Vilken GoPro kamera?

Tob3

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Hoj
BMW S1000RR 2011 Superbike
Go Pro HD Motorsport

Jag har bestämt mig för att införskaffa en HD GoPro, men behöver hjälp att välja.

Hur stor är skillnaden mellan GoPro HD Hero Motorsport (första versionen) VS Motorsport HD 2?

Är det en avsevärt stor skillnad?
Räcker Bild/ljud-kvalitén till på den billigare varianten, eller är det så stor skillnad att man absolut borde köpa den nya 2:an?

Någon som har bra erfarenhet eller sett skillnaden med egna ögon?

Någon som har bra tips på vart man kan köpa dem till bra pris?

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Hoj
KTM 350 EXC -12
Jag har bestämt mig för att införskaffa en HD GoPro, men behöver hjälp att välja.

Hur stor är skillnaden mellan GoPro HD Hero Motorsport (första versionen) VS Motorsport HD 2?

Är det en avsevärt stor skillnad?
Räcker Bild/ljud-kvalitén till på den billigare varianten, eller är det så stor skillnad att man absolut borde köpa den nya 2:an?

Någon som har bra erfarenhet eller sett skillnaden med egna ögon?

Någon som har bra tips på vart man kan köpa dem till bra pris?

Du klarar dig på den gamla, men den nya är bättre.
Den nya är inte så mycket dyrare ca 500:-
Men jag har varit sjukt nöjd med min vanliga HD.
sök lite på youtube så finns det lite klipp när folk jämför.
den nya verkar lite bättre på motljus å vitbalans än den gamla.

Brukar handla hos www.sportscam.se

Bowser

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2011
Hoj
Yamaha FZ8
Ingen som tar upp att Hero 2 kan man ansluta till telefonen och på så sätt se vad du filmar. Enda anledningen jag behöver för att skaffa hero 2

Bowser

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2011
Hoj
Yamaha FZ8
Behöver du inte tillbehöret som släpps först februari 2012 för det?

Det vet jag inte, men så kanske det är. Vilket fall som helst, så är ju 2012 snart här och snowboard säsongenh drar inte igång förrän efter nyår ändå :) . Ska ta o leta mer information

2X More Powerful in Every Way
Professional 11MP Sensor
2x Faster Image Processor
2X Sharper Glass Lens
Professional Low Light Performance
Full 170º, Medium 127º, Narrow 90º FOV in 1080p
120 fps WVGA, 60 fps 720p, 48 fps 960p, 30 fps 1080p Video
Full 170º and Medium 127º FOV Photos
10 11MP Photos Per Second Burst
1 11MP Photo Every 0.5 Sec Timelapse Mode
3.5mm External Stereo Microphone Input
Simple Language-based User Interface
Wi-Fi BacPac™ and Wi-Fi Remote™ Compatible (coming soon)
Long Range Remote Control of up to 50 GoPro Cameras
Wi-Fi Video/Photo Preview + Playback + Control via GoPro App
Live Streaming Video and Photos to the Web

Last edited:

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
BMW S1000RR
Ja det krävs den där mojängen med wifi och kontroll som inte finns än, annars får man köpa LCD-backpack för att kunna se vart man siktar.

En av de stora nyheterna om vi bortser från att de jobbat en del på sensorn är ju dels att ändra vidvinkeln och ingång för extern mic!

För lite jämförelse då:
[YOUTUBE-ID]2qr7cCo8W1E[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]fqI8yli4AE0[/YOUTUBE-ID]

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Fan vad smaskigt om dom får till en streaming funktion till mobilen! Slippa filma asfalt är ju alltid välkommet

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Det vet jag inte, men så kanske det är. Vilket fall som helst, så är ju 2012 snart här och snowboard säsongenh drar inte igång förrän efter nyår ändå :) . Ska ta o leta mer information

Wi-Fi BacPac™ and Wi-Fi Remote™ Compatible (coming soon)
Precis!
Står Februari 2012 här:
http://gopro.com/hd-hero-accessories/wi-fi-bacpac-remote-combo/

Annars kan man välja ContourGPS eller Contour+ som redan har funktionaliteten:
http://contour.com/software/mobile

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
FireSalle skriver
Annars kan man välja ContourGPS eller Contour+ som redan har funktionaliteten
och så går jag in och kollar
http://contour.com/products/contour-plus
och konstaterar att Contour + enbart har 170 grader och 135 grader FOV
och ser snyggare ut tycker jag
med GoPro2 har 170 grader, 127 grader och 90grader FOV.
Vilken Välja ? :huvet

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
FireSalle skriver

Jag har valt, jag valde GoPro2 - men enbart pga priset. Formfaktor, features m.m. talade för Contour+. Så tycker du det är värt pengarna, köp Contour+.

Last edited:

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Hoj
KTM 350 EXC -12
FireSalle skriver

Jag röstar GoPro alla dagar i veckan.
är inte alls lika nöjd med Contour:en

Men den är bra mycket smidigare å ha på hjälmen.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...

Vilken Contour har du? Jag kör med ContourHD1080 och efter att ha testat Contour+ så känns ett byte aktuellt, det är bra mycket bättre bild på + .
GoProHD2 är jättefin på alla sätt men en Contour+ är lika bra och väldigt mycket smidigare att fästa. Jag gillar GoPro men inte formen på den...

Sen har Contour sin App till iPhonen så iPhonen blir extern bildskärm, grymt cool lösning:tummenupp

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm

Vilken Contour jämför du med vilken GoPro? Valet här är mellan GoPro2 och Contour+, inte att förväxla med andra varianter.

Jag har provat ContourGPS och den var OK, men Contour+ ser verkligen riktigt trevlig ut.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Den stora skillnaden mellan GoPro 1 och 2 är att tvåan har en glaslins, därför blir kvalitén så bra. Contour+ har också glaslins och gör därför väldigt fina bilder.

Jag har gjort flera filmer med blandat material från ContourHD och GoProHD och man ser inte vilken kamera som har gjort vad. Det är samma sak med Contour+ och GoPro2. Det är mer en smaksak vilken man väljer, bägge kamerorna har fördelar.

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
BMW S1000RR
Den stora skillnaden mellan GoPro 1 och 2 är att tvåan har en glaslins, därför blir kvalitén så bra. Contour+ har också glaslins och gör därför väldigt fina bilder.

Jag har gjort flera filmer med blandat material från ContourHD och GoProHD och man ser inte vilken kamera som har gjort vad. Det är samma sak med Contour+ och GoPro2. Det är mer en smaksak vilken man väljer, bägge kamerorna har fördelar.

Jag köper att det är bättre optik i.o.m. glaslinsen men det måste vara en hel del annat de meckat med, bl.a. vitbalansen är ju helt annorlunda om man tittar på några jämförelsefilmer. Jag önskar att de hade ett program för att själv kunna justera runt dessa, t.ex. om man är i fjällen och kör där allting är helt vitt.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Jag köper att det är bättre optik i.o.m. glaslinsen men det måste vara en hel del annat de meckat med, bl.a. vitbalansen är ju helt annorlunda om man tittar på några jämförelsefilmer. Jag önskar att de hade ett program för att själv kunna justera runt dessa, t.ex. om man är i fjällen och kör där allting är helt vitt.

I Contouren justerar du vitbalansen i programvaran som du kör i datorn, eller så gör du det on the fly med iPhone appen. hur de gör i Contour vet jag inte men det är väl motsvarande i programvaran i datorn.

När jag redigerar filmerna så justerar jag såklart både ljus, kontrast och färg så för mig spelar det ingen större roll hur originalfilmen ser ut. När man filmar med actionkamera så varierar ju motivets ljus väldigt mycket, speciellt om det är soligt med diverse moln. Då får man justera vitbalansen efter det ljusaste tillfället så att bilden inte bränner ut. Man kan alltid ljusa en mörk bild men det är svårt att mörka en urbränd bild eftersom den då inte har någon information i det vita.

De flesta testerna jag läser så säger de att GoPro har bättre bild men det är bara för att GoPro har en bättre grundjustering och de bryr sig sällan om att justera efter den miljö som finns där de testar. Jag har sett samma sak till Contourens fördel i vissa tester av samma skäl. Ska man testa kameror så är det viktigt att det är proffs som testar och att man justerar grejerna så att de blir optimala, annars testar man ju inte kameran, bara inställningarna...

Last edited:

Bowser

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2011
Hoj
Yamaha FZ8
Finns det något som sticker ut på contouren? Menar, det är ju en väsentlig skillnad på pris mellan gopro och contour.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Finns det något som sticker ut på contouren? Menar, det är ju en väsentlig skillnad på pris mellan gopro och contour.
Som jag ser det, fördelar med Contour+:
  • Formfaktorn, smidigare för hojåkning
  • Ytmaterial, aluminium-skal
  • Den går att koppla ihop med din smartphone, för inställningar så väl som streamad video
  • GPS, den loggar var du är, när du är där osv. Varvtider t.ex.
Men jag tyckte den var för dyr för mig. Fast punkt 3 ovan måste jag ha så för mig tillkommer en ännu okänd summa till min GoPro2 så småningom.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj

Största fördelen tycker jag är injusteringen med laser plus att linsen går att vrida. GoPro:n måste ju monteras snett på en sned yta om man använder ex sugkoppen. Contouren är mindre och smidigare, tar ingen luft i 200 blås på hjälmen. Annars är det nog hugget som stucket. Contouren har en färdig fungerande lösning för iPhone/Android men det kommer väl till GoPron snart?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024