Vilken förmånsbil ska jag ha?

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Tjenare.
jag har fått möjligheten att skaffa en förmånsbil via jobbet. Nu kan jag vansinnigt lite om bilar, har aldrig varit intresserad helt enkelt. Detta medför att jag inte vet vad jag ska ha för bil. Jag har väl mer eller mindre riktat in mig på en kombi i mellanklass, diesel. Behöver inte vara något märkvärdigt eller sportigt, ska bara användas att åka i. Priset ska väl ligga runt 250k ungefär.Jag har kollat bland annat på Toyota Avensis, Volvo V50 och V60, Mazda 6 och Honda Accord.

Jag tycker att V60 är riktigt trevlig, men den hamnar lite över budget om jag inte väljer minsta motorn, och den känns lite klen. I en perfekt värld skulle jag köpa en Audi, men den hamnar också en smula över budget.

Så är det någon som sitter inne med info och åsikter om den här klassen av bilar så är detta ett ypperligt tillfälle att dela med er.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Nya Avensis är en klockren bil på alla sätt, om den passar din budget så spana in den närmare.
Mazdan kan du utesluta, ljusår från de övriga.
Hondan är klart snyggast, säkerligen genuin Hondakvalité rakt igenom.
V60'n är sjukt liten i bagaget, V50'n likaså. V60'n får du dock ingen vettig modell för 250k som du redan har insett.
Audi kan du ju kolla på men då får du kika på snik-A4 (knappast diesel) eller A3 så det är ju inte värt det.

Eftersom det är en förmånsbil så kvittar det hur lite du kan om bilar, du ska ha den i ca 3 år och du behöver inte röra ett finger på den utan bara köra och lämna in om något skiter sig. Ingen av de modeller du rabblade upp är dåliga bilar så något annat än service lär inte vara aktuellt de 3 år du "äger" den om du inte kör jävulsk mycket.

Du har ju även några Nissan-modeller, Mitsubishi, Passat/Golf, Kia mfl.

Bara lägga en dag på att besöka alla bilfirmor i Örebro, de ligger ju med korta avstånd som tur är.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Faktum är att Mazda 6 sedan någon årgång tillbaka, 2009-2010, vet ej exakt årsmodell, har ryckt upp sig något makalöst jämfört med hur de var för några år sedan.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Faktum är att Mazda 6 sedan någon årgång tillbaka, 2009-2010, vet ej exakt årsmodell, har ryckt upp sig något makalöst jämfört med hur de var för några år sedan.

Nu är väl iofs var och varannan sporthojare hörselskadad men hur är det med ljudisoleringen/ljudnivån i kupén, har de hittat något dämpade material nu?

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Hur mycket kör du?
Ekonomiskt brukar det göra en del att hitta en miljöbil, men hur ser det ut på diesel? Blir det någon skillnad på förmånsvärdet?

Tro det eller ej, men åkte en ny Mondeo med dieselsnurra rätt nyligen. Blev grymt imponerad. Att köpa en privat skulle jag nog inte göra, tidigare rykten lär medföra ett skrattretande lågt andrahandsvärde, men som tjänstekärra fungerar den nog alla tiders.
Men ta en dag och åk och provkör massa bilar! Det är dött hos handlarna nu, så du kan räkna med rätt bra service.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Är det inte nu man ska välja en bil som man aldrig annars skulle våga köpa? Alfa, Ford, Merca, Opel eller nåt annat märke som är ständiga sorgebarn. Varför inte en Saab eller nåt franskt?!

Inte för att det är bra köp, utan mest för att det inte spelar någon roll ad det kostar att äga dem!

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Jämför gärna med vad det kostar att ha en privatbil också. Om man kör lite så kan det vara bättre att ha en egen bil. När jag hade förmånsbil så sjönk pensionsavsättningarna lite. Jag vet inte om det fortfarande är så, men det kan vara värt att undersöka.

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Tackar för alla svar hittills. Har bara provkört Toyotan hittills, men tänkte ta en repa idag och testa lite annat också. Har lite svårt för designen på Toyotan bara, gillar inte fronten över huvud taget. Men å andra sidan gillar jag inte framlyset på hojen jag har heller, så man kanske inte ska vara så kinkig. Det huvudsakliga är väl hur det känns när man kör fordonet.
Mazdan har jag varit lite tveksam till redan från början, men jag ska nog ändå testa den bara för att ha lite mer att jämföra med.

Hur mycket kör du?
Ekonomiskt brukar det göra en del att hitta en miljöbil, men hur ser det ut på diesel? Blir det någon skillnad på förmånsvärdet?

Tro det eller ej, men åkte en ny Mondeo med dieselsnurra rätt nyligen. Blev grymt imponerad. Att köpa en privat skulle jag nog inte göra, tidigare rykten lär medföra ett skrattretande lågt andrahandsvärde, men som tjänstekärra fungerar den nog alla tiders.
Men ta en dag och åk och provkör massa bilar! Det är dött hos handlarna nu, så du kan räkna med rätt bra service.

Är väl mest chefen som tjatar om att det ska vara dieselbil. Själv bryr jag mig inte så hårt, men det känns ju ändå som om det blir billigare med diesel med tanke på bränsleförbrukningen.
Det enda alternativet som gör någon märkbar skillnad i förmånsvärde är elhybrid eller gasdrivet och det känns inte riktigt som något vidare alternativ. E85-bilarna har en aning lägre förmånsvärde också, men jag tror att den besparingen äts upp ganska snart utan att man behöver köra särskilt långt. Dessutom vet man väl inte riktigt hur det kommer se ut på E85-fronten om något år. De håller väl på och pratar om att rabbater och subventioner ska plockas bort. (Eller vad det nu var det handlade om...)
Jag har, som många andra, väldigt mycket förutfattade meningar om Ford så det skulle bära emot ordentligt att köpa en sådan. Men för att vara säker så ska jag svänga förbi och känna lite på dem också. Vem vet, jag kanske ändrar uppfattning.

Är det inte nu man ska välja en bil som man aldrig annars skulle våga köpa? Alfa, Ford, Merca, Opel eller nåt annat märke som är ständiga sorgebarn. Varför inte en Saab eller nåt franskt?!

Inte för att det är bra köp, utan mest för att det inte spelar någon roll ad det kostar att äga dem!

En Merca skulle jag definitivt kunna tänka mig, men den hamnar ju ganska långt över budget redan i inköp.
Opel Insignia har jag åkt med i lite grann, men aldrig kört själv. Är väl hyfsad komfort i den, men jag tyckte att den ändå var lite bullrig trots att vi bara åkte i stan.
En fransk bil skulle jag aldrig ens överväga. Vi har kört med Citroën och Renault på våra servicebilar på jobbet och det har varit det ena felet efter det andra på dem.
Även om jag inte betalar för reparationerna själv så vill jag gärna veta att bilen kommer fungera när jag ska åka till jobbet på morgonen.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nu är väl iofs var och varannan sporthojare hörselskadad men hur är det med ljudisoleringen/ljudnivån i kupén, har de hittat något dämpade material nu?

Jag har inga värden i dB räknat, men en högst subjektiv åsikt är att den nu inte är värre än motsvarande modeller från VAG, Toyota och fransoserna, exempelvis. Klart bättre än för några år sedan iaf.

Ford skulle jag inte ta i tång med, tycker fortfarande de interiört är tämligen usla.

Däremot, som tjänstebil skulle SAAB vara intressant, om man nu nödvändigtvis vill pröva något nytt och kanske hjälpa 0520 på traven.

Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Jag har inga värden i dB räknat, men en högst subjektiv åsikt är att den nu inte är värre än motsvarande modeller från VAG, Toyota och fransoserna, exempelvis. Klart bättre än för några år sedan iaf.

Kool, då skulle man kanske masa sig iväg o provköra någon för att se om de fått bort kakburkskänslan under färd :tummenupp

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kool, då skulle man kanske masa sig iväg o provköra någon för att se om de fått bort kakburkskänslan under färd :tummenupp

Allt är ju relativt. Samma period hjälpte jag även till och var testpilot på så vitt skilda bilar såsom exempelvis Porsche Cayenne, MB ML 450 CDI V8 306 hk, Jaguar XF 3,0 275 hk, BMW 740d F01 306 hk samt Toyota Yaris 75 hk... :D Gör ju att man får lite perspektiv...

Dock, var mest runt 2009-2010 som testavdelningen behövde hjälp med provkörningar, så har inte kört så mycket 2011:eek:r och sköter nu enkom mina ordinarie arbetssysslor.

Summa summarum, tycker Mazda 6 kombi helt klart spelar i samma divison som Avensis/Passat/Superb, etc. De har hur som helst ryckt upp sig jämfört med tidigare år.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Allt är ju relativt. Samma period hjälpte jag även till och var testpilot på så vitt skilda bilar såsom exempelvis Porsche Cayenne, MB ML 450 CDI V8 306 hk, Jaguar XF 3,0 275 hk, BMW 740d F01 306 hk samt Toyota Yaris 75 hk... :D Gör ju att man får lite perspektiv...

Ja det var ju tur att det var en bra bil tillslut :tummenupp

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Slår återigen ett slag för honda accord kombi. Kör en sådan på jobbet och är sjukt nöjd. Lågt buller, trevlig väghållning och trevliga motorer. Enda minuset är nog en halvkass komfort när det blir riktigt dåliga vägar. Den är nog relativt hård i chassiet, vilket jag ser som ett plus på jag uteslutande kör på bra väg...

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Subaru impreza diesel.
Nuff sädd.

Imprezan känns en smula liten i sammanhanget, men ska kanske kika närmare på Legacy. En kompis köpte en Outback förra året och han verkar nöjd så det är helt klart ett alternativ.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Känns Passat för stor slår jag ett slag för Golf Variant.
För 250 000 borde du få en trevlig sådan :).

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Känns Passat för stor slår jag ett slag för Golf Variant.
För 250 000 borde du få en trevlig sådan :).

Är storleken på prislappen som är problemet snarare än storleken på bilen. Givetvis vill jag köra tyskt, men det känns som om man eventuellt får mer för pengarna om man köper av annan nationalitet. Är ju inget jag vet säkert, utan bara en känsla jag har. Lite därför jag ber om råd och åsikter.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Imprezan känns en smula liten i sammanhanget, men ska kanske kika närmare på Legacy. En kompis köpte en Outback förra året och han verkar nöjd så det är helt klart ett alternativ.

Outbacken är bra också.

Dock så bör du rostskydda den. Som med alla andra japsare.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Jag skulle kolla på Skoda Superb TSI160 bensinare med kompressor OCH turbo, 7-stegs tomatlåda med dubbelkoppling. Pigg motor, helt undebar automat, massiva utrymmen och minst lika bra kvalitet som övriga tyskar. Dessutom fullutrustad till en spottstyver.

Provkör även deras stora diesel.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...