Vilken skåpbil/racebuss/crossbuss?

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Grattis, precis en sån jag också har! :) Funkar allt på instrumentpanelen?

Eh... Nej :) trippmätaren och soppmätaren lever sina egna liv. Och så blinkar kylvatten varningen men den var under min nivå o jag har inte provat att fylla på.

självmordsförsöket :näsblod
Word!!

De största problemet just nu är att den dör vid snabbt gaspådrag men om man segar går den bra:gnissla

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Grattis, precis en sån jag också har! :) Funkar allt på instrumentpanelen?

Haha, been there, done that med den där hasplåtsprylen :hihi Jag trodde det va samma stuk som på min vardagsbil, 2mm plast. Jo tjena, det är ju rena självmordsförsöket att ligga under och i naivt oförstånd lossa sista skruven :näsblod
Jag tog lös min panel o lödde om anslutningsstiften. Då löste sig allt.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
De största problemet just nu är att den dör vid snabbt gaspådrag men om man segar går den bra:gnissla
Har du kollat så att luftfiltret sitter fast? Det kan vara lite bökigt att få det att sitta fast ordentligt.

Eh... Nej :) trippmätaren och soppmätaren lever sina egna liv. Och så blinkar kylvatten varningen men den var under min nivå o jag har inte provat att fylla på.

Jag tog lös min panel o lödde om anslutningsstiften. Då löste sig allt.
Min hade samma problem, tydligen generellt fenomen på dom där. Fast i mitt fall var de framför allt kontakten från kabelstammen i bussen som va sopslut :gnissla Jag köpte en förlängningskabel till skrivare, 25-polig D-kontakt. VGA funkar, men dom brukar sakna ett stift, och då blir det ett stift för lite :gnissla Hursom, jag klippte kabeln på mitten, och lödde fast ena änden i bussen och den andra i instrumentet, då kan jag fortfarande ta loss det om jag vill, men jag har en kontakt som funkar perfekt :tummenupp

Det är några lödningar i moderkortet till instrumentpanelen som är risiga också har jag för mig, men det räcker i princip att värma upp dom med en lödpenna så att dom får riktig kontakt. Här står lite om det: http://www.ilexa.co.uk/forum/index.php?topic=3125.0

Jag tror mig ska ha en bättre länk på jobbet, minns jag så kollar jag imorrn :)

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Har du kollat så att luftfiltret sitter fast? Det kan vara lite bökigt att få det att sitta fast ordentligt.

Min hade samma problem, tydligen generellt fenomen på dom där. Fast i mitt fall var de framför allt kontakten från kabelstammen i bussen som va sopslut :gnissla Jag köpte en förlängningskabel till skrivare, 25-polig D-kontakt. VGA funkar, men dom brukar sakna ett stift, och då blir det ett stift för lite :gnissla Hursom, jag klippte kabeln på mitten, och lödde fast ena änden i bussen och den andra i instrumentet, då kan jag fortfarande ta loss det om jag vill, men jag har en kontakt som funkar perfekt :tummenupp

Det är några lödningar i moderkortet till instrumentpanelen som är risiga också har jag för mig, men det räcker i princip att värma upp dom med en lödpenna så att dom får riktig kontakt. Här står lite om det: http://www.ilexa.co.uk/forum/index.php?topic=3125.0

Jag tror mig ska ha en bättre länk på jobbet, minns jag så kollar jag imorrn :)
På min lever tempmätaren ett eget liv, bytt termostat o kollat givaren!
Har funderat på att byta upp mig till en T5 2.5 TDI men transporter måste ha världens bästa andra handsvärde, hittar knappt någon under 100 000:va

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
På min lever tempmätaren ett eget liv, bytt termostat o kollat givaren!
Har funderat på att byta upp mig till en T5 2.5 TDI men transporter måste ha världens bästa andra handsvärde, hittar knappt någon under 100 000:va
Då sätter jag en slant på att spänningsstabiliseraren är dåligt lödd på din också, om nu kontakten är fräsch. Kolla min länk å löd lite så kanske problemet försvinner :)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Vad tror ni om en Ford Transit 260S 2007:a med låga mil på mätarn ?

2.2 TDCi motorn på 85 hk så den skall dra 8,4 L/100KM blandad körning enligt Transportstyrelsen, vilket låter helt ok.

Det är ju en Ford, varför ens fundera på att köpa sig ett sånt problem :va

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Kan man köpa något hyfsat nytt, och använda det såsom "vi/ni" gör, dvs köra långa sträckor landsväg med ganska snäll hantering och faktiskt ta hand om grejerna och sköta service etc... Så skulle jag oroa mig mer för tidigare ägares hantering än kvaliteten på bilen i sig.

Ergo, hellre nyare av sämre kvalitet än statusmärke med många år/mil.

Det är en jäkla skillnad på att åka till närmsta bana nån gång per vecka, och ett antal långresor per sommar, och att flänga mellan byggen 5 dar i veckan året om och aldrig tvätta eller "putsa" bilen.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det är en jäkla skillnad på att åka till närmsta bana nån gång per vecka, och ett antal långresor per sommar, och att flänga mellan byggen 5 dar i veckan året om och aldrig tvätta eller "putsa" bilen.
Det kan även översättas till skillnad mellan att äga bilen själv privat inkl alla kostnader och slitage och ha en firmabil som iaf byts var tredje år...

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Någon som vet om 3 sporthojar ryms i opel vivaro/renault trafic?
(Hittade ingen tråd med ämnet så jag forts. på denna)

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Hoj
CBR650R -21
Hur stort är flaket på en Skoda Pickis? Eller finns det någon Pickis man kan ha som alternativ till en Skåpbil att frakta hoj?

Tjita1

Guest
Finns en version av Hiace som har 4WD, vilket kanske kan vara bra om man ska ut till något avlägset endurospår eller dylikt.

Daniel77

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Yamaha R1 -00, Yamaha R1 -08 Racehoj
Jag kör min R1:a på Skoda pickis flaket. fungerar kanon.
Går inte att stänga baklämmen så den får man åka med nere.
bild.JPG

Hur stort är flaket på en Skoda Pickis? Eller finns det någon Pickis man kan ha som alternativ till en Skåpbil att frakta hoj?

Daniel77

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Yamaha R1 -00, Yamaha R1 -08 Racehoj
Öglor finns så det räcker sitter 3 på vardera sida.
Framhjulet står i Julas Motorcykelstöd http://www.jula.se/motorcykelstod-601050 den står tok stadigt med det har inte bultat fast det i flaket utan ställer det emot framstammen.

Finns inga nyare modeller av dessa.
Har för mig att de sista kom 01
Skoda pickup och VW Caddy är i stort sett samma bil.
Detta är en Skoda 1.9D -98 inhandlad för 2k, gått rätt igenom besiktningen 2år i rad :)

Nice! Står stadigt och finns det öglor redan? På blocket hittar jag bara 6-8 annonser och dom kostar 2-8 tusen? Finns det ingen ny modell av denna, vad heter den på riktigt?

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Opel Vivaro = Nissan Primastar = Renault Trafic.
Har hört lösa rykten om mekaniska problem med dessa. Någon som kan bekräfta/dementera..?

När man läser runt om skåpbilar är det iofs mest kommentarer av typen "den suger..." "Undvik.." på alla bilar därute.
Vore intressant med lite närmare information.
T.ex. Se upp med rost kring handtagen på en VW T5 Transporter.

Växellådan på kollegans vivaro har rasat 3 gånger. Efter 2 månader hade ena primastaren förbrukat alla motorfästen utom ett. I övrigt har de varit relativt problemfria, lastar bra och drar lite.
Mercedes Vito/Vittu avråder jag ifrån. Drar mer, min började rosta efter 1½ månad (brunprickig på bakdörrarna), växellådan är så distinkt att det är svårt att skilja på 1:an och 5:an, jag som är 187 lång kan inte sitta i den utan att knäna tar i instrumentbrädan osv osv...

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!