RJ
God & glad kexchoklad!
Även vår vän Mozzberg lät för mycket på söndagens kval... Den ende i SST600 under söndagens kval som hade fler än en mätning och var godkänd var min hoj.Bygg en Mozzberg så är väl problemet passé?
Även vår vän Mozzberg lät för mycket på söndagens kval... Den ende i SST600 under söndagens kval som hade fler än en mätning och var godkänd var min hoj.Bygg en Mozzberg så är väl problemet passé?
95db är en väldigt hård gräns som vi försöker klara med våra helsystem. Känns lite som att helsystemens tid är förbi om mätningarna kommer att ske med full trottel nära varvstoppet(där vi gillar att befinna oss).
Så sant!Det måste till en ordentlig revidering av det här med ljudnivåer, gränser, mätmetoder, osv. Annars kommer det inte att bli länsstyrelser och gränser hos närmaste granne som dödar sporten, utan det kommer SVEMO att klara av själva....
Så sant!
Sen undrar jag vart representanterna från Svemo befinner sig när deras medlemmar tävlar? Borde inte någon från Svemo vara med vid förarmötena? Tycker det är skit att tex Carry ska behöva stå och försvara/förklara beslut han inte vet något om och att Hannes ska få skit för att han mäter som Svemo sagt att han ska göra.
Och trots att vi nu var över godkänd ljudnivå, så var vi ca 20db ifrån gränsen hos närmaste granne....
Kanske dags att revidera den här 95db gränsen?
Nej det är ingen nyhet och som jag skrev så har alla gjort vad de har kunnat göra för att sänka ljudnivån.
Det stora problemet är som jag ser det att vid alla tävlingar i år har det diffat för mycket mellan de olika tävlingarnas mätningar/resultat för att man ska kunna påstå att det enbart beror på bristande intresse hos förarna.
Det är dessutom väldigt svårt att göra empiriska tester av hur stora effekter de förändringar som görs får, när det dessutom diffar så mycket mellan de olika banorna så blir det ju ännu svårare att bedömma vad som är den verkliga ljudnivån.
Om vi nu pratar 125/250R som vi började med så har du uppenbarligen dålig koll på vilka problem det är som uppstår så behöver vi inte kommentera det där mer.
Jag anser att du kastar skit eftersom du påstår att folk inte gör något åt sina hojar utan bara gnäller på internet när du uppenbarligen inte vet ett skit om vad folk har gjort och inte gjort....
Jag är helt för att vi måste sänka ljudnivåerna men för att det ska vara möjligt måste det finnas en kontinuitet i mätningarna vilket det inte gör i nuläget. På Sviestad klarade de flesta sig medan de med samma hojar plötsligt låter 8-12 dB mer på Anderstorp.
Även vår vän Mozzberg lät för mycket på söndagens kval... Den ende i SST600 under söndagens kval som hade fler än en mätning och var godkänd var min hoj.
Om ja inte minns helt fel så klarade inte ens Mozzberg ljudet i helgen.
ja vi måste ha en rimlig gräns. Tidigare mätningar har gjort på ett "snällt" sätt. Kanske inte den i Faleknberg då det vad jag förstår även var en "riktig mästning" med full trottel och massa varv.
Höj gränsen och gör riktiga mätningar istället.
Helgens statistik borde tala sitt tydliga språk. Om inte Mozzberg klarar sig när det även är + 2db med sin R6a med R1 originalsystem kommer det betyda att R6ans tid är förbi. Det känns lite drastiskt.
Anser du att ljudkraven är en nyhet, och att förarna inte hunnit åtgärda sina hojar?
Att göra förändringar som inte avhjälper felet, eller förstör motorn, så är det fel person som gör jobbet!
Kasta skit, ja kalla det för vad du vill. Men har man tid att sitta och beklaga sig på internet istället för att vara i garaget och åtgärda felet, för att sedan dyka upp på banan och chansa igen på att man klarar sig...så anstränger man sig inte tillräckligt för att ha rätten att klaga!
Nu är det fortfarande hojen som låter för mycket. Dvs att hojen följer inte reglementet! Och då har den inte ute på tävling att göra...
Att det blir dif i mätningarna mellan banor beror i min teori på olika varvtal/växlar. Om du får 95db på torpet, men 98db på falken, beror det troligast på att du ligger på 8.000rpm/3:an på torpet samt 12.000rpm/2:an på falken. Därför skiljer sig mätvärderna.
Nu talar jag lite emot mig själv...men, arrangören kan inte ha 10 olika mätplatser på banan för att kunna mäta olika klasser vid det mest optimala varvtalsområdet. En 1000cc och en 125/250 har förmodligen inte samma optimala förhållande vid samma plats där mätningen sker. Utan detta vilar på föraren att ha tillsett innan hojen rullas ut på banan, alt anpassa körningen så att ljudupptagningen blir så korrekt som möjligt för att kunna åtgärda innan kval.
Ja, jag har dålig koll på 2t!
Men jag har inte enbart talat om 2t, utan samtliga hojar.
Det finns 4t som blir diskade gång på gång. Spelar det någon roll om föraren blir diskad, då ljudet redan nått grannen/finns loggad?
Jag ser bara vad folk inte har gjort...och därför finns diskussionen! Det är inget som går att blunda för..
Även här gäller det jag skrev tidigare.
För att få en korrekt mätning i 125/250 behöver ljudmätningen utföras på PLATS A. När SST600 rullar ut är det PLATS B som gäller för en korrekt ljudmätning. etc etc...
Men det ligger fortfarande på föraren att kontrollera hur mycket hojen låter. Hur mycket du än varvar, rycker eller skriker i hjälmen så får ekipaget inte låta mer än 95db i förbifart. Det är bara att be någon ansvarig/polare/flaggvakt hjälpa dig med ljudmätningen på en plats där du vet att här ligger jag på för fullt, den här placeringen har jag på banan, vilken sida avgasröret pekar åt etc etc...ställ dig här och mät i 5 varv. Då har du förhoppningsvis fått en indikation på vad du maxar i db. Visar mätaren då 98db...
Stillastående mätning avspeglar väldigt dåligt hur det låter när man väl kör. Detta bland annat därför att insugsljudet knapps hörs när man mäter stillastående, men det är en stor faktor vid förbifartsmäting.
Varför går det inte att tillämpa samma ljudmätning som det gjordes på So i Karlskoga.. Tyckte det var ett bra system dom använde där..
Om inte våra egna representanter vågar prata med oss förare det ju en katastrof! Har hört att tidigare medlemmar i Svemos RR-sektion fått hot från olika håll men det trodde jag var ett passerat kapitel. En lugn och sansad diskussion mellan vuxna människor tjänar vi alla på (och är någon dum så bär "Munken" ut dem...).Som Carry sa på förarmötet så fanns representanter från SVEMO på plats i Anderstorp, och dessutom diskuterades just ljudfrågan. Men dom vågade inte komma in på förarmötet.....
Bilprovningen Godtar statiskljudmätning. Dom flesta andra motorsporter likaså. Varför har Rr En egen???
OT men om Mr Mozzberg börjar tillverka på beställning så ställer jag mig först i kön att köpa, den dagen jag måste bygga eget avgassystem för att kunna köra lägger jag av...
Om inte våra egna representanter vågar prata med oss förare det ju en katastrof! Har hört att tidigare medlemmar i Svemos RR-sektion fått hot från olika håll men det trodde jag var ett passerat kapitel. En lugn och sansad diskussion mellan vuxna människor tjänar vi alla på (och är någon dum så bär "Munken" ut dem...).
Tror jag avvaktar med att anmäla mig till fler tävlingar i år tills det är klargjort hur ljudet ska mätas.
Jadu Macke, du har två alternativ, antingen ska du ha dina 20 mekaniker som springer runt banan o mäter upp hur mkt din hoj låter som mest, och så ser du till att de värdet aldrig överstiger 95db, även om du får linda in ett duntäcke runt hojjen. Eller så anpassar du din körning så du växlar vid 9000rpm o får ett lågt värde Men tänk på att de e ditt ansvar att rätta dig efter reglerna, hur svåra de än är att uppnåSen skriver du att det är upp till varje förare att anpassa sin körning så att ljudupptagningen blir så korrekt som möjligt. Hur menar du då?
Hur ska jag som förare anpassa min körning så att mätresultatet blir så korrekt som möjligt?
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |