Problemet med orginal bromspumpar uppenbarar sig efter ca 15 varv i tempo motsvarande 1.10 på Gelleråsen.
Det gjorde den även på min Suzuki K5 jag hade tidigare. (samma märke som på Kawasaki).
Det som förmodligen händer är att den blir varm och då börjar den fada. Tillslut har man bromshandtaget intryckt i botten och hoppas att hojen hinner bromsa tillräckligt innan kurvan.
Även förare som kör Yamaha, KTM och Honda rapporterar samma sak.
På KTM och Yamaha sitter det dessutom Brembo som orginal. Men tex Nylund körde i alla fall med en annan brembo på sin hoj förra året.
Jag vet ingen som har löst problemet ännu. Men vinterns tester har ju just börjat inför sommaren och folk är väll inte helt öppna med om dom löst problemet. Jag misstänker att det kommer läggas mycket pengar på bromsvätskor, bromsbelägg, slangar, packningssatser mm innan det är klart.
Lösningen tidigare var ju att köpa en riktig pump för 3-5 tusen så var saken biff. Men nu måste problemet lösas på annat sätt.