VIKTIGT! SM i roadracing 7-8 augusti flyttas till Anderstorp Raceway!

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Ser ut att bli bra väder i dag, kanske skulle åka ner :va
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Vad är det som gäller den här helgen då????
I dag får man låta hur mycket man vill. Det var tydligen för många som låg över gränsen. I morgon är det de "vanliga" reglerna som gäller. Folk har diskats men pratat med tävlingsledningen och sen blivit godkända...

Tror mycket hänger på att fel personer i SST1000 och SST600 lät för mycket. Ingen nämnd ingen glömd.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
I dag får man låta hur mycket man vill. Det var tydligen för många som låg över gränsen. I morgon är det de "vanliga" reglerna som gäller. Folk har diskats men pratat med tävlingsledningen och sen blivit godkända...

Tror mycket hänger på att fel personer i SST1000 och SST600 lät för mycket. Ingen nämnd ingen glömd.

Nej, det hänger inte på vem utan på hur många.
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
I dag får man låta hur mycket man vill. Det var tydligen för många som låg över gränsen. I morgon är det de "vanliga" reglerna som gäller. Folk har diskats men pratat med tävlingsledningen och sen blivit godkända...

Tror mycket hänger på att fel personer i SST1000 och SST600 lät för mycket. Ingen nämnd ingen glömd.

Vilka personer och hur många man är , det är grundläggande parameter för ljudmätningen.:va
Roligt att följa Svenska roadracing, fast på lite annat vis än utomlands:tungan
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Det där känns inte helt ok, hur fan ska vi ha det, klara regler TACK!
Alla visste när dom kom dit att ljudkraven skall följas!
Blir jag avstängd från att köra skall samtliga som låter för mycket bli det!
Hur går det nu riskerar Anderstorp att stängas av nu då när det lät förmycket!
Jag bara påpekar pga att det brukar vara så förbannat viktigt:)

Å andra sidan så kan man nästan räkna det som fusk, mer effekt!

Nej, det hänger inte på vem utan på hur många.

Det var bra racing det bjöds på idag :yoparty
Wats som inte brydde sig om var han kom idag, bara att försöka sig på varvrekordet i 600 klassen:banana
R1an har han fått redig snurr i också!

Och Gull gjorde en fin insats 2a! Ring och tacka Conti för den!
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Hur går det nu riskerar Anderstorp att stängas av nu då när det lät förmycket! Jag bara påpekar pga att det brukar vara så förbannat viktigt:)
Enligt tävlingsledningen får vi låta 75 dB hos närmsta granne och vi låg runt 55 dB så det verkar mest vara ett spel för galleriet.

I morgon har de sagt att det är 97.9 dB som gäller vid förbifart och två gånger över det lika med diskning.

Själv ska jag ligga på tanken i morgon :D
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Ja ligg på tanken för imorgon blir det REGN hela dagen enligt smhi :rolleyes:
Då får du nytta av traction controlen:)
Är den snabb på rakan?

Enligt tävlingsledningen får vi låta 75 dB hos närmsta granne och vi låg runt 55 dB så det verkar mest vara ett spel för galleriet.

I morgon har de sagt att det är 97.9 dB som gäller vid förbifart och två gånger över det lika med diskning.

Själv ska jag ligga på tanken i morgon :D
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Idag kände man verkligen att man fick valuta för inträdespengen. Det är inte alltid som racing är spännande att se, men idag var det verkligen det. Tack till förare, arrangörer och övriga inblandade för fantastiskt bra underhållning! :tummenupp
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
De har flyttat ljudmätning idag från utgången på flygrakan till den korta rakan efter första högern. Frågade tävlingsledningen om de kunde mäta i regn men de visste inte.
 

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
Idag kände man verkligen att man fick valuta för inträdespengen. Det är inte alltid som racing är spännande att se, men idag var det verkligen det. Tack till förare, arrangörer och övriga inblandade för fantastiskt bra underhållning! :tummenupp

Ja, det var fan sköj å kika på ... men det hade varit ännu roligare att köra ... jag slängde mig efter 3 varv på kvalet. Kändes öken igår och idag ännu strävare:(

\m/

De har flyttat ljudmätning idag från utgången på flygrakan till den korta rakan efter första högern. Frågade tävlingsledningen om de kunde mäta i regn men de visste inte.

Hur funkar BMW:n med ny körställning då?:)
 
Last edited:

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
Ljud kraven förstår jag mig inte riktigt på. Det sades klart och tydligt att gränsen var 95 db. I R600 efterföljde man sina regler och diskade de som hade 2 eller fler mätningar över 97,9db (felmätningsmarginal eller nått). De som blev diskade blev bakflyttade och fick starta sist på gridden. Helt ok tycker jag då tävlingsledningen informerat om detta tidigare. Det som var dåligt var att de inte redan på fredagen gjort ljudmätningar. Vi kan ju inte mäta ljudet i garaget och att inte få en sportslig chans att kunna åtgärda problemet innan det innebär diskning tycker jag inte är just mot oss som satsar liv, familj och pengar på denna sport.
Sedan visade det sig att ingen blev diskad i de andra klasserna. Jag vet en förare i Superbike som hade en svemokrök på hojen men ändå lät över 100 db. Motorn gick också över 100 grader. När de sen fick reda på att ingen blev diskad så plockades all form av ljuddämpning bort från hojen och ljudnivån blev över 5db högre. Anledningen till att ingen blev diskad var att tävlingsledningen inte hann gå runt i depån och hitta/informera alla om diskning. Verkligen bra rutiner. Allt detta innebar att vi som gjort vårt bästa och ligger under 95 db hade inte samma möjlighet till bra placeringar. Nästa år kan man köra med raka rör och sen bara hålla sig undan i depån så klarar man sig.
Det talas ofta i sådana här trådar att vi utövar har vetat detta länge och haft möjlighet att kunna åtgätda våra ljudproblem länge och väl. Men när mer än en hoj låter för mycket så vet inte tävlingsledningen vad de skall göra och släpper alla i ren panik. Först och främst bör tävlingsledningen skaffa bra rutiner. Dessa skall de sedan efterfölja till 110 %. Efter detta vet vi utövare vad som gäller. För just nu funderar jag på helsystem så hojen går fortare, ljudkraven bryr sig ingen om iallafall.

Annars vad detta en mycket trevlig tävling där jag tog 9 poäng i min premiär.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top