sir Urban skrev:
1085342
Dock så ligger ett bra mc däck på kanske 0,95(en gissning) i friktion vilket är väldigt nära max som är 1,0.
//U
Det senare uttalandet är en lögn
, friktionen kan överstiga 1 (och i vissa fall vida överstiga). Jag fick en däckmodell från Avon (bilslicks till små formelbilar), med 1,5 i friktionskoefficient vid 70 grader C. (Friktionenskoefficienten avtar något då lasten öker, för övrigt (alltså förhållandet avtar)).
Skulle vi ha en friktionskoefficient på 1 skulle vi princip inte kunna svänga med en sidacceleration större än 1 g (vilket vi gör (dvs vi vinklar hojarna plus förarnas CG mer än 45 grader (tan(45grader)=1))(man får ta bankningen i beakting dock)), iom att vi inte har någon downforce. Så våra MC-däck har över 1 i friktionskoefficient. Siffran jag har hört från GP är att en 125R kan bromsa 1,7g (om man är duktig) och de 0,7g som överskrider 1 kommer inte till fullo från luftmotståndet såklart utan det är bara en gammal myt att gummi har ett maximum vid 1 i friktionskoefficent.