Du glömde dyraste alternativet, orginalsystem + diskning.Dessutom, vad är dyrast:
Eftermarknadssystem + diskning eller Orginalsystem + pokal?
Du glömde dyraste alternativet, orginalsystem + diskning.Dessutom, vad är dyrast:
Eftermarknadssystem + diskning eller Orginalsystem + pokal?
När man får låta högre på gatan, eller mitt i stan en fredagkväll än man får göra på en MOTORBANA då är det nått som gått riktigt snett nån stans. En Yamaha R6 klarar inte 95dB i förbifart original... varför använda 95dB i förbifart då?
Fel och fel.
Reglementet tillåter att byta ljuddämpare. Ljudkraven säger inte att det inte är tillåtet att byta ljuddämpare.
Orginal vs eftermarknads. Du kan väl ändå inte mena att alla köper eftermarknadssystem + pc3 osv för att det är billigare än att låta bli?
Om du söker orginalprylar till billig peng rekommenderar jag ebay.de. Man mååste inte köpa sproijlans nya grejer, inte jag allfall.
Dessutom, vad är dyrast:
Eftermarknadssystem + diskning eller Orginalsystem + pokal?
Du glömde dyraste alternativet, orginalsystem + diskning.
Nej det är ingen nyhet och som jag skrev så har alla gjort vad de har kunnat göra för att sänka ljudnivån.Anser du att ljudkraven är en nyhet, och att förarna inte hunnit åtgärda sina hojar?
Om vi nu pratar 125/250R som vi började med så har du uppenbarligen dålig koll på vilka problem det är som uppstår så behöver vi inte kommentera det där mer.Att göra förändringar som inte avhjälper felet, eller förstör motorn, så är det fel person som gör jobbet!
Jag anser att du kastar skit eftersom du påstår att folk inte gör något åt sina hojar utan bara gnäller på internet när du uppenbarligen inte vet ett skit om vad folk har gjort och inte gjort....Kasta skit, ja kalla det för vad du vill. Men har man tid att sitta och beklaga sig på internet istället för att vara i garaget och åtgärda felet, för att sedan dyka upp på banan och chansa igen på att man klarar sig...så anstränger man sig inte tillräckligt för att ha rätten att klaga!
ALLA R6-förare av dessa årsmodeller vet om problemet. Så därför är det inget problem... åker man ut utan en ev db-killer/modifiering så chansar man! Och då är det inte synd om föraren om denne blir diskad pga ljudet!
ALLA R6-förare av dessa årsmodeller vet om problemet. Så därför är det inget problem... åker man ut utan en ev db-killer/modifiering så chansar man! Och då är det inte synd om föraren om denne blir diskad pga ljudet!
ALLA utom mig visste om det förra året då i så fall då jag köpte ett originalsystem för att klara ljudkraven, men det kvittar... det jag ville påpeka var nivån 95 db att den är så låg att inte ens orginalmotorcyklar klarar sig enligt reglementet och det samtidigt finns utrymme på tävlingarna att få låta mer. Vi ska ju inte ha SM-tävling varje dag hela veckan lång varje vecka på året, vilket sades att det skulle bli möjligt om man uppfyller 95db i helgen.
Du kan betydligt mer än mig om ljud så jag ifrågasätter inte ditt påstående men jag skulle gärna se att man fortsatte det arbete som påbörjades i helgen där man mäter en förare på banan och sedan stillastående. Då har man två värden som står i relation till varandra och med dem kan man få fram hur mycket en hoj kan låta stillastående på maxvarv för att klara gränsvärdet vid förbipassering.Stillastående mätning avspeglar väldigt dåligt hur det låter när man väl kör. Detta bland annat därför att insugsljudet knapps hörs när man mäter stillastående, men det är en stor faktor vid förbifartsmäting.
Det är värre än det ser ut.
Tvivlar inte på att mätningen på Anderstorp utfördes på rätt sätt.
Hannes W har bra koll.
Men jag tror det här var första gången som vi fick en riktig mätning.
Vi mättes vid full acceleration och de flesta går väldigt nära varvstoppet.
Mätningen på anderstorp i våras och Linköping var inte alls i närheten av att vara så extrema som denna. Tänker då främst vilket varvtal man hade vid passering av mätutrustningen.
Vi får nog räkna med att framtida mätningar kan bli lika hårda som denna eller kanske ännu hårdare. Var nämligen ute och stegade på banan och mätutrustningen stod ca 15 meter från idialspår under lördagen. Gick man väldigt nära ytter kurbsen kunde man tom drifta ut upp emot 20m från mätutrustningen.
Ändå var det så många som inte klarade sig.
Gränsen var även höjd med +2 db för speciella förhållanden som väder och vind.
95db är en väldigt hård gräns som vi försöker klara med våra helsystem. Känns lite som att helsystemens tid är förbi om mätningarna kommer att ske med full trottel nära varvstoppet(där vi gillar att befinna oss).
Inte enbart med bestyckning och ljuddämpare - tror jag.@gustav: Tolkar jag dig rätt om jag tror att det är fullt möjligt att få en tvåtaktare att låta under gränsvärdet med rätt bestyckning och rätt ljuddämpare men med effektförlust?
OT men om Mr Mozzberg börjar tillverka på beställning så ställer jag mig först i kön att köpa, den dagen jag måste bygga eget avgassystem för att kunna köra lägger jag av...Bygg en Mozzberg så är väl problemet passé?
OT men om Mr Mozzberg börjar tillverka på beställning så ställer jag mig först i kön att köpa, den dagen jag måste bygga eget avgassystem för att kunna köra lägger jag av...
12db leker man inte bort...
Men jag har väldigt svårt att tro att utrustningen skulle visa så mycket fel. Då är troligen första mätvärdet felaktigt pga föraren inte kört i rätt tempo, dvs gasat förbi mätplats för att få ett korrekt mätvärde.
har en ZX10 2007 med Akra helsystem som aldrig är ompackat. Det innebär 2 ljuddämpare. Jag har inga som helst problem. Mellan 86-89dB (med dB-killer), 91-96dB (utan dB-killer) har jag blivit uppmätt på på de 4 banor jag åkt på iår.
/ Jens
OkejInte enbart med bestyckning och ljuddämpare - tror jag. Olika hojar låter olika mycket från insug etc.
Bygg en Mozzberg så är väl problemet passé?
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |