Det skulle vara önskvärt med tekniska baskunskaper innan nya regler skrivs och utövas...
Självklart kräver jag inte att beslutsfattarna ska vara civilingenjörer som forskat i ljudmätning, men lite grundläggande tekniska kunskaper om ljud och mätteknik skulle behövas. För i så fall hade inte förbifartsmätningsmetoden på bana använts i regelverket.
Alla tokigheter är redan nämnda så jag vill bara lägga till informationen som Naturvårdsverket rekommenderar att används vid ljud från motorsports anläggningar. I denna avståndskorrektion ser man tydligt vilken inverkan avståndet har.
Jag var säker på att allt var ok inför Anderstorp eftersom det var ok där i våras och att vi sänkte ljudet än mer i Linköping på alla mina 5 hojar och på 125
rna än mer i Karlskoga. Men nu tillbaka i Anderstorp är ingen av de 5 tidigare ok hojarna ok. Ökningen från Linköping till Anderstorp nu är i storleksordning 8-10 dBA på samtliga mina hojar.
Detta visar att mätningen inte funderar.
Dessutom så skilde mätningarna under racet 5dBA på samma hojar men mycket jämna vartider...
Jag har endast möjlighet att få hojarna mätta på banan och måste utgå från att mätningarna stämmer. Visst jag har 2 egna ljudmätare som jag kan koppla till datorn men jag kan inte köra hojarna på annan plats än på en bana.
För mig blir det trams när det pratas om fusk med ljudet. Vi gör det vi tror är rätt och kan inte påverka att mätmetoden ger så stor diff.
Om någon vill jobba med fusk som påverkar miljön, gör då lite soppa tester (slarva dock helst inte bort dokumentationen...)
Tex en av mina hojar låg vid lördagens kontroller och söndags tidsträningskontroll i Karlskoga på 99-100dBA men ändå gick den över gränsen i Anderstorp
Förslag till Mantorp
Backa ett steg och skaffa kunskap
Mät alla hojar statisk innan träning (detta har gjorts sedan i början på 2000-talet i Assen)
Mät sedan med full acc metoden
Mät sedan också förbifart på några ställen
Viktigast är att också mäta där myndighets personer mäter
Finns det någon som bor i Stockholmstrakten och har en 4T banhoj som kan tänka sig att göra lite mätningar. Jag lånar gärna ut mina 2 ljudmätare samt instruerar vad jag vill ha mätt. Ljudmätarna kan hämtas i Södertälje eller levereras till dig.
Jag skulle gärna ha lite mer data till min skrivelse till Svemo
Har någon ljudresultaten från Anderstorp i SST600 och SST1000?
En sak till är också hur kvalitetssäkrat resultat är. En person kollar hojar och på ett instrumment där siffror ändras hela tiden och gör anteckningar. Att det ens håller som underlag till av avgöra ett SM-tecken. Självklart utgår jag och även tror att de gör sitt bästa men att det är 100% säkert känns det inte som det är