Man kanske skulle köpa på sig alla originalsystem på blocket.
Bra investering inför nästa år Tillgång - efterfågan
Fan, tänkte inte på detDe måste vara dig han menar perra!! Ung o lovande
Nej men ALLA byter inte system för att enbart få mer effekt... ganska många delar på en hoj som byts för att de e billigare och enklare att byta om du åker på rumpan. När ja körde fanns de flera, bl a annat mig själv som inte hade helsystem, utan slipon eller halvsystem för att de va lättare o billigare.
Ett Akrasystem kan du också få för "småpengar" på blocket.
eller om vi säger såhär för att göra de rättvist, nytt Akra 25K, nytt original 25K... Hur blir de då billigare med original ?
Sen känns det knepigt att ha ett reglemente som tillåter att byta system, men ett ljudkrav som inte tillåter det
Jag kanske e gammalmodig trots att ja e ung, men motorbanor har bullrat i många många år, nu ska de låta mindre för vajre år
jaja.. tiderna förändras, visst... men uppenbarligen har man i Sverige dragit till me en regel som inte gjort mycket annat än ställt till problem. Va var de för fel på 102 db som de va tidigare ?
Nej, det vet jag inte, då hade jag inte frågat.Gör dig inte dum. Det finns ju ett flertal unga talanger i 125Gp och det vet du.
Tjo tänkte bara bryta av med med att det var riktigt skoj att se på rejsena nu i söndags trots att det regnade hela förbannade dagen. Förstår inte hur ni vågar lägga ner hojarna på en pissblöt bana men jag har ju iof ingen aning om vilket grepp man har. Bra rejsat Blev riktigt sugen på att prova på med gathoj på någon provdag. Finns det någon bra sida där man kan kolla detta??
Det blir billigare med original eftersom det följer med motorcykeln när man köper den....
Felet med 102 db som var tidigare är att våra myndigheter tycker att det var för högt. Vill vi fortsätta att ha verksamhet ska vi sänka våra ljudutsläpp.
Nej. De skiter inte alls i ljudnivån. Vad jag vet har alla gjort förändringar för att sänka ljudnivån så kasta inte skit på folk om du inte vet något. En del har fått betala med sönderkörda delar eftersom man ger sig ut på okänd mark.
Jo vi har haft gott om tid att åtgärda ljudet, men om man kör tre tävlingshelger och klarar ljudet utan problem så antar man ju trots allt att ljudet är ok och lägger ju inte mer energi på det. Hur ska man veta att man helt plötsligt kommer att låta 100 dB nästa gång?Anser du att ljudkraven är en nyhet, och att förarna inte hunnit åtgärda sina hojar?
Att göra förändringar som inte avhjälper felet, eller förstör motorn, så är det fel person som gör jobbet!
Kasta skit, ja kalla det för vad du vill. Men har man tid att sitta och beklaga sig på internet istället för att vara i garaget och åtgärda felet, för att sedan dyka upp på banan och chansa igen på att man klarar sig...så anstränger man sig inte tillräckligt för att ha rätten att klaga!
Anser du att ljudkraven är en nyhet, och att förarna inte hunnit åtgärda sina hojar?
Kasta skit, ja kalla det för vad du vill. Men har man tid att sitta och beklaga sig på internet istället för att vara i garaget och åtgärda felet, för att sedan dyka upp på banan och chansa igen på att man klarar sig...så anstränger man sig inte tillräckligt för att ha rätten att klaga!
Jo vi har haft gott om tid att åtgärda ljudet, men om man kör tre tävlingshelger och klarar ljudet utan problem så antar man ju trots allt att ljudet är ok och lägger ju inte mer energi på det. Hur ska man veta att man helt plötsligt kommer att låta 100 dB nästa gång?
Säg det till dom som åtgärdat ljudet till en tävling o blivit "godkända", och kommer till nästa och får en db ökning på 12db utan att ha rört hojen ?
Du hör ju själv hur orimligt det är för oss dödliga att säkerställa att man inte kommer att låta för mycket? Har man klarat sig under tävlingarna hittills så antar man ju att man har lyckats åtgärda ljudet?Svårt att veta varför, det kan jag hålla med om!
Det kan bero på vilken växel/varvtal du ligger på när du passerar mätpunkten. Olika banor, olika varvtal...men oavsett varvtal/växel så ska hojen klara ljudkravet.
Precis.. o även om ja inte kan ngt om mätinstrument, så håller ja me om att de e osannolikt att själva instrumentet skulle diffa så mkt. Men resonemanget att de e upp till föraren att passera mätningen på rätt sätt är ju bisarr. De blir ju kalle anka resultat om föraren ska ta hänsyn till vart mätning sker, och hur ljudet studsar. Dvs som många andra sagt tidigare, om de nu måste va 95db, trots att de inte gäller andra motorsporter till och med en annan roadracing serier (pro), så måste ju mätning ske på ett sådant sätt att det inte kan diffa. Tex stillastående mätning.12db leker man inte bort...
Men jag har väldigt svårt att tro att utrustningen skulle visa så mycket fel. Då är troligen första mätvärdet felaktigt pga föraren inte kört i rätt tempo, dvs gasat förbi mätplats för att få ett korrekt mätvärde.
Du hör ju själv hur orimligt det är för oss dödliga att säkerställa att man inte kommer att låta för mycket? Har man klarat sig under tävlingarna hittills så antar man ju att man har lyckats åtgärda ljudet?
Precis.. o även om ja inte kan ngt om mätinstrument, så håller ja me om att de e osannolikt att själva instrumentet skulle diffa så mkt. Men resonemanget att de e upp till föraren att passera mätningen på rätt sätt är ju bisarr. De blir ju kalle anka resultat om föraren ska ta hänsyn till vart mätning sker, och hur ljudet studsar. Dvs som många andra sagt tidigare, om de nu måste va 95db, trots att de inte gäller andra motorsporter till och med en annan roadracing serier (pro), så måste ju mätning ske på ett sådant sätt att det inte kan diffa. Tex stillastående mätning.
Sen känns det knepigt att ha ett reglemente som tillåter att byta system, men ett ljudkrav som inte tillåter det
Stillastående mätning avspeglar väldigt dåligt hur det låter när man väl kör. Detta bland annat därför att insugsljudet knapps hörs när man mäter stillastående, men det är en stor faktor vid förbifartsmäting.
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |