Vilken oktan tankar ni?

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Chefen Alabama skrev:
Om du läser det här produktbladet står det att miljöklass 1 bensin har 5% etanol, alltså grön 95/96/98.
http://www.okq8.se/okq8/produkter_tjanster/drivmedel/produktinfo/Bensin_MK1.pdf

Nja, riktigt så står det ju inte.

"I stora delar av sverige är 5% etanol inblandad i bensinen"

och under drivmedel står följande:
"Från och med mitten av april 2003 är det 5 procent etanol i 95-oktanig grön bensin på OKQ8-mackarna i Halmstad, Malmö, Norrköping, Stockholm, Sundsvall, Västervik och Västerås, totalt 380 stationer."

Jag kan ju inte tolka det på ngt annat sätt än att dom enbart blandar i etanol i 95 oktanig bensin. Men om man läser pdf-dokumentet så är det ju inte uteslutet att dom blandar ut all bensin.

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
På ett ställe i Malmö bänkade man samma hoj ena gången med 95, andra med 98. ingen skilnad.

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Chris Husky skrev:
Nja, riktigt så står det ju inte.

"I stora delar av sverige är 5% etanol inblandad i bensinen"

och under drivmedel står följande:
"Från och med mitten av april 2003 är det 5 procent etanol i 95-oktanig grön bensin på OKQ8-mackarna i Halmstad, Malmö, Norrköping, Stockholm, Sundsvall, Västervik och Västerås, totalt 380 stationer."

Jag kan ju inte tolka det på ngt annat sätt än att dom enbart blandar i etanol i 95 oktanig bensin. Men om man läser pdf-dokumentet så är det ju inte uteslutet att dom blandar ut all bensin.
Ja, inte helt klart på sidan hur dom menar.
Har lite sidoinfo som dock pekar på att de flesta bolag tillsätter etanol för att få sin bensin rätt miljöklassad inom alla oktantal, men ingenting i klartext naturligtvis... :rolleyes:

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Chefen Alabama skrev:
Ja, inte helt klart på sidan hur dom menar.
Har lite sidoinfo som dock pekar på att de flesta bolag tillsätter etanol för att få sin bensin rätt miljöklassad inom alla oktantal, men ingenting i klartext naturligtvis... :rolleyes:

Kan ju bara hålla med. Men egentligen är det ju inte svårare än att man frågar nästa gång det är dax att tanka, förhoppningsvis vet dom ju vad dom säljer :)

henkablyfot

Ready To Race
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 250 exc/f
95 i bilen o 98 i hojen..

Om nu inte oktantalet har någon betydelse för prestandan, varför är då räjssoppan på >102 oktan? :confused:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
henkablyfot skrev:
95 i bilen o 98 i hojen..

Om nu inte oktantalet har någon betydelse för prestandan, varför är då räjssoppan på >102 oktan? :confused:

För att de kanske har enorma turbotryck eller hög kompression och vass inställd tändning på sina trimmade bilar/hojar, thats why.

Då skulle bilen/hojen i fråga börja knacka våldsamt på ett sånt lättantändligt bränsle som 95oktan, detta ger allvarliga motorskador.
95 oktan skule alltså antändas på andra ställen än vid tändstiftet bara av den höga kompressionen och kanske inet ens med kolven i tändläge, oftast i kanten på kolven.

Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
henkablyfot skrev:
... Om nu inte oktantalet har någon betydelse för prestandan, varför är då räjssoppan på >102 oktan? :confused:
Därför att oktantalet påverkar prestanda om motorn anpassas efter oktantalet.
Ställer man in en motor för 102 och kör på 102 så ger den alltså mer effekt än om den hade varit inställd för ex vis 95. Dvs högre oktantal ger ej mer effekt i sig men det möjliggör annorlunda inställning av tändning och/eller laddtryck (turbo). Detta i sin tur resulterar i mer effekt.
Och det är just detta som görs av de bilmotorer som har knacksensor och justerar tändningen efter bränsle. Dessa motorer ger oftast lite högre effekt med högre oktantal.
Men såvitt jag vet finns det inga hojmotorer som har sådan funktion idag, därmed ger endast byte från 95->98 eller 102 ej högre effekt.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Silwer skrev:
... oftast i kanten på kolven.
Vilket trycker ihop ringlanden (spåren för kolvringarna) med haveri som följd.

Slutsats:
Kör på soppa så att puffran inte spikar, kör ni originalhoj så kör ni enligt instruktionsboken =m inga problems.

henkablyfot

Ready To Race
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 250 exc/f
Robban_C skrev:
Ställer man in en motor för 102 och kör på 102 så ger den alltså mer effekt än om den hade varit inställd för ex vis 95. Dvs högre oktantal ger ej mer effekt i sig men det möjliggör annorlunda inställning av tändning och/eller laddtryck (turbo). Detta i sin tur resulterar i mer effekt.
Och det är just detta som görs av de bilmotorer som har knacksensor och justerar tändningen efter bränsle. Dessa motorer ger oftast lite högre effekt med högre oktantal.
Men såvitt jag vet finns det inga hojmotorer som har sådan funktion idag, därmed ger endast byte från 95->98 eller 102 ej högre effekt.

Så då har jag alltså ingen nytta av högre oktantal i 426:an? Right!?

henkablyfot

Ready To Race
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 250 exc/f
Robban_C skrev:

Så då har jag alltså ingen nytta av högre oktantal i 426:an? Aight!?

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Spikar den inte så har du ingen nytta av högre oktantal så länge du inte anpassar tändläget.
Det kan till och med i vissa fall (åtminstone teoretiskt, vet inte om det går att mäta) ge _lägre_ effekt att gå upp i oktan eftersom högre oktantal oftast ger lägre förbränningshastighet. Men som sagt, det kanske inte är märkbart.

Men kom ihåg, åk INTE på så lågt oktan att det spikar, då går puffran ihjäl!

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Husqvarna 600
Chefen Alabama skrev:
När jag hade min första skoter, kommer ej ihåg när det var :va , så tankade jag alltid 98. Sen bytte oljebolagen, i mitt fall Preem, bly mot blyersättning vilket medförde att min och många andras skotrar skar.

På en tvåtaktare gör blyet ingen nytta..... :rolleyes: :rolleyes:

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
SM 570 RR skrev:
VAAAAAA!!! Och jag som hällt i blyersättning i alla mina tvåtaktare, helt i onödan då...

Nä om vi ska vara lite allvarliga, så var det väl något i de första blyersättningarna i 96/98 som inte kom överens med tvitaktsoljan. Vilket förde med sig att många blårykar-maskiner skar...

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Vad tror ni om den rena miljöbensinen som säljs för trädgårds o skogsmaskiner?
Den ska ju var renad på nåt sätt, kan det ge några märkbara förändringar?
Finns ju med olika oktantal.

En del är ju heltokiga i denna soppa o kör den i sina crosshojar o påstår att det gör att hojen går bättre osv, själv är jag skeptisk men men

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
SM 570 RR skrev:

Nej, inte i jämförelse med oljans kyl och smörjegenskaper i varje fall. Men jag vill minnas att det var just blyersättningsmedlet som gjorde att oljeinblandningen i bensinen inte blev speciellt bra. EDIT: De som inte körde premix då? /EDIT

Jag har dock ingen aning om det faktiskt var så. Hur som haver så var det många som fick problem iaf.

/J

SM 570 RR

Gick med
5 May 2003
Hoj
Husqvarna 600
Chefen Alabama skrev:
VAAAAAA!!! Och jag som hällt i blyersättning i alla mina tvåtaktare, helt i onödan då...

Nä om vi ska vara lite allvarliga, så var det väl något i de första blyersättningarna i 96/98 som inte kom överens med tvitaktsoljan. Vilket förde med sig att många blårykar-maskiner skar...

Tänkte väl det... :tummenupp :fyllisar

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Silwer skrev:
Vad tror ni om den rena miljöbensinen som säljs för trädgårds o skogsmaskiner?
Den ska ju var renad på nåt sätt, kan det ge några märkbara förändringar?
Finns ju med olika oktantal.

En del är ju heltokiga i denna soppa o kör den i sina crosshojar o påstår att det gör att hojen går bättre osv, själv är jag skeptisk men men
Läste detta om OK's miljöbensinen för 4T:
http://www.okq8.se/okq8/produkter_tjanster/drivmedel/produktinfo/4T_AlkylatBensin.pdf
Kanske bara gäller bilar men som sagt lite skeptisk blir man ju...

SM 570 RR

Gick med
5 May 2003
Hoj
Husqvarna 600
Anledning att späda ut bensinen med billig etanol är för att staten tjänar mer pengar. Inget annat.
Som att blanda ut kokain med mjöl.
Lång näsa till idiotförklarade svenskar som inte protesterar :FU :slicka

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
SM 570 RR skrev:
Anledning att späda ut bensinen med billig etanol är för att staten tjänar mer pengar. Inget annat.
Som att blanda ut kokain med mjöl.
Lång näsa till idiotförklarade svenskar som inte protesterar :FU :slicka

hm, hur tänkte du nu?

Staten äger väl inte soppan?
Det skulle väl vara bensinbolagen isf som jävlas, etanol är ju billigare att framställa antar jag så de kanske tar in några spänn på det hela.

Statens intäkter lär väl vaar oförändrade så länge literspriset är oförändrat.

Eller hur fasen menar du :confused:

Sen är det ju en massa snack om miljö med, antar att detta kladdande med sprit i soppan är för den delen med.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår