VIKTIGT! SM i roadracing 7-8 augusti flyttas till Anderstorp Raceway!

mcdekalen

mcdekalen
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kullavik
Hoj
08 fiddy 150cc
Men hur svårt kan det vara att läsa innantill? Jag skriver ju ovan att bullerdagarna kommer att försvinna! Samtliga banor ligger i denna process, inte bara anderstorp!

Stämmer bra det,även i stcc är det förändringar på gång,pro superbike har samma reglemente som oss och porsche och stcc måste ändra sej till nästa år.Så stcc ligger ett år efter oss så det verkar som det är bara att rätta in sej i ledet och komma på en bra lösning,men jag vet inte som sagt va.Antingen så får man lägga av eller så får vi hjälpas åt och det gäller även svemo och alla inblandade som håller i ljudmätningen.Hade varit kul o veta vad som diskuteras i svemo om ljudmätning etc.Det är ju inte kul för dom som lägger ner en himla massa tid på att ordna en tävling och så blir det sånt här snack efteråt risken blir väl att ingen vill ordna något!Ni gjorde det bra iallafall:yoparty
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Vi var i helgen och körde på A-torp och vi monterade in en db killer för att det lät för mycket och vid träningen sedan så blev motorn för varm!Denna db killer är en universal så jag vet inte om det kan bero på de?Men vissa hojar är gjorda för att ha ett visst motstånd i avgas röret och börjar man laborera som glad amatör så blir det skit av det hela,det går inte att komma ifrån.

Tillverkare av eftermarknadssystem tillverkar oftast egna db-killer till sina system. Har man ett originalsystem som inte klarar ljudkraven får man ev använda en av dessa eller en universal. Dock är det att föredra en mappning så går man säkrare mot tex motorskador.

När Pysch säger att man ska kontrollera detta själv hemma så vet jag inte hur det ska gå till?Men jag vet att Humlan och skalman gör så gott dom kan plus alla andrasom är med och arangerar tävlingar så jjag hoppas dom kommer på en lösning snabbt så vi kan fortsätta med sporten.(annars får man väl börja med knyppling:tungan)

Jag har aldrig skrivit att man kan kontrollera det hemma själv. Vi är i racingforumet, så jag förutsätter att de flesta kör på bana och utför sina tester där. Man behöver inte åka från Stockholm till Knutstorp för att kontrollera ljudet, det räcker med att göra det på en träning på Linköping eller Mantorp.

Lösningen är att själv kontrollera vad hojen låter, så slipper man överraskningar. Humlan, Skalman och alla andra najjar inte dina bromsar eller ser till att hojen följer reglementet. Dom kollar bara så att DU har gjort det genom besiktning samt ljudkontroller.

Jag vet flera på den listan som har ansträngt sig och har varit med marginal på rätt sida förut men som nu ligger över 100db i den listan.
Visst är Mozzbergs lösning fin, men inte ens den klarade sig i helgen.

Är det inte konstigt att vanliga gathojar utan eftermarknadssystem låter som symaskiner på banan, medan racehojar låter som jetplan. Hur lyckas gatåkarna?

Vad jag fick höra ang Mr Mozz hoj så var ljuddämparen lös, och att den senare hoppade av helt. Stämmer det?
 
Last edited:

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Men vilka/vilken banor/bana är det som har såna problem att de inte klarar 55 dB hos grannen om vi låter över 95 dB?
Anderstorp gör ju det bevisligen utan några som helst problem (ref Carry).

De här skulle ja också vilja ha svar på ? (om de stämmer, att en del bullra 105db på A-torp, men man översteg inte 55db hos närmsta granne)

Ungen skriker högre

Ja må så vara, o då undrar ja hur naturvårdsverket kan ha överseende med det ??? :tungan
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
De här skulle ja också vilja ha svar på ? (om de stämmer, att en del bullra 105db på A-torp, men man översteg inte 55db hos närmsta granne)
Det stämmer och kan bekräftas av alla som var på lördagens extrainsatt förarmöte där ingen från Svemo ville medverka.
 

Fastway

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Ort
KBA
Hoj
1st Cbr 1000rr, Cbr 600rr
Tillverkare av eftermarknadssystem tillverkar oftast egna db-killer till sina system. Har man ett originalsystem som inte klarar ljudkraven får man ev använda en av dessa eller en universal. Dock är det att föredra en mappning så går man säkrare mot tex motorskador.



Jag har aldrig skrivit att man kan kontrollera det hemma själv. Vi är i racingforumet, så jag förutsätter att de flesta kör på bana och utför sina tester där. Man behöver inte åka från Stockholm till Knutstorp för att kontrollera ljudet, det räcker med att göra det på en träning på Linköping eller Mantorp.

Lösningen är att själv kontrollera vad hojen låter, så slipper man överraskningar. Humlan, Skalman och alla andra najjar inte dina bromsar eller ser till att hojen följer reglementet. Dom kollar bara så att DU har gjort det genom besiktning samt ljudkontroller.

Men det är ju precis det du har sagt i tidigare inlägg!!
Att man ska gå runt på den banan som som man skall tävla på o få det högst mätta ljudet!! O att de e ens eget ansvar. Självklart e de det! För de e ju ingen annan som blir diskad för att jag låter för högt!

Som macke tidigare skrev det har varit ok ljud tidigare på linköping, karlskoga , Men helt plötsligt inte ok på A-torp. Diff på 12db. DÅ KAN MAN VÄL FÖR FAN INTE ÅKA O TESTA LJUDET I LINKÖPING OM MAN SKA TÄVLA I KNUTSTORP!!!!

HUR SKA DU HA DET!!!

du pratar ju mot dig skälv o det du tidigare har skrivit!!!!

Vad jag är intresserad av är hur kommer man fram till en praktisk o bra lösning på problemet??
 
Last edited by a moderator:

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Är det inte konstigt att vanliga gathojar utan eftermarknadssystem låter som symaskiner på banan, medan racehojar låter som jetplan. Hur lyckas gatåkarna?

Vad jag fick höra ang Mr Mozz hoj så var ljuddämparen lös, och att den senare hoppade av helt. Stämmer det?
Det var på söndagen som den lossnade.
Ja jag vet faktiskt inte vad det beror på att gathoj låter som en symaskin, det är väl öhlinsstötdämparen och quickshiftern som gör att det låter mer?
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Som macke tidigare skrev det har varit ok ljud tidigare på linköping, karlskoga , Men helt plötsligt inte ok på A-torp. Diff på 12db. DÅ KAN MAN VÄL FÖR FAN INTE ÅKA O TESTA LJUDET I LINKÖPING OM MAN SKA TÄVLA I KNUTSTORP!!!!
HUR SKA DU HA DET!!!

Hahaha... förlåt att ja garvar, men de va faktiskt roligt. "-älskling ja drar till knudan imorrn, så ja blir borta hela dagen" - Va!? de va ju nästa helg du skulle dit o tävla!? - "Ja jag vet, ska dit då också, men ja måste ner o ljudmäta hojjen bara" :D
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Men vilka/vilken banor/bana är det som har såna problem att de inte klarar 55 dB hos grannen om vi låter över 95 dB?
Anderstorp gör ju det bevisligen utan några som helst problem (ref Carry).

Samtliga banor i landet ligger på gränsen. Att vi klarade oss i helgen beror på åt vilket håll det blåste.

Finns ingen som kan ta bort falkenbergs bullerdagar!

Jo, det gör det. Du har ingen aning om vad du snackar om.
 
Last edited:

mcdekalen

mcdekalen
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kullavik
Hoj
08 fiddy 150cc
:hihi:tungan:klappar
Hahaha... förlåt att ja garvar, men de va faktiskt roligt. "-älskling ja drar till knudan imorrn, så ja blir borta hela dagen" - Va!? de va ju nästa helg du skulle dit o tävla!? - "Ja jag vet, ska dit då också, men ja måste ner o ljudmäta hojjen bara" :D

:hihi
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Hade helt för mig att det va klubbat på regeringsnivå!

Det är det, men nu har de fått en ny handläggare för sitt ärende på länsstyrelsen, och han har upptäckt att det fattas en viktig detalj i det nuvarande tillståndet. Vad det slutar med vet ingen idag, men klart är att tillstånd omprövas med jämna mellanrum, oavsett om dom är klubbade i regeringsrätten eller ej. Jag vet att Sven-göte säger att ingen kan dra in deras tillstånd, men myndigheterna gör som dom vill i såna här fall.
 

mcdekalen

mcdekalen
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kullavik
Hoj
08 fiddy 150cc
Det är det, men nu har de fått en ny handläggare för sitt ärende på länsstyrelsen, och han har upptäckt att det fattas en viktig detalj i det nuvarande tillståndet. Vad det slutar med vet ingen idag, men klart är att tillstånd omprövas med jämna mellanrum, oavsett om dom är klubbade i regeringsrätten eller ej. Jag vet att Sven-göte säger att ingen kan dra in deras tillstånd, men myndigheterna gör som dom vill i såna här fall.

Bra att det finns dom som har koll så man får reda på sånt här!:tummenupp
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
En fråga hur många körningar per år är det i Anderstorp Bil o Mc?
Kan det vara så att det är för ofta med körningar som har gjort att folk har irreterat sig på att det aldrig är tyst?
Bara undrar?

Vet att det bedrivs en verksamhet som måste tjäna pengar :)
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Men det är ju precis det du har sagt i tidigare inlägg!!
Att man ska gå runt på den banan som som man skall tävla på o få det högst mätta ljudet!! O att de e ens eget ansvar. Självklart e de det! För de e ju ingen annan som blir diskad för att jag låter för högt!

Som macke tidigare skrev det har varit ok ljud tidigare på linköping, karlskoga , Men helt plötsligt inte ok på A-torp. Diff på 12db. DÅ KAN MAN VÄL FÖR FAN INTE ÅKA O TESTA LJUDET I LINKÖPING OM MAN SKA TÄVLA I KNUTSTORP!!!!

HUR SKA DU HA DET!!!

du pratar ju mot dig skälv o det du tidigare har skrivit!!!!

Vad jag är intresserad av är hur kommer man fram till en praktisk o bra lösning på problemet??

O Pych du behöver inte svara på det här inlägget. Då de du skriver o hunden skiter åker i samma påse!:arsele

1. Quota gärna det inlägg jag skriver att du ska mäta hojen på samtliga banor.
2. Tack för att du medger att det är förarens ansvar att hojen inte låter över reglementet.
3. Har du läst vad jag har skrivit så hade du fått en hint om varför det blir olika värden på ljudmätningarna. Det är inte ofta som det är ljudkällan (om man inte tappar ljuddämparen eller saknar dämpull) som varierar i max ljud, utan när man mäter ljudet!

Förenkling: Statisk mätning, om du mäter några hojar på 5000rpm och några andra på 7000rpm, kommer deras värden att bli samma på nästa bana, fast då på 10,000rpm? Troligen inte, därför kan man inte använda mätvärdena som det faktiska värdet från din hoj.

Tänk alla förare från Anderstorp som klarar ljudet kommer till Linköping, deras hojar måste ju låta 12db mindre på linköping då...eller?

Seriöst nu Per.
Är inte lättaste sättet att förarna själva tar reda på hur mycket deras hoj låter och anpassar ljuddämparna efter sina mätresultat? Då SLIPPER vi att få mätvärden som inte visar sanningen.

Om någon hjälper dig på tex Anderstorp att mäta efter tex halkhögern på rakan några gånger under ett pass på olika ställen för att få se hur mycket din hoj låter, är det så jobbigt?
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Det är lite olyckligt med ljudet i år.

Förra året var riktlinjen, 10 meter från bankanten och valfritt ställe.

i år är det 10 meter från idealspår

Flera fasta mätare är placerade för att möta just 10 meter från bankanten

(LMS är kalibreringen +4dB på den fasta mätaren om man ska ha 10 meter från idealspår istället för 10 meter från bankanten)

Så om man förut åkte med 95dB på den fasta mätaren på LMS, får man nu lägga till 4dB för att klara sig med årets mätmetod (motsvarar alltså 10 meter från idealspår)


så, inte nog med att arrangörerna faktiskt mäter och straffar för högt ljud, mätmetod är HELT annorlunda kontra föregående år.

så, förändringen är avstånden till hojen, dB är densamma.
På LMS skiljer det ganska precis 10m mellan idealspår och bankanten, vilket betyder att i år mäts det 10m närmare hojen.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
En fråga hur många körningar per år är det i Anderstorp Bil o Mc?
Kan det vara så att det är för ofta med körningar som har gjort att folk har irreterat sig på att det aldrig är tyst?
Bara undrar?

Vet att det bedrivs en verksamhet som måste tjäna pengar :)

Vi använder banan i stort sett varje vardag mellan 9 och 17, samt varannan helg. Dessutom 1-3 kvällar per vecka.
"Folk" tycker att det är bra att vi använder anläggningen, vi har endast en granne som klagar.
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Jag tror SVEMO kommer att skicka med denna nästa år när man löser ut licensen!

IMG_20100811_163247.jpg
 

Bohmen

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2009
Ort
Tärnsjö
Hoj
Yamaha
-Humlan, du har tidigare sagt att ni i ERF-serien inte har några problem med att hålla 95Db, vad körs de med för superdämpare på dom hojarna? Skulle gärna vilja ha tag på en sådan.
För de e väll samma typ av mätning då som på SM?

/Krister
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Visst är Mozzbergs lösning fin, men inte ens den klarade sig i helgen.

I regnet (som tydligen ger högre värden) under söndagen, fick jag ett par noteringar över 97dB. På lördagen var jag på 94 db som högst (tror jag det var).

Vad jag fick höra ang Mr Mozz hoj så var ljuddämparen lös, och att den senare hoppade av helt. Stämmer det?

Ljuddämparen hoppade loss under söndagens race. KANSKE var den lite lös (eller att packningen släppt en aning) vilken KAN ha bidragit till de lite högre värdena under söndagens kval.
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top