VIKTIGT! SM i roadracing 7-8 augusti flyttas till Anderstorp Raceway!

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
95db är en väldigt hård gräns som vi försöker klara med våra helsystem. Känns lite som att helsystemens tid är förbi om mätningarna kommer att ske med full trottel nära varvstoppet(där vi gillar att befinna oss).

Och trots att vi nu var över godkänd ljudnivå, så var vi ca 20db ifrån gränsen hos närmaste granne....

Kanske dags att revidera den här 95db gränsen?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det måste till en ordentlig revidering av det här med ljudnivåer, gränser, mätmetoder, osv. Annars kommer det inte att bli länsstyrelser och gränser hos närmaste granne som dödar sporten, utan det kommer SVEMO att klara av själva....
Så sant!

Sen undrar jag vart representanterna från Svemo befinner sig när deras medlemmar tävlar? Borde inte någon från Svemo vara med vid förarmötena? Tycker det är skit att tex Carry ska behöva stå och försvara/förklara beslut han inte vet något om och att Hannes ska få skit för att han mäter som Svemo sagt att han ska göra.
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Ljudmätningen på Linköping kan vi glömma bort när vi ska jämföra, de "riktiga" loggarna hämtades ned efter racet och enligt dem så låg väl i princip alla över gränsen. Är inte säker på vad som exakt gjordes fel i själva mätningen men de resultat som presenterades på lördagen då i princip alla undantagslöst hade sänkt sig ca 8 dB var inte mätta på rätt sätt, så mycket vet jag.

Om den nuvarande typen av mätning ska användas så måste ett antal saker vara uppfyllda som folk mycket riktigt har påpekat:
1. Kalibrerade mätpunkter mellan alla ingående banor
2. Säkerställa att varje hoj mäts individuellt och gärna med direkt feedback via skylt av något slag

Man måste kunna krypa fram i 80 km/h med sin gamla husvagn under 50+ mil till ett race utan att vara rädd för att bli diskad trots att man har klarat ljudmätningen på föregående race/träningstillfälle.
Så är det inte nu.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Så sant!

Sen undrar jag vart representanterna från Svemo befinner sig när deras medlemmar tävlar? Borde inte någon från Svemo vara med vid förarmötena? Tycker det är skit att tex Carry ska behöva stå och försvara/förklara beslut han inte vet något om och att Hannes ska få skit för att han mäter som Svemo sagt att han ska göra.

Som Carry sa på förarmötet så fanns representanter från SVEMO på plats i Anderstorp, och dessutom diskuterades just ljudfrågan.

Men dom vågade inte komma in på förarmötet.....

Tyckte väldigt synd som Carry som fick stå pch försvara en pissregel, klantig mätmetod, och slumpartade diskningar när han uppenbart själv var av samma åsikt som samtliga förare....
Han fick ta mycket skit och många (iofs rätt så välbefogade och kritiska fågor) när det egentligen inte var han som skulle få dom....
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Och trots att vi nu var över godkänd ljudnivå, så var vi ca 20db ifrån gränsen hos närmaste granne....

Kanske dags att revidera den här 95db gränsen?


ja vi måste ha en rimlig gräns. Tidigare mätningar har gjort på ett "snällt" sätt. Kanske inte den i Faleknberg då det vad jag förstår även var en "riktig mästning" med full trottel och massa varv.

Höj gränsen och gör riktiga mätningar istället.

Helgens statistik borde tala sitt tydliga språk. Om inte Mozzberg klarar sig när det även är + 2db med sin R6a med R1 originalsystem kommer det betyda att R6ans tid är förbi. Det känns lite drastiskt.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Nej det är ingen nyhet och som jag skrev så har alla gjort vad de har kunnat göra för att sänka ljudnivån.
Det stora problemet är som jag ser det att vid alla tävlingar i år har det diffat för mycket mellan de olika tävlingarnas mätningar/resultat för att man ska kunna påstå att det enbart beror på bristande intresse hos förarna.
Det är dessutom väldigt svårt att göra empiriska tester av hur stora effekter de förändringar som görs får, när det dessutom diffar så mycket mellan de olika banorna så blir det ju ännu svårare att bedömma vad som är den verkliga ljudnivån.

Nu är det fortfarande hojen som låter för mycket. Dvs att hojen följer inte reglementet! Och då har den inte ute på tävling att göra...

Att det blir dif i mätningarna mellan banor beror i min teori på olika varvtal/växlar. Om du får 95db på torpet, men 98db på falken, beror det troligast på att du ligger på 8.000rpm/3:an på torpet samt 12.000rpm/2:an på falken. Därför skiljer sig mätvärderna.

Nu talar jag lite emot mig själv...men, arrangören kan inte ha 10 olika mätplatser på banan för att kunna mäta olika klasser vid det mest optimala varvtalsområdet. En 1000cc och en 125/250 har förmodligen inte samma optimala förhållande vid samma plats där mätningen sker. Utan detta vilar på föraren att ha tillsett innan hojen rullas ut på banan, alt anpassa körningen så att ljudupptagningen blir så korrekt som möjligt för att kunna åtgärda innan kval.

Om vi nu pratar 125/250R som vi började med så har du uppenbarligen dålig koll på vilka problem det är som uppstår så behöver vi inte kommentera det där mer.

Ja, jag har dålig koll på 2t!
Men jag har inte enbart talat om 2t, utan samtliga hojar.
Det finns 4t som blir diskade gång på gång. Spelar det någon roll om föraren blir diskad, då ljudet redan nått grannen/finns loggad?

Jag anser att du kastar skit eftersom du påstår att folk inte gör något åt sina hojar utan bara gnäller på internet när du uppenbarligen inte vet ett skit om vad folk har gjort och inte gjort....

Jag ser bara vad folk inte har gjort...och därför finns diskussionen! Det är inget som går att blunda för..

Jag är helt för att vi måste sänka ljudnivåerna men för att det ska vara möjligt måste det finnas en kontinuitet i mätningarna vilket det inte gör i nuläget. På Sviestad klarade de flesta sig medan de med samma hojar plötsligt låter 8-12 dB mer på Anderstorp.

Även här gäller det jag skrev tidigare.
För att få en korrekt mätning i 125/250 behöver ljudmätningen utföras på PLATS A. När SST600 rullar ut är det PLATS B som gäller för en korrekt ljudmätning. etc etc...

Men det ligger fortfarande på föraren att kontrollera hur mycket hojen låter. Hur mycket du än varvar, rycker eller skriker i hjälmen så får ekipaget inte låta mer än 95db i förbifart. Det är bara att be någon ansvarig/polare/flaggvakt hjälpa dig med ljudmätningen på en plats där du vet att här ligger jag på för fullt, den här placeringen har jag på banan, vilken sida avgasröret pekar åt etc etc...ställ dig här och mät i 5 varv. Då har du förhoppningsvis fått en indikation på vad du maxar i db. Visar mätaren då 98db...
 

#putte#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2003
Ort
Växjö
Hoj
R6-10RR
Även vår vän Mozzberg lät för mycket på söndagens kval... Den ende i SST600 under söndagens kval som hade fler än en mätning och var godkänd var min hoj.

Mozzberg lät 99dB, och med en 1000cc ljuddämpare är den inte godkänd enl reglemente så han hade oxå blett diskad...
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
ja vi måste ha en rimlig gräns. Tidigare mätningar har gjort på ett "snällt" sätt. Kanske inte den i Faleknberg då det vad jag förstår även var en "riktig mästning" med full trottel och massa varv.

Höj gränsen och gör riktiga mätningar istället.

Helgens statistik borde tala sitt tydliga språk. Om inte Mozzberg klarar sig när det även är + 2db med sin R6a med R1 originalsystem kommer det betyda att R6ans tid är förbi. Det känns lite drastiskt.

Inte bara R6'an tyvärr, utan med dom här reglerna och mätmetoderna är nog dom flesta hojarnas tid förbi....
 

Fastway

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Ort
KBA
Hoj
1st Cbr 1000rr, Cbr 600rr
Anser du att ljudkraven är en nyhet, och att förarna inte hunnit åtgärda sina hojar?

Att göra förändringar som inte avhjälper felet, eller förstör motorn, så är det fel person som gör jobbet!

Kasta skit, ja kalla det för vad du vill. Men har man tid att sitta och beklaga sig på internet istället för att vara i garaget och åtgärda felet, för att sedan dyka upp på banan och chansa igen på att man klarar sig...så anstränger man sig inte tillräckligt för att ha rätten att klaga!


Visst e det en chansning!! Eftersom reglementet verkar skilja sig från gång till gång.

Om du läser vad det är som många klagar över så är det inte Ljudnivån. Utan sättet ljudmätningen utförs på. Då den skiljer sig från gång till gång. Även då man inte gör några förändringar på mc´n.

Sedan är regeln inte konsekvent. Ena gången 95db, Andra under 100db, tredje om tillräkligt många klagar så sätter man ner den till 97,5db.. Tro fan att folk blir förvirrade.

Tycker som tidigare o som man nästan alltid har gjort tidigare. Att man kör statisk mätning då den är mest rättvis. O då kan man mäta ALLA Hojar. Samt plomba ljuddämparna.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Nu är det fortfarande hojen som låter för mycket. Dvs att hojen följer inte reglementet! Och då har den inte ute på tävling att göra...

Att det blir dif i mätningarna mellan banor beror i min teori på olika varvtal/växlar. Om du får 95db på torpet, men 98db på falken, beror det troligast på att du ligger på 8.000rpm/3:an på torpet samt 12.000rpm/2:an på falken. Därför skiljer sig mätvärderna.

Nu talar jag lite emot mig själv...men, arrangören kan inte ha 10 olika mätplatser på banan för att kunna mäta olika klasser vid det mest optimala varvtalsområdet. En 1000cc och en 125/250 har förmodligen inte samma optimala förhållande vid samma plats där mätningen sker. Utan detta vilar på föraren att ha tillsett innan hojen rullas ut på banan, alt anpassa körningen så att ljudupptagningen blir så korrekt som möjligt för att kunna åtgärda innan kval.



Ja, jag har dålig koll på 2t!
Men jag har inte enbart talat om 2t, utan samtliga hojar.
Det finns 4t som blir diskade gång på gång. Spelar det någon roll om föraren blir diskad, då ljudet redan nått grannen/finns loggad?



Jag ser bara vad folk inte har gjort...och därför finns diskussionen! Det är inget som går att blunda för..



Även här gäller det jag skrev tidigare.
För att få en korrekt mätning i 125/250 behöver ljudmätningen utföras på PLATS A. När SST600 rullar ut är det PLATS B som gäller för en korrekt ljudmätning. etc etc...

Men det ligger fortfarande på föraren att kontrollera hur mycket hojen låter. Hur mycket du än varvar, rycker eller skriker i hjälmen så får ekipaget inte låta mer än 95db i förbifart. Det är bara att be någon ansvarig/polare/flaggvakt hjälpa dig med ljudmätningen på en plats där du vet att här ligger jag på för fullt, den här placeringen har jag på banan, vilken sida avgasröret pekar åt etc etc...ställ dig här och mät i 5 varv. Då har du förhoppningsvis fått en indikation på vad du maxar i db. Visar mätaren då 98db...

Du menar alltså, på fullaste allvar, att det är upp till varje förare att se till att man får en korrekt mätning på sin hoj innan tävlingen på den aktuella banan för att försäkra sig om att man håller sig inom dom gränsvärden som SVEMO dragit upp?

Ska vi alltså ha ett 20-tal mekaniker springa runt på banan med egna db-mätare under dom två passen som finns på fredagsträningen och mäta sina förare på olika ställen för att hitta det "minst gynnsamma" mätstället, och sen kontrollera att hojen klarar en mätning?

SJÄLVKLART skiljer sig mätresultatet mellan banorna för att man mäter under olika förhållanden. Det kan ju en väldresserad chimpans räkna ut. Och det är ju just DET som är problemet med att använda den här mätmetoden. Det är i princip OMÖJLIGT att återskapa samma förutsättningar på samtliga banor i sverige, och på så sätt få fram rättvisa mätningar. Dett gör att vi som förare ALDRIG vet när vi är på väg till en tävling om vi kommer att klara oss eller inte. Att man blivit godkänd på fyra tävlingar med god marginal är ingen som helst garanti..

Sen skriver du att det är upp till varje förare att anpassa sin körning så att ljudupptagningen blir så korrekt som möjligt. Hur menar du då?
Hur ska jag som förare anpassa min körning så att mätresultatet blir så korrekt som möjligt?
 

Fastway

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Ort
KBA
Hoj
1st Cbr 1000rr, Cbr 600rr
Stillastående mätning avspeglar väldigt dåligt hur det låter när man väl kör. Detta bland annat därför att insugsljudet knapps hörs när man mäter stillastående, men det är en stor faktor vid förbifartsmäting.

Bilprovningen Godtar statiskljudmätning. Dom flesta andra motorsporter likaså. Varför har Rr En egen???
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Varför går det inte att tillämpa samma ljudmätning som det gjordes på So i Karlskoga.. Tyckte det var ett bra system dom använde där..

Du menar samma system som man använder i resten av världen?

Jadu, jag vet inte... Vi i sverige ska tydligen ligga i framkant både när det gäller att hålla ner ljudet (så att inga tillverkare i hela världen utvecklar grejer som vi kan använda, utan alla måste hålla på och pilla själva hemma i garaget), och när det gäller att hitta på nya mätmetoder.... (uppfinna hjulet igen?)

Det finns klara regler i UEM's reglemente som beskriver hur ljudmätningarna ska gå till, och vilka gränsvärden som ska användas... (Ja för alla andra i Europa alltså).
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Som Carry sa på förarmötet så fanns representanter från SVEMO på plats i Anderstorp, och dessutom diskuterades just ljudfrågan. Men dom vågade inte komma in på förarmötet.....
Om inte våra egna representanter vågar prata med oss förare det ju en katastrof! Har hört att tidigare medlemmar i Svemos RR-sektion fått hot från olika håll men det trodde jag var ett passerat kapitel. En lugn och sansad diskussion mellan vuxna människor tjänar vi alla på (och är någon dum så bär "Munken" ut dem...).

Tror jag avvaktar med att anmäla mig till fler tävlingar i år tills det är klargjort hur ljudet ska mätas.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Bilprovningen Godtar statiskljudmätning. Dom flesta andra motorsporter likaså. Varför har Rr En egen???

Ja, det är nog en fråga som dom flesta i depån frågar sig....
Varför ska vi i lilla RR-sverige ha helt egna regler, och helt egna mätmetoder som inte används någon annan stans i hela världen?

Vad är det som gör att vi tror att vi kan ljud/buller så mycket bättre än resten av världen så att vi kan utveckla egna idéer och metoder?

Vad är det som gör att vi inom RR ska ha andra (hårdare?) regler än motocross, enduro, bilracing, rallycross, speedway mfl?

Varför ska vi inom RR ha andra mätmetoder än ovan nämnda sporter?

Allt det här måste ju ha kommit till av nån speciell anledning?
 
Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
OT men om Mr Mozzberg börjar tillverka på beställning så ställer jag mig först i kön att köpa, den dagen jag måste bygga eget avgassystem för att kunna köra lägger jag av...

www.vilkenmekaniskverkstadmedenrörböjmaskin.com

Gör som vanligt, betala dig fri :tungan

Edit: Vid en läsning av min egen text läste jag det som om att du brukar göra det, det var inte intentionen. Jag menade oss RR-åkare som oftast betalar någon annan för att tillverka produkterna. /slut edit.
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Om inte våra egna representanter vågar prata med oss förare det ju en katastrof! Har hört att tidigare medlemmar i Svemos RR-sektion fått hot från olika håll men det trodde jag var ett passerat kapitel. En lugn och sansad diskussion mellan vuxna människor tjänar vi alla på (och är någon dum så bär "Munken" ut dem...).

Tror jag avvaktar med att anmäla mig till fler tävlingar i år tills det är klargjort hur ljudet ska mätas.

Känns som att det kan bli en ganska drastisk minskning i antalet deltagare till Mantorp om man inte snabbar sig på med en reviderad regel, och en ny mätmetod....

Känns inte som det är värt alla pengar och all tid man lägger ner på det här för att åka ner till Mantorp och chansa på att man får vara med, eller hoppas på att ens nummer inte kommer upp i tombolan...
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Sen skriver du att det är upp till varje förare att anpassa sin körning så att ljudupptagningen blir så korrekt som möjligt. Hur menar du då?
Hur ska jag som förare anpassa min körning så att mätresultatet blir så korrekt som möjligt?
Jadu Macke, du har två alternativ, antingen ska du ha dina 20 mekaniker som springer runt banan o mäter upp hur mkt din hoj låter som mest, och så ser du till att de värdet aldrig överstiger 95db, även om du får linda in ett duntäcke runt hojjen. Eller så anpassar du din körning så du växlar vid 9000rpm o får ett lågt värde ;) Men tänk på att de e ditt ansvar att rätta dig efter reglerna, hur svåra de än är att uppnå :näsblod

Ja e nog den som klagar mest här, o ja tävlar inte ens längre... men ja älskar motorsport o brinner för det. O ja tycker att det är så tråkigt att vår sport ständigt ska begränsas och typ "tryckas ner" av myndigheter etc. Varför ska rr få såna här begränsningar när de inte gäller ngn annan motorsport (iaf i denna utsträckning)

En del respekterar detta o tycker att de e bra att sänka ljudnivån för att det ska bli mer accepterat att vi håller på. Och det är ju klart rätt i sig... vi behöver inte väsnas onödigt mycket. Men som ja nu läser mig till här så ska man alltså bygga om sin hoj så den låter mindre än en original gatcykel... kan inte hjälpa de, men de tycker ja e för mkt.
 
Nyheter
Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

ExploreBike: Gratis kurs för motorcykeläventyr

Nu kan du lära dig hur man ...

Husqvarna TE125 gör comeback

Husqvarna har fyllt på 2025...

Invigning MC Collection

Någon i folksamlingen på me...

Stenegärd på Tidö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Customiserade CL:s-modeller på Wheels and Waves

Honda presenterar 16 custom...

KTM fyller på med Enea Bastianini och Maverick Viñales

KTM har presenterat en helt...

Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Top