Vilken GoPro kamera?

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Aprilia rsv
Jag har köpt ganska mycket prylar från USA och jag har aldrig råkat ut för att tullen kommit i efterhand och krävt tullavgift. Avgiften har kommit direkt eller inte alls.

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Jag har köpt ganska mycket prylar från USA och jag har aldrig råkat ut för att tullen kommit i efterhand och krävt tullavgift. Avgiften har kommit direkt eller inte alls.

Hänt mig flera ggr..har oxå beställt en hel del. Beror lite på fraktbolaget. DHL har ibland betalat tull+skatt åt mig för att sedan skicka en faktura i efterhand tex (hände för bara några veckor sen)
Tidigare (något år sen) har jag fått faktura direkt från tullverket över 3 veckor senare.
Det verkar som om reglerna kanske ändras lite från år till år och beroende på ifall man beställer till företag lr privatperson samt vilket fraktbolag som används.

Aa det visar sig men de verkar inte ha brutit upp förpackningen eller något liknande så hur kan de då veta vad de ska tulla mig för? Visst kan de röntga men kan de då se vad för sorts produkt det är samt hur mycket de ska ta i tull + moms...Aja blir intressant att se om jag klarar mig. Living on the edge!

Funkar inte så...företagen måste skriva ett värde på paketet. Alltså en "tullfaktura" lr customs clearance paper. Det är värdet som tullas.
I vissa fall när tullpersonalen VET att det omöjligt kan vara så billigt för en viss vara kan de kräva kvitto etc. Pga att strulet som det medför vägrar vissa amerikanska företag skriva ner värder på varan. Dock kan majoriteten erbjuda den möjligheten.

Last edited:

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)

Flyt du har! :tummenupp En annan har ju alltid åkt på moms och tull. Om inte i samband med att varan hämtas så ligger alltid en faktura, ibland flera veckor senare, i brevlådan. Får jag låna lite av din tur? :)

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Om jag klipper ut det jag vill ha med Streamclip och sen Exporterar till .Avi, vilka alternativ ska jag välja då? Finns ju massor. Den vill ställa sig på 50% quality men det känns ju lite synd. Tips för en PC-användare? Minimal kvalitetsförlust och redigerbart i Vegas Platinum 10.0 helst
Den trimmade .mp4'an var 33 MB. När jag exporterar till .Avi 100% quality blir filen 600 MB och ändå blir bildkvalitén lite sämre :(

Här är flippen ur GoProns synvinkel. Hojen blev så ful utan bakskärm så jag kunde bara skratta. Tyskstuk :zpy

Konstigt nog blev ljudet osynkat när jag laddade upp denna klippta .mp4 för visst dör hojen innan jag hinner till dödarknappen även för er?
clip 1
Även i nästa klipp blev ljudet osynkat. Filerna i min dator låter helt rätt
Clip 2
Bägge filmade i r2=720p30fps. Jag tyckte att skogen blev lite flimrig. 60 fps hade nog varit bättre. Bra fartkänsla ändå :)

Justa filmer. Använd inte mp4 på youtube, det verkar alltid strula med osynkat ljud och lagg som följd. avi, mov och wmv verkar funka mycke bättre.

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Tillbaka till ämnet tack!

Och vilket program är bäst att konvertera med?

Last edited:

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Funkar inte så...företagen måste skriva ett värde på paketet. Alltså en "tullfaktura" lr customs clearance paper. Det är värdet som tullas.
I vissa fall när tullpersonalen VET att det omöjligt kan vara så billigt för en viss vara kan de kräva kvitto etc. Pga att strulet som det medför vägrar vissa amerikanska företag skriva ner värder på varan. Dock kan majoriteten erbjuda den möjligheten.

Kollade upp vilket värde som hade angetts och 20 dollar stod det på paketet. Inte så dyr tull + moms på den summan om det blir någon :)

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Kollade upp vilket värde som hade angetts och 20 dollar stod det på paketet. Inte så dyr tull + moms på den summan om det blir någon :)

:tummenupp

Under ca 200kr är det ingen tull. Så de ca 3-4% tull behöver du inte betala oavsett.
Det som är kvar är momsen...25% på varan samt fraktkostnaden.

Last edited:

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Hoj
KTM
Bägge filmade i r2=720p30fps. Jag tyckte att skogen blev lite flimrig. 60 fps hade nog varit bättre. Bra fartkänsla ändå :)

Jag har testat lite olika och när man kommer upp i hastigheten är nästan 60fps ett måste för att minska jitter. Det är lite synd att man då får nöja sig med 720p, hade gärna sett 50/60fps i 1080p läget också :p

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag har testat lite olika och när man kommer upp i hastigheten är nästan 60fps ett måste för att minska jitter. Det är lite synd att man då får nöja sig med 720p, hade gärna sett 50/60fps i 1080p läget också :p

De flesta filmerna slutar ju på Youtube så där spelar ju 1080 ingen roll, det ser ju lika jävligt ut iallafall:)
Skall det till DVD så blir det iallafall bara 576i. Enda skälet att köra 1080 är ju om du skall bränna Blu-Ray eller titta på filmen från en dator på en 50" tv... och då blir ju iallafall 60 fps bättre film:)

Danne

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
Yamaha R1 -16 KTM SX-F 250 -13
Tillbaka till ämnet tack!

Och vilket program är bäst att konvertera med?

Bigasoft Quicktime converter funkar kanon. Dock ej gratis..
Converterar alla mina filmer till WMV utan någon kvalitetsförsämring i mitt tycke!
Redigeringen görs i pinnacle studio.

//Danne

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Hoj
KTM
De flesta filmerna slutar ju på Youtube så där spelar ju 1080 ingen roll, det ser ju lika jävligt ut iallafall:)
Skall det till DVD så blir det iallafall bara 576i. Enda skälet att köra 1080 är ju om du skall bränna Blu-Ray eller titta på filmen från en dator på en 50" tv... och då blir ju iallafall 60 fps bättre film:)

Nej visst är det så. Men 1080p läget på GoPro:n ger också en lite mindre vidvinkel vilket kan vara bra om man vill "komma närmare" det man filmar. Även också om man senare vill beskära bilden eller liknande så är det inte helt fel med bara "liiite" högre upplösning. :rolleyes:

Men du har rätt, 720p räcker gott och väl i de flesta sammanhangen!

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Har en liten fråga angående val av placering av kameran. Hur föredrar ni att placera kameran? Finns självklart både för och nackdelar med respektive placering.

Jag har inte monterat några fästen än men går har undersökt möjligheterna. Hjälm (uppe på eller på sidan), tanken eller liknande och på styret. Går självklart att placera den var som helst men vilket fungerar bäst? Jag får en känsla av att placering på hjälm ger fler möjligheter att kunna filma i fler vinklar än rakt fram medan det kanske blir stabilare om den monteras på tanken. Ge mig nu massa tips på användbara och coola placeringar :)

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Har en liten fråga angående val av placering av kameran. Hur föredrar ni att placera kameran? Finns självklart både för och nackdelar med respektive placering.

Jag har inte monterat några fästen än men går har undersökt möjligheterna. Hjälm (uppe på eller på sidan), tanken eller liknande och på styret. Går självklart att placera den var som helst men vilket fungerar bäst? Jag får en känsla av att placering på hjälm ger fler möjligheter att kunna filma i fler vinklar än rakt fram medan det kanske blir stabilare om den monteras på tanken. Ge mig nu massa tips på användbara och coola placeringar :)

Stabiliteten är klart bäst på hjälmen. Det blir så stilla och lugnt att det nästan blir tråkigt. Jag gillar när kameran sitter på sidan i höjd med ögonen. Då ser man vad föraren ser.
Montering på kåpor kan bli ganska fartigt tack vare att det blir lite fladdrigt plus att kameran kommer längre ner. Längst ner på kåpan ger ju mest fart men kan innebära skador pga stenskott och liknande. "Rossiplacering" så man ser röven på föraren tycker jag är helt meningslös men det är ju min personliga uppfattning.

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Jag klibbade fast ett fäste mitt uppe på crosshjälmen i veckan då jag trodde att för mycket skulle skymmas av hjälmen med 170' vidvinkel men det blev inte helt bra. Jag ångrar mig nu. Sidan är nog bättre precis som Niklas säger. Det blev lite konstig 'filmat ovanifrån'-vinkel tyckte jag.

Jag planerar att sätta ett fäste på sidan av hojen så man får med lite lutning i kurvorna också, och flytta kameran däremellan så det blir lite fler vinklar att skapa film av. Nånstans på sidokåpan, nedanför och lite framför styret men fortfarande inom säkert räckhåll från förarplats. Jag tycker att det är snyggt när framhjulet är med i kanten och man ser dess rörelser.

Bland de snyggaste vinklarna jag sett 'ombord' var i en film från engelska Performance Bikes för en massa år sen (VHS-tiden) De hade satt ett stag ut åt sidan från skjutssadeln och fick en snett bakifrånvinkel som fick med hela föraren, häng, knäskrap, vägen... :tummenupp

Dags att handla fler konkava fästen... :rolleyes:

Apropå fästena... Min kamera glappar lite i fästena så jag satte eltejp i det för att få det stumt och eliminera skakningar. Hur tajta är era?

Last edited:

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Fästena glappar ganska mycket om man inte använder en sån där gummipryl som skickas med. Eller sätta lite eltejp i skåran som du säger :tummenupp

Vilken gummipryl menar du nu?

Tanken slog mig även om det finns någon som använder "senil-snöre" på kameran så om fästet mot förmodan skulle lossna så hänger kameran ändå kvar. Visst kanske skulle slå i vinden en aning men beror lite på var man väljer att fästa snöret i den "fasta" delen på hojen/föraren.

Tyckte själv att fästa kameran vid sidan blev coolast, har sett några filmer med det och ser riktigt bra ut. Men ska se om jag kan hitta någon bra ställe även på hojen då jag inte alltid kommer orka ha den på hjälmen. Tack för tipsen!

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Den som är orange på denna bild. Min är vit. Finns det nån annan gummigrej som stabiliserar?

surf-hero-exp-pack-big.jpg

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...