätt till en del men din lösning faller på sin egen orimlighet, har du själv försökt mäta ljudnivå, ett värde som dessutom varierar på grund av yttre faktorer? Det är i stort sett omöjligt att få ett absolutvärde på sin egen högsta ljudnivå gällande för alla banor i Sverige under alla väderleksförhållanden.

Visst finns det yttre faktorer som spelar in.
Men om man mäter sin hoj och aldrig får högre värde än 93-94db så har man lite till godo för att nå 95.9db. Men att inte veta vad hojen låter och samtidigt klaga på mätvärderna...nja, det håller inte!
 
Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Hej,

Uppåt 98 db. Inga modifieringar utan helt original. Mätt både med Knutstorps egen fasta och handenheter.

Intressant!
Men din hoj har HRC matta, troligen urkopplat/borttaget avgasspjäll och mappad efter det?

Jag håller på att meka dit en 1000rr ljuddämpare på min hoj. Kanske gör nytta då...
 

Rhaggren

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Vejbystrand
Hoj
Kawasaki ZX10
Intressant!
Men din hoj har HRC matta, troligen urkopplat/borttaget avgasspjäll och mappad efter det?

Jag håller på att meka dit en 1000rr ljuddämpare på min hoj. Kanske gör nytta då...

Japp, HRC härva och urkopplat avgasspjäll. Jag är dock osäker på vad detta skulle förändra i ljudbilden.
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Visst finns det yttre faktorer som spelar in.
Men om man mäter sin hoj och aldrig får högre värde än 93-94db så har man lite till godo för att nå 95.9db. Men att inte veta vad hojen låter och samtidigt klaga på mätvärderna...nja, det håller inte!

Ja tror alla förstår va du menar. Och det är inte mätgubbarnas fel att de står me en mätare o läser av ett resultat, de ska de ju göra. Det är inte deras fel att det kan låta olika högt beroende på flertalet faktorer som läge, olika hastigheter o varvtal vid mätpunkten.

Och föraren kan säkert bli hyfsat säker på vad sin hoj låter genom att testa på en raka, med fullt ös varvtal osv o mäta då från 10 meter eller vad de nu ska vara. För att sedan vara säker också ta till en felmarginal på 2-3db. Då vet man att när ja framställt hojjen så den brölar som mest, så uppnår ja max t ex 92db.

Nu jobbar säkert en del stenhårt för att göra det så bra som möjligt. Men ska vi behöva acceptera en ljudnivå på en motorbana, som knappt gör det möjligt att ställa upp med en standardmotorcykel ? Eller som gör det omöjligt för 2t att ha en fungerande motorcykel överhuvudtaget?

Pysch - jag tror inte heller att så många skulle argumentera emot detta mätsystem eller ljudkrav om de inte själva försökt uppnå det men misslyckats. Vi diskuterar ju inte med ett 10-tal förare som slängt på helsystem o brassat loss, o sen klagar för att de inte gick igenom. Alla har ju försökt, men inte lyckats, en del inte ens med originaldämpare. Är de en bunt otacksamma amatörer då bara för att man tycker ljudkraven är orimliga ?
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
vem har kommit på 95Db över huvud taget?

Verkar som de e naturvårdsverket, finns ngn länk 1-2 sidor tidigare i tråden. Och kravet är inte direkt 95db från dom, men indirekt, de mäter frifältsmätning vid närmsta granne tror ja, o de får vara max 75db, senare vet ej årtalen 70 db, och senare sa någon att de skulle bli 55db. Och då har man kommit fram till att 95db vid banan, ger 55db vid grannarna.
(obs ja kan inte detta till 100%)

Men i stadstrafik när en mamma kommer me sitt barn i barnvagn får de bröla förbi en HD med 120db... de e lugnt tydligen:gnissla
 

mcdekalen

mcdekalen
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kullavik
Hoj
08 fiddy 150cc
Angående 4 takt

Vi var i helgen och körde på A-torp och vi monterade in en db killer för att det lät för mycket och vid träningen sedan så blev motorn för varm!Denna db killer är en universal så jag vet inte om det kan bero på de?Men vissa hojar är gjorda för att ha ett visst motstånd i avgas röret och börjar man laborera som glad amatör så blir det skit av det hela,det går inte att komma ifrån.När Pysch säger att man ska kontrollera detta själv hemma så vet jag inte hur det ska gå till?Men jag vet att Humlan och skalman gör så gott dom kan plus alla andrasom är med och arangerar tävlingar så jjag hoppas dom kommer på en lösning snabbt så vi kan fortsätta med sporten.(annars får man väl börja med knyppling:tungan)Sedan var det så på bikeweek så gjorde vi en statisk mätning innan vi åkte ut på träningen och då var det 100,6db efter träningen gjorde vi en ny mätning då visade den 96,3db och vi hade på orginal systemet.Då undrar jag som är är helt novis på området hur kan det komma sej?Kom gärna med ideer för jag har ingen aning!!!Tacksam för svar.Micke
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
vem har kommit på 95Db över huvud taget?

Det är banägarna som med hjälp av expertis räknat ut det värdet. Det som gäller är 55 dba hos närmaste granne. Under bullerhelger är det upp till 75 dba hos grannen. Dessa bullerhelger kommer dock på sikt att försvinna, därför försöker vi komma ner till 55 dba hos grannen frivilligt. Lyckas vi inte kommer myndigheterna att tvinga ner oss med lagens hjälp.
 

Fredrik_H

SÅ Motorsport
Gick med
1 Oct 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Mekar racehojjar!
men bilracing får dåna 100db ju! och när man kör gamla f1 bilar på anderstorp då är det lugna puckar! va säger svemo om det? det är väl upp till banorna att förvalta sina bullerdagar bara!
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Verkar som de e naturvårdsverket, finns ngn länk 1-2 sidor tidigare i tråden. Och kravet är inte direkt 95db från dom, men indirekt, de mäter frifältsmätning vid närmsta granne tror ja, o de får vara max 75db, senare vet ej årtalen 70 db, och senare sa någon att de skulle bli 55db. Och då har man kommit fram till att 95db vid banan, ger 55db vid grannarna. (obs ja kan inte detta till 100%)
Nja, det stämmer inte helt och Humlan kan garanterat fylla i men...

95 dB är en gräns som Svemos RR-sektion bestämt ihop med banägarna.
Enligt deras beräkningar, som jag har för mig att professionella ljudkonsulter tagit fram, kan vi tävla vardagar och kvällar om vi låter max 95 dB då detta blir max 55 dB hos närmsta granne vilket är den gräns som myndigheterna (Naturvårdsverket eller några andra tomtar...) bestämt är acceptabelt.

Vid bullerdagar får det låta 75 dB hos närmsta granne men dessa dagar är på väg bort och den övre gränsen blir 55 dB hos närmsta granne året runt.
(Det skulle, om det stämmer, tex innebära att det inte finns någon bana i Sverige som kan köra dragracing, vågar inte ens tänka på hur högt en topfuelbil låter...)

Svemos RR-sektion tog så sent som för något år sedan beslut om att vi skulle använda den numera ökända Svemo-kröken då de trodde att en vinkling av ljudet skulle lura en mätare ett par kilometer bort vilket är helt fel. Tack och lov fick vi bort den regeln.

Hurvida 95 dB är rätt eller fel har jag ingen åsikt om, däremot är det mätförfarande som Svemos RR-sektion tagit fram felaktigt och orättvist. Dessutom förstår jag inte varför alla banor ska ha samma gräns om tex bara en bana har krav som kräver 95 dB. Får lite otrevliga kartellvibbar av sånt...

Vi lät som sagt 105 dB och mer i helgen utan att komma över 55 dB hos närmsta granne, vi kunde säkert ha kört med raka rör utan att komma över 75 dB. Frågan är då varför Svemo ska tvinga oss att inte låta högre än 95 dB.

Nu har det gått ett par dagar sen problemet i lördags och jag har fortfarande varken läst eller hört något från Svemos RR-sektion.

EDIT: Det hann komma svar under tiden...
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
men bilracing får dåna 100db ju! och när man kör gamla f1 bilar på anderstorp då är det lugna puckar! va säger svemo om det? det är väl upp till banorna att förvalta sina bullerdagar bara!

Men hur svårt kan det vara att läsa innantill? Jag skriver ju ovan att bullerdagarna kommer att försvinna! Samtliga banor ligger i denna process, inte bara anderstorp!
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ja tror alla förstår va du menar. Och det är inte mätgubbarnas fel att de står me en mätare o läser av ett resultat, de ska de ju göra. Det är inte deras fel att det kan låta olika högt beroende på flertalet faktorer som läge, olika hastigheter o varvtal vid mätpunkten.

Och föraren kan säkert bli hyfsat säker på vad sin hoj låter genom att testa på en raka, med fullt ös varvtal osv o mäta då från 10 meter eller vad de nu ska vara. För att sedan vara säker också ta till en felmarginal på 2-3db. Då vet man att när ja framställt hojjen så den brölar som mest, så uppnår ja max t ex 92db.

Nu jobbar säkert en del stenhårt för att göra det så bra som möjligt. Men ska vi behöva acceptera en ljudnivå på en motorbana, som knappt gör det möjligt att ställa upp med en standardmotorcykel ? Eller som gör det omöjligt för 2t att ha en fungerande motorcykel överhuvudtaget?

Pysch - jag tror inte heller att så många skulle argumentera emot detta mätsystem eller ljudkrav om de inte själva försökt uppnå det men misslyckats. Vi diskuterar ju inte med ett 10-tal förare som slängt på helsystem o brassat loss, o sen klagar för att de inte gick igenom. Alla har ju försökt, men inte lyckats, en del inte ens med originaldämpare. Är de en bunt otacksamma amatörer då bara för att man tycker ljudkraven är orimliga ?

Äntligen någon som visar att dom förstår vad jag skriver! :tummenupp

Ser man till detta resultatet (om detta nu är i förbipassering) så kan man börja undra hur många som verkligen har ansträngt sig...

Att man inte kan väsnas på en motorbana kan jag hålla med om är lite...nej, på tok fel! Men vi äger inga motorbanor själva ute i ödemarken, utan vi får hyra in oss på någon annans mark, vilket oftast inte är så öde längre. Dessa markägare kan inte ha samma fina förutsättningar som fanns på 70-talet, utan samhället förändras. När buller blev ett samhällsproblem förändrades hela samhället. Jag tror alla här är glada att grannar inte får parta dygnet runt, eller att arbetsplatserna har bullerrestriktioner, eller att alla fordon ute på vägarna inte får låta hur mycket som helst. Motorsport är inte och kommer aldrig att bli som det en gång har vart, tyvärr!

Ljudkraven är inte orimliga, men lösningarna kanske inte är vad folk ser som racing. Hur många har tex lagt på ett leende och skakat på huvudet åt Mr Mozzberg med sin ljuddämpare?
 

Fastway

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Ort
KBA
Hoj
1st Cbr 1000rr, Cbr 600rr
Åter igen, har inte hört talas om någon cbr600 innan denna tråden som blivit diskad/svartflaggad med originalsystemet.

Vad fick du för resultat på ljudmätningen?

Vad har du gjort för modifieringar på avgassystemet?

När vi va med honda där 08 fick cbr 600 inte köra pga den lät för mkt!!
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det är banägarna som med hjälp av expertis räknat ut det värdet. Det som gäller är 55 dba hos närmaste granne. Under bullerhelger är det upp till 75 dba hos grannen. Dessa bullerhelger kommer dock på sikt att försvinna, därför försöker vi komma ner till 55 dba hos grannen frivilligt. Lyckas vi inte kommer myndigheterna att tvinga ner oss med lagens hjälp.
Men vilka/vilken banor/bana är det som har såna problem att de inte klarar 55 dB hos grannen om vi låter över 95 dB?
Anderstorp gör ju det bevisligen utan några som helst problem (ref Carry).
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Äntligen någon som visar att dom förstår vad jag skriver! :tummenupp

Ser man till detta resultatet (om detta nu är i förbipassering) så kan man börja undra hur många som verkligen har ansträngt sig...

Ljudkraven är inte orimliga, men lösningarna kanske inte är vad folk ser som racing. Hur många har tex lagt på ett leende och skakat på huvudet åt Mr Mozzberg med sin ljuddämpare?

Jag vet flera på den listan som har ansträngt sig och har varit med marginal på rätt sida förut men som nu ligger över 100db i den listan.
Visst är Mozzbergs lösning fin, men inte ens den klarade sig i helgen.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top