Vilken oktan tankar ni?

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Kör Renaulten på 98 därför att den har 10,8:1 i kompression och gärna vill spika på 95. Och med tändningen ställd för 95 så blir den både tröttare och törstigare.
Körde TLR förra sommaren. Körde på 98 därför att den ibland spikade ett fåtal pingar vid påslag från låga varvtal. I övrigt klarade den sig utmärkt på 95.

Om nu någon är intresserad:
Etanolens uppgift är att ta med sig ev kondensvatten ist f att vattnet ligger kvar i tanken och ansamlas tills det kommer en kallsup av vatten till motorn. Med andra ord samma nytta som K-spriten.
Själv slår jag alltid i nån halvliter metanol (samma nytta som etanol) i Renaulten på hösten. Bara för säkerhets skull.

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
Ingen...
Jag körde 98 i min moppe en gång i tiden, (saknar den besten asså :rolleyes: ) Och jag gick först från 95 till 98, och jag tyckte nog att jag tjänade ca 2km/h i genomsnitt när man låg och maxade! Det kan varit en fix idé men minna polare hävdade oxå att det hade ungefär samma effekt på deras hojjar oxå (asså att dom tjänade lite lite lite effekt)

Självklart kan det varit lite av en fix idé också, men jag är säker på att det skillde 2km/h (vilket är aaas mycket på en moppe, glöm inte det ) :D

Sen med åren har jag alltid tänkt "Om det finns 98a oktan, och det sägs vara bättre varför inte chacka det för 20öre mer?" och sedan "Om det finns på allmänna mackar, så måste det ju vara till allmänna fordon. Därför borde det göra något på även dom otrimmade fordon...varför skulle dom annars sälja det? det måste ju även kosta dom en massa pengar att producera flera typer av bränsle" Tyckte jag lät rätt logiskt...sen dess alltid kört på 98a :tummenupp

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
RG500-Johannes skrev:
Mja, alltså om minnet servar mig rätt så är det på vis det. När man ska kontrollera vilket oktantal man har i ett visst bränsle så finns det som du påpekar två varianter RON & MON. De använder sig av en motor med ställbar kompression, och kör den med ett visst varvtal och med vissa förutsättningar när det gäller inloppstemp etc (och detta är olika beroende på om det är MON eller RON, varvtalet skiljer dessa åt -tror det var 800 resp 1200 rpm eller nåt).

Hur som helst, de kör med bränslet de ska undersöka och ökar kompressionen tills de når en viss nivå av knackning (exakt hur de kvantifierar det, är en *jäkligt* intressant fråga btw). Utan att ställa om motorn så ersätter de sedan bränslet med ett bränsle som innehåller en viss procent isooktan + något annat (kommer ej ihåg vad). De minskar %-halten isooktan tills de når samma knacknivå, och oktantalet är då bestämt, och ges av hur många procent (vet ej om det är mass- eller volymprocent, förmodligen mass) isooktan de fick i referensbränslet.

Över 100% så extrapolerar de, och använder ett bränsle med högre knackningsbeständighet än ren isooktan.

Så procentsatser är det.

/J

Du är experten som sagt.
Jag ville bara få fram att det inte handlar om att 50% sprit är bättre än 40% sprit eller liknade:)

Jag tror nämligen många ser det just som 95% eller 98% och då sätter högsta procent = högsta effekt.
Och så blir det knappast utan andra modifieringar av motorn.

Som man kan se i tråden så lever ju myterna vidare vad än vi kan tänkas säga:)

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Chefen Alabama skrev:
5% etanol blandas även i 96/98 oktan...

Är du säker?
Jag har hört att det bara är i 95 oktan, att det är i 96 oktan är inte så konstigt för den framställs i pumpen genom att 95 och 98 oktan blandas, men är du säker på att det är etanol i 98?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Micke_Lindstrom skrev:
Är du säker?
Jag har hört att det bara är i 95 oktan, att det är i 96 oktan är inte så konstigt för den framställs i pumpen genom att 95 och 98 oktan blandas, men är du säker på att det är etanol i 98?

Under vinterhalvåret ska det visst vara det i all macksoppa, åtminstonde på mina breddgrader.

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Micke_Lindstrom skrev:
Är du säker?
OkQ8 gör det i samtliga, Shell gör det bara i 95, verkar vara lite olika beroende på mack.
Allt enl deras egna hemsidor...

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
tycon1 skrev:
"Om det finns på allmänna mackar, så måste det ju vara till allmänna fordon. Därför borde det göra något på även dom otrimmade fordon...varför skulle dom annars sälja det? det måste ju även kosta dom en massa pengar att producera flera typer av bränsle" Tyckte jag lät rätt logiskt...sen dess alltid kört på 98a :tummenupp
En del turbobilar, prestandabilar samt chiptrimmade bilar rekommenderas att köra på 98 annars sänker styrboxen effektuttaget. Allt för att undvika spikningar. Står det i instruktionsboken att det går bra med 95 finns det ingen som helst anledning i hela världen att köra på 98. Och nej det sliter inte mer att köra på 95...

Loader

Nu går vi mot ljusare tider
Gick med
1 Jun 2003
Hoj
Bülldog
Bilen, en S40 T4 vill ha 98 står det i boken, brukar fylla hojen o skotern med det med.
Det känns som att det inte kan bli fel med 98, men vad vet jag om det...

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
UrbanTiger skrev:
Japp.... min S4 sänker laddtrycket med 0,1-0,2 bar vid full pelle när den går på 95 isf 98. Knacksensorn larmar väl och ECU:n stryper då.

0,1-0,2 bar, det var inte lite! Första valet är ju att dra ned tändningen...

Hur känns det i bilen då? Måste tappa väldigt!

Sorry för OFFTOPIC.

/J

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Loader skrev:
Bilen, en S40 T4 vill ha 98 står det i boken, brukar fylla hojen o skotern med det med.
Det känns som att det inte kan bli fel med 98, men vad vet jag om det...
När jag hade min första skoter, kommer ej ihåg när det var :va , så tankade jag alltid 98. Sen bytte oljebolagen, i mitt fall Preem, bly mot blyersättning vilket medförde att min och många andras skotrar skar. Efter det rekommenderade i stort sett alla bolag starkt att man skulle köra på 95 om man hade tvitaktare. Men det kan ju ha ändrats sedan dess, man är ju inte purfärsk längre... :tomten

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Chefen Alabama skrev:
OkQ8 gör det i samtliga, Shell gör det bara i 95, verkar vara lite olika beroende på mack.
Allt enl deras egna hemsidor...

Så om man inte vill ha etanol i hojen så ska man tanka 98 oktan på Shell, det gör jag.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Men alltså, etanolen tas väl vad jag förstår bort på sommaren?
Fick för mig att det enbart fanns i soppan på vinterhalvåret.
Nån som vet hur det är?

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Chefen Alabama skrev:
När jag hade min första skoter, kommer ej ihåg när det var :va , så tankade jag alltid 98. Sen bytte oljebolagen, i mitt fall Preem, bly mot blyersättning vilket medförde att min och många andras skotrar skar. Efter det rekommenderade i stort sett alla bolag starkt att man skulle köra på 95 om man hade tvitaktare. Men det kan ju ha ändrats sedan dess, man är ju inte purfärsk längre... :tomten

Det lär inte spela nån roll nu längre för det är inte blyersättning i 98 heller, det slutade dom med för flera år sen.

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Silwer skrev:
Finns nåt bolag som har det kvar, har jag för mig.

Jet har det fortfarande iaf, men dom slutar med det i maj.

Enl. OKQ8's hemsida säger dom att dom har 5% etanol i 95 oktan soppan på vissa orter, jag hittade ingen info om så även gäller 96 & 98 som ngn tidigare påstod.

I princip samma info på shells hemsida, fast där säger man bara att det kan förekomma etanolblandning i 95 oktanig besin, typ. Där finns dessutom uppgifter om enegiinnehållet på soppan & det ska vara 0,92 kW/l oavsett oktan (om jag minns rätt siffra). Jag uppfattande den som att det enbart visade enegrinnehållet i ren bensin, mao så fanns där inga uppgifter om en etanolblandning sänker energinnehållet eller inte.

Last edited:

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Chris Husky skrev:
Jet har det fortfarande iaf, men dom slutar med det i maj.

Enl. OKQ8's hemsida säger dom att dom har 5% etanol i 95 oktan soppan på vissa orter, jag hittade ingen info om så även gäller 96 & 98 som ngn tidigare påstod.

I princip samma info på shells hemsida, fast där säger man bara att det kan förekomma etanolblandning i besinen, typ. Där finns dessutom uppgifter om enegiinnehållet på soppan & det ska vara 0,92 kW/l oavsett oktan (om jag minns rätt siffra). Jag uppfattande den som att det enbart visade enegrinnehållet i ren bensin, mao så fanns där inga uppgifter om en etanolblandning sänker energinnehållet eller inte.
Om du läser det här produktbladet står det att miljöklass 1 bensin har 5% etanol, alltså grön 95/96/98.
http://www.okq8.se/okq8/produkter_tjanster/drivmedel/produktinfo/Bensin_MK1.pdf

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
etanol lär sänka energiinnehållet(om det funkar som metanol?), har för mig att man har enormt stora munstycken på en metanolhoj, däremot går det visst att ha en förbannat hög kompression med metanol och på så sätt plocka ur mycket effekt.
men 5% är antagligen obetydligt på en standardbil/hoj.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår