Vilken sopa...

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
Helt appropå, läste en artikel i en mc-tidning för några år sedan angående moppetrim o alla dessa myter, typ "DT:n toppade 110", "hade en 3,5 hk sylle så den toppade lätt 90" osv osv.

Kontentan av det hela var att om du ägnar dig åt hyper seriös mopperacing trimmning ( vi snackar proffs här ) så kunde man få upp 50 cc moppe i typ 90-100 km/h. Trimmning som Åke o hans farsa ( i bästa fall ) inte har en suck att genomföra, rent kunskapsmässigt ligger det ljusår från "plana toppen på varkstadsgolvet". 3,5 hk cylindrar gav i bästa fall kanske 1,5 hk osv.

Hur som helst, var lite roligt att läsa att i princip allt som sagts om vedbotrimmning är påhitt o överdrifter :D

Last edited:

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
R1000 K5
Om han har rätt eller fel kan vi låta vara osagt, men jag vill fortfarande inte ha en sådan som honom på varesig cykelväg eller bilväg. Och nej, jag är inte guds bästa barn själv.

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
espa skrev:
Jag kan inte förstå hur man redan som 17 åring kan hålla på och gagga och moralpredika som en intorkad gammal kuf. vart går gränsen tycker du? hur hårt man får trimma en moppe innan man är en idiot? och när man har nått den gränsen är man en ännu större idiot då om man köper en mc med liknande effekt , hade det varit ok om ns125 eller va den heter hade varit strypt till 15 hk, Vafan skoter mopparna kommer ju och blåser en bra bit över 100 nu för tiden då är det väll bättre med en hoj som är anpassad för den farten från början, eller?
haha det gör dom knappast

dom går väl 80-100 på mätaren.

Bomanrd

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Hoj
Yamaha Rd 350 -83, xr600 -86
Maax skrev:
Helt appropå, läste en artikel i en mc-tidning för några år sedan angående moppetrim o alla dessa myter, typ "DT:n toppade 110", "hade en 3,5 hk sylle så den toppade lätt 90" osv osv.

Kontentan av det hela var att om du ägnar dig åt hyper seriös mopperacing trimmning ( vi snackar proffs här ) så kunde man få upp 50 cc moppe i typ 90-100 km/h. Trimmning som Åke o hans farsa ( i bästa fall ) inte har en suck att genomföra, rent kunskapsmässigt ligger det ljusår från "plana toppen på varkstadsgolvet". 3,5 hk cylindrar gav i bästa fall kanske 1,5 hk osv.

Hur som helst, var lite roligt att läsa att i princip allt som sagts om vedbotrimmning är påhitt o överdrifter :D

Det stämmer med gamla moppar men inte med dt50, mt50 och nyare saker! Jag har både kört och meckat med yamaha dt, iofs 70 cc som gjort ca 90 km/h. Att få upp en 50cc i 90km/h är inga problem detta gör gileran med krökbrickan ur och om ni inte tror mig så har jag filmbevis. :D

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Bomanrd skrev:
Det stämmer med gamla moppar men inte med dt50, mt50 och nyare saker! Jag har både kört och meckat med yamaha dt, iofs 70 cc som gjort ca 90 km/h. Att få upp en 50cc i 90km/h är inga problem detta gör gileran med krökbrickan ur och om ni inte tror mig så har jag filmbevis. :D
Det var någon tråd uppe här på forumet om en artickel där en kille lyckats kräma ur 12hk ur en MT50. Det är bra med effekt för att vara en 50cc då han behöll allt original, alltså han slipade och fixade med originaldelar för att uppnå 12hk och behöll 50cc någon kanske kan länka.
Mögel skrev:
Ta aprilia rs 50 tex och den på annonsen vilken tror du är best i höga farter?

Annons bilden
5607957610.jpg

Aprilia rs 50
rs50_repsolar_.jpg
De är ju det man väljer mellan när man ska köpa moppe. :lol
Du kunde åtminstonde gämfört 2 hojar i samma prisklass.

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
philsson skrev:
De är ju det man väljer mellan när man ska köpa moppe. :lol
Du kunde åtminstonde gämfört 2 hojar i samma prisklass.

Nej jag ville inte.... :blah

Men det spelar ju ingen roll va den kostar jag ville bara visa att nya sport eu mopeder har bättre bromsar än en äldre 125a.. :(

Gabor

Guest
klaga över en knappt mogen 16 åring, hur smarta var alla nobelpristagare här på sh. i samma ålder. patetiska töntar , hälften av SH innevånarna ligger på samma nivå verkar det som, att ni bara orkar tramsa runt, moppe fjollor.

espa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
opel
Oddjob skrev:
haha det gör dom knappast

dom går väl 80-100 på mätaren.
Jodå det finns det dom som gjör 70 eller 80 cc och trimpipa och lite annat jox så, och du HAHA på dej själv du! :D

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
espa skrev:
Jodå det finns det dom som gjör 70 eller 80 cc och trimpipa och lite annat jox så, och du HAHA på dej själv du! :D
Haha på mig?

De flesta 70/75cc som finns till mopeder ökar inte varvtalet något speciellt
därmed ökar dom också mest acceleration, dom klarar nog av en tyngre drevning
men något speciellt snabbare går dom inte.

ska man ha upp den i 120+ så krävs det mer än det.

och så går inte varenda moppefukkos moppe.

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
Oddjob skrev:
Haha på mig?

De flesta 70/75cc som finns till mopeder ökar inte varvtalet något speciellt
därmed ökar dom också mest acceleration, dom klarar nog av en tyngre drevning
men något speciellt snabbare går dom inte.

ska man ha upp den i 120+ så krävs det mer än det.

och så går inte varenda moppefukkos moppe.

Men om man drevar upp, fixar 75cc, högkomptopp, effeksystem, stor förasar, sport luftfilter, kan man lätt få upp en moppe i 120+..

tycker nog oxo att det är bättre att köra 125:a istället för vrål-trimmad moppe.. det var ju det jag gjorde :D

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Mr EmCom skrev:
Men om man drevar upp, fixar 75cc, högkomptopp, effeksystem, stor förasar, sport luftfilter, kan man lätt få upp en moppe i 120+..

Pratar du om Mt/Dt?

det finns inte högkomptopp att köpa till moderna mopeder.

och nej du får knappast upp en DT/MT i 120 med köpetrim, inte utan att modifiera.

samma med en modern moped, KNAPPAST utan att modifiera (det finns trim som klarar 120 men vilket moppefucko har råd med att lägga ut/ viljan att lägga ut lika mycket som moppen kostade ny)
och den kunskapen har inte varje moppefukko.

och det är det som den här diskussionen började med
att "varenda" scooter gör 120 (gissar att han menar scooter med eu-moped, det innefattar även crossmopeder, men folk tror i allmänhet att det inte gör det.)

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
Mr EmCom skrev:

tycker nog oxo att det är bättre att köra 125:a istället för vrål-trimmad moppe.. det var ju det jag gjorde :D

Precis den typen av myten som artikeln slog stora hål i ( kom fan inte ihåg vad experten hette, har det på tungan men jag har för mig att det var han som är rikskändis för att vråltrimma 2-taktare...fan, jag vet ju vad han kallas...aaarg! )

120+ med 50 cc är önsketänkande för i stort sett alla utom sånna som är ute efter att slå rekord......fattade jag det som.

80-90 på mätaren betyder inte att du gör 80-90....antagligen får moppe mätaren frispel o är glad för att solen skiner.

Dom gjorde en trimmning med allt "godis" som finns över disk, typ 3,5 hk cylle, trimblås o gud vet vad...tror dom fick upp moppen i 70 ärliga km, inte mer. ( Kan slå lite på siffrorn, var ett tag sedan jag läste det men kontentan var densamma )

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Maax skrev:
Precis den typen av myten som artikeln slog stora hål i ( kom fan inte ihåg vad experten hette, har det på tungan men jag har för mig att det var han som är rikskändis för att vråltrimma 2-taktare...fan, jag vet ju vad han kallas...aaarg! )

Dom gjorde en trimmning med allt "godis" som finns över disk, typ 3,5 hk cylle, trimblås o gud vet vad...tror dom fick upp moppen i 70 ärliga km, inte mer. ( Kan slå lite på siffrorn, var ett tag sedan jag läste det men kontentan var densamma )

Jag rä med...

När jag körde 80cc så skulle vi mäta den jämte en polares storebrors bil.. testet slutfördes inte pga lagens lilla arm... men ca 75 hade vi och då fanns det nog inte värst mkt kvar att ge..

Då är det ändå cross, trimmat till kolvringsbyten i stil med underkläder och sannolikt betydligt mer effekt än vilken moppe som helst i ett fuckogarage...

Okej att ett proffs kan trimma till 100+, men en finnig 15-åring???

Ordet jag söker är en blandning av lögn och glädjemätare!

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
espa skrev:
Jag kan inte förstå hur man redan som 17 åring kan hålla på och gagga och moralpredika som en intorkad gammal kuf. vart går gränsen tycker du? hur hårt man får trimma en moppe innan man är en idiot? och när man har nått den gränsen är man en ännu större idiot då om man köper en mc med liknande effekt , hade det varit ok om ns125 eller va den heter hade varit strypt till 15 hk, Vafan skoter mopparna kommer ju och blåser en bra bit över 100 nu för tiden då är det väll bättre med en hoj som är anpassad för den farten från början, eller?

Det här var nog lite av den så kallade "sågningen" som någon tidigt förutspådde. :rolleyes:

Till och börja med tycker jag inte att man ska ha moppe överhuvudtaget. Hela skiten borde förbjudas eller körkortbeläggas. Jag känner inte heller till det faktum att alla skotermoppar idag gör över 100km/h. Och fortfarande är det stor skillnad på en 25hk 125a och en 5hk moppe, även om toppfarten bara skiljer på 40km/h (om man nu ska tro att skotermopparna idag gör över 100km/h :rolleyes:)

Förstår inte riktigt ditt resonemang om att NS125 borde vara strypt till 15hk och att det är okej då, det ska den ju vara. Något tydligare skrift nästa gång,tack.

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Ja att en modern moppe gör en 100 knyck är ju inte helt omöjligt, när jag hade en beta rr50 enduro för 6år sen, klockade pappa blå den till 75km/h på 5e växeln i lätt uppförsbacke, (fanns en 6e med, mätt till 85km/h med bil efter).

Så en modern pigg hojj med någorlunda drevning toppar nog 100 ganska enkelt. Btw, så är bromsarna helt dugliga på mopparna, dom är ju gjorda för att gå ostrypta (kanske inte lågbudget kinesstyle mopparna), hade Brembo 2 alt 4kolvs ok fram i min med 240mm skiva, och den nöp bra.

Och ja, det är mer skonsamt att åka fast på en 125´a som 15åring än att dom tar en för trimmad moppe. :mad:

Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457