Vilken 1000cc sporthoj 2008/2009 ska man köpa?

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Ja du kommer få lika många svar som det finns hojar. Som sagts, skillnaderna är så små när det gäller effekt garanti etc etc att idag är det mer ens sittställning som avgör SH köpet än om den har 2bhp mer än den andra.
Du kan oxå hitta "bäst i test" för i stort sett alla märken om man letar junt i tidningar så det är oxå väldigt individuellt.

Provsitt och om möjligt provkör och avgör efter eget huvud. Hojarna idag är likvärdiga oavsett om den råkar på pappret ha 10bhp mindre än den starkaste på pappret.

Om du ska kitta lite och sådant kolla även vad prylarna kostar till dem du väljer mellan, olika märken kan vara ljusår ifrån varann i eftermarknad prylar och kit grejor.

(Köp nya Bike har ett bra 1000 test även om det är på bana, går igenom för och nackdelar med alla hojarna)

Benny
 

MrCrowley

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000F
Kort sammanfattning: Alla hojmodeller är bäst, det är bara en fråga om vem du frågar. Med det sagt tänk efter vad just DU värdesätter i en hoj och köp därefter... :)
 

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Söder om Centrum
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
Ska du ha en såpass ny hoj är det ju bara att knalla in och provköra...
kan vara svårare att få provköra begagnat. Kan tänka mig att en twin är
trevligare på gata men att 4a cylindrar är att föredra på bana.

Vilket konstigt påstående? Förstår inte vad antal cylindrar har att göra med vad som är trevligast på bana/gata? Definitivt är det helt olika motorkarraktär på en twin vs. radfyra, men förstår inte vad inhägnaden på en bana skulle göra för skillnad?

De flesta jag känner som kör och köper hoj gör det på ren känsla. Vilken båge sitter man mest bekvämt på / vilken ser man häftigast ut när man sitter på tycker man / vilken har roligast sväng/bakhjuls/framhjuls/teknik/-egenskaper? Utseende? Körstil? Passagerarmöjlighet? I can go on for ever...

Allting är strikt personligt, och ibland händer det att man delar den där känslan, vilket inte gör den till varken sanning eller myt. Vi kan kalla det kärlek för skojs skull. Vissa gillar en, vissa gillar en sort, vissa gillar många, vissa gillar 3, och andra gillar ingen.

Svårare än denna förklaring är det inte, så släpp hörnflaggan, senaste runk-race-tidningen och inse att Gert-Ingvar-testförare inte är Ni.

Puss o kram!
 

Giri

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Ort
Jkp
Hoj
bangixxer 600-06 & RMZ 250
Vilket konstigt påstående? Förstår inte vad antal cylindrar har att göra med vad som är trevligast på bana/gata? Definitivt är det helt olika motorkarraktär på en twin vs. radfyra, men förstår inte vad inhägnaden på en bana skulle göra för skillnad?

De flesta jag känner som kör och köper hoj gör det på ren känsla. Vilken båge sitter man mest bekvämt på / vilken ser man häftigast ut när man sitter på tycker man / vilken har roligast sväng/bakhjuls/framhjuls/teknik/-egenskaper? Utseende? Körstil? Passagerarmöjlighet? I can go on for ever...

Allting är strikt personligt, och ibland händer det att man delar den där känslan, vilket inte gör den till varken sanning eller myt. Vi kan kalla det kärlek för skojs skull. Vissa gillar en, vissa gillar en sort, vissa gillar många, vissa gillar 3, och andra gillar ingen.

Svårare än denna förklaring är det inte, så släpp hörnflaggan, senaste runk-race-tidningen och inse att Gert-Ingvar-testförare inte är Ni.

Puss o kram!

Jag håller med han!
Twin är göttigare på gata pga ljudet som ger mer originell känsla och både duccen och ktm-e är jävligt bra designade.
På bana är de slöare och dyrare med raceprylar samt tillgängligheten på delar.
Sen finns R1-an och Aprilian som passar i båda världar:yoparty
 

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Söder om Centrum
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
Jag håller med han!
Twin är göttigare på gata pga ljudet som ger mer originell känsla och både duccen och ktm-e är jävligt bra designade.
På bana är de slöare och dyrare med raceprylar samt tillgängligheten på delar.
Sen finns R1-an och Aprilian som passar i båda världar:yoparty

Klart du ska hålla med. Alla vet ju hur slö en twin är. Särskillt i bottenregistret, där man nästan får gå av och skjuta på för att komma iväg. Själv har man ju fått skämmas en och annan gång när man kört bana, och alla radfyror blåser förbi :rolleyes:

Däremot har du rätt i att det i många fall kan vara dyrare... men det har väl knappast med antal cylindrar / bana / gata att göra?
 

NATP

Not A Team Player
Gick med
26 Jan 2009
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSF 600 Bandit -98, yamaha dt 125, R1 -03
Jag tycker att kawasaki zx10 verkar vara det bästa sporthojen bland 09:eek:rna om man räknar in prislappen. Eller ZZR om man vill ha lite storlek och mera krut.

(zx10 var snabbast på bana i svenska bikes superbike-09-test också)

Yamaha R1 -09 är det sista jag skulle köpa, saknar både vrid och hk. Att den sedan har en skitful röv gör inte saken bättre.
 
Last edited:

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
På gata har iallafall jag upptäckt att jag tycker om att ligga på låga varv och föredrar att bara vrida på gasen å slungas iväg. Det kräver mer kraft i botten vilket twinnar generellt sett ska ha mer av. På en bana puttrar man inte runt på samma sätt, där vill man bara ha maximal kraft. Man ligger inte och myskör i lagomtempo på bana. Med myskör så menar jag inte puttra runt i 70 utan det som t.ex. elwe brukar kalla att man ligger i sitt komfortfönster, ett tempo som man tycker är behagligt att köra i. Å andra sidan behöver man väl aldrig bekymra sig om att det saknas effekt i en literhoj iallafall.
Jag älskar twin ljudet, och ljudet hos en del radfyror men får jag välja vill jag ha twin.
Sen så måste man ju veta vad man vill ha för motorkaraktär som du säger eftersom att alla kör olika och därför har olika preferenser.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Vilken planet lever ni på? Enligt MCN som är störst på MC tester så har nya R1an (Ahmed) Vunnit ALLT år 2009!

Underhåll mig med att berätta hur du vet att MCN är störst?

Jag vill ha statistik!

Ska man ha en 08 bör det vara kawwa eller honda då dessa kom som nya modeller!

09 kan man nästan inte hamna fel oavsett vad man väljer!
R1, gsxr, BMW, honda och kawwa funkar allihop!


HP2???

Dom pengarna kan man väl lägga på ngn av lyxtwinnarna och iaf få lite valuta för pengarna?
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag tog effektkurvorna från CBR1000RR och R1 från 2009 och la in i samma graf, om någon är intresserad. (Källa, www.akrapovic.com)

Intressant att Honda:n både har jämnare och högre effekt genom nästan hela registret, man borde ju tycka att R1:an borde ha jämnare register när den nu har lägre maxeffekt :va
 

Bifogat

  • r1vscbr1000rr.png
    r1vscbr1000rr.png
    92.6 KB · Visningar: 174

NATP

Not A Team Player
Gick med
26 Jan 2009
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSF 600 Bandit -98, yamaha dt 125, R1 -03
Jag tog effektkurvorna från CBR1000RR och R1 från 2009 och la in i samma graf, om någon är intresserad. (Källa, www.akrapovic.com)

Intressant att Honda:n både har jämnare och högre effekt genom nästan hela registret, man borde ju tycka att R1:an borde ha jämnare register när den nu har lägre maxeffekt :va


Gör en över vridmomentet också så R1;an blir riktigt nertryckt i smutsen ;)
 

EVOVII

Medlem
Gick med
19 Feb 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2012 Yamaha XT660R
Tackar

Ojojoj, vilket drag det blev :D Såklart finns det massor med åsikter och olika folk föredrar olika saker men jag hade hoppats att det skulle vara nån hoj som hade utmärkt sig i testerna och så. Men det är väl så att alla hojar blivit så bra att ingen är dålig utan det är detaljerna som avgör. Jag tittar väl mest på 1000cc radfyra av japanskt märke om jag ska vara ärlig men man vet ju aldrig ;) Stort tack för alla åsikter hur som helst :)
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Honda etta i bla dessa tidningar:

Roadracingworld
1. Honda
2. Kawasaki
3. Suzuki
4. Yamaha

Motorcyclecom:
First Place
Honda CBR1000RR - 96%

Englands största mc tidning Bike
Honda 1:a

Fastbikes
Honda 1:a

Motorrad/Sporthojen
Honda

motociclismo it+es (? svårt att tyda)

Osv... Det har gått ganska bra i år också!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
HP2???

Dom pengarna kan man väl lägga på ngn av lyxtwinnarna och iaf få lite valuta för pengarna?
Skall du köra gata, så är det svårt att hitta någon annan hoj med de fördelarna.
Kardanen, motorkaraktären,ABSen och framför allt teleleverframgaffeln tycker jag är underbart att ha.
En sportig gathoj.
Inte en gatanpassad sporthoj.
 

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Köpte en ny 08 nu i våras. Vart en Honda CBR1000RR. För att sammanfatta hojen med ett ord: Sweeeet! :)

Läskigt jämn effektkurva och smidig hoj.:Bugar

Ut och provkör dom hojar som tilltalar dig och bilda din egen uppfattning är nog det enda rätta. :tummenupp
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Jag skulle utan tvekan satsa på en Honda med ABS om jag skulle ha en radfyra...
Antar att det inte bara är jag som läst testet i Motorrads specialtidning sporthojen. Där blev bromssträckan 0-100km/h 41meter med abs (båda förarna). Utan abs blev det 39,7 för ett proffs (under bra förhållanden) och 42,4 meter utan abs för en erfaren förare (antar att det var deras testförare).
ABS skulle garantera mig optimal inbromsning under de flesta förhållandena.
Den väger ändå bara 209kg fulltankad med abs. ZX10r och GSXR1000 väger 208kg och R1 väger 214kg.

Förövrigt ser R1 inte ut att vara starkast någonstans, varken låga eller höga varv. Däremot så är den lägst utväxlad med 47:17 jämfört med t.ex. kawwans 41:17 eller fireblades 42:16

Gixxer K5 kan man få billig försäkring för annars :tummenupp
Fan att man pluggar :gnissla
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top