VIKTIGT! SM i roadracing 7-8 augusti flyttas till Anderstorp Raceway!

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Men jag förstår nu inte att kraven på en motorbana ska behöva vara lägre eller samma som gatkörning.

Eftersom samhället förändras, kommer närmare motorbanorna, förståelsen ökar för hur buller påverkar/skadar oss etc.
På en motorbana är det konstant ljud/buller hela dagen/i hela veckan/samt helgen. Nästa gång du är i Anderstorp, åk in till Anderstorp city medan dom kör på banan. Även där kan det låta som om motorcyklarna ligger och drar på nästa tvärgata, och det är 2km från motorbanan. Jag är förvånad över hur toleranta Anderstorp/Gislaved -borna är med ljudet.

Tänk att vakna upp pga en moppepojke står och gasar utanför ditt fönster, varje morgon. Eller du kanske jobbar kväll/natt och sovit 2h, sen börjar moppepojken gasa utanför ditt fönster, och samma sak varje dag....

Nu ska ja säga något som gör att jag låter som en gammal gubbe som tjatar i termerna "det var bättre förr"
När farsgubben tävlade på 60-talet... så lät de många reser värre än idag, (skadligt högt) men det var endast vid ett enda tillfälle som de klagades på ljudet, o de va när de körde i skarpnäck mitt i stan. När de körde på de banor vi pratar om va det ingen som pep.
Med det sagt så vill ja tillägga att givetvis går tiderna framåt, och de som var ok för 100 år sen, är inte det idag, full förståelse för det.

Det var bättre förr!!
På den tiden var motorsport accepterat av samhället, ibland lite av en familjefest att åka dit, som det för vissa är med STCC idag. Vi har och har haft ett kungahus som vart motorsportintresserade. Det finns fortfarande Svenska vinterrallyt, en liten sak som sätter Sverige på kartan. Men som du avslutar med, det som var okej då, kanske inte är okej idag, men man får göra det bästa av saken.

Men om denna utveckling fortsätter som den gör... då kan vi på allvar glömma att vi kan utöva motorsport i framtiden. Nu har man nått en gräns där vi då med nöd o näppe kan använda originaldämpare. Vad säger myndigheterna om 10-15 år ? som de sett ut senaste 60 åren blir iaf bara värre (för oss)

Om inte förarna gör något åt saken, för det är endast förarna som kan åtgärda det, så ser det mörkt ut. Att klaga på miljöinstanser, svemo etc, vad hjälper det?

Nu är det visserligen en skillnad på olika banor ang banägarens ljudkrav och reglementets ljudkrav. Därför sattes 95db för att förarna skulle ha en ljudgräns som klarar samtliga banor. Nu kommer jag inte ihåg sanningen, men har för mig att det var en sänkning på 1db från tidigare värde (finns en ljudtråd från 2009 med samma tugg som i denna tråd...)

Tack ska du ha.. vet inte om du e allvarlig eller ironisk, men tack iaf. Just nu har ja all tid i världen då ja sitter på en flygplats och har 4 timmar till avgång :gnissla därav nytt lååångt inlägg :tungan

Det var seriöst menat! Inte många som kan föra en diskussion samtidigt som dom försöker att förstå sin motpart. :tummenupp
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Eftersom samhället förändras, kommer närmare motorbanorna, förståelsen ökar för hur buller påverkar/skadar oss etc.
På en motorbana är det konstant ljud/buller hela dagen/i hela veckan/samt helgen. Nästa gång du är i Anderstorp, åk in till Anderstorp city medan dom kör på banan. Även där kan det låta som om motorcyklarna ligger och drar på nästa tvärgata, och det är 2km från motorbanan. Jag är förvånad över hur toleranta Anderstorp/Gislaved -borna är med ljudet.

Jag har varit i A-torp city många gånger när det varit race på banan, - Ja de hörs, men Nej inte som om de vore en gata bort (ja jag vet din poäng, de låter mer än man tror, men ja KAN ju inte hålla me för mkt)
Iaf, angående det.. jag är inte öronläkare, men de e inte skadligt. Däremot störande... visst.
Du pratar om buller 7 dagar i veckan...de kan ju va lite väl tungt, men jag som har så mkt att säga till om :rolleyes: kan sträcka mig till att vardagar o vanliga bandagar är det originalljuddämpare som är ett krav. Tävlingshelger med SM status är det bullerhelg med tidigare ljudkrav (vet ej exakt va de va, men att köra me vanligt helsystem ska vara möjligt) King shit lösning va :Bugar

Sen till dig som gillar att se 17 olika infallsvinklar. Anderstorp & Gislaveds borna (samma kommun) skulle kunna göra något helt annat åt saken än att tycka att de e jobbigt med motorbanan. De skulle kunna satsa ännu mer på sin motorbana som är den största vi har i Sverige, lägga ner massa miljoner på ökad säkerhet så de kanske kunde få den internationellt godkänd och få tillbaka VM-lopp. Finns säkert någon matematiker eller marknadsanalytiker som skulle kunna se ekonomisk potential för kommunen i och med det. Någon driven finns ju där som redan senaste åren byggt ut bra med ny entré och depåbox byggnaden m.m. (kanske troligtvis banägaren, men ja har inte en aning, de e ju skola på övervåningen också = kiing)
Smäll upp ett 20meter högt bullerplank mot anderstorp stad sett så kanske db:t kan fås ned...

Om inte förarna gör något åt saken, för det är endast förarna som kan åtgärda det, så ser det mörkt ut. Att klaga på miljöinstanser, svemo etc, vad hjälper det?
Nej ja försöker klaga på dig istället, men de hjälper ju inte heller.:)
Problemet för förarna att påverka är att de e så svårt att gemensamt agera, vi agerar var o en för sig, och ensam är inte alltid stark.
Banägarna & arrangörerna strider nog hårt (tror ja) för att få så mkt tillstånd som möjligt, de lever ju på att förarna vill komma dit och köra. Får väl se va framtiden ger... kanske får skaffa sig en Augusta 109:a och flyga me hojen till banor i t ex tjeckien eller finland där man får låta som en racehoj ska låta.
 
Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Absolut!! Det är inte många som har svarat i tråden att man inte förstår ljudkraven?? Utan hur man kontrollerar det!!
Det är väl det som e den stora frågan??

När jag har läst inlägg så är min uppfattning att folk/förare inte kan förstå varför det är satt 95db vid förbipassering, eller tex varför en motorbana inte får bullra mer än vanlig trafik på gata. Det är detta mina svar är grundade på, och har jag haft fel så ber jag om ursäkt.

Hur man kontrollerar ljudet har jag beskrivit med.
Först får man kontrollera själv hur mycket sin egna hoj låter, sen får man ta till åtgärder om ljudet är för högt.

Varför jag påtalat att man måste kontrollera ljudet själv är för att få en sån exakt mätning som möjligt, på just din hoj. Där ljudmätningen sker normalt sett på banan kanske det inte är den optimala platsen för att du ska få ett korrekt värde för just din motorcykel.

Mätningarna som sker på banan under träning/kval/tävling är mer en generell kontroll av ljudet på själva banan, inte vad din hoj låter som mest.

DE E SOM ATT SPELA PÅ TOMBOLAN NÄR MAN SKA ÅKA TÄVLING!!
O sådan att ljudmätningen inte har varit konsekvent.. Ibland 95+0,9 dbibland 97,5 ibland 100db. Varför!!?? Helt meningslöst med ett ljudreglemente om de inte följs. 95db????

Här är vi 100% eniga!
Varför ska man ha ett reglemente med 95db om man inte följer det?
Ska det vara strafflindring med några db på en tävling, och några till på nästa tävling, så kunde man lika väl struntat i att ha tävling på banan med sämst bullerkrav och haft tex 100db i reglementet istället om resterande banor klarat det.

Tyvärr så kommer ljudkraven att skärpas från instanser i framtiden, och därför tror jag att ledningen vill vara snälla mot förarna i övergångsperioden. En snällhet som skapar total kaos...

Jag tror att samtliga förare (undantag 2t) hade sett ett konsekvent följande av reglementet istället för en massa undantag för att den som skriker högst inte ska bli diskad...

O pych Låter era svartkruts pistoler under 95db eller?? kör du luftpistol .?
Har ni ngt reglemente hur mkt de får låta??:D

Blir själv jävligt störd när dom håller på o skjuter när vi är o tränar cross på blixås. Usch!!

Nej, jag panga lite mer moderna saker än svartkrut...
Och ja, det finns krav på ljud på skjutbanor med. Även under vilka klockslag samt dagar man får skjuta. tom hur mycket bly man får skjuta iväg under året! Dom vill tom ta bort blyet från kulorna...

Om du blir störd av ljudet, klaga då...eller är du för svensk? :rolleyes:

Per, ett bra formulerat inlägg av dig. :tummenupp
 
Last edited:

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
När jag har läst inlägg så är min uppfattning att folk/förare inte kan förstå varför det är satt 95db vid förbipassering, eller tex varför en motorbana inte får bullra mer än vanlig trafik på gata. Det är detta mina svar är grundade på, och har jag haft fel så ber jag om ursäkt.
Detta är jaaag.. som alltså tycker att 95db är en för låg gräns... :tummenupp


Och ja, det finns krav på ljud på skjutbanor med. Även under vilka klockslag samt dagar man får skuta. tom hur mycket bly man får skjuta iväg under året! Dom vill tom ta bort blyet från kulorna...
I lumpen när man ligger på skytte på Amf1 fick man panga så mkt man orkade... :kulspruta
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top