Vilken GoPro kamera?

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Funderar på att köpa antingen GoPro, Contour HD, eller en ny jag sett Camsport HDMax.
Någon som har en rekommendation?
Tycker Gopron är asful, men den kanske är absolut bäst?
Är intresserad av att ljudet är bra också.

En fråga ifall Pelle Polis stoppar en och man spelat in när man kör för fort. Finns det risk för att han kollar kamerainnehållet och tar den som bevis?

Vad ska du ha kameran till? Om den ska utsättas för mkt lera mm så är Gopro bäst, i övrigt har HDmax fler fördelar. HDmax filmar bra i mörker, har inbyggd display, remote controll, och riktig stativgänga.

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
På en tv räknas 24,5Fps som "flytande".. Om jag inte är helt ute
oh cyklar.. Oavsett storlek på TV'n.

Ok tack! Men så många användare med gopro hd och ingen som kan tala om ifall det ser mycket bra ut på TV!
Eller är det halvrisigt?

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
BMW S1000RR
:tummenupp Hackar det om man kör på 30 el 60 bps?

Och ljudet i 200+kmh

Såklart hackar det inte. 60FPS är för att kunna visa sekvenser i slowmotion utan att det ska bli ryckigt.

Det är ju inte som en proffsmic men den sitter heller inte direkt utsatt i vinden så jag tycker det funkar riktigt bra även i något högre hastigheter.

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Last edited:

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Såå har en GoPro HD. Vill filma premiärkörningen som kommer allt närmare. Dock funderar jag på hur jag skall montera den. Sätta den uppe på hjälmen känns mindre kul då jag tycker det ser rätt dumt ut samt det känns som att känslan blir sämre när man filmar så högt ifrån. Fästena som följer med är självklart ett alternativ att montera på hojen någonstans på lämpligt ställe. Dock skall hojen säljas å vill inte sätta på ett fäste som inte går att ta bort utan att skada lack eller dylikt.
Såå hur använder ni era GoPro för att få bästa resultat? vilket fäste använder ni, vart har ni monterat det, går klisterfästena lätt att få bort samt dess klister om man nu vill ta bort det?

(ber om ursäkt om frågorna e ställda samt besvarade tidigare)

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Såå hur använder ni era GoPro för att få bästa resultat? vilket fäste använder ni, vart har ni monterat det, går klisterfästena lätt att få bort samt dess klister om man nu vill ta bort det?

(ber om ursäkt om frågorna e ställda samt besvarade tidigare)

Satt ett fäste på svingen, lätt att göra rent sen då det inte är lackad ytan.

Ett fäste på kåpglaset, kan filma framåt eller sig själv och vägen bakåt, borde vara lätt att göra rent när det ska tas bort.

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Såå har en GoPro HD. Vill filma premiärkörningen som kommer allt närmare. Dock funderar jag på hur jag skall montera den....
Jag resonerar precis som du. Så här satte jag mina fästen idag. Jag fick modda en arm lite för att det skulle gå att vinkla upp kameran lite extra och därmed komma horisontellt.
Jag provfilmade i garaget och Gixxerloggan samt framhjulet kommer med ute i kanten av filmen, precis som jag vill ha det. Jag gillar när man ser hjulets rörelse. Här behöver jag just inte ändra armarna nåt utan kan flytta direkt från hjälm till hoj och man når kameran från förarplatsen. Krävdes att hjälmfästet vinklades i förhållande till hur man har huvudet när man kör. Jag sätter eltejp i fästena för att eliminera glappet.

Förhoppningsvis blir det en premiärrunda för mig imorgon och kanske ett filmklipp så småningom.

Bifogat

• Arai-hd.jpg
    Arai-hd.jpg
    164.8 KB · Visningar: 139
  • Gixxer-s.jpg
    Gixxer-s.jpg
    188.1 KB · Visningar: 139
  • Arai-side-hd.jpg
    Arai-side-hd.jpg
    106.8 KB · Visningar: 124
  • Gixxer-side.jpg
    Gixxer-side.jpg
    142.7 KB · Visningar: 127
Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Filmklippet klart. Jag vill även ha ett fäste högre upp där bilden inte skyms men måste få hem fler konkava fästen först (beställt) Är rätt nöjd med R'et och framhjulet i bilden ändå :)

http://www.youtube.com/watch?v=VrnyfeETlFo

Renderat med Sony Vegas 10.0 som MPEG-2 (.m2t fil) med inställningen HDV 720-25p:
Audio: 384 Kbps; 48*000 Hz; 16 Bit; Stereo; MPEG
Video: 25 fps; 1280x720 Progressive; YUV; 18,3 Mbps
Pixel Aspect Ratio: 1,000

Då blev det schysst bild men ändå rimlig storlek på filen (144 MB)

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kameraplaceringen blev spot-on på första försöket
Snyggt:tummenupp
Och när konstnären fotar sig själv i backspegeln: Guldstjärna!

Off Topic Vad är det för prylar som sitter direkt framför höger gaffelben (3:47?) och direkt till höger om höger gaffelben i höjd med övre gaffelkronan?

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Filmklippet klart. Jag vill även ha ett fäste högre upp där bilden inte skyms men måste få hem fler konkava fästen först (beställt) Är rätt nöjd med R'et och framhjulet i bilden ändå :)

Snyggt. Prova vinkla armen nedåt och ställ om kameran till läget att filma upp-å-ner så får du ännu mer fartkänsla då det är närmare marken. :tummenupp

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
En vidareutveckling ang frågan om huruvida polisen får ta din kamera eller ens kika på den, krävs det inte en form av rannsakan för det? Och hur ska de titta på en gopro på plats(otur för er som har lcd bacpac :D)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...