Vilken mobiltelefon rekommenderar ni?

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Fan vad svårt det är att räkna på abonnemangen! Jag tror dock att telenor är billigast. Jag tror nämligen lite mer på iphone än på HTC hero. Heros fördel är att man kan ha flera program uppe samtidigt, ex spotify och mail. Iphonen vinner på sin snabbhet utan lagg.

Till uträkningen!

Jag ringer kanske 800 minuter/mån fördelat på 200 samtal. Skickar även ca 100 sms.

Telia: 800x0,29:- + 200x0,79 + 100x0,29 = 419:- + 378:- = 797:- x 24 månader. Mobilen ingår.

Telia totalt 19128:- för två års användning.

Telenor abonnemang 299: 800x0,29 + 200x0,79 + 100x0,69 = 459 x 24 månader =11016 + 4800:- för telefonen = 15816

Telenor har visserligen en månadsavgift på 299:- på abonnemanget, men eftersom man får ringa för varenda krona så kan man ju bortse från detta.

Telenor 299 totalt 15816 för två års användning.

Telenor abonnemang 399: 800x0,19 + 200x0,79 + 100x0,69 = 379:- x 24 månader = 9096 + 4800:- för telefonen = 13896:-

Här är månadsavgiften 399:- i månaden och även här ska man kunna snacka bort hela summan. Dock kommer jag bara upp till 379:- i månaden så man får lägga till 20:- som "straff" på månadsavgiften = 420 på två år.

Telenor 399 totalt 14376:- för två års användning.

Har jag räknat rätt eller har jag missförstått någonting??

Det finns ju fastpris me så du får ringa hur mkt du vill för en fast kostnad..

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Köp utan abb...de gjorde jag när jag köpte min iphone 3g. Kör tele2 med frisurf. Grymt nöjd! Visst kan de vara lite slö ibland men slänger man in några bra apps som frigör minne mm så funkar den finfint!

Alla Iphone går nu att låsa upp och köra JB på.

Vart köper jag en obunden som jag kan låsa upp?

Vad kostar den?

Gäller garantierna om jag jailbrakar den?

Kan jag göra det själv?

Vilka risker finns det?

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
Vart köper jag en obunden som jag kan låsa upp?

Vad kostar den?

Gäller garantierna om jag jailbrakar den?

Kan jag göra det själv?

Vilka risker finns det?

Jag fick en ny iphone 3g 16gb igår på garantin av telia. Behöver den inte då jag redan skaffat en innan ärendet hunnit avslutas. Du kan få köpa den till en hyfsad billig penning.
Jag har bara packat upp den, låst upp och slängt på skärm- och baksidesskydd.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
http://iphonepriser.com/

Här kan ni mata in er användning och se hur mycket olika abbonemang/operatörer kostar.

"Priserna uppdaterades senast den 2009-08-26."

Väldigt nöjd, något små knappar är det enda jag skulle anmärka på.
Fick en grundlig demo av en iphone imorse under 1.45min så jag är nog benägen att föredra en sådan nu.

Vill man ha en liten och bra telefon så är c901 bra. Andra SE telefoner ur samma generation har dock åtkomst till trådlös uppkoppling vilket den inte har och det är synd.

Vad var det som du tyckte verkade bra med iphonen? Jag har fingrat på nån, men det är lite som när man satt vid den dator för första gången. Man tröck lite på knapparna och kanske skrev en mening som kom upp på skärmen och tyckte att "det här med data är säkert bra".

Man kan ju inget om den, så det ger liksom inget att fingra på den i affären mer än att man kan se väderprognosen med ett klick...

Jag misstänker att du inte heller är så förtjust i spel utan mer det praktiska, så ut med språket!

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vad var det som du tyckte verkade bra med iphonen? Jag har fingrat på nån, men det är lite som när man satt vid den dator för första gången. Man tröck lite på knapparna och kanske skrev en mening som kom upp på skärmen och tyckte att "det här med data är säkert bra".

Man kan ju inget om den, så det ger liksom inget att fingra på den i affären mer än att man kan se väderprognosen med ett klick...

Jag misstänker att du inte heller är så förtjust i spel utan mer det praktiska, så ut med språket!

Jag är egentligen inte så impad av funktioner mer än mp3 o kamera men det som var brutale med denna var bl.a.
Man kunde kolla pdf:er helt okej.
Spelen var i klass med PS2 (Crash Bandicott Super Kart inkl gyrometrar, om det heter så, som man bara lutade telefon för att styra)
Riktig GPS från Navigon identisk med "riktig GPS" för 900kr (hela Europa)
Killen sade "Markus" och den plockade upp mitt kontaktkort samt alal filer som innehöll "Markus" inkl mail som mitt namn förekom i
Skrev man in "jag är hungrig" så plockar den upp restauranger i närheten inkl alla kontaktuppgifter samt avstånd

Allt detta är ju trams om man bara vill åt en vettig telefon förstås men för mig hade mycket av det varit frekvent nyttjat. F.ö. framstår jag säkert som 30+ genom att bli imponerad av sådana här nymodigheter. :gnissla

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Jag fick en ny iphone 3g 16gb igår på garantin av telia. Behöver den inte då jag redan skaffat en innan ärendet hunnit avslutas. Du kan få köpa den till en hyfsad billig penning.
Jag har bara packat upp den, låst upp och slängt på skärm- och baksidesskydd.

Jag är lite intresserad. Är det en 3gs? Försökte skicka pm men din inbox är full.. Skicka gärna mer info

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Fan vad trött man blir. När man väl tänkt att skaffa sig en ajfån med telenorabonnemang så finns det inga telefoner... Endast med telia finns över disk.

Deras abonnemang är egentligen inte så tokigt, men att behöva pröjsa 199:- /mån för surf är lite i överkant.

Egentligen ska man skita i den jefla luren eftersom de ska hålla på med sina specialgrejjer med att man inte kan köpa den obunden. Jävla Apple.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Det går väl att köpa den obunden men då får du casha den direkt, de ger ju inte bort den.

Behöver du verkligen betala 199 för surf? Jag har det för 69 och det räcker fint med 500 MB/mån, jag brukar ligga på 200 ungefär och använder den precis som jag vill. Går väl mer om man använder internetradio, Spotify och Youtube hela tiden via 3G.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det går väl att köpa den obunden men då får du casha den direkt, de ger ju inte bort den.

Behöver du verkligen betala 199 för surf? Jag har det för 69 och det räcker fint med 500 MB/mån, jag brukar ligga på 200 ungefär och använder den precis som jag vill. Går väl mer om man använder internetradio, Spotify och Youtube hela tiden via 3G.

Fast sedan Spotify har kommit med sin offlineversion är det ju bara att spela igenom sina gamla spelllistor på wifi och sedan köra den offline?

Då blir det ju bara ensaka låtar man kompletterar över 3G om jag har förstått tekniken rätt?

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Fast sedan Spotify har kommit med sin offlineversion är det ju bara att spela igenom sina gamla spelllistor på wifi och sedan köra den offline?

Då blir det ju bara ensaka låtar man kompletterar över 3G om jag har förstått tekniken rätt?

Jag har ingen aning, jag har bara ett friabonnemang och det går inte att använda på telefonen, man måste ha premium eller vad det heter.

Jag menade bara att man kan överskatta hur mycket datatrafik man konsumerar. Om man strömmar saker till telefonen över 3G hela tiden så går det förstås mycket data men jag tror många, som jag, har wifi delar av tiden och den trafiken räknas ju inte. Man kan dessutom styra detta rätt mycket genom att tanka program m m till iTunes och sedan synka över så spar man ännu mer data över 3G. Jag tänker inte ens på det och ligger i alla fall på ungefär 200 MB/mån jämfört med de tillåtna 500. Dessutom så kostar det inget att överskrida, det blir bara mycket långsammare fram till månadsskiftet. Vet man inte att man har stora databehov tycker jag man ska ta 69 kronorsvarianten.

SweeT

Lånar hellre ut flickvännen än hojjen !
Gick med
20 Feb 2009
Hoj
Yamaha yzf R6 -00
Rekommenderar Nokia 3310, har aldrig funnits bättre mobil, evighets maskin skulle bli mer förvånad om jag såg en 33a paja än om tomten dunka mamma min!! :crash:tummenupp

Last edited:

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Jag gillar min Samsung sgh-f480. Lättanvänd med bra prestanda.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Sunkig batteritid! Knappt använt den idag men ändå snart slut.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Sunkig batteritid! Knappt använt den idag men ändå snart slut.

Vad har du köpt för något?

/ Jens

Nu har det börjat dyka upp lite problem för Androidlurar...
http://www.idg.se/2.1085/1.267551/svart-uppgradera-till-android-20

Lite trist då jag hoppades på att de skulle lyckas med Android bättre än så här, men som vanligt med Open Source så springer alla i egen riktning och det blir ingen standard och därmed får man svårt att knyta upp lojala kunder.

Det kommer inte bli något problem om man skaffar en lur där företaget bakom arbetar för att den ska bli framtidssäkrad.

Hero kommer med 2.0 som nästa uppdatering. Injusteringar har pågått nu i ett par månader för att få ut den så snart som möjligt.

/ Jens

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...