Vilken 1000cc sporthoj 2008/2009 ska man köpa?

Pho3niX

Play with fire?
Gick med
10 May 2007
Ort
Skara
Hoj
Speed Triple -02
Måste ju slå ett slag för Hondas nya C-ABS. En ny CBR med C-ABS hade ju varit ett givet val...enligt mig...

Sen får folk säga vad dom vill om att ingen j*a dator ska komma här och lär mig bromsa, eller dess inverkan på bankörning osv...
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Okay nu kanske jag ljög men vad jag sett på MCNs Youtube Video där dom testar RSV4an mot R1an så säger dom att R1an vunnit alla tester hitills

Gå en statistikkurs på universitetet och lär dig hur riktig statistik kommer till!

Skrotnisse:
BMW kommer alltid vara ett bra köp men HP2 sport ska man alltså betala för 130hp då man får två moderna 600cc med samma hp och en lätthanterlighet bumsen aldrig kommer i närheten av?
 

Jesperado

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Ort
KingCity, Skåne
Hoj
Honda VTR1000 SP1 -00
Alltså du borde fan ha smisk på :arsele , Hur fan kan du kalla en Italiensk hoj för turk hoj(eller turkstämplad) , du borde skämas! , sen så värkar du fortfarande va lite halvblind...

Om man tror att R1 är en italiensk hoj och dessutom inte ens kan stava ordet skämmas är det kanske läge att skämmas lite själv istället? :tungan
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
RC8e.jpg


Behöver man säga mer? :hihi
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Ska man behöva sitta och jämföra all sådan fakta för att köpa hoj så vill då inte jag hamna i den sitsen:)

Ut och provkör vilken du gillar, några kilo eller hk hit eller dit på papperet är inte det viktiga.

Själv gillar jag cbr 1000 från 08 skarpt.

Jag har inte råd att köpa en egen (än) och har inget bättre för mig... :rolleyes:
så varför inte passa på att läsa på lite funfacts :tungan
 

Tricku

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2007
Ort
Vaxjo
Hoj
Mt07-15
Tycker det är kul att NATP startade en tråd om att R1an 09 var överskattad och blev helt jävla ratad=)
I denna tråden konstaterar ju 90% att den inte är i klass med toppskiktet vilket endel hävdade.
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Ja jag hade nog övervägt att köpa en ny fireblade, och jag skulle nog allvarligt fundera på att köpa en med ABS. Hojen känns väldigt smidig och lättkörd.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Kör du något med den...eller är det mest fotande? :hihi Sjukt habegär framkallar den allt, den ser bara för hårig ut, går den lika jävligt som den ser ut att göra?

/J
Jag körde 60 mil första 2 dagarna, lördags o söndags, men nu har nån jävel kommit på att mitt examensarbete ska vara inne ikväll. Så den här vekcan har det bara blivit småsvängar, tot 15 mil den här veckan, så första servicen är på g.

Den går fint, riktigt fint, kan ju inte säga att den är det snabbaste på 2 hjul, men med 155hk 120Nm så är det mer än dom flesta behöver. Den rör på sig ORDENTLIGT när man vrider hela rullen runt.

Jag har en bankörning nästa vecka, ev ska jag ut o gasa lite där så får man se hur fjädringen beter sig ordentligt oxå.
Hur det än är så hänger det på chafförn.

Men foto är kul det med. :hihi
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag körde 60 mil första 2 dagarna, lördags o söndags, men nu har nån jävel kommit på att mitt examensarbete ska vara inne ikväll. Så den här vekcan har det bara blivit småsvängar, tot 15 mil den här veckan, så första servicen är på g.

Den går fint, riktigt fint, kan ju inte säga att den är det snabbaste på 2 hjul, men med 155hk 120Nm så är det mer än dom flesta behöver. Den rör på sig ORDENTLIGT när man vrider hela rullen runt.

Jag har en bankörning nästa vecka, ev ska jag ut o gasa lite där så får man se hur fjädringen beter sig ordentligt oxå.
Hur det än är så hänger det på chafförn.

Men foto är kul det med. :hihi

Stiliga bilder blir det allt, och jag är inte ett dugg sugen på en sådan kåtte, nejdå... ;)

/J
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Alltså du borde fan ha smisk på :arsele , Hur fan kan du kalla en Italiensk hoj för turk hoj(eller turkstämplad) , du borde skämas! , sen så värkar du fortfarande va lite halvblind...

Tråkigt att det är DU som är HELBLIND då, jag kallade R1an för turkhoj och senast jag kika så är R1an en Japansk!!!!

:banana
 

Fallis

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda cbr 1000rr - 04
Jag var på SMC-kurs och körde steg 2 och 3 nu senast. När vi körde steg 3 kom vi in på körställning och då menas när det ska hängas ordentligt i kurvorna.

Jag är 184cm över havet och jag hade lite svårt att sitta riktigt bra på mitt gamla fornminne, enligt instruktören skulle han helt klart valt en R1: istället då man var i min längd. Eller som han sa.. "men vill man vara fin får man lida pin.."
Vet inte om han var sarkastisk då.. bäst före datumet börjar ju närma sig på min hoj..

Men Hondan känns ju helt klart trygg när det skall tas kurvor tack vare hondornas jämna effektkurvor, inga plötsliga effektpuckar när man som minst vill ha dom..
 

R_Velocity

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2009
Ort
Noname
Hoj
08/R1 (fd.ZX10R 08 ägare)
Rätt kul tråd. De flesta här verkar referera till tidningar och klipp på youtube osv. En fråga. Om någon av er köper en relativt ny Japs eller Italenare, så är ni säkert nöjda. De är alla fina hojar, ingen är dålig - tillvänjning brukar ta ett par dagar bara. Men, om man sitter illa, ont i rygg, nacke eller handleder. Tillika upptäcker att tex hojen kan ha för snäv vinkel för benen. Då spelar det mindre roll om grannen eller kompisarna dreglar och balla-allan faktorn blinkar 100%. Hur mång använder effekten till 100% och vart i registret använder vi effekten mest? Jag tex, tycker nya Hondan går kanon, men jag sitter illa på den. Det är inget smart drag att köpa den då. En ZX10R sitter jag kanon på, jag körde en dag när det började regna järnet. Tillika ficka jag bakhjulssläpp vid full mutter, men det gick så fruktansvärt fort från släpp till grepp - tack anti spinn. Den är stabil som fan och har en kanonfin och linjär motorkaraktär. Körde Gixxer K9, var för ivrig på rullen ut ur kurva, fet släpp. Jag insåg genast vilken tur jag har, att min ZX har anti spinn. Personligen, så tycker jag nya Gixxer K9, kändes precis som jag hade hoppats på att Hondan skulle göra. Snabbsvängd med kanonfin cockpit, bra vindskydd mm.
Jag har provat de flesta sporthojar från 08-09 inkl KTM RC8. Dock ej Ducce eller nya R1. Nästa fråga är ju om man vill ha skjutsmöjligheter? Det är inte så lätt att övertyga damen om att en ny SS hoj är guld, om hon inte ens kan följa med. De bör iaf kan bestämma om de vill följa med en gång av 10.
Husfrid är en dygd, när hojen blivit vardag och avbet till banken är det ända som kommer i lådan. Själv diggar jag nya R1, jag tycker den är snygg. Frågan för mej, är hur den känns att köra. Det haglar dubbelsidig info. 2011 kommer Kawas nya maskin, den skall tydligen vara något som avser att sparka R1 på smalbenet. Men då finns också, evt, Hondas nya V4 SS. Vem vet vad Italenarna, KTM och BMW hittat på då?
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top