Vilken GoPro kamera?

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Du menar att du konverterar med MPEG Streamclip, sen klipper du och färgjusterar med Final Cut för att slutligen komprimera om filmerna med Compressor?:)

Nej, jag klipper och konverterar till Apple Prores 422 Proxy i MPEG Streamclip. Det är mycket mer tidseffektivt att plocka ut scener och sköta klippningen i MPEG Streamclip eftersom man bara kodar om det som ska användas istället för hela klipp där merparten ändå kommer kastas.

Gällande redigeringscodec så ser iaf inte jag någon skillnad mellan Prores LT och Prores Proxy när det gäller material från GoPron, så jag kör Prores Proxy rakt igenom och sparar rätt mycket disk på det. Nu är originalfilerna från kameran så små att man utan mankeman kan spara dom på ex DVD utan problem.

Ingen av filmerna vi lagt upp har någon färgjustering faktiskt. Vi klipper bara, lägger på musik, övergångar och texter. Sen exporteras det färdiga projektet till en Quicktimefilm som laddas upp till youtube eller vimeo. I år gjorde vi även en DVD-version, men jag betvivlar att någon utanför gruppen skulle vara intresserad av den.

Till säsongen 2011 har vi börjat diskutera att höja ribban något, med just färgjustering, fler vinklar och framför allt - filma jämt, oavsett hur ointressant det kan verka på förhand.

Vi kommer dessutom ha två GoPro's i år, det kommer göra skillnad. Plus att vi kommer filma i PAL istället för NTSC.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nej, jag klipper och konverterar till Apple Prores 422 Proxy i MPEG Streamclip. Det är mycket mer tidseffektivt att plocka ut scener och sköta klippningen i MPEG Streamclip eftersom man bara kodar om det som ska användas istället för hela klipp där merparten ändå kommer kastas.

Gällande redigeringscodec så ser iaf inte jag någon skillnad mellan Prores LT och Prores Proxy när det gäller material från GoPron, så jag kör Prores Proxy rakt igenom och sparar rätt mycket disk på det. Nu är originalfilerna från kameran så små att man utan mankeman kan spara dom på ex DVD utan problem.

Ingen av filmerna vi lagt upp har någon färgjustering faktiskt. Vi klipper bara, lägger på musik, övergångar och texter. Sen exporteras det färdiga projektet till en Quicktimefilm som laddas upp till youtube eller vimeo. I år gjorde vi även en DVD-version, men jag betvivlar att någon utanför gruppen skulle vara intresserad av den.

Till säsongen 2011 har vi börjat diskutera att höja ribban något, med just färgjustering, fler vinklar och framför allt - filma jämt, oavsett hur ointressant det kan verka på förhand.

Vi kommer dessutom ha två GoPro's i år, det kommer göra skillnad. Plus att vi kommer filma i PAL istället för NTSC.

Jo att förklippa i Streamclip är ju en bra idé, sparar ju både disk och tid såklart.
Jag brukar konvertera med Compressor, förklippa i Quicktime Player Pro eller FCP.
Färgjusteringen i FCP är ju enkel och rättfram, kör 3 way Color Corrector, där hittar du alla verktyg du behöver. Att färgjustera GoPro film brukar ge mer detaljer i framförallt ljusa partier, det är lite "överexponerat" i original tycker jag. Vill man vara riktigt seriös så kör man justeringen i "Color" men det är lite krångligare att hantera.

ProRes Proxy och LT är ju väldigt lika men däremot så vinner man ganska mycket kvalitet med ProRes 422, men filerna blir as-stora. Redigerar man för Youtube så behöver man ju inte den kvallan, kör man för BluRay så är blir det stor skillnad. ProRes ger generellt ett lätt blåstick.

Börjar låta lite nördigt detta...:)

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Tackar för svar skall söka på dessa :)

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jag tycker det är skitbra att du skriver dina erfarenheter! Ska kika på color corrector helt klart, likaså skillnaderna i redigerings-codec. :tummenupp

Methx

Medelhavet <3
Gick med
17 Jan 2011
Hoj
YZF600R Dunderkatt -97 (Såld)
När jag har tagit hem den och unzippat, vilken fil ska jag då lägga in på kameran? Kollade på filmen på GoPro och den filen hon fick fram får inte jag fram :näsblod

Använder PC

Lägg in firmware.bin i rooten på minneskortet..
Följ instruktionerna för uppdatering..

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Finns det några fördelar att filma med PAL istället för NTSC när det gäller video för internetstreaming som YouTube eller Vimeo?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Nej det gör det inte. Efter idogt letande och läsande på nätet om vilken av de två lösningarna som är bäst, landade det hela i en mening som någon skrev nånstans - "använd det som är standard där du bor".

Methx

Medelhavet <3
Gick med
17 Jan 2011
Hoj
Finns det några fördelar att filma med PAL istället för NTSC när det gäller video för internetstreaming som YouTube eller Vimeo?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Du får ju faktiskt in några minuter extra på minneskortet med PAL.
Nästan 20% mer, om jag räknat rätt.. Vilket knappast är troligt.. =)

25Fps istället för 30Fps
50Fps istället för 60Fps

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Hoj
KTM

25Fps istället för 30Fps
50Fps istället för 60Fps

5fps/10fps lägre ser jag mer som en nackdel, även om det skulle rymmas mer film på korten. Men det är nog som sagt hugget som stucket. GoPro:n verkar vara ganska unik med att kunna byta mellan dessa två lägen jämfört med andra digitala videokameror, så om man blandar videoklipp från andra kameror som t.ex. bara kan spela in i PAL bör man hålla sig till samma.

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Firmware.bin är själva updatefilen, den laddar du hem och lägger i rooten på minneskortet(dvs tex x:/firmware.bin) Följ därefter gopro's anvisningar.

Så jag ska bara ta den hemladdade filen och lägga in på kameran?
Jag ska inte unzipa den i datorn och sen ta någon av de filerna? :)

Rooten på minneskortet det är dirkt när man öppnar kortet då?
Inte inne på DCIM eller nå sånt?

Sry för noobfrågor! Dock tacksam för alla svar! :Bugar

Methx

Medelhavet <3
Gick med
17 Jan 2011
Hoj
Så jag ska bara ta den hemladdade filen och lägga in på kameran?
Jag ska inte unzipa den i datorn och sen ta någon av de filerna? :)

Rooten på minneskortet det är dirkt när man öppnar kortet då?
Inte inne på DCIM eller nå sånt?

Sry för noobfrågor! Dock tacksam för alla svar! :Bugar

FIRMWARE < Ladda ner

Packa upp den Firmware.bin som överensstämmer med ditt OS (Mac lr Windows)
Lägg in Firmware.bin på minneskortet (ej i någon map på minneskort)
Följ instruktionerna på hemsidan.

EDIT¨
Du har en GoPro HD va? Det är detsamma som HD HERO 1080, så
du inte laddar ner HERO Wide firmware..

Last edited:

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
FIRMWARE < Ladda ner

Packa upp den Firmware.bin som överensstämmer med ditt OS (Mac lr Windows)
Lägg in Firmware.bin på minneskortet (ej i någon map på minneskort)
Följ instruktionerna på hemsidan.

EDIT¨
Du har en GoPro HD va? Det är detsamma som HD HERO 1080, så
du inte laddar ner HERO Wide firmware..

Tack så mycket jag tror att det löste sig nu! :)

Gör den nya Firmwaren någon märkbar skillnad? :va

Btw: Ja jag har en HD hero 1080 :)

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR

25Fps istället för 30Fps
50Fps istället för 60Fps
Kan man byta mellan PAL och NTSC i själva GoPron, och ger det verkligen en skillnad i framerate???

// K-Man (vars 1080 fhv kommer med posten imon)

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Hoj
KTM
Kan man byta mellan PAL och NTSC i själva GoPron, och ger det verkligen en skillnad i framerate???

Ja, man kan byta mellan dessa två lägen i GoPro:n
09_02_11_17_15_09.png

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...