VIKTIGT! SM i roadracing 7-8 augusti flyttas till Anderstorp Raceway!

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ett problem med förbifartsmätningar är om det regnar på träningarna. Att mäta då ger ofta lägre värden eftersom det är mindre gaspådrag än vid torrt underlag.
Dom högre värderna hos grannar som angetts gäller bara bullerdagar. Övriga s.k bandagar o kvällskörningar då är gränsvärderna betydligt lägre 55-60 dB. Så det går inte att ha bullriga fordon.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Dom högre värderna hos grannar som angetts gäller bara bullerdagar. Övriga s.k bandagar o kvällskörningar då är gränsvärderna betydligt lägre 55-60 dB. Så det går inte att ha bullriga fordon.
Enligt tävlingsledning låg vi på ca 55 dB hos närmsta granne trots att många lät en bra bit över 100 dB på banan. Det var en bullerhelg och enligt samma källa får banan då låta 75 dB hos närmsta granne.

Att Rookie 600 särbehandlades är under all kritik.

Sen fick vi info om att det inte skulle vara någon parc ferme (stavning) för Rookie-klasserna men lik förbannat fick vi lämna våra hojar där i ösregnet i går när man bara ville få in hojen och åka hem. Hade varit fint om domaren var med på förarmötena och kunde ge klara besked i framtiden.

I övrigt ett bra arrangemang av ARC :tummenupp

Hur funkar BMW:n med ny körställning då?:)
Bra, men jag ser knappt något rakt fram :D
 
Last edited:

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linkan
Hoj
r6-räser
Ett problem med förbifartsmätningar är om det regnar på träningarna. Att mäta då ger ofta lägre värden eftersom det är mindre gaspådrag än vid torrt underlag.
Dom högre värderna hos grannar som angetts gäller bara bullerdagar. Övriga s.k bandagar o kvällskörningar då är gränsvärderna betydligt lägre 55-60 dB. Så det går inte att ha bullriga fordon.

Vad miljötillstånden säger är irrelevant. Vi ska köra efter reglementet och inget annat. Reglementet säger 95 dB i föribifart.

Har man ett öppet system som låter för mycket har man brutit mot reglementet för att få mer effekt. Det kallar jag för FUSK.
Mycket tråkig utveckling att tävlingsledningar inte beivrar uppenbart fusk.

Jag kan en bra genväg på Sviestad som skulle kunna kapa 20 sekunder på min varvtid, fusk förvisso. Nån som tycker att det är OK att jag tar den på B-racet? :glömdet
 

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linkan
Hoj
r6-räser
I övrigt ett bra arrangemang av ARC :tummenupp

Nja, jag håller inte med.


Det värsta under helgen tycker jag var att det tummades mycket på säkerheten för att hålla tidschemat. Ambulans i idealspår 90% av kvalet och 90% av racet på söndagen i Rookie 600.

Rödflagga och ta hand om allvarligt skadade förare, bespara funkisar och sjukvårdpersonal risken och även de förare på banan som riskerar att sopa in bilar på banan.

Även stor kritik mot många förare i R600 som inte respekterar gulflagg genom att inte slå av och till och med köra om på gulflagg. Kom igen :huvet
Synd att inte funkisarna hade möjlighet att ha bättre koll på vilka det var, för de ska fasen inte lära sig att det är ok.

Vi måste ta hand om våra funkisar - inga funkisar - varken träningar eller race!
 

Ninjarookie

#42 Rookie 600
Gick med
7 Oct 2006
Ort
Södern
Hoj
ZX6R-07, ZX6R-09
Nja, jag håller inte med.


Det värsta under helgen tycker jag var att det tummades mycket på säkerheten för att hålla tidschemat. Ambulans i idealspår 90% av kvalet och 90% av racet på söndagen i Rookie 600.

Rödflagga och ta hand om allvarligt skadade förare, bespara funkisar och sjukvårdpersonal risken och även de förare på banan som riskerar att sopa in bilar på banan.

Även stor kritik mot många förare i R600 som inte respekterar gulflagg genom att inte slå av och till och med köra om på gulflagg. Kom igen :huvet
Synd att inte funkisarna hade möjlighet att ha bättre koll på vilka det var, för de ska fasen inte lära sig att det är ok.

Vi måste ta hand om våra funkisar - inga funkisar - varken träningar eller race!

Två pers blev diskade pga omkörning under gulflagg eller menar du att det var fler som gjorde det?
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Sedan visade det sig att ingen blev diskad i de andra klasserna.
Jovars, vi var minsann 9 st i 125R som blev diskade och bakflyttade.
Först fick vi en kvallista där två st blivit diskade pga av ljud. Sen några minuter innan start hade det kommit en ny lista där hälften av startfältet blivit diskade. Inte undra på att det blev kaos på gridden när vi skulle ställa upp, för vem går och kollar efter en ny lista några minuter innan start när man redan har fått en?

En av dom som blev diskade på första listan satte på en krök på ljuddämparen till racet med en sönderspikad kolv som resultat, till ingen nytta eftersom dom inte kunde diska någon i racet när vi andra inte hade en chans att åtgärda ljudet på några minuter.

Jag kör helt standard med en fräsch stoppning, men klarade ändå inte ljudet denna helgen. Men klarade det finfint i våras och på Linköping.
Det är inte ok att det skiljer så mycket i mätningarna från tävling till tävling. Om man låter 92 dB ena gången och 100 dB andra gången, utan att ha ändrat någonting, hur ska man göra då? Det är ju inte direkt så att man börjar greja med ljuddämpningen till nästa tävling om man låter 92 dB.

Det får bli gruppkörning i tolv varv för att sedan tävla om sista varvet.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Klart som korvspad är ju att som reglementet och mätningsförfarande ser ut idag, så är det inget annat än en parodi vi håller på med....

För det första så undrar jag hur har man kommit fram till det här med 95db förbipasserande? Som det sades på det extrainsatta förarmötet på lördag kväll så var vi inte ens i närheten av gränsvärdet hos närmaste granne och att enda anledningen att folk diskade var att det stod så i reglementet, och inte att det var nån fara för tillstånd eller bullernivåer.
Och det sades att den siffran på 95db förbipasserande hade "tagits fram" (hittats på?) för att kan skulle kunna köra tävlingar på kvällar och vardagar när man inte får låta lika mycket.
I så fall undrar jag varför det står inskrivet i reglementet för SM? För så vitt jag vet har vi aldrig kört en SM deltävling på en vardagskväll.... Och hur har man kommit fram till att just 95db förbipasserande är rätt värde för att klara kraven hos närmaste granne? Har man provat med olika hojar? Hur har man mätt då? Eftersom min hoj tydligen kan diffa 12db mellan mätningarna, så känns det ju inte så himla tryggt och övertygande om att man kommit fram till 95db på ett korrekt sätt.

För det andra så är ju det här mätförfarandet inget annat än en skandal. Min motorcykel som nu har mätts enligt konstens alla regler på varje tävling och har alltså diffat 12db mellan SM i Linköping och nu på Anderstorp. Jag har garanterat inte ändrat någonting på hojen... Jaja, folk tjatar om att dämparullen slits och måste bytas ut, ljuddämpningen försämras under tiden... Men kom igen nu, 12 db kan man inte öka efter att ha kört en bandag mellan tävlingarna. Det är omöjligt, och visar bara på mätförfarandets otroligt stora brister.... DET GÅR INTE ATT FÅ ETT TILLFÖRLITLIGT VÄRDE VID FÖRBIPASSERANDE MÄTNING VI OLIKA TILLFÄLLEN PÅ OLIKA STÄLLEN!!!!!

Mäter man dessutom på det här viset som kommer det alltid att diffa på hojar som CBR100RR och R6 eftersom dom har systemet riktat ut mot sidan, och alltså rakt in i ljudmätaren om man står på höger sida och mäter. Det betyder alltså att om en R1 och en CBR1000RR låter exakt lika mycket, så kommer man att få ett högre värde på Hondan. Betyder det att Hondan låter mer hos närmaste granne? Nej!!

Sen kan man bara mäta en hoj som kommer ensam på banan, vilket gör systemet otroligt orättvist och missvisande eftersom det räcker att hålla sig i grupper på kval och race, så klarar man sig alltid oavsett hur mycket man låter. Jag kollade på mätningarna från våran klass (superbike) och där det bara fanns mätningar på 8st hojar, resten hade inte gått att mäta och därför inte kan diskas hur mycket dom än låter. Hur rättvist är det? Lotteri? Tombola?
Resultatet blir ju bara att om man är osäker så ligger man och paråker hela kvalet och kan då omöjligt bli diskad... Betyder det att vi låter mindre hos grannen? Nej, det betyder bara att vi har ett mätförfarande som är odugligt...

Sen tjatas det som att 95db är precis det vi har att jobba med, för sen blir det problem med grannarna. Men som reglementet är skrivet så kan man ju alltid lägga på 2,5db, så den egentliga gränsen är ju 97,5db. Och om det är OK med 97,5, varför har man då satt gränsen på 95? Varför ska vi i Sverige ha ett hårdare reglemente än resten av EU? Varför går man inte helt enkelt efter UEM's regler? Som det ser ut nu med 95db (och snart 93db!!!!) så finns det inga grejer i världen att köpa (inklusive orginal) som klarar dom kraven vilket gör att det blir upp till varje förare och team att sitta och pilla själva i garaget för att försöka hitta en lösning. Jag tror inte att dom stora tillverkarna av motorcyklar och avgassystem sitter och utvecklar sina grejer efter vad vi i lilla sverige håller på med....

Sen har vi ju det här med att vara konsekvent i regeltillämpningen... Också en parodi, inget annat....
Vid varje tävling, och ofta från lördag till söndag på samma tävling, så gäller olika förutsättninar... Först blir man diskad, sen blir man varnad, ibland är det fritt ljud (som på racet på lördagen nu på Anderstorp där man i princip sa rakt ut att ingen skulle diskas för ljudet). Blir tillräckligt många diskade så skiter man i det, och vill man som tävlingsledning inte få folk diskade så säger man åt ljudkillen att stå nån annanstans och mäta....

Nåt måste göras... Och det är inte bara förarna det är fel på som det alltid hävdas!!!!!
Vi ska alltid anpassa oss och hålla oss till regler som är helt snurriga från början, och helt omöjliga att följa. Och när det blir knas (som det alltdi blir) så är det alltid fel på oss, inte på reglerna.
Men nu är det kanske dags att vakna upp lite och ta ett nytt tag kring det här så vi kan fortsätta att utöva våran sport...
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det finns, enligt mig, en väldigt enkel lösning på det här ljudproblemet:
- Mät alla hojar efter varje pass stillastående med full gas, dvs en snabb varvning till varvstoppet.
- Bestäm en gräns som funkar på alla banor.
- Låter man för mycket efter ett pass blir man diskad och får inte köra ut förrän man gjort en ny mätning.
- I samband med besiktningen ska det ges möjlighet att utföra testen för den som är osäker.

Vet att det gjordes lite tester i helgen med detta förfarande för att få referensvärden.
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
.
Men nu är det kanske dags att vakna upp lite och ta ett nytt tag kring det här så vi kan fortsätta att utöva våran sport...

Inte för att ja kör längre, men håller me dig Macke ! En trend som säger att de ska låta mindre o mindre... :mad: Sist jag kollade så kallades detta motorsport, en motor låter. Kan dom inte införa 95db vid dragracing också då ? Eller så kanske vi ska börja med eldrivna cyklar :va
 

Riklun

#26 Shrimpy
Gick med
18 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6 2008
Vilken helg......

Vad ska man börja, att det diskas kvaltider för att man låter över 95 db vid förbifart är väl ingen nyhet för någon av oss aktiva förare som kan läsa reglementet. Detta anser jag är helt rätt och skall fullföljas av tävlingsledare och domare.

Det märkliga...
att det nu var cirka 40% till av startfältet som överskred kraven trots att alla hävdar att dom har samma saker på hojarna som tidigare race under året. Inklusive mig själv som hade 103db på fiver´s bandag någon vecka tidigare utan db killer i då jag i all hast ej monterat i den. Men sätter i den och problem är löst för mig precis som på alla race och andra träningar under hela säsongen. Det sjuka är att jag nu har 105db med db killer i och har ej varit över tillåten gräns på någon anläggning tidigare i år med den imonterad.
Kan det vara så att vi på Anderstorp nu fick våra första riktiga mätningar som i verkligheten stämmer???
Om så är fallet så inser vi nog alla vilket problem detta kommer att bli.... Och hoppas innerligt att Svemo inser detsamma.

Fakta är hårt.....
Kvalade trea till första racet och nerflyttad till botten eftersom jag nu lyckades uppnå 105db med db killer i. ( inget konstigt med det eftersom dom då garanterat aldrig har mätt på korrekt sätt på några andra race / körningar under säsongen ).
Pratar med mätansvarige och undrar om detta kan bero på att man testar lite olika spår ut på rakan men får svaret att man inte mäter dom som går tight ut på rakan.
Startar racet från bakre ledet och lyckas jaga upp mig till en femte plats och känner mig ganska nöjd, men hör direkt i depån att alla startat efter sina kvaltider trots övertrampen på db:n i övriga klasser.... ( vad i helvete ).....

Pengar tid & hälsa...
Vi är ett antal förare som härvar runt på den tid vi har och lägger ner dom slantarna vi har på det vi älskar mest av allt att köra hoj. Men på ett seriöst plan så är detta helt sjukt att det ens över huvudtaget kan bli så här. Hur fan kunde man släppa alla andra klasser utom våran. Där man dessutom diskade Johan Brinck som ej ens var ljudmätt....

#66 r600 Rikard Lundin
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Vad har hänt som gjort att de måste va 95db ? tidigare (05-07) när ja körde va de aldrig något problem, tror de va ljudgräns på 102db (ej säker) men de va ljudmätning en gång på 3 år och aldrig några problem. Varför strula till de såhär ? Miljötanter o griniga grannar till banorna måste inse att banan har funnits där ofta långt innan de själva föddes. Varför flytta dit om man nu tycker att ljudet e jobbigt ?
Varför ska vi ha andra regler än internationella ?
Varför ska de låta mindre på en racingbana än i trafiken ?
Varför måste våran sport vara hatad ?


OCH eftersom de nu är ett problem för någon och om man nu måste sänka ljudkraven, gör rätt från början då, men ja tycker inte om de !
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Kommer det skickas en skrivelse till Svemo av tävlingsledare, tävlande eller teamchef i detta ärende?

Det måste på ett korrekt sätt återges till Svemo annars lär det aldrig hända något.

Jag tror personligen också på statiska mätningar för att just kunna mäta alla i god tid om man förutsätter att helgens mätningar är korrekt utförda tillsammans med de tidigare tävlingarna i år. Som Martin skrev, om man lät 92db på föregående tävling så läggs det säkerligen inte så mycket kraft på att få ner ljudet ytterligare tills nästa tävlingshelg.

Som det är nu verkar det skada sporten aldeles för mycket med all osäkerhet. Alla borde minst få en korrekt mätning så det iallafall drabbar alla lika. Även tävlingsledare och domare behöver bättre underlag så viljan att få ett lättare system borde finnas i alla led. Carry såg minst sagt sliten ut. Jag är ganska säker på att helgens alla diskade (eller ja "borde varit diskade efter gällnade regler") har efter bästa förmåga försökt att köra denna helg smärtfritt utan att vilja fuska.

Frågan är om all problematik med statiska mätningar kontra kommunens krav på de olika banorna är större än ovanstående som tråden vittnar om.


Angående tävlingshelgen som besökare så kan jag dock bara tacka för ett bra arrangemang, trevligt med namnkunninga speakers med bra inlevelse.
 
Last edited:

Hellrider

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Varberg
Hoj
Inte nu lägre!
Anmälde mig frivilligt att prova på den nya mätningen stillastående (fullgasvarvning) direkt efter kvalet på lördagen.

Fick 100db med mitt akra helsystem...killen som utförde mätningen "utbrast" inte mer?

Polaren mätte direkt efter mig "dock" med originalblås å fick 102db:va

Fick sedan veta att jag var diskad i forbifarts mätningen:confused:

/Linus #9 R1000
 

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linkan
Hoj
r6-räser
Två pers blev diskade pga omkörning under gulflagg eller menar du att det var fler som gjorde det?

Min depågranne blev omkörd av en de som fick pokal mellan ambulansen och grönflaggan.
Jag ville protestera till domare och tävligsledare (pratade samtidigt med båda), men fick inte eftersom jag inte var "berörd".

Nej, ok, det påverkade inte min körning nämvärt (förutom att luckan blev större än den skulle vara), men va f*n. Klart att jag vill protestera när en som ska bli diskad gör att jag går miste om fina poäng och pokal (kom fyra R600 söndag). Personen i fråga körde dessutom om mig på gulflagg under kvalet.

Jag har inte läst det nya reglementet, så det kanske är rätt, men det är bittert i vilket fall.
 

MC Doktorn

Guest
Jag hörde på falken i våras att det värde man gemensamt kommit fram till är 95 dbA med viss tolerans (100Db) Fast, mätt 10 meter från förbipasserande fordon.

Men hur kan man veta om man är exakt 10 meter om idealspåret kan variera.

Sandströms förslag är väl bra då alla mäts på samma sätt?
Då får man veta innan och har chans att åtgärda problemet, jättebra eller hur.
Fast även om det är trist för er alla så måste ni väl ge cred till arrangörerna att dom ordnar racing till er när knutstorp SM tävlingen uteblir.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Vad var det för fel på det gamla förfarandet med mätning vid en viss kolvhastighet?
 

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Klart som korvspad är ju att som reglementet och mätningsförfarande ser ut idag, så är det inget annat än en parodi vi håller på med....

Nej, det här var definitivt ingen racehelg som borde gå till historien för en bra tävling. Till stor del är det inte Anderstorps förtjänst utan det snille som kommit fram till detta förfarande. Jag tyckte i början av säsongen att detta borde vara ett bra och rättvist sätt. Trodde ju givetvis att någon provat att det funkade. Vi har under säsongen fått mätvärden på vår 125GP-hoj fått mätvärden på 92-106 db. Och ja vi har packat ljuddämparen regelbundet. Vi fick under lördagens race 3 mätvärden på 99 dB trots att Linus legat i en tremannaklunga hela tiden och fightats om sjätteplatsen, de bytte placeringar varje var fram tills de kraschade på 10:e varvet och var garanterat aldrig längre ifrån varandra än någon meter. Ändå fanns det mätvärden på alla tre?? Om man nu hade tillämpat reglerna att diska efter detta mätsätt, hur i hela friden skall man kunna lita på ett sådant mätresultat?

Vi har tappat fruktansvärt många förare de sista åren, tyvärr är jag rädd att denna cirkusen kommer leda till att ännu fler lägger ner. Vem vill lägga ner en förmögenhet när man inte vet när man åker till tävlingen om man skall bli diskad eller inte eller om man skall bli straffad för att man försöker hålla nere ljudet. Att betala så mycket för att bli förbannad en hel helg får en att fundera på om man är sinnesrubbad.
Visst måste vi försöka hålla nere ljudet även om det är tråkigt men vi kan inte ha en mätmetod som pendlar som en speedad barometer i Dalsjöfors.

Det var faktiskt även en del andra saker som Anderstorp tidigare skött betydligt bättre.
Startuppställningen i 125Gp var på lördagen rena parodin. Har man gått ut med tre olika startlistor måste man ju se till att de berörda får reda på den senaste, varför inte använda högtalarsystemet???
Att sedan inte ens funktionärerna visste hur hojarna skulle ställas upp gjorde ju inte saken bättre, och när sedan man släppte provstarten för 25 överhettade hojar var flaggningen mer tveksam än en oskuld. Det såg minst sagt farligt ut när en del stod kvar medan några zig-zagade sig fram.

Och en sak till. Funktionärerna ute på banan. Bara för att man satt upp ett fint system med lampor betyder det väl inte att man kan sitta och sova??

När Linus och Emil gick omkull på lördagen ut på startrakan och Linus hoj blev liggande dold i utgången på kurvan mitt i idealspåret var det ingen som lyfte ett finger. Först när Linus själv lyft upp hojen mitt i banan och försökte få igång hojen (han blandade ihop SM & SO och trodde inte det var Down is out) kom funktionären springande för att säga till honom och först då hjälpa till att få undan hojen. Samma sak när Watz gick av i karusellen. Två killar sitter på posteringen i var sin stol utan att göra ett handtag. Watz plockade själv upp hojen och fick iväg den därifrån. Killarna reste sig inte ens upp ur sina stolar....

Men som sagt funtionärerna går nog lära upp, jag vet hur svårt det kan vara att få tag i folk.

SÅ SVEMO, SE FÖR F--N TILL ATT HITTA ETT LJUDMÄTNINGSSYSTEM SOM FUNGERAR OCH SOM MAN KAN KONTROLLERA ANNARS ÄR DET NOG FLER ÄN VI SOM STARKT FUNDERAR PÅ OM DET ÄR VÄRT EN FÖRMÖGENHET ATT HÅLLA PÅ MED DETTA!!!!

/Pelle
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top