Vilken GoPro kamera?

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Hoj
KTM
Nej det är den vita/orangea gummiprylen jag tänker på. Jag tycker den funkar bra för att ta bort vibrationer i just fästet. Men det man får tänka på är att ju fler leder man har ut till kameran förstärker vibrationerna från basen - så försök montera med så få leder som möjligt.

"Senilsnöre" har jag monterat i leden närmast kameran, alltså mellan kamerahöljets "M" skåra och skruven. Ett annat alternativ jag såg var nån bild när man tvinnat fiskelina och fäst i luckans gångjärn vilket också verkar funka bra. Är det nån som kör med några andra lösningar för detta?

Man skulle även kunna kombinera senilsnöre med någon form av gummilänk för att dämpa vibrationerna på kameran: t.ex. spänna ett senilsnöre i serie med en gummisnodd till en fast punkt. Inget jag provat själv dock.

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Jag planerar att sätta ett fäste på sidan av hojen så man får med lite lutning i kurvorna också, och flytta kameran däremellan så det blir lite fler vinklar att skapa film av. Nånstans på sidokåpan, nedanför och lite framför styret men fortfarande inom säkert räckhåll från förarplats. Jag tycker att det är snyggt när framhjulet är med i kanten och man ser dess rörelser.

Apropå fästena... Min kamera glappar lite i fästena så jag satte eltejp i det för att få det stumt och eliminera skakningar. Hur tajta är era?

Såhär blev det när jag körde med sugkoppen på kylarvingen...
Tycker vinkeln är riktigt trevlig men den hindrade mig från att krypa fram tillräckligt långt på dynan för att köra hårt!

http://www.youtube.com/watch?v=aLVsckFtkLk

Min glappade ockå så jagkör med ett par tepbitar och gummiploppen :)

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Nej det är den vita/orangea gummiprylen jag tänker på. Jag tycker den funkar bra för att ta bort vibrationer i just fästet. Men det man får tänka på är att ju fler leder man har ut till kameran förstärker vibrationerna från basen - så försök montera med så få leder som möjligt.

"Senilsnöre" har jag monterat i leden närmast kameran, alltså mellan kamerahöljets "M" skåra och skruven. Ett annat alternativ jag såg var nån bild när man tvinnat fiskelina och fäst i luckans gångjärn vilket också verkar funka bra. Är det nån som kör med några andra lösningar för detta?

Man skulle även kunna kombinera senilsnöre med någon form av gummilänk för att dämpa vibrationerna på kameran: t.ex. spänna ett senilsnöre i serie med en gummisnodd till en fast punkt. Inget jag provat själv dock.

Ska kolla upp det där med gummigrejen! Fiskelina typ 0,40/0,60 mm eller grövre flätlina blir nog perfekt, riktigt hållbart och säkerligen kommer det inte fladdra så mycket av den jämfört med någon annan form av snöre, var ett bra tips :)

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Såhär blev det när jag körde med sugkoppen på kylarvingen...
Det blev ju rätt bra. Stadig vinge! Jag gillar när man ser framhjulet :)

Jag försökte med samma manöver men min vinge var inte blank nog för sugkoppen att fästa ordentligt. Din hoj ser avsevärt nyare ut än min '99a

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Detta är säkert besvarat någonstans i denna långa tråd men jag är för lat för att leta så jag frågar ändå.

Vad är det för batteritid på Hero HD och är det olika batteritid vid olika upplösningar?

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Detta är säkert besvarat någonstans i denna långa tråd men jag är för lat för att leta så jag frågar ändå.

Vad är det för batteritid på Hero HD och är det olika batteritid vid olika upplösningar?

Självklart varierar batteritiden med vilken upplösning man använder (har dock ej några siffror på detta). Batteritid ungefär 2,5h så vilket gör att du ungefär fyller ett 16gb minneskort på den tiden (med högsta upplösning dvs). Se http://gopro.com/cameras/hd-motorsports-hero-camera för mer information

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Hoj
KTM 350 EXC -12
Jag klibbade fast ett fäste mitt uppe på crosshjälmen i veckan då jag trodde att för mycket skulle skymmas av hjälmen med 170' vidvinkel men det blev inte helt bra. Jag ångrar mig nu. Sidan är nog bättre precis som Niklas säger. Det blev lite konstig 'filmat ovanifrån'-vinkel tyckte jag.

Jag planerar att sätta ett fäste på sidan av hojen så man får med lite lutning i kurvorna också, och flytta kameran däremellan så det blir lite fler vinklar att skapa film av. Nånstans på sidokåpan, nedanför och lite framför styret men fortfarande inom säkert räckhåll från förarplats. Jag tycker att det är snyggt när framhjulet är med i kanten och man ser dess rörelser.

Bland de snyggaste vinklarna jag sett 'ombord' var i en film från engelska Performance Bikes för en massa år sen (VHS-tiden) De hade satt ett stag ut åt sidan från skjutssadeln och fick en snett bakifrånvinkel som fick med hela föraren, häng, knäskrap, vägen... :tummenupp

Här är lite klipp på olika placeringar.
http://vimeo.com/4204945
i den här lite längre in så finns de en najs som är rakt bakifrån.. (bakifrån är alltid trevligt.. )
http://vimeo.com/5249824

Methx

Medelhavet <3
Gick med
17 Jan 2011
Hoj
YZF600R Dunderkatt -97 (Såld)
:tummenupp :Bugar
Helt plötsligt kan man filma nästan en hel dags körande rätt upp o ner!

http://gopro.com/hd-hero-accessories/battery-bacpac/

683_large_YHD517B_Main.683x426.jpg

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Köpte precis en för att filma skoteråkning...ruggigt bra kvalitet ! Kan inte bärga mig inför hojsäsongen !!

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
[YOUTUBE-ID]K-InwiI3r1k[/YOUTUBE-ID]

Köpte en GoPro HD idag, bara på grund av den här videon.
Ska på semester i Sri Lanka om några veckor och det är jättesköldpaddornas äggläggningstid, med lite tur så kan man få simma med.

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Kan bero på motardfjädring, endurodubb, is....

Kommer inte alls skaka så med motardhjul på asfalt!

Gorgamel

Medlem
Gick med
3 Nov 2006
Hoj
ZF6N
La en beställning på en Go Pro HD 1080 Motorsport igår kväll.
Så nu sitter man och väntar på posten (som förmodligen fastnar i Ånge i några dagar som vanligt).

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Efter mycket sökande och få svar om hur man 'smidigast' :rolleyes: redigerar materialet ur GoPron tänkte jag berätta för er hur jag gör.

De stora HD-filerna direkt ur kameran går tungt i min dator så jag spelar upp dem med min PS3'a och noterar i ett anteckningsblock var godbitarna är (filnamn och tidpunkter)

I PCn kör jag MPEG Streamclip (gratisprogram) för att grovklippa ut godbitarna jag noterat.

När en godbit är urklippt tar jag Exportera till Avi och väljer den upplösning jag önskar och kvalitet på klippet. (välj samma för alla som ska vara med i samma film) Kör man (unscaled=oförminskat) med 100% kvalitet blir det STORA filer, men det är för att PC'n lättare ska kunna redigera dem.

Godbitarna döps efter innehåll för att lättare hitta rätt bit vid skapandet av filmen, och alla sparas på samma ställe.

Avi-filerna klipps ihop i valfritt redigeringsprogram, fintrimmas och effekter läggs på. Därefter renderas de till Mpeg-2 eller annat lämpligt filformat.

Denna slängde jag ihop lite snabbt med Sony Vegas Movie Studio HD Platinum 10.0 (jevvla namn! :näsblod) av filmmaterial från i söndags
Jag har inte gjort filmen i stora ursprungsupplösningen 1280x720, utan sparade den i 720x576 för att få en rimlig filstorlek (160 MB)

Hoppas att detta kan hjälpa nån iaf. Alla gör ju på sitt sätt men jag tyckte att det var lite trögt att komma igång att redigera HD-material så därför berättar jag detta för de som själva vill komma igång.

http://www.youtube.com/watch?v=3R1fDlq-wZ0

Last edited:

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
ja premiärfilmade en halvtimmas tur idag, men det blev inge ljud??! prövade filma före och efter på precis samma läge och då blir det ljud, men dom filmerna har varit max 3-4 minuter långa. Någon som har haft liknande problem att ljudet bara slutar spelas in?

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...