VIKTIGT! SM i roadracing 7-8 augusti flyttas till Anderstorp Raceway!

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Har någon ljudresultaten från Anderstorp i SST600 och SST1000?

STK1000:

Kval lördag:
#9 - 99, 102, 99
#12 - 97
#17 - 97, 102, 104, 101, 102, 100
#21 - 100, 101, 102
#27 - 101, 101, 101, 102
#31 - 101, 97, 98, 100
#32 - 97, 96, 97, 98, 97, 97
#44 - 103
#66 - 96
#74 - 101, 96, 100
#84 - 98, 96, 95, 89, 97, 94, 94, 98, 97, 97
#91 - 92, 94
#94 - 100
#99 - 103, 103, 103, 105, 103
#666 - 101, 98, 99

Race lördag:
#9 -
#12 -
#17 - 102, 102, 104, 103
#21 - 105, 107, 107, 105
#27 - 100, 101
#31 -
#32 -
#44 -
#66 -
#74 - 100, 102, 102, 101
#84 - 98, 96, 95, 89, 97, 94, 94, 98, 97, 97
#91 - 95, 95
#94 -
#99 - 96, 96
#666 - 101, 97, 102, 99
 

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Nej, det är ingen chansning om man vet med sig att man klarar 95db + felmarginal. Det är dock ett STORT jävla fel att straffrabatt lämnas på x antal db till några förare.

, när mätvärden varierar med 10-15 dB för samma maskin betyder det att man skall se till att hamna på 80 dB för att vara på den säkra sidan. Mina däcksvärmare låter mer än så........:huvet
 
Last edited by a moderator:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Om jag pratar för min hoj, en Sukka K5 med orginal system så har den haft i förbifart mellan 92-95db hela säsongen på banorna å på gälleråsen så hade den 95db vid 7000rpm stillastående.

Så där har den vart jämn mellan tillfällena, så det är konstigt att andras hojar kan skilja så mycket mellan olika banor å tillfällen :va

Det beror nog på flera faktorer hos föraren. På vissa banor "krämar" man ur mer vid högre varv än på andra. Det är nog en bidragande faktor.

Du är väl konstant snabb och krämar ur överallt...

/ Jens
 

Rhaggren

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Vejbystrand
Hoj
Kawasaki ZX10
Första gången jag hör att en cbr600 med originalsystem inte klarar ljudkraven! Duktigt av dig att lyckas gasa till dig några extra db :tummenupp

Hej,

Bara en liten kommentar. Vi var två på Knutstorp under en Sydskanes Emse körning för två veckor sedan med originalsystem på våra CBR 600 2008 som inte klarade oss.

Mvh,

Rickard
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag förmodar att du kör på bana - Nu har vi platsen.
Alla banor har mätutrustning - Nu har vi utrustningen.
Alla banor har ny och kalibrerad utrustning - Nu har vi kvalité och kalibrering.
Reglementet förklarar avstånd, vinkel etc
Du som förare vet vart du håller stumt etc

Det är inte svårare än man gör det till...och jag TROR att ingen bana skulle neka att man utförde ljudmätning.

Skulle den diskussionen dyka upp, så är det garanterat färre förare än i dagsläget som har problem. Tror inte du det?
Men nu har du ju slutfört ett cirkelresonemang.
Det du nu skriver är ju PRECIS det som alla har gjort. De har kört på banorna - fått ett värde - gjort åtgärder - fått ok - kommer till ny bana och blir underkända trots tidigare ok mätningar. Läs tex Nordgrens inlägg ovan där han kontinuerligt under säsongen gjort förbättringar och plötsligt låter hans hojar 6 dB mer.

Som jag ser det är det stora problemet nu att det inte finns tillräcklig kontinuitet i mätningarna.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det skulle vara önskvärt med tekniska baskunskaper innan nya regler skrivs och utövas...
Självklart kräver jag inte att beslutsfattarna ska vara civilingenjörer som forskat i ljudmätning, men lite grundläggande tekniska kunskaper om ljud och mätteknik skulle behövas. För i så fall hade inte förbifartsmätningsmetoden på bana använts i regelverket.

Alla tokigheter är redan nämnda så jag vill bara lägga till informationen som Naturvårdsverket rekommenderar att används vid ljud från motorsports anläggningar. I denna avståndskorrektion ser man tydligt vilken inverkan avståndet har.

Jag var säker på att allt var ok inför Anderstorp eftersom det var ok där i våras och att vi sänkte ljudet än mer i Linköping på alla mina 5 hojar och på 125:eek:rna än mer i Karlskoga. Men nu tillbaka i Anderstorp är ingen av de 5 tidigare ok hojarna ok. Ökningen från Linköping till Anderstorp nu är i storleksordning 8-10 dBA på samtliga mina hojar.
Detta visar att mätningen inte funderar.

Dessutom så skilde mätningarna under racet 5dBA på samma hojar men mycket jämna vartider...

Jag har endast möjlighet att få hojarna mätta på banan och måste utgå från att mätningarna stämmer. Visst jag har 2 egna ljudmätare som jag kan koppla till datorn men jag kan inte köra hojarna på annan plats än på en bana.

För mig blir det trams när det pratas om fusk med ljudet. Vi gör det vi tror är rätt och kan inte påverka att mätmetoden ger så stor diff.
Om någon vill jobba med fusk som påverkar miljön, gör då lite soppa tester (slarva dock helst inte bort dokumentationen...)

Tex en av mina hojar låg vid lördagens kontroller och söndags tidsträningskontroll i Karlskoga på 99-100dBA men ändå gick den över gränsen i Anderstorp

Förslag till Mantorp
Backa ett steg och skaffa kunskap
Mät alla hojar statisk innan träning (detta har gjorts sedan i början på 2000-talet i Assen)
Mät sedan med full acc metoden
Mät sedan också förbifart på några ställen
Viktigast är att också mäta där myndighets personer mäter

Finns det någon som bor i Stockholmstrakten och har en 4T banhoj som kan tänka sig att göra lite mätningar. Jag lånar gärna ut mina 2 ljudmätare samt instruerar vad jag vill ha mätt. Ljudmätarna kan hämtas i Södertälje eller levereras till dig.
Jag skulle gärna ha lite mer data till min skrivelse till Svemo

Har någon ljudresultaten från Anderstorp i SST600 och SST1000?

En sak till är också hur kvalitetssäkrat resultat är. En person kollar hojar och på ett instrumment där siffror ändras hela tiden och gör anteckningar. Att det ens håller som underlag till av avgöra ett SM-tecken. Självklart utgår jag och även tror att de gör sitt bästa men att det är 100% säkert känns det inte som det är

Jag har tänkt mycket på det här med bullret och jag är övertygad om att Humlan & co är helt rätt ute när de säger att "Vi MÅSTE få ned ljudet annars äventyrar vi sportens framtid!" Så när ERF körde med först originalsystem och sedan 95 dB nickade jag gillande och när så SVEMO gick ut 2009 och sa att NU ska vi HÅLLA på regelverket så tyckte jag det var bra och agerade därefter.

Jag var dock skeptisk till förbifartsmätning!!! Hur skulle man få det att fungera i praktiken???? Dock kunde jag se att den mätningen troligen skulle ge ett mer "riktigt" värde än de statiska mätningar jag upplevt vid körning utomlands, så OK då då!!

Nu tycker jag att det är väldigt tydligt att systemet har stora brister och det primära är ju att systemet är så osäkert, det finns ingen säkerhet i det. Precis som Nordgren och andra påpekar så varierar värdena alldeles för mycket under samma körpass för att det ska anses acceptabelt. När det dessutom är så att det kan variera än mer beroende på bana så kan jag förstå Mackes, Nordgrens och andras stora frustration. SÅKLART tror man att man har sitt på det torra när mätningar tidigare under året visar klart under riktvärdet!!!

Dessutom bäddar systemet för "fusk" (eller vad man nu ska kalla det). Förare som vet att deras hojar låter för mycket går ut och myskör för att sedan sätta ETT snabbt kvalvarv och eftersom man måste ha TVÅ mätvärden för att varna/diska föraren får föraren fortsätta utan åtgärd. Dessutom kan jämnsnabba förare köra tillsammans för att därigenom undgå mätning.

Dessutom, och detta är väl det viktigaste, så släpps ju bullrande hojar ut på banan och får ligga där och sprida oväsen över grannar och omnejd under lång tid!!! OM avsikten med ljudreglerna är att minska bullret hos grannarna är det väl otroligt dumt att släppa ut de bullrande hojarna på banan överhuvudtaget! Eller?

Så, för "rättssäkerhetens" skull anser jag att förbifartsmätningen måste bort. Snarast.

Istället, statisk mätning enligt den metod som anges i reglementet. Denna metod har också stora brister (det finns t.ex. system som har spjäll som stänger systemet under 8000 varv) men det får man lösa genom tillägg i tilläggsreglerna allteftersom. Det kan t.ex. stå att "wirestyrda spjäll i avgasrör är förbjudet". Dessutom måste mätning EFTER kval och race, med stenhård bestraffning för de som "plötsligt" har högre värden (då de kan antas ha fipplat med sina dämpare mellan besiktning och race)

Fördelar:
1. Ingen släpps ut på banan som bullrar för mycket
2. Betydligt större säkerhet i mätningarna.
3. ALLA blir mätta.
4. Folk får mer tid att fixa sina bullrande system
 

Fastway

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Ort
KBA
Hoj
1st Cbr 1000rr, Cbr 600rr
Hej,

Bara en liten kommentar. Vi var två på Knutstorp under en Sydskanes Emse körning för två veckor sedan med originalsystem på våra CBR 600 2008 som inte klarade oss.

Mvh,

Rickard

Ojdå!! Nu har du hört att de e 3st pych!!
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
hallå.

på anderstorp i våras var ljudet 102 decibel på start och mål UTAN ATT NÅN HOJ VAR DÄR


ända sättet att få det här rätt är kval av "superpoll" typ med bara en hoj och UTAN att speakern pratar när hojen kör.

just bara mina 5 cent
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
hallå.

på anderstorp i våras var ljudet 102 decibel på start och mål UTAN ATT NÅN HOJ VAR DÄR
Avdelningen "Om ett träd faller i skogen och ingen finns i närheten som kan höra det - låter det då?"

Vad var det som lät på A-torp när hojarna inte var där? STCC-bilar, Humlan, Flygplan?
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Avdelningen "Om ett träd faller i skogen och ingen finns i närheten som kan höra det - låter det då?"

Vad var det som lät på A-torp när hojarna inte var där? STCC-bilar, Humlan, Flygplan?

Humlan:yoparty
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
, när mätvärden varierar med 10-15 dB för samma maskin betyder det att man skall se till att hamna på 80 dB för att vara på den säkra sidan. Mina däcksvärmare låter mer än så........:huvet

När, var och hur varierar det på 10-15db?
Olika banor, mellan passen, mellan varven etc?
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Hej,

Bara en liten kommentar. Vi var två på Knutstorp under en Sydskanes Emse körning för två veckor sedan med originalsystem på våra CBR 600 2008 som inte klarade oss.

Mvh,

Rickard

Åter igen, har inte hört talas om någon cbr600 innan denna tråden som blivit diskad/svartflaggad med originalsystemet.

Vad fick du för resultat på ljudmätningen?

Vad har du gjort för modifieringar på avgassystemet?
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Avdelningen "Om ett träd faller i skogen och ingen finns i närheten som kan höra det - låter det då?"

Vad var det som lät på A-torp när hojarna inte var där? STCC-bilar, Humlan, Flygplan?

Titta noga på Humlan när han ljudmäter, så ser du att han gör omedvetna motorljud med munnen, ...därav de varierande värdena.

Ett alternativ vore att ha dubbla system. Ett "verkligt" som konstant mäter ljudspridningen åt känsligt/-a håll (där gnälltanter & -gubbar bor).
Vid ett ev närmande av angett gränsvärde på denna/dessa plats/-er, mäter man även förbifart vid banan & plockar successivt de mest låtande fordonen av banan tills acceptabel nivå uppnås.
De avplockade fordonen kan då tilldelas varning, diskvalificering, böter, avstängning el vad man nu vill, i egenskap av att vara mest väsnande.

Seså, ..fixa !
 
Last edited:

Rhaggren

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Vejbystrand
Hoj
Kawasaki ZX10
Åter igen, har inte hört talas om någon cbr600 innan denna tråden som blivit diskad/svartflaggad med originalsystemet.

Vad fick du för resultat på ljudmätningen?

Vad har du gjort för modifieringar på avgassystemet?

Hej,

Uppåt 98 db. Inga modifieringar utan helt original. Mätt både med Knutstorps egen fasta och handenheter.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Hej,

Uppåt 98 db. Inga modifieringar utan helt original. Mätt både med Knutstorps egen fasta och handenheter.
Med tillägget, både den fasta och de handhållna enheterna var kalibrerade och samstämmiga. Det var en riktig skithelg när det gäller buller.

Håller med alla som säger att den dynamiska mätningen egentligen är skit då det kan diffa från dag till dag och även mellan passen men vad ska vi göra? Banägarna förlorar sina tillstånd om vi inte kommer under de uppsatta gränserna och då lär det vara slutkört med MC på bana för alltid.
 

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
När, var och hur varierar det på 10-15db?
Olika banor, mele varit i årlan passen, mellan varven etc?
Har du läst några inlägg eller skriver du bara en massa strunt för du vill skaffa dig ovänner?

För många av oss som varit på samtliga tävlingar i år har mätvärden varierat så mycket som 10-15 dB. Vår hoj har haft mätvärden från 92-103 dB. Hade även ett mätvärde i Karlskoga på 106 dB men då hade vi kört en hel vecka utan att packa om ljuddämparen så det var ju förklarligt.

Vi ska ju ha ett reglmente som är lika på alla tävlingar, då måste ju också förutsättningarna vara lika och det har det definitivt inte varit i år. Och då måste man hitta ett mätsätt där man får ut samma mätvärde oavsett vilken bana man kör på. Annars kan vi ju lika väl ha olika ljudkrav på olika banor.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Vi ska ju ha ett reglmente som är lika på alla tävlingar, då måste ju också förutsättningarna vara lika och det har det definitivt inte varit i år. Och då måste man hitta ett mätsätt där man får ut samma mätvärde oavsett vilken bana man kör på. Annars kan vi ju lika väl ha olika ljudkrav på olika banor.
I realiteten så har ni (vi) redan det då mätningen kan diffa från dag till dag beroende på yttre faktorer.

Sen är jag rätt övertygad om att den nya fasta utrusningen på Sveriges banor, utbildning i hur man använder den samt att värdena loggas och kan/skall redovisas innebär att "prutmånen" har minskat lite, man kanske har kommit undan med 97 - 98 dB innan men det gör man inte nu. Banägaren vill absolut inte riskera att tillståndet ryker så tumskruvarna dras åt på tävlings/tränings/bandagsarrangörerna.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top