Pelle
Musteridirektör
Du menar att du konverterar med MPEG Streamclip, sen klipper du och färgjusterar med Final Cut för att slutligen komprimera om filmerna med Compressor?![]()
Nej, jag klipper och konverterar till Apple Prores 422 Proxy i MPEG Streamclip. Det är mycket mer tidseffektivt att plocka ut scener och sköta klippningen i MPEG Streamclip eftersom man bara kodar om det som ska användas istället för hela klipp där merparten ändå kommer kastas.
Gällande redigeringscodec så ser iaf inte jag någon skillnad mellan Prores LT och Prores Proxy när det gäller material från GoPron, så jag kör Prores Proxy rakt igenom och sparar rätt mycket disk på det. Nu är originalfilerna från kameran så små att man utan mankeman kan spara dom på ex DVD utan problem.
Ingen av filmerna vi lagt upp har någon färgjustering faktiskt. Vi klipper bara, lägger på musik, övergångar och texter. Sen exporteras det färdiga projektet till en Quicktimefilm som laddas upp till youtube eller vimeo. I år gjorde vi även en DVD-version, men jag betvivlar att någon utanför gruppen skulle vara intresserad av den.
Till säsongen 2011 har vi börjat diskutera att höja ribban något, med just färgjustering, fler vinklar och framför allt - filma jämt, oavsett hur ointressant det kan verka på förhand.
Vi kommer dessutom ha två GoPro's i år, det kommer göra skillnad. Plus att vi kommer filma i PAL istället för NTSC.