Vad är USD?
$
Vad är USD?
Varför håller ni överhuvudtaget på att tipsa om modeller från mitten av 90-talet när han uttryckligen har nämnt att han vill ha en cykel som är 20 år eller äldre för att kunna utnyttja classica-försäkringar? E' ni dåliga på matte, eller...?
En modell som annars faktiskt passar in i den beskrivningen är yamaha FZ 750, eller varför inte streetfighterversionen FZX 750? Motorerna som sitter i dessa maskiner får sägas vara bevisat mycket välkonstruerade då de låg till grund för alla yamaha-sportmotorer som byggts de senaste 25 åren. Jag har ägt min FZ:a i 16 år och jag har bara hört talas om två olika saker som har fallerat i dessa motorer. (Vid någorlunda normalt användande i alla fall.) Det ena är att lagret på utgående axeln kan gå ibland (sannolikt pga att kedjan varit för hårt spänd) och att "kopplingen" i startmotorn kan lägga av. (Ett problem som i vissa fall kan "korrigeras" bara genom att byta olja...)
Skrotarna sägs ha ett överskott av dessa motorer så det får väl sägas vara ett + i kanten för modellen.
Classica-försäkringen på min FZ:a kostar ca 1700 kr hel/hel och då dessa modeller ofta inte har körts lika hårt som många gixxrar från 80-talet så ser jag det som min plikt att rekommendera den.
Vill du läsa mer om "mönster monstret" så klicka HÄR.
.
Kolla in Suzuki RF. En hoj med mycket kraft och speed och som trots detta har en låg försäkringspremie.
RF hojar är dessutom sällan eller aldrig är sönder körda av raceputtar, som GSXR hojarna ofta är!
Annars är Honda VFR också ett alternativ fast betydligt slöare
och dessutom dyrare i inköp!
Bra svar!! Tycker dock att det är synd att hojarna var så kantiga vid sadelpartiet på 80 och 90-talet, men man kanske inte ska fästa sig så mycket vid utseendet. Det är ju att köra som är det viktiga och roliga.
Jag har sällan sett än dåligt skött Ducati. Speciellt de äldre!
Jag har sällan sett än dåligt skött Ducati. Speciellt de äldre!
Varför håller ni överhuvudtaget på att tipsa om modeller från mitten av 90-talet när han uttryckligen har nämnt att han vill ha en cykel som är 20 år eller äldre för att kunna utnyttja classica-försäkringar? E' ni dåliga på matte, eller...?
En modell som annars faktiskt passar in i den beskrivningen är yamaha FZ 750, eller varför inte streetfighterversionen FZX 750? Motorerna som sitter i dessa maskiner får sägas vara bevisat mycket välkonstruerade då de låg till grund för alla yamaha-sportmotorer som byggts de senaste 25 åren. Jag har ägt min FZ:a i 16 år och jag har bara hört talas om två olika saker som har fallerat i dessa motorer. (Vid någorlunda normalt användande i alla fall.) Det ena är att lagret på utgående axeln kan gå ibland (sannolikt pga att kedjan varit för hårt spänd) och att "kopplingen" i startmotorn kan lägga av. (Ett problem som i vissa fall kan "korrigeras" bara genom att byta olja...)
Skrotarna sägs ha ett överskott av dessa motorer så det får väl sägas vara ett + i kanten för modellen.
Classica-försäkringen på min FZ:a kostar ca 1700 kr hel/hel och då dessa modeller ofta inte har körts lika hårt som många gixxrar från 80-talet så ser jag det som min plikt att rekommendera den.
.
.
TS vill ha en 80-talare för att spara pengar, att titta på ducati är nog inte riktigt det man vill göra då...
Det enda generella som kan sägas är att äldre R-hojar är mer sönderkörda/sönderskurvade än icke renodlade sporthojar. Även om det givetvis går att hitta exemplar i fint skick. Sporttourers däremot brukar vara i klart bättre skick. Standard "street" hojar likaså. VFR, NTV 650 Revere, XJ 600, XJ 900, FJ 1100/1200, CBX 750 och CBX 550 är exempel bra maskiner med generösa inköps såväl som ägandekostnader.
"Vilka 20-åriga motorcyklar brukar vara i bäst skick?"
Det är ju min, 11 400 mil and still running.
Allvarligt talat, en bra skött mc kan hålla länge. Jag tror dessutom att man inte direkt behöver fisköra med den, den klarar bandagar, aktiv touring mm. Plåga den bara inte för mycket med wheelisar och dylikt, var snäll mot den. Alltså, kolla hur ägaren/ägarna har skött den så kan du få en bra mc till ett bra pris.
Bra svar!! Tycker dock att det är synd att hojarna var så kantiga vid sadelpartiet på 80 och 90-talet, men man kanske inte ska fästa sig så mycket vid utseendet. Det är ju att köra som är det viktiga och roliga.
Håller med dig om kantigheten i bakdelen. Jag byggde om min, finns ett färdigt bakparti att köpa. Pma om du vill veta mer
Min 88:a http://www.sporthoj.com/garage/?Lazlo440
På vilket sätt blir det en bra modell för att de är överrepresenterade på skrotarna..? Jag skulle nog säga tvärtom.
Några speciella modellproblem på FZ 750 känner vi inte till. För att citera Janne på Spinnin' Wheel: "det är inte så konstigt att hyllorna fylls av FZ750-motorer, de går ju aldrig sönder"
Tillåt mig att citera ett gammalt nummer ifrån Bikes Test-katalog:
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |