Vilka 20-åriga motorcyklar brukar vara i bäst skick?

Zimzimma

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös
Varför håller ni överhuvudtaget på att tipsa om modeller från mitten av 90-talet när han uttryckligen har nämnt att han vill ha en cykel som är 20 år eller äldre för att kunna utnyttja classica-försäkringar? E' ni dåliga på matte, eller...? ;)

En modell som annars faktiskt passar in i den beskrivningen är yamaha FZ 750, eller varför inte streetfighterversionen FZX 750? Motorerna som sitter i dessa maskiner får sägas vara bevisat mycket välkonstruerade då de låg till grund för alla yamaha-sportmotorer som byggts de senaste 25 åren. Jag har ägt min FZ:a i 16 år och jag har bara hört talas om två olika saker som har fallerat i dessa motorer. (Vid någorlunda normalt användande i alla fall.) Det ena är att lagret på utgående axeln kan gå ibland (sannolikt pga att kedjan varit för hårt spänd) och att "kopplingen" i startmotorn kan lägga av. (Ett problem som i vissa fall kan "korrigeras" bara genom att byta olja...)

Skrotarna sägs ha ett överskott av dessa motorer så det får väl sägas vara ett + i kanten för modellen.

Classica-försäkringen på min FZ:a kostar ca 1700 kr hel/hel och då dessa modeller ofta inte har körts lika hårt som många gixxrar från 80-talet så ser jag det som min plikt att rekommendera den. :tummenupp

Vill du läsa mer om "mönster monstret" så klicka HÄR. :D
.


Bra svar!! Tycker dock att det är synd att hojarna var så kantiga vid sadelpartiet på 80 och 90-talet, men man kanske inte ska fästa sig så mycket vid utseendet. Det är ju att köra som är det viktiga och roliga.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
TS vill ha en 80-talare för att spara pengar, att titta på ducati är nog inte riktigt det man vill göra då...

Det enda generella som kan sägas är att äldre R-hojar är mer sönderkörda/sönderskurvade än icke renodlade sporthojar. Även om det givetvis går att hitta exemplar i fint skick. Sporttourers däremot brukar vara i klart bättre skick. Standard "street" hojar likaså. VFR, NTV 650 Revere, XJ 600, XJ 900, FJ 1100/1200, CBX 750 och CBX 550 är exempel bra maskiner med generösa inköps såväl som ägandekostnader.
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Kolla in Suzuki RF. En hoj med mycket kraft och speed och som trots detta har en låg försäkringspremie.:tummenupp
RF hojar är dessutom sällan eller aldrig är sönder körda av raceputtar, som GSXR hojarna ofta är! :banana
Annars är Honda VFR också ett alternativ fast betydligt slöare
och dessutom dyrare i inköp!

Bra skottsäker motor med bra morr i, man bör dock kolla så att bussningen i medbringaren mellan genererator och växellådan är bytt, den brukar smula ned sig vid ca 3000 mil och utbytes av pirat skall vara bättre än orginal...Trångt bökigt att byta..ramen ser ut som alu med:tummenupp fast det är stålram.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Bra svar!! Tycker dock att det är synd att hojarna var så kantiga vid sadelpartiet på 80 och 90-talet, men man kanske inte ska fästa sig så mycket vid utseendet. Det är ju att köra som är det viktiga och roliga.

Ett tillägg till ovanstående information rörande FZ 750:

OM lagret på utgående axeln eller startmotorkopplingen inne i motorn går sönder då måste man klyva hela motorblocket för att kunna reparera det - och det kan ju vara lite besvärligt.

Ett alternativ är då att köpa en begagnad FZR 1000-motor från 87-88 och montera den istället. Den passar tydligen perfekt i FZ:a ramen.

För övrigt så håller jag med Pledians. Vill man känna sig någorlunda trygg rörande kvalitén så är det nog klokt att hålla sig borta från R-modeller.

Värdeminskningen på dylika maskiner är ju numera försumbar så sett ur ett ekonomiskt perspektiv så är nog 80-talare bland det förståndigaste man kan köpa.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag har sällan sett än dåligt skött Ducati. Speciellt de äldre!

Dåligt skötta ducatis ser man inte för de står hemma i garagen. Dåligt skötta japanska hojar rullar fortfarande.

Räknas en motorcykel överhuvudtaget som gammal när man fått byta allting i dem? ;)
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
FZ eller valfri honda. vill du ha lite racing så CBR 600 90a. VFR är väl trevlig med.

FZans motor är riktigt trevlig. Hållbar. Långa serviceintervaller.

Chassi / dämpning är väl inte klockrent men funkar. Finns säkert lite tricks att få dem att gå bättre.

Jag har själv lyckats paja en FZ motor genom att utgående axelns lager gav med sig. Det vart järnfilspån överallt i motorn. Men eftersom dem finns i överflöd på mc skrotarna fick jag tag i en för 5500:- till slut... Just för att skrotarna inte blir av med dem. Så även om man lyckas förstöra dessa skottsäkra motorer så blir man inte fattig för det.


Varför håller ni överhuvudtaget på att tipsa om modeller från mitten av 90-talet när han uttryckligen har nämnt att han vill ha en cykel som är 20 år eller äldre för att kunna utnyttja classica-försäkringar? E' ni dåliga på matte, eller...? ;)

En modell som annars faktiskt passar in i den beskrivningen är yamaha FZ 750, eller varför inte streetfighterversionen FZX 750? Motorerna som sitter i dessa maskiner får sägas vara bevisat mycket välkonstruerade då de låg till grund för alla yamaha-sportmotorer som byggts de senaste 25 åren. Jag har ägt min FZ:a i 16 år och jag har bara hört talas om två olika saker som har fallerat i dessa motorer. (Vid någorlunda normalt användande i alla fall.) Det ena är att lagret på utgående axeln kan gå ibland (sannolikt pga att kedjan varit för hårt spänd) och att "kopplingen" i startmotorn kan lägga av. (Ett problem som i vissa fall kan "korrigeras" bara genom att byta olja...)

Skrotarna sägs ha ett överskott av dessa motorer så det får väl sägas vara ett + i kanten för modellen.

Classica-försäkringen på min FZ:a kostar ca 1700 kr hel/hel och då dessa modeller ofta inte har körts lika hårt som många gixxrar från 80-talet så ser jag det som min plikt att rekommendera den. :tummenupp

Vill du läsa mer om "mönster monstret" så klicka HÄR. :D
.
 

sport_ajn

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR 600 1996
Varför håller ni överhuvudtaget på att tipsa om modeller från mitten av 90-talet när han uttryckligen har nämnt att han vill ha en cykel som är 20 år eller äldre för att kunna utnyttja classica-försäkringar? E' ni dåliga på matte, eller...? ;)

En modell som annars faktiskt passar in i den beskrivningen är yamaha FZ 750, eller varför inte streetfighterversionen FZX 750? Motorerna som sitter i dessa maskiner får sägas vara bevisat mycket välkonstruerade då de låg till grund för alla yamaha-sportmotorer som byggts de senaste 25 åren. Jag har ägt min FZ:a i 16 år och jag har bara hört talas om två olika saker som har fallerat i dessa motorer. (Vid någorlunda normalt användande i alla fall.) Det ena är att lagret på utgående axeln kan gå ibland (sannolikt pga att kedjan varit för hårt spänd) och att "kopplingen" i startmotorn kan lägga av. (Ett problem som i vissa fall kan "korrigeras" bara genom att byta olja...)

Skrotarna sägs ha ett överskott av dessa motorer så det får väl sägas vara ett + i kanten för modellen.

Classica-försäkringen på min FZ:a kostar ca 1700 kr hel/hel och då dessa modeller ofta inte har körts lika hårt som många gixxrar från 80-talet så ser jag det som min plikt att rekommendera den. :tummenupp

Vill du läsa mer om "mönster monstret" så klicka HÄR. :D
.

Hoppa över de första modellerna -85 -86 med 16 tums framhjul, om jag minns rätt var de rätt nervösa i styrningen, generellt kan man väl säga att chassit har blivit otroligt mycket bättre jämfört med de som fanns i slutet av 80 och början av -90 talet.
 
Last edited:

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
TS vill ha en 80-talare för att spara pengar, att titta på ducati är nog inte riktigt det man vill göra då...

Det enda generella som kan sägas är att äldre R-hojar är mer sönderkörda/sönderskurvade än icke renodlade sporthojar. Även om det givetvis går att hitta exemplar i fint skick. Sporttourers däremot brukar vara i klart bättre skick. Standard "street" hojar likaså. VFR, NTV 650 Revere, XJ 600, XJ 900, FJ 1100/1200, CBX 750 och CBX 550 är exempel bra maskiner med generösa inköps såväl som ägandekostnader.

App app, sporthojar är alltid rätt. Inte svära i kyrkan.

Köra lite imorrn efter jobbet?
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Nu frågade TS om 20 år gamla hojar, inte 18 år...


"Vilka 20-åriga motorcyklar brukar vara i bäst skick?"

Det är ju min, 11 400 mil and still running. :tummenupp

Allvarligt talat, en bra skött mc kan hålla länge. Jag tror dessutom att man inte direkt behöver fisköra med den, den klarar bandagar, aktiv touring mm. Plåga den bara inte för mycket med wheelisar och dylikt, var snäll mot den. Alltså, kolla hur ägaren/ägarna har skött den så kan du få en bra mc till ett bra pris.
 

Lazlo440

Medlem
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Skåne
Hoj
GSXR 750
Bra svar!! Tycker dock att det är synd att hojarna var så kantiga vid sadelpartiet på 80 och 90-talet, men man kanske inte ska fästa sig så mycket vid utseendet. Det är ju att köra som är det viktiga och roliga.

Håller med dig om kantigheten i bakdelen. Jag byggde om min, finns ett färdigt bakparti att köpa. Pma om du vill veta mer

Min 88:a http://www.sporthoj.com/garage/?Lazlo440
 

-Suzuki-

Guest
Skrotarna sägs ha ett överskott av dessa motorer så det får väl sägas vara ett + i kanten för modellen.

På vilket sätt blir det en bra modell för att de är överrepresenterade på skrotarna..? Jag skulle nog säga tvärtom.


@TS: Som nån sa innan, varför inte en ttr600? Roliga hojar om man inte bara vill visa hur snabb man är på motorvägen :tummenupp
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
På vilket sätt blir det en bra modell för att de är överrepresenterade på skrotarna..? Jag skulle nog säga tvärtom.

Tillåt mig att citera ett gammalt nummer ifrån Bikes Test-katalog:

Några speciella modellproblem på FZ 750 känner vi inte till. För att citera Janne på Spinnin' Wheel: "det är inte så konstigt att hyllorna fylls av FZ750-motorer, de går ju aldrig sönder"
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top