Vilken GoPro kamera?

IceY

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
Ducati Streetfighter 1098 & CBR900RR Turbo - Såld & Honda Cbr 600rr - Såld
Mer noga är, som tidigare nämnts, att skrivhastigheten är minst klass 4.

Det här hittade jag på deras hemsida ang hur mycket du får in på ett kort:

När vi filmar på bana är det smidigare med två mindre kort. Då flyttar vi bara kameran till nästa hoj och byter minneskortet samtidigt. På det viset kan vi tömma det ena kortet medan det andra används till att filma det pågående passet.

du får ganska många timmar på ett 16 gb.
men det är skönt å ha lite extra om man har varit slarvig på att rensa :tummenupp

Okej, jo class 4 eller mer är ju givet! Verkar ju som att det går få in en del på 16gb! Börjar med ett 16gb och sen ev köpa ett till om man skulle behöva ett i reserv!

creare

Guest
Okej, jo class 4 eller mer är ju givet! Verkar ju som att det går få in en del på 16gb! Börjar med ett 16gb och sen ev köpa ett till om man skulle behöva ett i reserv!

Ska nog göra som du, fast köpa två direkt då. Är man en slarver som mig själv så vet jag till 100% att man kommer uppskatta att ha ett extra när den andra är försvunnen också:D:tummenupp

Edit;

Då vart ett motor sportspaket + 5 extra plattor samt ett silikonskydd beställt från sportscam.se :D
Äntligen kommer man slippa snylta på brorsans go pro:yoparty :banana

Last edited:

Methx

Medelhavet <3
Gick med
17 Jan 2011
Hoj
YZF600R Dunderkatt -97 (Såld)
Bara jag som inte kommer åt Firmware upgraden?
Skriver i info oh får vid submit upp ett fönster där
det kort oh gott står att sidan inte finns...

Någon som kan lägga upp nya GoPro HD firmwaren?

sewerin

Braap
Gick med
30 Mar 2008
Hoj
Superduke 990 -09

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
du får ganska många timmar på ett 16 gb.
men det är skönt å ha lite extra om man har varit slarvig på att rensa :tummenupp

Många o många är väl en liten överdrift. 2.5tim(ja det är ju iaf fler än 1tim :D ) får du in på ett 16gb kort och det är precis vad batteritiden är på ett ungefär också.

Last edited:

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
2,5 timmar hojkörning är jääääääääääääääävligt länge när man tittar på det efteråt...

jo men det är en helt annan femma :D de flesta eller iaf många verkar tycka/tro att det är bättre att ha tex 32gb kort för att få plats med mer. 32bg kort är dyrare och man måste iaf byta batteri efter ca 2.5tim. därav anser jag att det ultimata är att ha ett minneskort som matchar batteritiden på kameran. Fast visst kan man införskaffa ett extra batteri och bara byta det. helt enkelt en smaksak.

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Har nu införskaffat mig en GoPro HD Motorsport Hero :D
Nu behöver man bara något bra och relativt enkelt program att redigera med! Tips?

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
På tal om sony vegas, finns det några tips om inställningar när man renderar ?
Vill ju ha lika bra kvalisort på filmen som när man spelade in, verkar som jag tappar lite kvalitet.

creare

Guest
Vill ju ha lika bra kvalisort på filmen som när man spelade in, verkar som jag tappar lite kvalitet.

Det ska gå att göra med Windows movie maker har jag för mig .

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein

Enklast är att först konvertera till ett redigeringsformat att arbeta i. När du sen är klar med ditt mästerverk så komprimerar du det till H.264 och sätter bandbredden till 15Mbit/s, som är vad kamerans råfilmer är i.

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Enklast är att först konvertera till ett redigeringsformat att arbeta i. När du sen är klar med ditt mästerverk så komprimerar du det till H.264 och sätter bandbredden till 15Mbit/s, som är vad kamerans råfilmer är i.

Hm, kan du utveckla lite ?
Konvertera till redigeringsformat har jag hört om tidigare men inte riktigt fått kläm på vad som menas.
Jag lägger bara in råfilerna i vegas och klipper och klistrar. sedan renderar jag filmen i mp4 med 12-18Mbit/s

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Hm, kan du utveckla lite ?
Konvertera till redigeringsformat har jag hört om tidigare men inte riktigt fått kläm på vad som menas.
Jag lägger bara in råfilerna i vegas och klipper och klistrar. sedan renderar jag filmen i mp4 med 12-18Mbit/s

Så här:

Kameran lagrar filmerna i ett uppspelningsformat, dvs det är rätt hårt komprimerat för att ta lite plats. När du tar in filerna i datorn och börjar jobba med dom så måste din CPU avkoda komprimeringen hela tiden, vilket gör det mer tungjobbat än det behöver vara (det släpar, laggar och går jävligt segt, iaf på min burk).

Lösningen är då att man dekomprimerar filerna, dvs konverterar dom till ett okomprimerat format. De filerna tar mycket mer plats, men gör att redigeringen flyter mycket lättare då CPUn inte behöver sköta någon avkodning utan kan ägna sig åt viktigare saker, som feta övergångar t ex. Det här syns väldigt tydligt när man finlirar i klippen, söker specifika bildrutor m.m.

På Windows vet jag inte vilka bra redigeringsformat som används, men du hittar nog om du googlar lite.

Mitt arbetsflöde är att jag börjar med klippning och konvertering till redigeringsformat. Då konverteringen kan ta tid spar jag tid genom att bara konvertera de scener jag verkligen vill ha. Lägg till några sekunder i början och slutet bara så du tar höjd för att kunna göra övergångar.

Efter det tejpar jag ihop scenerna, lägger på ljud och ja, allt du vet. Sen renderar jag filmen. När allt är klart slänger jag de okomprimerade filerna och sparar bara slutfilmen.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Tänkte höra hur folk här flyttar över sitt filmade material från kameran/minneskorten till datorn!?
Jag har precis varit i Bad Gastein i en vecka, haft lite otur med vädret men fått ett bra antal timmar på film i fint väder... däremot så märkte vi på hotellet att kanske 10-20% av filmerna vägrar fungera helt. Låt säga att ett klipp var 1 Gb så kunde endast 800 Mb (eller 400... eller 20...) bara flyttas över.

Vi hade ingen kort-läsare med oss (stupid...) så vi körde direkt från kameran till datorn med mini-USB-sladd (sen dator till extern hårddisk) - men det bör la funka!?
Riktigt tråkigt då några av dom bästa klippen (helt random) inte kom med :mad: :gråta

P.S Kingston 16Gb Klass 4 SDHC-kort är det vi använt oss utav (totalt sex stycken)

*EDIT*

Det händer dessutom att kameran (och även nu när jag testar med en kortläsare) kopplar ur sig från datorn hux-flux (mitt i överföringen), som om man själv skulle dra ut sladden... :huvet

Bifogat

• Skärmavbild 2011-01-30 kl. 14.04.00.png
    Skärmavbild 2011-01-30 kl. 14.04.00.png
    42.5 KB · Visningar: 47
  • Skärmavbild 2011-01-30 kl. 14.04.07.png
    Skärmavbild 2011-01-30 kl. 14.04.07.png
    31.4 KB · Visningar: 45
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tänkte höra hur folk här flyttar över sitt filmade material från kameran/minneskorten till datorn!?
Jag har precis varit i Bad Gastein i en vecka, haft lite otur med vädret men fått ett bra antal timmar på film i fint väder... däremot så märkte vi på hotellet att kanske 10-20% av filmerna vägrar fungera helt. Låt säga att ett klipp var 1 Gb så kunde endast 800 Mb (eller 400... eller 20...) bara flyttas över.

Vi hade ingen kort-läsare med oss (stupid...) så vi körde direkt från kameran till datorn med mini-USB-sladd (sen dator till extern hårddisk) - men det bör la funka!?
Riktigt tråkigt då några av dom bästa klippen (helt random) inte kom med :mad: :gråta

P.S Kingston 16Gb Klass 4 SDHC-kort är det vi använt oss utav (totalt sex stycken)

Jag hade liknande problem, så kör bara kortläsare nu förtiden.

Men det var i princip bara stooora filer som strulade, gopron la av mitt i kopierandet.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Japp, se min *edit*... samma problem nu även med kortläsare märker jag precis av
Det är ju fan inte det minsta okej att ens filmade material lite random och hux-flux ska bli korrupt eller vägrar bli överfört till ens datorn :mad:

en .mp4 på 2,08 Gb och bara 178 Mb kommer över.

Aldrig haft någon fil över 4Gb däremot, men får lär kolla upp det här med filformat... hoppas GoPro'n pallar med något vettigt sådant. (nödfall så får man väl leta fram någon gammal PC att ha som överförings-modul hehe)

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Japp, se min *edit*... samma problem nu även med kortläsare märker jag precis av
Det är ju fan inte det minsta okej att ens filmade material lite random och hux-flux ska bli korrupt eller vägrar bli överfört till ens datorn :mad:

Jag tror det är ett MAC-problem :tungan

//

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...