Seså köp dej en hoj nu
Sponsrar du mig med nya däck då Peter?
Seså köp dej en hoj nu
Sponsrar du mig med nya däck då Peter?
Hepp hepp, sälj helsystemet, Problem solved
Var inte så snål, kör ERF DÅ!
Nej, det vet jag inte, då hade jag inte frågat.
Känner till flera unga talanger med framtiden för sig men de kör inte 125 GP.
NEJ! Det behövs ingen mätning precis innan kval/tävling om mätvärde finns från tex tidigare träning. VET du hur mycket din hoj låter som mest, kan du köra lugnt! Både TILL tävling och PÅ tävlingen.
Vem har sagt att det ska vara under fredagsträningen innan tävling?
Tränar inte förarna någon annan gång?
Att anpassa sin körning så det blir så korrekt som möjligt. Inte fisa förbi eller ligga på högre växel, inte ligga i klunga etc etc.. kör för att DU ska få ett korrekt värde, så DU vet vad hojen låter. Du har varenda träning på dig att få detta värde!!!
Ska vi ha olika ljudnivå beroende på vilken bana vi kör på? Hur skulle den skrivningen i reglementet vara utformad tycker du?
95 db är den gräns vi kommit fram till efter att ha granskat förutsättningarna på samtliga banor i landet. De sk "bullerdagarna" som vi har är på väg att försvinna på samtliga banor i landet. När de är borta är det 55 dba som gäller.
Jag är nog inte ensam om att ha kontaktat Svemos RR-sektion efter den gångna helgen. Att diskutera här är bra för då kan flera ventilera sina åsikter.Inte för att vara sån, men vad hjälper det att sitta på nåt forum på internet och klaga över att SVEMO´s bestämmelser är helt uppåt väggarna? Ta tag i saken och kontakta behörig person eller länsstyrelse. Tycker också reglerna ger mer att önska och att mätningarna tydligen inte verkar lira med verkligheten, men gnäll på SH kommer man inte långt med...
De som har "talang" tar sig utomlands självmant och behöver inte väsnas mer än nödvändigt i Sverige för att ha en chans utomlands. Det är knappast materialet som är det största problemet för svenskar som åker utomlands.Ronja och Lukas är väl med i topp och talang och kan väl ses som lovande unga talanger och de kör 125GP. 2 av 5 utvalda till topp och talang alltså.
Så vad du säger är att vi ska låta 95 dB redan nu för att de bullerdagar vi idag använder kommer att försvinna i framtiden?95 db är den gräns vi kommit fram till efter att ha granskat förutsättningarna på samtliga banor i landet. De sk "bullerdagarna" som vi har är på väg att försvinna på samtliga banor i landet. När de är borta är det 55 dba som gäller.
MEN DET ÄR JU JUST DET SOM ÄR PROBLEMET!!!!!
Att man INTE vet hur mycket ens hoj låter eftersom det blir olika resultat varje gång man mäter!!!!
Precis som du skriver så åker jag till Anderstorp ganska lugn eftersom min hoj har klarat SAMTLIGA mätningar under året, med 91db i Linköping som senaste mätning. På Anderstorp får jag plötsligt veta efter kvalet att jag har 103db.
Hur tycker du att det funkar då?
På dom allra flesta banorna är man bara EN gång per år, och det är när SM (eller SO) tävlinger är på den banan. Eller ska man tvingas åka ner till t.ex Anderstorp på en kvällsträning för att få hojen uppmätt?
Då används dessutom den fast monterade utrustningen som visar ett helt annat värde en den handhållna som flyttas runt och användes i helgen.
Så hur tycker du att man ska göra då?
Det är väl klart att man kör fullt hela tiden! Jag sitter inte och åker runt på kval och tävling och håller igen bara för att hojen ska låta mindre.
Kanske för att det verkar som resultatet ändras beroende på väder o förhållanden!
Ja, du mäter vad hojarna låter på 5.000rpm med obelastad motor, men ingen kommer att köra på det varvet ute på banan, och det är förhållandena på banan som är det relevanta.Helt klart då blir det mer rättvist o man kan mäta alla!!
Släpp sargen nu o kom in i matchen.
Jag har en hoj som e likadan som din men en 08. Till din info så klarar den inte heller ljudkraven med orginalrör på Torpet!! Din hoj kanske gör de!!Mn inte min iallafall.
De kan ju ha o göra med vem som håller igashandtaget oxå!
Du tycks ju ha svar på dom flesta inläggen utan att förstå innebörden i frågorna Svaren!!
Pysch --> Hur mycket erfarenhet har du av ljudmätning?
Ok. Funderade eftersom ditt förslag om hur man själv ska kunna mäta har flera olika poteniella felfaktorer.Lika mycket som jag kan om 2t, kanske lite mer.
Ok. Funderade eftersom ditt förslag om hur man själv ska kunna mäta har flera olika poteniella felfaktorer.
Har du en ljudkälla (hoj) som inte klarar av att låta mer 91db, så kommer den hojen aldrig att få ett mätvärde på 103db.
Ja, du mäter vad hojarna låter på 5.000rpm med obelastad motor, men ingen kommer att köra på det varvet ute på banan, och det är förhållandena på banan som är det relevanta.
Första gången jag hör att en cbr600 med originalsystem inte klarar ljudkraven! Duktigt av dig att lyckas gasa till dig några extra db
Innebörden i vad?
Hela diskussionen grundar sig i att förare inte har kontrollerat själva vad deras hoj låter, och kör med hojar som inte är reglementsenliga. En ledning på tävlingar som är fjolliga och inte tillämpar regelverket och diskar förare som bryter mot det. Hade detta tillämpats hade inte diskussionen funnits, och alla hade kört racing under samma premisser!!!
Lika mycket som jag kan om 2t, kanske lite mer.
Utrustningen, dess kvalité och kalibrering, avstånd, vinkel, omgivande miljö, väder etc.Vad är det som kan bli fel då?
Exakt! DU vet inte hur mycket din hoj låter, för DU har aldrig mätt ditt egna ljud! På tävling/kval/träning kontrolleras ljudet på en plats, denna plats kanske inte är optimal för din hoj, eftersom ditt varvtal inte nått upp till det varvtal där DIN HOJ låter som mest. Därför får du ett värde som inte är sanningen. Den som kontrollerar ljudet vet ju inte vilket varvtal DU ligger och kör på, eller om du råkar köra på en för hög växel av misstag, för resterande mätningar kör du i klunga och går inte att registrera. Glad skuttar du vidare i tron på att din hoj bara låter 91db...
Att mäta hur mycket din hoj låter som mest kan du i stort sett göra där det passar dig bäst. Det enda du vill veta är hur mycket DIN LJUDKÄLLA (motorcykeln) låter som max. Om motorcykeln låter som max 91db, så är det omöjligt att få en mätning på 103db. Visst kan det öka lite pga omgivningen, men det är marginellt. Men innan DU vet hur mycket din hoj låter, så är troligen 103db det mest korrekta...
Ja, självklart kommer det att variera mellan fast och portabel mätutrustning. Och varför? Det har påpekats flera gånger i denna tråd...
Olika varvtal på hojarna, olika växlar, olika sidor om banan etc
Men ingen av ljudmätarna kommer att visa 103db om ljudkällan inte klarar av att låta mer än 91db!
Utrustningen, dess kvalité och kalibrering, avstånd, vinkel, omgivande miljö, väder etc.
Säger inte att det är fel att försöka göra egna mätningar men som framgår av tråden är det väldigt svårt att mäta ljud för ljud är väldigt dynamiskt och varierande. Risken är stor att samma diskussioner kommer uppstå fast i annan form - "Ja men jag har ju mätt min hoj själv och du lät den si och så"
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |