Vilken GoPro kamera?

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Aha, formatera som i att låta GoPro'n radera alla filer och formatera.

Jag har alltid tänkt formatera som i byta filformat (FAT32, NTFS, HFS+)

Så varje gång man fört över filerna från minneskortet till kameran bör man inte radera .mp4-filerna i datorn utan radera dessa i kameran!?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Så varje gång man fört över filerna från minneskortet till kameran bör man inte radera .mp4-filerna i datorn utan radera dessa i kameran!?

Jag raderar jämnt i datorn

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein

Det finns ett menyval där kameran tar bort alla filer och raderar kortet. Gör det en gång per minneskort och se om problemet försvinner. Det ska inte vara problem att radera filerna i datorn.

Just formateringen av kortet är oftast vettigt att göra i kameran, och du behöver bara göra det en gång. Är problemet kvar är det läge att kontakta återförsäljaren.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
De flesta av de problem jag haft genom åren med minneskort är kopplade till när jag inte har formaterat i kameran oavsett om det är proffskameror eller konsumentdito. Köper man nya minneskort så skall man ALLTID formatera dem i kameran det första man gör. På speciellt Canons D5/D7 modeller så funkar inte filstrukturen på kortet annars och då får man problem med arbetsflödet i redigeringen.

Att formatera istället för att deleta bilderna går i regel fortare plus att man då får en fräsch filstruktur. Formatera kan man ju göra hur många gånger som helst.

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Hoj
BMW R1200R -11
Cyberphoto har kampanj på GoPro-kameror nu. Motorsport + 16 Gb-kort för 3490 kr.

Jag är inte rädd att beställa från nätet utomlands, men 3490 är väl ändå ett rätt vasst pris?

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Cyberphoto har kampanj på GoPro-kameror nu. Motorsport + 16 Gb-kort för 3490 kr.

Jag är inte rädd att beställa från nätet utomlands, men 3490 är väl ändå ett rätt vasst pris?

Finns för 2500 kr utomlands. Kort kan man köpa för ca 300 kr. Upp till dig att bedöma då ;)

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Hoj
BMW R1200R -11
Jo jo, men vad blir priset när kameran landat hemma hos dig i Sverige då? Skiljer det bara nån femhunka tycker jag det kvittar.

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Hoj
KTM
Jo jo, men vad blir priset när kameran landat hemma hos dig i Sverige då? Skiljer det bara nån femhunka tycker jag det kvittar.

Beställer du från utanför EU tillkommer moms (25%), eventuell förtullningsavgift (typ 100kr för t.ex. Fedex) samt eventuell tullavgift (14%). Tullavgiften är lite si och så med, eftersom att det inte riktigt är bestämt vad som gäller för produkten, så med lite tur slipper man denna. Moms och förtullningsavgiften tillkommer dock nästan alltid.

Även med dessa avgifter kan man nog få hem en GoPro Motorsport för runt 2.000-2.500kr.

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Jippi Jag fick en Go Pro Helmet HD i födelsedagspresent idag :)

Fråga: Skall det inte vara med nån cd-rom skiva?

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Nej.. Behövs inte

Nice :)

*Finns det nått pc-program som man på ett enkelt sätt kan förbättra kvaliteten på filmerna i efterhand? Eller har man endast video redigeringsprogram för att kunna klippa å klistra samt kunna lägga på musik?

*Nån som kan förklara vilken upplösning som passar bäst vid olika tillfällen?

(Många frågor blir det då det enda man har filmat är på fyllan med mobilen)

Last edited:

Methx

Medelhavet <3
Gick med
17 Jan 2011
Hoj
YZF600R Dunderkatt -97 (Såld)
Nice :)
*Finns det nått pc-program som man på ett enkelt sätt kan förbättra kvaliteten på filmerna i efterhand? Eller har man endast video redigeringsprogram för att kunna klippa å klistra samt kunna lägga på musik?

Videoredigeringsprogram kan innehålla filter eller funktioner som jämnar
till klippen och får dom att se fräschare ut. Men behövs knappt om du
spelar in i dagsljus. Finns även filter för att ändra kontrast, färgdjup osv.

*Nån som kan förklara vilken upplösning som passar bäst vid olika tillfällen?

Högre upplösning ger en mer detaljerad bild medans lägre upplösning
ger längre inspelningstid på minneskortet. Vill du kunna trixa med
slowmotion har 720p ett läge med 60Fps.. Du får även bredare vinkel
med 720p.. Alltså, helt och hållet efter tycke och smak.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Hojåka är vettigt att filma i 60 bilder per sekund i och med att det är så mycket och snabb rörelse. Bilden flyter mycket finare och ger ett bättre slutresultat.

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Lång tråd det här, nå vilken kamera är bäst/mest prisvärd nurå?

Är ute efter en kamera som ger bra bild på tv upp till 47tum.
En som är lätt och fästa och som inte är i vägen för att köra fullt på bana.
Pålitlig och vill heller inte att den ska vara krånglig!
En som skickar med ett smidigt redigeringsprogram!

Kanske det finns en liten kamera att fästa i kåpan som går att koppla ihop med en vanlig HD kamera?

En bra kamera helt enkelt!

:)

Last edited:

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Ok tack för all hjälp. Låter som 720p, 60fps är att föredra när man är ute å gasar med hojen.
Kom gärna med förslag på program som man kan testa och mixtra lite med. Kan ju vara kul å kunna ändra lite med ljus å grejer om man vill.

*Pelle* kollade in din film å det såg sjukt fint ut. Hur har du monterat kameran å vilket fäste använde du?

Methx

Medelhavet <3
Gick med
17 Jan 2011
Hoj
YZF600R Dunderkatt -97 (Såld)

Kanske det finns en liten kamera att fästa i kåpan som går att koppla ihop med en vanlig HD kamera?

Tråden handlar till stor del om just GoPro's kameror..
Så tror inte du hittar några större diskussioner om andra
actionkameror här =) Men P.O.V om du vill ha lite luftmotstånd?

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Ok tack för all hjälp. Låter som 720p, 60fps är att föredra när man är ute å gasar med hojen.
Kom gärna med förslag på program som man kan testa och mixtra lite med. Kan ju vara kul å kunna ändra lite med ljus å grejer om man vill.

*Pelle* kollade in din film å det såg sjukt fint ut. Hur har du monterat kameran å vilket fäste använde du?

Vet inte vilken av filmerna du tänker på, men vi använder både fasta fästen och sugproppen där vi konstaterat att skruv/klisterfästen ger mycket bättre resultat (mindre vibrationer).

Jag använder Mac, och för klippning använder jag MPEG Streamclip och för resten använder jag Final Cut Studio. Jag är väldigt novis i det här också, och upptäcker många fel och brister i arbetssätt as I go along.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...

Förutom punkten "smidigt redigeringsprogram" så skulle jag föreslå antingen en GoPro HD eller en ContourHD1080...:tummenupp

P.O.V 1.5 spelar inte i samma liga vad det gäller bildkvalitet. P.O.V 2.0 HD spelar dock i en egen klass både vad det gäller kvalitet men tyvärr också pris...

Jag använder Mac, och för klippning använder jag MPEG Streamclip och för resten använder jag Final Cut Studio. Jag är väldigt novis i det här också, och upptäcker många fel och brister i arbetssätt as I go along.

Du menar att du konverterar med MPEG Streamclip, sen klipper du och färgjusterar med Final Cut för att slutligen komprimera om filmerna med Compressor?:)

Last edited:

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Jag röstar på r3-läget jag med, 720p räcker gott och 60 bilder per sekund är aldrig en nackdel att ha :)

MindLess: ingen CD-skiva, däremot finns nya firmware på http://gopro.com/support/hd-hero-firmware-update/ (formuläret till höger)

När jag har tagit hem den och unzippat, vilken fil ska jag då lägga in på kameran? Kollade på filmen på GoPro och den filen hon fick fram får inte jag fram :näsblod

Använder PC

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...