Vilken GoPro kamera?

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Japp, se min *edit*... samma problem nu även med kortläsare märker jag precis av
Det är ju fan inte det minsta okej att ens filmade material lite random och hux-flux ska bli korrupt eller vägrar bli överfört till ens datorn :mad:

en .mp4 på 2,08 Gb och bara 178 Mb kommer över.

Aldrig haft någon fil över 4Gb däremot, men får lär kolla upp det här med filformat... hoppas GoPro'n pallar med något vettigt sådant. (nödfall så får man väl leta fram någon gammal PC att ha som överförings-modul hehe)

Sedan man började filma på minneskort så har sådana här problem börjat dyka upp. Det kan vara många saker som är galet alltifrån kameran som skriver sönder kortet, minneskortet i sig kan vara dålig kvalitet, kabeln, USB-porten i datorn och en halvknackig hårddisk med skadade sektorer.
Testa givetvis på en annan dator, annan kortläsare, annan kabel.

Grundregler för att filma på minneskort är att formatera korten innan man börjar. Filma så korta sekvenser som möjligt så att det blir flera filer i stället för några få stora. Byt minneskort mellan tagningarna så att samma scen hamnar på flera fysiska ställen. Ta med sig ett par olika kortläsare och se vilken som funkar bäst (olika fabrikat helst) Helst ha två datorer eller åtminstone kontrollera disken att den är ok. På Macen kan du starta datorn med "Shift" nertryck, då kör den en automatisk skivkontroll och reparation innan själva OS:et startas. Kan ta en stund om det är mycket problem på disken. Du kan göra detsamma med externa diskar men då använder du programmet "Skivverktyg" som ligger i mappen "Verktygsprogram"
Du kan formatera korten där också men det är bättre att göra det med kamerans programvara. Jag vet inte hur det funkar i GoPro men i Contouren så gör man det i medföljande program.

Glöm inte att det bara finns två typer av minneskort och hårddiskar, de som skall gå sönder och de som redan har gått sönder...:)
Det här med trasiga inspelningar hade man förresten på bandtiden också så det är inget specifikt för dagens teknik...

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
När jag provat filma med min hd hero så blir ju en 5min film=5gb. Kan nån förklara hur man byter till lägsta upplösningen 960 eller 720 fick bara med en instruktionsbok på tyska.
Men på lägsta upplösningen går det alltså o filma i 2,5 timmar? Och på högsta ca 15min på ett 16gb klass 6 sdhc?? Eller hur gör ni för att filma i 2,5timme?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
När jag provat filma med min hd hero så blir ju en 5min film=5gb. Kan nån förklara hur man byter till lägsta upplösningen 960 eller 720 fick bara med en instruktionsbok på tyska.
Men på lägsta upplösningen går det alltså o filma i 2,5 timmar? Och på högsta ca 15min på ett 16gb klass 6 sdhc?? Eller hur gör ni för att filma i 2,5timme?

Fel på din kamera om 5min = 5gb.

Alltså 60gb för en timme? :va

Methx

Medelhavet <3
Gick med
17 Jan 2011
Hoj
YZF600R Dunderkatt -97 (Såld)

http://www.youtube.com/user/eyeofmineGoProHDHero#p/u/14/IfKpTuk1_X8

Finns en länk nånstans i den filmen för att ladda ner deras egna
instruktionsmanual för utskrift (4 min in i filmen)...
Kolla den här filmen, så kan du din GoPro utan och innan

Last edited:

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Fel på din kamera om 5min = 5gb.

Alltså 60gb för en timme? :va

Aa det e helskumt, filmade en snowboard sekvens på 5 min och sen en annan grej på 2min sen var kortet fullt hade ett 8gb i då. Men hur ställer man in lägsta upplösningen?

http://www.youtube.com/user/eyeofmineGoProHDHero#p/u/14/IfKpTuk1_X8

Finns en länk nånstans i den filmen för att ladda ner deras egna
instruktionsmanual för utskrift... Kolla den här filmen, så kan du din
GoPro utan och innan

Okej tack sa kika på den.

Last edited:

duccen900ss

Sportscam.se 4 life!
Gick med
25 Jul 2003
Hoj
Ducati 848, Ducati Multistrada & KTM 400EXC
Jag har aldrig hört talas om att någon skulle haft liknande problem med sin GoPro, som tidgare inlägg skrivit skull jag testa med en annan dator (PC) :tungan samt minneskortsläsare. /Jocke Sportscam.se

creare

Guest
Är det någon som har koll på vart man hittar 16G's minneskort billigast?

// creare

creare

Guest
Var noga med att inte bara leta efter billigaste pris utan kolla så du får kort med bra fart i också.

Visst ska den klara av hastigheten "4" som minst, om jag minns rätt? :confused:

Någon som har någon hemsida från någon återförsäljare med prisvärdiga 16G-minneskort som håller standarden för go pro? :Bugar

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
GoPro själva rekommenderade Kingston Klass 4, så jag kollade upp det på prisjakt och pricerunners, tror det blev pixmania valet hamnade på.

creare

Guest
Tack för tipsen! Är på jakt efter svensk återförsäljare. Skall söka på Kingston Klass 4:a. :)

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Sådär, testat på tre datorer nu (1 Mac, 2 PC), både direkt från kameran och genom att köra med kortläsare - vissa filmklipp vägrar bli överförda (överföringen stannar) och ibland så rent utav "stängs"* USBet av (vare sig det är kameran eller kortläsaren)

Och det här med att inte filma för långa klipp!? Visst, jag håller med om att mindre klipp är bättre... men va fan!? Det är ju inte okej att tvingas klippa titt som tätt och vara helt vilse om vad man max får sikta på, 2 minuter? 2 Gb?

// Ska dock testa minneskorten m.m. igen efter att ha formaterat dessa, klurar på HFS+ (Mac filformat) alt. NTFS (FAT32 klarar max 4 Gb per fil va?) //
* som att man skulle dra ut USB-sladden utan att avsluta den externa disken först

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Sådär, testat på tre datorer nu (1 Mac, 2 PC), både direkt från kameran och genom att köra med kortläsare - vissa filmklipp vägrar bli överförda (överföringen stannar) och ibland så rent utav "stängs"* USBet av (vare sig det är kameran eller kortläsaren)

Och det här med att inte filma för långa klipp!? Visst, jag håller med om att mindre klipp är bättre... men va fan!? Det är ju inte okej att tvingas klippa titt som tätt och vara helt vilse om vad man max får sikta på, 2 minuter? 2 Gb?

// Ska dock testa minneskorten m.m. igen efter att ha formaterat dessa, klurar på HFS+ (Mac filformat) alt. NTFS (FAT32 klarar max 4 Gb per fil va?) //
* som att man skulle dra ut USB-sladden utan att avsluta den externa disken först

Kanske redan sagts, men har du formaterat korten i kameran? Den använder FAT32 tror jag, den delar iaf upp filmer vid 4GB.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...