Vilken skåpbil/racebuss/crossbuss?

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Hur stort är flaket på en Skoda Pickis? Eller finns det någon Pickis man kan ha som alternativ till en Skåpbil att frakta hoj?
Med lämmen nere får du enkelt upp två motarder på en skoda pickup :)

Växellådan på kollegans vivaro har rasat 3 gånger. Efter 2 månader hade ena primastaren förbrukat alla motorfästen utom ett. I övrigt har de varit relativt problemfria, lastar bra och drar lite.
Motorfästen som går av låter ju.. lite.. intressant :näsblod
Är sugen på en vivaro/traffic, har du nån koll på hur många hojar det borde gå att knöla in i en sådan?

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Med lämmen nere får du enkelt upp två motarder på en skoda pickup :)

Motorfästen som går av låter ju.. lite.. intressant :näsblod
Är sugen på en vivaro/traffic, har du nån koll på hur många hojar det borde gå att knöla in i en sådan?

Det är ju samma bil som nissan, bara andra loggor. 2-3 st beroende på storlek, inredning och hur rädd du är om dem. Håll dig borta från deras automatlåda.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag sitter här och funderar på att skaffa en skåpbil som kan användas för att frakta mig, en person till och en eller två motorcyklar mellan hemmet och diverse bandagar. Just nu har jag hittat två "objekt" som känns intressanta.

1) Toyota HiAce D4D -02, ~24500 mil, 37000 kr, fixat skåp med lite hyllor och grejs.
2) VW Transporter 2,5 TDI -03, ~18000 mil, 39500 kr, en ägare, vet inget om skåpet är fixat.

Är det något jag bör tänka på när jag kollar på dem? Är det någon jag bör strunta i eller någon som jag skall prioritera?

Kravet som sagt är att få plats med två personer, två motorcyklar, packning/mc-utrustning. Ett starkt önskemål är att resan blir bekvämare än att sitta på motorcykeln och köra till/från bandagar. Det vore fint om komforten även tillät långa resor (50+ mil åt gången) utan att kroppen är så sliten efteråt att jag inte kan köra motorcykeln...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag sitter här och funderar på att skaffa en skåpbil som kan användas för att frakta mig, en person till och en eller två motorcyklar mellan hemmet och diverse bandagar. Just nu har jag hittat två "objekt" som känns intressanta.

1) Toyota HiAce D4D -02, ~24500 mil, 37000 kr, fixat skåp med lite hyllor och grejs.
2) VW Transporter 2,5 TDI -03, ~18000 mil, 39500 kr, en ägare, vet inget om skåpet är fixat.

Är det något jag bör tänka på när jag kollar på dem? Är det någon jag bör strunta i eller någon som jag skall prioritera?

Kravet som sagt är att få plats med två personer, två motorcyklar, packning/mc-utrustning. Ett starkt önskemål är att resan blir bekvämare än att sitta på motorcykeln och köra till/från bandagar. Det vore fint om komforten även tillät långa resor (50+ mil åt gången) utan att kroppen är så sliten efteråt att jag inte kan köra motorcykeln...

Transportern har kamrem när byttes den? Antagligen vid 12000 mil? Det är i alla fall en ganska robust bil. Jag har kört upp till 160 mil på en dag med min och det funkar men man sitter ju inte som hemma i tv-soffan, och den är ganska bullrig. Körde Vito några månader och glömde växla upp till 5an bara för att den var så mycket tystare. Men Vito rostar ju sönder i en rasande takt så den vågade jag ändå inte behålla.

Tror Hiace har kamkedja? Tror bägge är robusta bilar men Toyota har jag aldrig ägt själv...

Last edited:

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Lånar tråden lite; jag funderar på en jumpy/expert/scudo.
Visst fasen går väl en enduro/motard in i såna?
Tanken är att åka till jobbet med den i veckorna och med hojen lastad på helgerna.
Har kikat på 2.0hdi helst med webasto och ac. Vad ska jag akta mig för? Visst det är franskt men även rätt billigt.

Tjita1

Guest
Sen är väl frågan om man kan försvara en skåpbils inköpspris när man får väldigt avancerade släpvagnar för samma pris.. Men det är ju upp till den som ska ligga och köra förstås.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Man behöver väl inte mer än en skåpbil? Så sälj Svennebilen och köp en skåpbil.

Haha ja anamma den iden och köpte en lång transporter igår, hyffsat bekväm skatten va inte farlig och piggare än jag förväntat mig! Att jag fick en blå älg i fronten e ett plus!

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Lånar tråden lite; jag funderar på en jumpy/expert/scudo.
Visst fasen går väl en enduro/motard in i såna?
Tanken är att åka till jobbet med den i veckorna och med hojen lastad på helgerna.
Har kikat på 2.0hdi helst med webasto och ac. Vad ska jag akta mig för? Visst det är franskt men även rätt billigt.
ja de får du men de e jobbigt trångt

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Jag har en Jumpy, 1,9. Använder den som bruksbil. Får in 2 endurohojar utan större problem. Funkar att marscha 120 utan att bli skadad. Skåpet är klätt, kanske tar bort lite buller.

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Jag har en lång caravelle (transporter) 00a, 23000 mil med 9 säten som man lätt plockar ur helt nybesiktad som jag vill bli av med.
Ge ett vettigt bud och kom och hämta.

/Stefan

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Transportern har kamrem när byttes den? Antagligen vid 12000 mil? Det är i alla fall en ganska robust bil. Jag har kört upp till 160 mil på en dag med min och det funkar men man sitter ju inte som hemma i tv-soffan, och den är ganska bullrig. Körde Vito några månader och glömde växla upp till 5an bara för att den var så mycket tystare. Men Vito rostar ju sönder i en rasande takt så den vågade jag ändå inte behålla.

Tror Hiace har kamkedja? Tror bägge är robusta bilar men Toyota har jag aldrig ägt själv...

I Transporter-annonsen står det "Välservad, kamrem bytt" men inget miltal.
I HiAce-annonsen står inget om kamrem/kamkedja.
Bullrig är ju en relativ term och öronpropparna är ändå med om jag skall köra motorcykel.

Sen är väl frågan om man kan försvara en skåpbils inköpspris när man får väldigt avancerade släpvagnar för samma pris.. Men det är ju upp till den som ska ligga och köra förstås.

Skåpbil: Får köras i 120 km/h på motorväg med hastighetsbegräsningen 120 km/h.
Släpvagn: Får köras i 80 km/h på motorväg med hastighetsbegräsningen 120 km/h.

Om man nu väljer att köra lagligt alltså. Du får räkna själv på hur lång tid det skulle ta att köra en skåpbil jämfört med en bil med släpvagn om man rör sig utanför 50-skyltarna och till exempel gör som "Two stroke man" och kör 160 mil. Och förresten, vem vill vara en vägsnigel...?

wheelie82

Gick med
16 Jul 2005
Hoj
Caravelle/transporter må vara bra bilar, men de lite nyare är för dyra och för stora tror jag. Vill ha en smidig bil. Så en tresitsig expert som man kan använda som kombinerad hojtransport/verktygskjul/mobilt soprum/byggvarutransport är perfekt i mina ögon.
Dessutom är jag lite nojig över att köra en massa last i en caravelle utan mellanvägg. Hade en king cab innan med enkelhytt. Den var bra förutom allt meck att lyfta av flakkåpan när hojen skulle på.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har en Jumpy 2.0HDI och den rekommenderar jag varmt, betydligt skönare motor än 1,9:an. Inga problem att marscha 140-150 med ok förbrukning.
Enda problemet jag har är att det inte går in en cross i den misstänker jag :(

wheelie82

Gick med
16 Jul 2005
Hoj
Jomen visst fan går det väl in? Har åkt för många år sedan med en crf450 i en expert. Vet inte riktigt om själva mellanväggen eller annat skiljer mellan jumpy/expert eller mellan årsmodeller? Har sett en längre variant också men verkar ovanlig.

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Jag har använt min Caravelle till hojtransport, flyttbil, campingbil och som buss till exempel på fjällresa.
Dessutom använder jag den nästan dagligen till jobbet.
Parkera osv är inga problem pga storlek bara man vant sig lite. Vissa Phus kan ha lite lågt i tak men oftast är inte det några problem heller. Mångsidigare bil vet jag inte om man kan ha.
Ett lastgaller har jag till den också för de gånger man känner att det behövs.
Kom och köp http://www.sporthoj.com/annonser/?id=73375
/Stefan

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jomen visst fan går det väl in? Har åkt för många år sedan med en crf450 i en expert. Vet inte riktigt om själva mellanväggen eller annat skiljer mellan jumpy/expert eller mellan årsmodeller? Har sett en längre variant också men verkar ovanlig.

Hmm, det kanske det gör :va Jag har för mig att jag mätte för några månader sedan men insåg att jag skulle behöva använda släp. Nu har jag förvisso ett stort skåpsläp färdigt för 3st hojar men det är skönt att slippa dra när man ska åka en bit till sjöarna. Inte så kul att mångla ut med ett 1500-släp heller på isen med FWD...
Nåja, jag får mäta igen helt enkelt. Fick jag in en enorm Husa 650 med finndubb i en Daihatsu HiJet så borde det mesta gå :crash

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Hmm, det kanske det gör :va Jag har för mig att jag mätte för några månader sedan men insåg att jag skulle behöva använda släp. Nu har jag förvisso ett stort skåpsläp färdigt för 3st hojar men det är skönt att slippa dra när man ska åka en bit till sjöarna. Inte så kul att mångla ut med ett 1500-släp heller på isen med FWD...
Nåja, jag får mäta igen helt enkelt. Fick jag in en enorm Husa 650 med finndubb i en Daihatsu HiJet så borde det mesta gå :crash

Det går, körde en gammal Kawa KDX220 i en Jumpy av äldre modell (korta), man får ställa hojen lite på diagonalen.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det går, körde en gammal Kawa KDX220 i en Jumpy av äldre modell (korta), man får ställa hojen lite på diagonalen.

Ja, längden tror jag inte blir något problem även om jag har inredning på vänstersidan. Jag hade en Partner för länge sedan och i den körde jag min Raptor 660 och det var på fitthåret att det gick. Dörrarna fick jag spänna ihop med en bläckfisk naturligtvis men det gör jag gärna på Jumpyn med om inte crossen får plats.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!