Vilken oktan tankar ni?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
jag kör på 95.
Har ingen trimmad hoj med så hög komp tat jag måste köra på högre oktan.
Det är baar placebo att 98 ger en vanlig bil eller hoj ökad effekt på nåt sätt.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
95

96 eller 98 någon enstaka gång då och då när man känner att man vill vara extra snäll mot hojen :) Vissa säger att det är dumt att göra så, men jag upplever att motorn mår bra av det.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
berggren_martin skrev:
95

96 eller 98 någon enstaka gång då och då när man känner att man vill vara extra snäll mot hojen :) Vissa säger att det är dumt att göra så, men jag upplever att motorn mår bra av det.

ifall din hoj är hårt trimmad med väldigt hög kompression och snävt inställd tändning kan den mycket väl gå bättre på 98 oktan,
Annars tillverkas de naturligtvis för lägre oktanhalt, och ger inte ett skit mer effekt med högre oktan.
oktanhalten är ingen slags % iblandning som på systemet eller liknade, 98 är helt enkelt bara en bensin som brinner vid högre tryck än 95oktan för att hindra skadliga knackningar i motorer med hög kompression.
Tror heller inte hojar har de sensorer och fina grejor som kan tänkas finnas på bilsidan som ändarar tändningen beroende på oktanhalten.
Därav är det bara bortkastade pengar för de flesta med 98 oktan.
All bensin (ja macksoppa alltså) är blyfri (sen 10 år) och därmed lika miljögrön som 95 är, det finns vissa bolag som har blyersättningen kvar i sin soppa, men de flesta har inte heller dem kvar längre.
98 oktan sägs dessutom vara den som kvaliteten varierar mst på.
96 är en blandning mellan 95/98okt.

Oktan mäts i MON och RON, vi kör med MON tror jag medans tex USA har RON som ger lägre tal trots samma eller högre oktan som våran soppa.

Men det finns ju experter på forumet som begriper det här bättre än mig, fast detta är en myt som nog aldrig dör, sånna här trådar är uppe många gånger per år på de flesta motorforum skulle jag tro.
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
BalkanBoy skrev:
95 oktanig

98 känns faktiskt inte alls bättre

provade i min a4 2.6 i ca 4 mån utan nån märkbar skillnad..

men är vi i tyskland ja då tankar vi 98

mkt mer krut i bränslet där..
'

provade 102 oktan själv ingen skillnad i prestanda alls för mig.
däremot kan bränslets renhet säkert ha nån inverkan, det blandas ju ut en del med etanol eller vad det är här om vintrarna tex.
98 oktan i Tyskland borde annars vara exakt den samma soppan vi har här.
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Den som tror att det är mer effekt i 98 än 95 är något lurad :arsele


Kör själv på blyad 95 :yoparty
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Silwer skrev:
oktanhalten är ingen slags % iblandning

Mja, alltså om minnet servar mig rätt så är det på vis det. När man ska kontrollera vilket oktantal man har i ett visst bränsle så finns det som du påpekar två varianter RON & MON. De använder sig av en motor med ställbar kompression, och kör den med ett visst varvtal och med vissa förutsättningar när det gäller inloppstemp etc (och detta är olika beroende på om det är MON eller RON, varvtalet skiljer dessa åt -tror det var 800 resp 1200 rpm eller nåt).

Hur som helst, de kör med bränslet de ska undersöka och ökar kompressionen tills de når en viss nivå av knackning (exakt hur de kvantifierar det, är en *jäkligt* intressant fråga btw). Utan att ställa om motorn så ersätter de sedan bränslet med ett bränsle som innehåller en viss procent isooktan + något annat (kommer ej ihåg vad). De minskar %-halten isooktan tills de når samma knacknivå, och oktantalet är då bestämt, och ges av hur många procent (vet ej om det är mass- eller volymprocent, förmodligen mass) isooktan de fick i referensbränslet.

Över 100% så extrapolerar de, och använder ett bränsle med högre knackningsbeständighet än ren isooktan.

Så procentsatser är det.

/J
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
SM 570 RR skrev:
Den som tror att det är mer effekt i 98 än 95 är något lurad :arsele


Kör själv på blyad 95 :yoparty

Det stämmer att det inte är mer effekt i 98 än 95 oktan bara pga oktantalet.
Dock brukar många mackar blanda i 5% etanol i sin 95 oktan-soppa, det gör dom inte i 98 oktan.
Dels gör väl innehållet av etanol att effekten sänks en aning, om man dessutom ställt in hojen för ren bensin så borde det vara bäst att inte växla mellan att köra med etanol ibland och på ren bensin ibland, beroende på om macken man tankar på har etanol i 95 oktan-soppan eller ej.
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Micke_Lindstrom skrev:
Det stämmer att det inte är mer effekt i 98 än 95 oktan bara pga oktantalet.
Dock brukar många mackar blanda i 5% etanol i sin 95 oktan-soppa, det gör dom inte i 98 oktan.
Dels gör väl innehållet av etanol att effekten sänks en aning, om man dessutom ställt in hojen för ren bensin så borde det vara bäst att inte växla mellan att köra med etanol ibland och på ren bensin ibland, beroende på om macken man tankar på har etanol i 95 oktan-soppan eller ej.
5% etanol blandas även i 96/98 oktan...
 

Fantômas

I'm going as wide as I can
Gick med
8 Jun 2003
Ort
Dalby [Skåne]
Hoj
KTM 990 Superduke
Micke_Lindstrom skrev:
Det stämmer att det inte är mer effekt i 98 än 95 oktan bara pga oktantalet.
Dock brukar många mackar blanda i 5% etanol i sin 95 oktan-soppa, det gör dom inte i 98 oktan.
Dels gör väl innehållet av etanol att effekten sänks en aning, om man dessutom ställt in hojen för ren bensin så borde det vara bäst att inte växla mellan att köra med etanol ibland och på ren bensin ibland, beroende på om macken man tankar på har etanol i 95 oktan-soppan eller ej.


Det här skulle kunna vara en anledning till att byta kanske, men hur får man reda på sånt här?

Kan man få den här informationen från bensinstationerna / bensinbolagen???

Eller är detta något som de hemlighåller?
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Har aldrig ens tänkt tanken att tanka nåt annat är 95 blyfri varken i MC, gammal MC, Moped, eller bil...
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top