Vilken 1000cc sporthoj 2008/2009 ska man köpa?

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Jag tycker du skall välja en YZF750R från tex 1994.
MCN hade ett test på bana där de testade gamla sporthojar mot dagens värsta 600.
Just den hojen var nämligen bara 1,8 sekunder långsammare per varv :tummenupp
Så köp en sån. Helst en rosa.

Edit: Hittade testet. Jag sa fel. 1,6 sekunder var det visst.
[YOUTUBE-ID]rSyPkiTgifU[/YOUTUBE-ID]
/Edit

Annars är svaret som vanligt. Köp den DU gillar bäst istället för vad alla andra tycker du skall köpa eller vilken som vann vilket test.

Annars finns det bara en lösning: HÄR
 
Last edited:

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Last edited:

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Sista man ska köpa kan jag hjälpa till med, det "NYA" är R1, den är klenast, fulast,dyrast, o enligt mig, låter skit, den har inte radfyra ljud, den har inte twin ljud, den är så groteskt ful o bred irl,ser ut som en hayabusa fast sämre, personligen skulle jag köpa hondan. "jag älskar dock R1 från 04 till 08! en underbar hoj!"
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Gör en över vridmomentet också så R1;an blir riktigt nertryckt i smutsen ;)

Det borde inte spela någon roll, för relativt sätt är det ingen skillnad då effekten delat på varvtalet är lika med vridmomentet (varvtalet omräknat till vinkelhastighet). :tummenupp

(Men man kan bli lurad till att tro att skillnaden är större framförallt på lägre vartal, men procentuellt sett är det ingen skillnad)
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Last edited:

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
ANALFABET Kanske!!!! hahahah

Var det riktat till mig så måste jag säga att jag hoppas verkligen inte det. Stava ska man ha lärt sig i småskolan. Nu ska det fixas kul jobb med bra pröjs :tummenupp, så jag har råd att försäkra något skoj sen utan att prioritera bort en massa annat ;)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
RSV4:an har egentligen ett problem, det är duccepengar...200 på en båge, då får det nog tyvärr bli det "andra" italienska märket för mig.

...och med 190 är man förmodligen väl lång för RSV4:an. :(

/J
 

Vurpan

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Hus
Hoj
KTM 950 SM
har kört alla nya japanska 08or och 09or o ingen är lika rolig att köra som din gamla zx10a... tyvärr, dom "känns" lungnare och mer balanserade.
 

EVOVII

Medlem
Gick med
19 Feb 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2012 Yamaha XT660R
har kört alla nya japanska 08or och 09or o ingen är lika rolig att köra som din gamla zx10a... tyvärr, dom "känns" lungnare och mer balanserade.

Det är vad jag hört också, ZX10 04-05 och 1000R 05-06 ska väl vara det elakaste som någonsin byggts när det gäller 1000cc japs, gissa varför jag valde just en sån. Nu för tiden ska de vara "snälla och lättkörda " ;) Fan, man vill ju bli rädd när man vrider fullt :D Skämt åsdio så är dagens hojar garanterat snabbare men inte riktigt lika råa och elaka.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
http://www.motorcyclenews.com/MCN/N...9/may/may2009-video-aprilia-rsv4-v-yamaha-r1/

Tyvärr.... Hate to tell you men dom har testats mot varandra och på gata så är R1an bättre, Fast den ser ut som skit, låter förtäääskigt, kostar för mycket och är turkstämplad!


Alltså du borde fan ha smisk på :arsele , Hur fan kan du kalla en Italiensk hoj för turk hoj(eller turkstämplad) , du borde skämas! , sen så värkar du fortfarande va lite halvblind...


My road test today(RSV4F)
Well my honest opinion after riding it for around 50 miles on twisty country roads I know very well is!!! wait for it!!!

GO BUY IT

awesome, very fast (pulled away from my mates 07 R1 in 3rd gear roll on test) backed off at 170 not in 6th yet. Stable as you like over very rough roads and smooth/planted into and out of bends. It handles great and where ever you want to put it it goes there with ease at silly speeds (faster than i do the same route on my blade). The brakes are just mad stopping power. Smooth gear box, engine and clutch. It's far less vibey than the R1 or blade through the pegs and grips. It sounds loud and fantastic like nothing else. Need to get use to wheelying it as it is a little vicious in 2nd comes up very easily but you need to catch it before it's to late.

Put simply it is a pure scratcher's bike and perfect for track days but still every bit as comfortable as an R1 or blade round town. (i'm 5'10").

Cant wait to get mine i love it and the fact it needs mastering as its the boss is cool.

MCN, what the fuk are you boys on!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tagit ifrån:

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=179174

5'10 är ca 180cm och han värkar få plats bra på hojen så den kommer funka fin fint åt mig :tummenupp
 

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
STENUNGSUND
Hoj
Gixxer 1000
En sak som gäller om du ska köra superbike...PULVER!!
Köp en Kawa så dräper du alla i ren kraft och varvtider...(på papperet :) )
 

Gösta

PotatoesMc.com
Gick med
7 Feb 2008
Ort
Haninge
Hoj
1000RR
En sak som gäller om du ska köra superbike...PULVER!!
Köp en Kawa så dräper du alla i ren kraft och varvtider...(på papperet :) )

haha ja men det är BARA på papper

han som har handen på rullen som avgör hur allt ska sluta:tuttar

HONDA 08a e gooo:gnissla och jävla snabb:glömdet
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
är aldeles för snål för att köpa nytt men skulle jag få för mig att göra det skulle valet stå mellan RSV4 och MV agusta F4 :yoparty
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Jag skulle utan tvekan satsa på en Honda med ABS om jag skulle ha en radfyra...
Antar att det inte bara är jag som läst testet i Motorrads specialtidning sporthojen. Där blev bromssträckan 0-100km/h 41meter med abs (båda förarna). Utan abs blev det 39,7 för ett proffs (under bra förhållanden) och 42,4 meter utan abs för en erfaren förare (antar att det var deras testförare).
ABS skulle garantera mig optimal inbromsning under de flesta förhållandena.
Den väger ändå bara 209kg fulltankad med abs. ZX10r och GSXR1000 väger 208kg och R1 väger 214kg.

Förövrigt ser R1 inte ut att vara starkast någonstans, varken låga eller höga varv. Däremot så är den lägst utväxlad med 47:17 jämfört med t.ex. kawwans 41:17 eller fireblades 42:16

Gixxer K5 kan man få billig försäkring för annars :tummenupp
Fan att man pluggar :gnissla

Ska man behöva sitta och jämföra all sådan fakta för att köpa hoj så vill då inte jag hamna i den sitsen:)

Ut och provkör vilken du gillar, några kilo eller hk hit eller dit på papperet är inte det viktiga.

Själv gillar jag cbr 1000 från 08 skarpt.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top