vilka blir debutanter i rookie 1000/600 nästa år?

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Moriwaki
Hur kan han inte vara redo med dom tiderna han kör?

/ Jens

Om han ska vara med på torpet så bör han åka iaf jämna 35 or om han över huvudtaget har ngt i toppen att göra.
Han vann ju inte SO el Rookie cupen.
2.a är man förste förlorare
Han är en Vinnarskalle.
Sen avgörs ju inte alla race på A-torp. det finns ngr andra banor.
Han har grym träning i ERF. iår
2011 så ska vi åka Superbike Challange.

Ohlzen

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
BMW S1000RR
Om han ska vara med på torpet så bör han åka iaf jämna 35 or om han över huvudtaget har ngt i toppen att göra.
Han är en Vinnarskalle.

Så talar en tvättäkta teamchef :Bugar:Bugar

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Han är en Vinnarskalle.

Att köra Rookie vs Elit handlar ju inte om att gå från topp till topp. Rookie är platsen för att gro tills man har farten. Farten har han väl på alla banor :confused:.

Att använda groträsket för att bli supersnabb är väl lite orättvist mot sporten i stort, då det helt plötsligt krävs Elittider för att ens vara med i Rookieracen?

Jag kanske har fel...

/ Jens

Ohlzen

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
BMW S1000RR
Att köra Rookie vs Elit handlar ju inte om att gå från topp till topp. Rookie är platsen för att gro tills man har farten. Farten har han väl på alla banor :confused:.

Att använda groträsket för att bli supersnabb är väl lite orättvist mot sporten i stort, då det helt plötsligt krävs Elittider för att ens vara med i Rookieracen?

Jag kanske har fel...

/ Jens

Kan bara hålla med, är man snabb så skall man upp annars finns ju risken att Rookie serien fördyras, lite pga att man måste åka på det senaste å dyraste prylarna för att ha en chans.
Åker man 1.38 på torpet å 47,1 på falken tex tycker jag att man e snabb nog iaf

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Hoj
690 SMC-R
Sporten kommer iaf mer och mer att tyna bort.
Tror det måste styras från svemo lr dom ansvariga att styra upp vilken serie man skall köra i. Typ fotboll och all annan sport. Vem vill ligga i mitten/sist i ettan när man kan vinna 2an?

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Moriwaki
Sporten kommer iaf mer och mer att tyna bort.
Tror det måste styras från svemo lr dom ansvariga att styra upp vilken serie man skall köra i. Typ fotboll och all annan sport. Vem vill ligga i mitten/sist i ettan när man kan vinna 2an?

Oj oj det tog hårt.
Va då tynar bort. Det är väl bra att det går fort längst fram. Det gör ju faktiskt att alla blir snabbare.
Och varför ska ni el Svemo avgöra om Per ska upp till Toppen i A klassen.
Det kan oxo handla om Ekonomi. Kör man för skojskull ska man vi inte upp Eliten.
Tänk på att Per har bara spontan kört i år.
Man kan tro att VI åker i VM..
Gläjds och ta nytta av Per snabbhet det gynnar alla.
Det finns ju ett mål för er som ligger BAKOM då. Att köra snabbare än PER..

Om vi säger så här...Efter som Lundh ligger 5 sek efter toppen i 600VM...skulle det vara samma resonomang där??? Ska dom snabbare upp till MOTO 2..hmmm
Han är ju bara skit glad att han har ett mål att köra lika snabbt om inte snabbare.

Släpp hörnflaggen och kom in i matchen.
Sluta gnäll och träna i stället för att komma i kapp Per
om han nu är så jävla snabb.

Vadå tyna bort....det är ju ekonomin som gör att sporten tynnar bort.
Det är väl få som kan lägga fram5-10 tusen kronor för ett race????

Elit tider är väl inte att köra 1.35
1.35 kör man ju i ERF.
Elittider borde ju ligga på 1.33-34
Vissa åker fort av natur och träning.
Vissa har det svårare att åka fort.
Och vissa åker för att ha kul..
Och rookie är ju bra jävla kul serie.....förutom allt gnäll och tycke i från Sporthoj..

Stajlisch by Pysch

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Oj oj det tog hårt.
Va då tynar bort. Det är väl bra att det går fort längst fram. Det gör ju faktiskt att alla blir snabbare.
Och varför ska ni el Svemo avgöra om Per ska upp till Toppen i A klassen.
Det kan oxo handla om Ekonomi. Kör man för skojskull ska man vi inte upp Eliten.
Tänk på att Per har bara spontan kört i år.
Man kan tro att VI åker i VM..
Gläjds och ta nytta av Per snabbhet det gynnar alla.
Det finns ju ett mål för er som ligger BAKOM då. Att köra snabbare än PER..

Om vi säger så här...Efter som Lundh ligger 5 sek efter toppen i 600VM...skulle det vara samma resonomang där??? Ska dom snabbare upp till MOTO 2..hmmm
Han är ju bara skit glad att han har ett mål att köra lika snabbt om inte snabbare.

Vadå tyna bort....det är ju ekonomin som gör att sporten tynnar bort.
Det är väl få som kan lägga fram5-10 tusen kronor för ett race????

Elit tider är väl inte att köra 1.35
1.35 kör man ju i ERF.
Elittider borde ju ligga på 1.33-34
Vissa åker fort av natur och träning.
Vissa har det svårare att åka fort.
Och vissa åker för att ha kul..
Och rookie är ju bra jävla kul serie.....förutom allt gnäll och tycke i från Sporthoj..

Eftersom du alltid kör sandlådetaktik i alla dina argumentationer kontrar jag med:

SVEMO (vi) ser rookie som en ren instegsklass. Det är inte där man ska bli snabb. Så fort man är snabb nog för att köra i högre klass skall man klassa upp.

Så, slutdiskuterat nu va. Släpp sargen och allt vad du skriver och kom in i den riktiga matchen!

/ Jens

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4

Fast det är ju en väsentlig skillnad på en Rookieklass i Sverige & VM. Sen sägs det ju alltid att race är bästa träningen, när det körs 1.07 på Karlskoga så skrämmer det nog bort en stor del som skulle vilja börja tävla. R1000 är ju trots allt enda klassen som finns i Sverige, om man vill börja med 1000cc. Nu ska det ju Iofs. bli B-race 2010 vilket jag tycker är strålande, då törs man iaf. försöka även om man vet att 1.07-08 är långt bort.

Vad Per ska köra är inte min ensak. Men jag tror sporten skulle tjäna väldigt mycket på att antingen få till en serie till under R1000 om det nu inte kommer funka med B-race. Desto fler som tävlar & tränar desto bättre :tummenupp

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Moriwaki
Eftersom du alltid kör sandlådetaktik i alla dina argumentationer kontrar jag med:

SVEMO (vi) ser rookie som en ren instegsklass. Det är inte där man ska bli snabb. Så fort man är snabb nog för att köra i högre klass skall man klassa upp.

Så, slutdiskuterat nu va. Släpp sargen och allt vad du skriver och kom in i den riktiga matchen!

/ Jens

Oj MR SVEMO......Tung argument.
Är du Rookie representant?
Kan inte du vissa var dom argumenten står i TR om hur snabbt man ska köra!!!!
Är det farten som avgör när man är rookie el?

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Fast det är ju en väsentlig skillnad på en Rookieklass i Sverige & VM. Sen sägs det ju alltid att race är bästa träningen, när det körs 1.07 på Karlskoga så skrämmer det nog bort en stor del som skulle vilja börja tävla. R1000 är ju trots allt enda klassen som finns i Sverige, om man vill börja med 1000cc. Nu ska det ju Iofs. bli B-race 2010 vilket jag tycker är strålande, då törs man iaf. försöka även om man vet att 1.07-08 är långt bort.

Vad Per ska köra är inte min ensak. Men jag tror sporten skulle tjäna väldigt mycket på att antingen få till en serie till under R1000 om det nu inte kommer funka med B-race. Desto fler som tävlar & tränar desto bättre :tummenupp

Svemo arbetar på något alternativ eftersom en del med topptider i rookie inte klassar upp sig. Vi kommer se tvångsuppklassning ganska snart är min tes efter att ha lyssnat på deras ståndpunkt. Det tror jag ingen tjänar på.

/ Jens

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Moriwaki

En Motion klass vore bra.
Lika som det är i Enduro Och cross

En Motion klass vore bra.
Lika som det är i Enduro Och cross

Jag tycker att det ska bli kul att åka Team Med Per.
Det kommer göra att jag dras med. Vi kan dela åsikt med olika spår.m.m

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Oj MR SVEMO......Tung argument.
Är du Rookie representant?
Kan inte du vissa var dom argumenten står i TR om hur snabbt man ska köra!!!!
Är det farten som avgör när man är rookie el?

Ja, det är farten som avgör om man är rookie eller ej, eftersom det är den enda lätt analyserade datan.

Det står inget i TR om hur snabbt man "ska" köra, däremot beslutas ju uppklassning på hur snabbt man kör i jämförelse med den klass som står högre än den man åker i.

Så tvångsuppklassningens tillbakakommande till RR-sverige tror jag inte tjänar någon... Men den kommer.

/ Jens

Ohlzen

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
BMW S1000RR
Jaja ... jag tar väl tillbaka det jag sa innan, BC verkar ju inte tåla att nån tycker nåt annat än vad han själv tycker.

Lycka till i R1000 iaf, själv ska jag försöka mosa er allihopa å lämnar tråden er som vet bäst.

btw: Br.Hörberg Racing = 1:37.156 <-- bästa ERF tid :)

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Moriwaki
Jaja ... jag tar väl tillbaka det jag sa innan, BC verkar ju inte tåla att nån tycker nåt annat än vad han själv tycker.

Lycka till i R1000 iaf, själv ska jag försöka mosa er allihopa å lämnar tråden er som vet bäst.

1:36.895 hade hörberg i våras
1:36.231 Lindström 2008

Olzzon du behöver ta tillbaka ngt.
Jag är bara gammal och långsam själv.
Jag tycker det är kul med bra och kreativa tänkanden.

Tänk om SVEMO lyssnade och tog hand om förarna.
Då hade Motorsporten varit mycket större än vad den är i dag.

Kul att du ska mosa oss.:banana ser framemot det ;-)

Sen är väl inte allt sant det jag skriver...men det är kul att ELDA UPP MR SVEMO/ZEB

Last edited:

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Verkar vara oklarhet på vad som menas med "Rookie" så man kan väl utgå från ordets betydelse.

"Rookie är ett uttryck för en person under sitt första år i en sport som har lite eller ingen professionell erfarenhet, jfr. amatör."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rookie

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Per har kört racing i hela sitt liv så inte så konstigt om han är ruggit snabb. Nästan född på en hoj ju.

Lite svårt att fråga de i toppen som inte klassar upp sig vad problemet är. Känns som om man redan vet svaret.

Fråga istället de som vill börja med racing. Vad tycker de om att bli omkörd MÅNGA ggr per varv så de nästan blir förkylda.

Själv tycker jag att det är tråkigt att åka med de som åker mycket långsammare.

Samtidigt är det racig på väldigt hög nivå i nästa klass. Kvaldäck mm. Herre gud.... Så visst förstår jag de som inte vill klassa upp sig.

Kanske svårt att få till det med två klasser. I en engelsk race-serie har de tre klasser.

Men man utvecklas när man kör med de som är bättre. Så nog skulle det vara bra för Pers utveckling att köra med de riktiga killarna.

På samma sätt måste det vara bra för de snabba Rookisarna att få se hur Perra kör och lära sig av honom. Hoppas få se några spår i sommar :)

Myntet har två sidor.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
vad jag kan minnas så har väl ca topp 3-5 klassat upp sig varje år dom senaste åren, stämmer inte det?

Jag har då inte sett att vi har något problem med att det finns massor snabba i toppen som hänger kvar. Känner Per att han vill hänga kvar ett par race till gör väl inte det något?

Jag tycker det ska bli spännande att se hur långt steget är från toppen i r1000 till botten i sbk, vem vet det kanske är för långt i så fall klassar nog jag ner mig igen men man måste ju prova för att veta.

Fastway

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Hoj
1st Cbr 1000rr, Cbr 600rr

U
/ Jens
Det var faktiskt DU Jens som gjorde att jag bestämde mig för att det e i r1000 jag hör hemma. Kasta inte ägg i kuvös!!!

Hur många år har du kört r1000 ?? Körde du ditt första r1000 år 2009??? Tyckte det stod på din sida challenge 2010. För ett tag sen.
Men du kände dig rädd för att köra den klassen pga farlig bromspump!! haha! Jag känner att jag inte vill köra där pga att jag inte har några ambitioner och ekonomi att vara med dom snabba pojkarna. Personligen så känner jag att dina argumentationer om varför du inte klassar upp dig
väldigt svaga. Släpp sargen !!! O erkänn att du kör r1000 för att du vill vinna serien.
Tror alla som är här vet. Så sätt dig ner o rannsaka dig ikväll så kommer du nog fram till det vi andra redan vet.

Själv är jag 37år. Började köra 2007. Första race april 2009.
Kör det här för det är det bästa jag vet. Ha en go kväll i depåer träffa Goa mäniskor. Sen har jag självklart en målsättning när jag väl är där. O skulle det vara att köra 1,35 på torpet. O jag skulle lyckas. Då ska jag bara garva om någon skulle bli f-bannad pga det.

Har aldrig sagt att jag kommer köra 1,37. Men min målsättning är det. Sen är som Bc skrev inte enda banan som det tävlas på. Har tex aldrig kört på Lms, första gången jag körde på karlskoga va förra året. Då körde ni ju skjortan av mig. Nuff Said !!!

MVH

Perra. R1000

Tom Kent Racing

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Det var faktiskt DU Jens som gjorde att jag bestämde mig för att det e i r1000 jag hör hemma. Kasta inte ägg i kuvös!!!

Hur många år har du kört r1000 ?? Körde du ditt första r1000 år 2009??? Tyckte det stod på din sida challenge 2010. För ett tag sen.
Men du kände dig rädd för att köra den klassen pga farlig bromspump!! haha! Jag känner att jag inte vill köra där pga att jag inte har några ambitioner och ekonomi att vara med dom snabba pojkarna. Personligen så känner jag att dina argumentationer om varför du inte klassar upp dig
väldigt svaga. Släpp sargen !!! O erkänn att du kör r1000 för att du vill vinna serien.
Tror alla som är här vet. Så sätt dig ner o rannsaka dig ikväll så kommer du nog fram till det vi andra redan vet.

Själv är jag 37år. Började köra 2007. Första race april 2009.
Kör det här för det är det bästa jag vet. Ha en go kväll i depåer träffa Goa mäniskor. Sen har jag självklart en målsättning när jag väl är där. O skulle det vara att köra 1,35 på torpet. O jag skulle lyckas. Då ska jag bara garva om någon skulle bli f-bannad pga det.

Har aldrig sagt att jag kommer köra 1,37. Men min målsättning är det. Sen är som Bc skrev inte enda banan som det tävlas på. Har tex aldrig kört på Lms, första gången jag körde på karlskoga va förra året. Då körde ni ju skjortan av mig. Nuff Said !!!

MVH

Perra. R1000

Tom Kent Racing

Vi har nog olika syn på saken. G-åsen hade du placerat dig topp 15 i Challange. Inte så illa för att bli stekt i Rookie. Har jag farten kvar (blev ju varvad och hade 1,12 som bästa tid innan sista G-åsenracet) så klassar jag upp mig, då placerar jag ju mig hyfsat i Superbike, precis som du skulle göra. Min tanke var 100% att klassa upp mig, sen kom problematiken med bromspump upp vilket gör att jag monterar en original, testar på första träningarna om det funkar och sen tar beslutet...

Mitt första race gjorde jag 08 på B-racet. 09 var mitt andra och blev ganska många 09, så 09 var mitt "första år"...

Hoppas vi möts på banorna i sommar, för du kör riktigt snyggt och snabbt, snabbt nog för Superbike ;)

vad jag kan minnas så har väl ca topp 3-5 klassat upp sig varje år dom senaste åren, stämmer inte det?

Jag har då inte sett att vi har något problem med att det finns massor snabba i toppen som hänger kvar. Känner Per att han vill hänga kvar ett par race till gör väl inte det något?

Jag tycker det ska bli spännande att se hur långt steget är från toppen i r1000 till botten i sbk, vem vet det kanske är för långt i så fall klassar nog jag ner mig igen men man måste ju prova för att veta.

Du kommer steka! :fakta

Just det du säger om att testa och se skillnaden är anledningen till att jag försöker få igenom möjligheten till wildcard till säsongen -10.

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...