Vilken GoPro kamera?

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
kanske lite off-topic men:
om man har en videosekvens på 1280p , 2GB och vill ha ner den under 1GB, typ konvertera den till 720p, hur gör man ? kan väldigt lite om video/videoredigering .. Jag kör både win och linux, så jag kan tanka ner vilken programvara som helst som fixar biffen

Jag utgår från att du talar om en fil från en gopro. Vad du kan göra är att t ex konvertera den till lägre kvalitet men i samma upplösning. Prova programmet MPEG Streamclip, där kan du öppna filen, och sen välja att konvertera den till H.264 och sätta begränsning på hur många Mbps målfilen ska vara i. Standard i kameran är runt 15, om du ställer ner det till 8-10 så kommer du få en märkbart mindre fil. Konvertera samtidigt ljudet till AAC så får du ner det lite till.

Annars är det absolut bästa sättet att klippa filmen. 2GB hojåka är rejält segt att titta på oredigerat.

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
BMW S1000RR
Den laddar via USB så en stickkontakt med vanlig USB-anslutning för laddsladden från kameran funkar. Samma princip som t.ex. Androidmobiler

Stofferider

Kör inte fortare än din ängel kan flyga
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
675 Track, cbr250
Har en Go pro motorsports 1080 HD ej använd, i orginal förpackning. Prisidé 3000kr eller bud!

Ace.Rider

Guest
Behöver hjälp!

Har just köpt en Gopro HD motorsport, filmade lite och flyttade över till datorn, då visade det sig att jag har för gammal dator så ljudet hörs bra men bilden är inte bra, alltså den visar bara någon sekund här och där, mestadels står den stilla. Försökte lägga in den i Windows Movie Maker och förminska den men det gick inte heller. Godkände inte formatet. Laddade ner Sony Vegas movie studio men den skiten fick jag inte att fungera, problem med att registrera.

Har läst här att vissa kan lägga in filmerna i windows movie maker, hur gör ni?
Eller hur ska jag göra för att förminska och klippa filmerna?
Skall nog köpa bättre dator men har inte råd just nu. :huvet

Xtrm

Ninja
Gick med
22 May 2007
Hoj
Kawasaki ZX-636R 2004, Kawasaki ZX-6R 1999, Honda "Bobber" 400CB 1983, Yamaha YZF426 2001, Minimoto "Sport" 49cc
Har just köpt en Gopro HD motorsport, filmade lite och flyttade över till datorn, då visade det sig att jag har för gammal dator så ljudet hörs bra men bilden är inte bra, alltså den visar bara någon sekund här och där, mestadels står den stilla. Försökte lägga in den i Windows Movie Maker och förminska den men det gick inte heller. Godkände inte formatet. Laddade ner Sony Vegas movie studio men den skiten fick jag inte att fungera, problem med att registrera.

Om du har tur kan det räcka med att byta grafikkort, löste allt för mig. Köpte ett på tradera för 200kr tror jag att det var. :tummenupp

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Hoj
KTM

Om materialet är tungjobbat kan du "avkomprimera" det med t.ex. MPEG Streamclip.

Ace.Rider

Guest
Om du har tur kan det räcka med att byta grafikkort, löste allt för mig. Köpte ett på tradera för 200kr tror jag att det var. :tummenupp

Jag har en mini lapptopp så tror inte det funkar.

Om materialet är tungjobbat kan du "avkomprimera" det med t.ex. MPEG Streamclip.

Hur gör man då?
Men hur ska jag få windows movie maker att godkänna filerna från kameran?

Last edited:

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Hoj
KTM

Ace.Rider

Guest
Jag vet inte vilka filer eller kodek som windows movie maker stöder, men om du sitter på en netbook med begränsad prestanda så måste du antagligen konvertera filmklippen till något mer lättjobbat.

http://www.squared5.com/svideo/mpeg-streamclip-win.html

Jo det där har jag just laddat ner och testat spela upp i, bättre men inte "flytande" bild. Hur gör man för att konvertera klippet då?
Förlåt för alla dumma frågor, har aldrig gjort nått sånthär och är helt ute på svag is! :Bugar

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Hoj
KTM
Jo det där har jag just laddat ner och testat spela upp i, bättre men inte "flytande" bild. Hur gör man för att konvertera klippet då?
Förlåt för alla dumma frågor, har aldrig gjort nått sånthär och är helt ute på svag is! :Bugar

File -> Export to ... (t.ex. avi)
Välj upplösning, kodek m.m.
Make!

Sedan använder du den nya omkodade filen in till t.ex. windows movie maker

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Härlig tråd!

Jag fick hem min --> http://www.webhallen.com/hemelektronik/134335-gopro_hd_motorsports_hero idag.

Tänkte inte alls på att det inte följde med något minneskort =) Så nu är frågan: Vilket minneskort ska jag köpa?

Tack på förhand!

Ett med ganska hög klassning.
Den måste ha minst klass 4 men för säkerthets skull skaffa ett klass 6.
Och inte av allra billigaste märket på ebay för den klassningen behöver inte stämma alls och då kommer kameran inte kunna spela in i hög kvalitet.

Men förutom det så kör på 32 gb. Det sista man vill göra är att få slut på minne mitt ute i obygden.

Orb1

Ny medlem
Gick med
27 May 2011
Hoj
Yamaha R6 -00
Ett med ganska hög klassning.
Den måste ha minst klass 4 men för säkerthets skull skaffa ett klass 6.
Och inte av allra billigaste märket på ebay för den klassningen behöver inte stämma alls och då kommer kameran inte kunna spela in i hög kvalitet.

Men förutom det så kör på 32 gb. Det sista man vill göra är att få slut på minne mitt ute i obygden.

Tack!

Ja, ett 32GB blir det ju. Vad är det där med klasser?

Så ett vanligt SDHC-minneskort klass 4-6 är det som gäller och funkar då?

Orb1

Ny medlem
Gick med
27 May 2011
Hoj
Yamaha R6 -00
En i stan säljer Kingston 32GB klass 6 för 460 kr. Får nog bli ett sånt. Annars kommer jag att sitta i timmar och läsa trådar om detta =)

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Jag köpte detta på Inet 16Gb 225:-

5305551_0.png

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Det ska vara minst klass 4 för SKRIV! De klassas olika för läs och skriv, så kolla noga att klassningen gäller just skriv innan ni slår till.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
jag har ett klass 4 kort nu och det räcker inte. ljud och bild hackar som fan. Klass 6 minst

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...