Klart som korvspad är ju att som reglementet och mätningsförfarande ser ut idag, så är det inget annat än en parodi vi håller på med....
För det första så undrar jag hur har man kommit fram till det här med 95db förbipasserande? Som det sades på det extrainsatta förarmötet på lördag kväll så var vi inte ens i närheten av gränsvärdet hos närmaste granne och att enda anledningen att folk diskade var att det stod så i reglementet, och inte att det var nån fara för tillstånd eller bullernivåer.
Och det sades att den siffran på 95db förbipasserande hade "tagits fram" (hittats på?) för att kan skulle kunna köra tävlingar på kvällar och vardagar när man inte får låta lika mycket.
I så fall undrar jag varför det står inskrivet i reglementet för SM? För så vitt jag vet har vi aldrig kört en SM deltävling på en vardagskväll.... Och hur har man kommit fram till att just 95db förbipasserande är rätt värde för att klara kraven hos närmaste granne? Har man provat med olika hojar? Hur har man mätt då? Eftersom min hoj tydligen kan diffa 12db mellan mätningarna, så känns det ju inte så himla tryggt och övertygande om att man kommit fram till 95db på ett korrekt sätt.
För det andra så är ju det här mätförfarandet inget annat än en skandal. Min motorcykel som nu har mätts enligt konstens alla regler på varje tävling och har alltså diffat 12db mellan SM i Linköping och nu på Anderstorp. Jag har garanterat inte ändrat någonting på hojen... Jaja, folk tjatar om att dämparullen slits och måste bytas ut, ljuddämpningen försämras under tiden... Men kom igen nu, 12 db kan man inte öka efter att ha kört en bandag mellan tävlingarna. Det är omöjligt, och visar bara på mätförfarandets otroligt stora brister.... DET GÅR INTE ATT FÅ ETT TILLFÖRLITLIGT VÄRDE VID FÖRBIPASSERANDE MÄTNING VI OLIKA TILLFÄLLEN PÅ OLIKA STÄLLEN!!!!!
Mäter man dessutom på det här viset som kommer det alltid att diffa på hojar som CBR100RR och R6 eftersom dom har systemet riktat ut mot sidan, och alltså rakt in i ljudmätaren om man står på höger sida och mäter. Det betyder alltså att om en R1 och en CBR1000RR låter exakt lika mycket, så kommer man att få ett högre värde på Hondan. Betyder det att Hondan låter mer hos närmaste granne? Nej!!
Sen kan man bara mäta en hoj som kommer ensam på banan, vilket gör systemet otroligt orättvist och missvisande eftersom det räcker att hålla sig i grupper på kval och race, så klarar man sig alltid oavsett hur mycket man låter. Jag kollade på mätningarna från våran klass (superbike) och där det bara fanns mätningar på 8st hojar, resten hade inte gått att mäta och därför inte kan diskas hur mycket dom än låter. Hur rättvist är det? Lotteri? Tombola?
Resultatet blir ju bara att om man är osäker så ligger man och paråker hela kvalet och kan då omöjligt bli diskad... Betyder det att vi låter mindre hos grannen? Nej, det betyder bara att vi har ett mätförfarande som är odugligt...
Sen tjatas det som att 95db är precis det vi har att jobba med, för sen blir det problem med grannarna. Men som reglementet är skrivet så kan man ju alltid lägga på 2,5db, så den egentliga gränsen är ju 97,5db. Och om det är OK med 97,5, varför har man då satt gränsen på 95? Varför ska vi i Sverige ha ett hårdare reglemente än resten av EU? Varför går man inte helt enkelt efter UEM's regler? Som det ser ut nu med 95db (och snart 93db!!!!) så finns det inga grejer i världen att köpa (inklusive orginal) som klarar dom kraven vilket gör att det blir upp till varje förare och team att sitta och pilla själva i garaget för att försöka hitta en lösning. Jag tror inte att dom stora tillverkarna av motorcyklar och avgassystem sitter och utvecklar sina grejer efter vad vi i lilla sverige håller på med....
Sen har vi ju det här med att vara konsekvent i regeltillämpningen... Också en parodi, inget annat....
Vid varje tävling, och ofta från lördag till söndag på samma tävling, så gäller olika förutsättninar... Först blir man diskad, sen blir man varnad, ibland är det fritt ljud (som på racet på lördagen nu på Anderstorp där man i princip sa rakt ut att ingen skulle diskas för ljudet). Blir tillräckligt många diskade så skiter man i det, och vill man som tävlingsledning inte få folk diskade så säger man åt ljudkillen att stå nån annanstans och mäta....
Nåt måste göras... Och det är inte bara förarna det är fel på som det alltid hävdas!!!!!
Vi ska alltid anpassa oss och hålla oss till regler som är helt snurriga från början, och helt omöjliga att följa. Och när det blir knas (som det alltdi blir) så är det alltid fel på oss, inte på reglerna.
Men nu är det kanske dags att vakna upp lite och ta ett nytt tag kring det här så vi kan fortsätta att utöva våran sport...