Redan Stefan ? e de för att du inte hitta ngt originalsystem till sukkan ?
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=45567
Du menar alltså, på fullaste allvar, att det är upp till varje förare att se till att man får en korrekt mätning på sin hoj innan tävlingen på den aktuella banan för att försäkra sig om att man håller sig inom dom gränsvärden som SVEMO dragit upp?
Ska vi alltså ha ett 20-tal mekaniker springa runt på banan med egna db-mätare under dom två passen som finns på fredagsträningen och mäta sina förare på olika ställen för att hitta det "minst gynnsamma" mätstället, och sen kontrollera att hojen klarar en mätning?
SJÄLVKLART skiljer sig mätresultatet mellan banorna för att man mäter under olika förhållanden. Det kan ju en väldresserad chimpans räkna ut. Och det är ju just DET som är problemet med att använda den här mätmetoden. Det är i princip OMÖJLIGT att återskapa samma förutsättningar på samtliga banor i sverige, och på så sätt få fram rättvisa mätningar. Dett gör att vi som förare ALDRIG vet när vi är på väg till en tävling om vi kommer att klara oss eller inte. Att man blivit godkänd på fyra tävlingar med god marginal är ingen som helst garanti..
Sen skriver du att det är upp till varje förare att anpassa sin körning så att ljudupptagningen blir så korrekt som möjligt. Hur menar du då?
Hur ska jag som förare anpassa min körning så att mätresultatet blir så korrekt som möjligt?
Visst e det en chansning!! Eftersom reglementet verkar skilja sig från gång till gång.
Om du läser vad det är som många klagar över så är det inte Ljudnivån. Utan sättet ljudmätningen utförs på. Då den skiljer sig från gång till gång. Även då man inte gör några förändringar på mc´n.
Sedan är regeln inte konsekvent. Ena gången 95db, Andra under 100db, tredje om tillräkligt många klagar så sätter man ner den till 97,5db.. Tro fan att folk blir förvirrade.
Tycker som tidigare o som man nästan alltid har gjort tidigare. Att man kör statisk mätning då den är mest rättvis. O då kan man mäta ALLA Hojar. Samt plomba ljuddämparna.
De sas tidigare i tråden att vid närmsta granne mätte man upp 55db vid anderstorp. Och tillåtet är 75db... Varför sätta en så pass låg gräns som 95 db på banan då? När naturvårdsverket skulle godkänna mer ?
Tillägg: Kan någon svara på varför 95db inte gäller pro sbk om detta krav nu är så viktigt ?
Stillastående mätning avspeglar väldigt dåligt hur det låter när man väl kör. Detta bland annat därför att insugsljudet knapps hörs när man mäter stillastående, men det är en stor faktor vid förbifartsmäting.
Är det inte just därför man tagit fram den nya mätmetoden med fullgas en kort stund för att få med insugsljudet?
Den mätmetodden är inte klar ännu, blanda inte in den sålänge den inte är officiell är du snäll.
Mozzberg lät 99dB, och med en 1000cc ljuddämpare är den inte godkänd enl reglemente så han hade oxå blett diskad...
Det är riktigt, jag hade en mätning på 99dB, en på 98dB men även två på 94 och 95 dB så det är tydligt att det är svårt att mäta rätt och lika från gång till gång. Under lördagen hade jag ingen mätning över 95 (vill jag minnas) dB. Det sägs ju att det låter mer när det är blött, så att det lät högre på söndagen kanske berodde på det.
Att hojen inte uppfyller regeln om "utseende som original" (eller hur det nu står) spelar enligt besiktningspersonalen ingen roll, då jag inte gjort utseendeförändringen för att skaffa mig någon fördel. Tvärtom är det ju ett betydligt tyngre system som sitter på nu. Så, jag kommer inte att bli diskad pga att min hoj inte ser ut som original.
Gällande mätningar på andra banor så säger jag bara välkomna till Ring Knutstorp. Vi råkade ut för detta (se länk) när vi arrangerade en tredagarskörning för banåkare.Det är värre än det ser ut.
Tvivlar inte på att mätningen på Anderstorp utfördes på rätt sätt.
Hannes W har bra koll.
Men jag tror det här var första gången som vi fick en riktig mätning.
Vi mättes vid full acceleration och de flesta går väldigt nära varvstoppet.
Mätningen på anderstorp i våras och Linköping var inte alls i närheten av att vara så extrema som denna. Tänker då främst vilket varvtal man hade vid passering av mätutrustningen.
Vi får nog räkna med att framtida mätningar kan bli lika hårda som denna eller kanske ännu hårdare. Var nämligen ute och stegade på banan och mätutrustningen stod ca 15 meter från idialspår under lördagen. Gick man väldigt nära ytter kurbsen kunde man tom drifta ut upp emot 20m från mätutrustningen.
Ändå var det så många som inte klarade sig.
Gränsen var även höjd med +2 db för speciella förhållanden som väder och vind.
95db är en väldigt hård gräns som vi försöker klara med våra helsystem. Känns lite som att helsystemens tid är förbi om mätningarna kommer att ske med full trottel nära varvstoppet(där vi gillar att befinna oss).
Fast, ...jag fick hem ett par orginaldämpare med liten bula på undersidan till min R1:a från E-bay US för 800:-, levererat & klart, när det begav sig. Och där fanns måånga fler där dom kom från.Och nej man måste inte köpa nya prylar, men de e billigare o enklare att få tag i beggade eftermarknadssystem än original.
Ska vi ha olika ljudnivå beroende på vilken bana vi kör på? Hur skulle den skrivningen i reglementet vara utformad tycker du?
95 db är den gräns vi kommit fram till efter att ha granskat förutsättningarna på samtliga banor i landet. De sk "bullerdagarna" som vi har är på väg att försvinna på samtliga banor i landet. När de är borta är det 55 dba som gäller.
Fast, ...jag fick hem ett par orginaldämpare med liten bula på undersidan till min R1:a från E-bay US för 800:-, levererat & klart, när det begav sig. Och där fanns måånga fler där dom kom från.
Å andra sidan skulle det ju inte vara så längre om alla slutade köpa tillbehörssystem.
Att diskutera är inte automatiskt att gnälla, även om jag förstår din poäng.Inte för att vara sån, men vad hjälper det att sitta på nåt forum på internet och klaga över att SVEMO´s bestämmelser är helt uppåt väggarna? Ta tag i saken och kontakta behörig person eller länsstyrelse. Tycker också reglerna ger mer att önska och att mätningarna tydligen inte verkar lira med verkligheten, men gnäll på SH kommer man inte långt med......
/A
Inte för att vara sån, men vad hjälper det att sitta på nåt forum på internet och klaga över att SVEMO´s bestämmelser är helt uppåt väggarna? Ta tag i saken och kontakta behörig person eller länsstyrelse. Tycker också reglerna ger mer att önska och att mätningarna tydligen inte verkar lira med verkligheten, men gnäll på SH kommer man inte långt med......
/A
Förstår också din poäng som Gustav... och om ja körde och tyckte de va så tråkigt som ja tycker, skulle ja försöka göra som du säger
Men aktiv eller inte, så är det alltid kul att diskutera. Varför diskuterar man kring dålig sjukvård eller höga skatter vid middagsbordet istället för att ta tag i det ? - ibland bara för att de e kul
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |