berggren_martin skrev:
95
96 eller 98 någon enstaka gång då och då när man känner att man vill vara extra snäll mot hojen
Vissa säger att det är dumt att göra så, men jag upplever att motorn mår bra av det.
ifall din hoj är hårt trimmad med väldigt hög kompression och snävt inställd tändning kan den mycket väl gå bättre på 98 oktan,
Annars tillverkas de naturligtvis för lägre oktanhalt, och ger inte ett skit mer effekt med högre oktan.
oktanhalten är ingen slags % iblandning som på systemet eller liknade, 98 är helt enkelt bara en bensin som brinner vid högre tryck än 95oktan för att hindra skadliga knackningar i motorer med hög kompression.
Tror heller inte hojar har de sensorer och fina grejor som kan tänkas finnas på bilsidan som ändarar tändningen beroende på oktanhalten.
Därav är det bara bortkastade pengar för de flesta med 98 oktan.
All bensin (ja macksoppa alltså) är blyfri (sen 10 år) och därmed lika miljögrön som 95 är, det finns vissa bolag som har blyersättningen kvar i sin soppa, men de flesta har inte heller dem kvar längre.
98 oktan sägs dessutom vara den som kvaliteten varierar mst på.
96 är en blandning mellan 95/98okt.
Oktan mäts i MON och RON, vi kör med MON tror jag medans tex USA har RON som ger lägre tal trots samma eller högre oktan som våran soppa.
Men det finns ju experter på forumet som begriper det här bättre än mig, fast detta är en myt som nog aldrig dör, sånna här trådar är uppe många gånger per år på de flesta motorforum skulle jag tro.