Vilken "sportbil" har mest värde?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Clarkson är kåsör.
Inte facit.
Hans åsikter saknar relevans.
Tiff FTW:
[YOUTUBE-ID]NAPd66BCJOA[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]pt61PwW0f0A[/YOUTUBE-ID]

Edit:
ZR1an verkar OK åsså.
[YOUTUBE-ID]yQaas5NbIlw[/YOUTUBE-ID]
Under millen.
Mycket pengar.
Billigt ändå.
Funderar fortfarande på var camaron hamnar prismässigt.
[YOUTUBE-ID]KCsxUiYyIew[/YOUTUBE-ID]

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Sånt där går alltid att koppla ur i efterhand, frågan är bara om det är med en simpel knapp eller med lite sladdar och en dator.

(eller med ett gameboy... kommer aldrig glömma när jag såg en mekaniker med en Aprilia-moped inkopplat till ett gameboy där han kunde styra och ändra dess värden för att trimma den hehe)
Ah! Dåså, för det är viktigt. Tydligen som sagt så är det 60/40 även på min A5a och jag kan märka att den ibland korrigerar sig själv väldigt mycket och får lite överdrivet mycket fäste när jag inte vill att den ska det. Men jag kan likväl, lite abrupt på kommando sladda när jag vill. Iaf när jag koppat ur all traction controll (via en knapp).

Nihlén

Go Thai
Gick med
3 Aug 2006
Hoj
Honda X-11 -01
Jag är lite färgad av min yrkesroll men vill du ha en riktigt rolig bil slå till på en SLK 55 AMG eller varför inte en C 63 AMG då kan du fylla bilen med vänner och visa hur man ska köra på bana :)

Var nere på Falkenberg i Aug å körde med C63an, en riktigt rolig upplevelse. Kan erbjuda en fin SLK55 -07 till en bra peng :p

Välkommen in till MB Akalla fråga efter Nihlén

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag är lite färgad av min yrkesroll men vill du ha en riktigt rolig bil slå till på en SLK 55 AMG eller varför inte en C 63 AMG då kan du fylla bilen med vänner och visa hur man ska köra på bana :)

Var nere på Falkenberg i Aug å körde med C63an, en riktigt rolig upplevelse. Kan erbjuda en fin SLK55 -07 till en bra peng :p

Jag kommer gärna och provkör :)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Du är välkommen in när snöstormen bedarrat... saknar vintersulor på dessa exklusiva pjäser :)

Tyvärr försvinner jag iväg i Feb och är inte åter i tjänst förrän i Maj så du är välkommen in då.
Snöstorm? Vart snöar det? :D Fint väder idag... Fast så bråttom är det visserligen inte.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Clarkson är kåsör.
Inte facit.
Hans åsikter saknar relevans.
Tiff FTW:

Tiff är spektakulär att se på och underhållande att lyssna på. Köra bil kan han minst sagt göra:tummenupp

Clarkson får man ta för vad han är. Jag tycker han är rätt underhållande på sitt sätt. Skulle dock inte ta hans rekommendationer seriöst alla gånger.

När det gäller RS6 tycker jag att han är inne på rätt spår. Ingen bil som tilltalar mig det minsta. Astronomiska ägandekostnader som inte går att försvara för vad det är.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Det kommer ju även en ... eh.. ny RS5 som ska ha 450 hk. Nice. Fast jag vill nästan hellre ha en diesel med dessa siffror så man får vridet :D

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det kommer ju även en ... eh.. ny RS5 som ska ha 450 hk. Nice. Fast jag vill nästan hellre ha en diesel med dessa siffror så man får vridet :D
Åfan, är det "vridet" som driver bilen? :rolleyes:

Testa en RS4 med den rätta utrustningen (skalstolar, sportchassi plus, 19-tumshjul och ratt med platt underdel), så är ditt problem löst.

Du får inte låna min, men du kan få se och lyssna på honom. :tummenupp

[YOUTUBE-ID]lC4AhoyoDig[/YOUTUBE-ID]

Nihlén

Go Thai
Gick med
3 Aug 2006
Hoj
Honda X-11 -01
Vridet är ju det man lever för :) C63an med sina "snåla" 600Nm gör att man kan använda däcken som suddgummi även om man inte vill det... har haft någon demobil vi bytt uppsättning på 3gånger under 900mil (då gäller det konstigt nog hela tiden bakdäcken :va )

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Säga vad man vill om Jeremy Clarkson, men konstaterandet att "M3 cocks are now RS4 cocks" är ganska träffande.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Åfan, är det "vridet" som driver bilen? :rolleyes:

Testa en RS4 med den rätta utrustningen (skalstolar, sportchassi plus, 19-tumshjul och ratt med platt underdel), så är ditt problem löst.

Du får inte låna min, men du kan få se och lyssna på honom. :tummenupp

[YOUTUBE-ID]lC4AhoyoDig[/YOUTUBE-ID]
Jepp, fast som sagt tråkiga med diesel är ju att vridet o effekten inte varar så länge.

Får jag åka med då? :D

Jag kan inte minnas att jag kört något med mer must än 350-400hk. Men det var länge sedan, så jag minns inte hur det var.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Jag kan inte minnas att jag kört något med mer must än 350-400hk. Men det var länge sedan, så jag minns inte hur det var.

Acceleration i en "vanlig" bil kommer du tröttna på väldigt fort på, först när man börjar köra fort när det ska svängas och bromsas det är värt pengarna.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Var ute en sväng och provkörde A5an lite hårdare och stängde av allt vad traction controll heter. Bilen går rätt bra ändå...

Mätte lite olika tider.

A5
80-112 kmh (60-80 mph)
3e växel: 2,9 i snitt
4e växel: 3,4 i snitt

96-128 kmh (60-80 mph)
3e växel: -
4e växel: 3.7 i snitt

RS6 (enligt brittiska tester)
80-112 kmh (60-80 mph)
3e växel: 2.8
4e växel: 3.7

96-128 kmh (60-80 mph)
3e växel: 2.9
4e växel: 3.8

A5an verkar anmärkningsvärt snabb i fart... "in gear" så att säga.

A5an väger 1580 medan RS6an i testet väger 2025kg. Det är snutt på 450kg skillnad.

http://www.e24.se/pengar24/shopping/priskoll/artikel_976479.e24

Inte för att det den roligaste delen av en sportbil... men det är ju faktor som kan/bör räknas med.
Mycket väl medveten om värdeminskning, därav att jag faktiskt är väldigt försiktig i vad jag gör. Funderar just nu på att hellre lägga några tusenlappar på lite extra trim på A5an än att lägga hundratusentals kronor på en bil som tappar halva sitt värde inom 5 år.

Faktiskt väldigt intressant... vad går en sådan på? Av nyare modell. 06 o framåt iaf.
Dess konkurrenter är ju KTM X-box, Ariel Atom osv ... fördel denna är ju att den har ett tag. Fast det känns som 600-700kkr (gissningsvis) ändå är en alldeles för stor prislapp.

Väger under 1 ton dock... men vore nice med kanske 300hk och en V-baserad motor... :)

Dock såklart inte som bruksbil, utan en ren banbil.

Fast, äh.. vadå... samma kostnad som för en Z06 med mustig motor och allt. Näää.

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Var just ute hos www.Vtech.se som "hooked me up" med en chiptrimning. Nu bör det vara snudd på 300hk i bettan. Den drar på ett helt annat sätt på 5an upp mot 200. Det känns som den drar hårdare på 5an i 170-180 än den gör vid 120. Troligen på grund av utväxlingen som dieseln har. Tar några timmars körning för bilen att ställa om sig, så i slutet av veckan ska vi "balansera" värdena lite till :D

Nu när det är lite halt ute så med traction control av och stampar på 4an så ställer sig bilen lite på sidan. Schyst :rock

Jag kanske inte "behöver" köpa någon ny o snabbare bil ändå. A5an är helt klart snyggare än både RS4, RS6 och Z06... möjligen inte snabbare 0-100 (pga bilens utväxling) men i fart så rör den på sig! Trycks på stolen alldeles lagom hårt.

Enda nya potentiella bilen att köpa kanske vore en RS5 då... MEN, med en trolig prislapp på dryga miljonen anser jag det ett mycket dumt köp, då den även kommer dra ordentligt mycket mer soppa än min fina A5 diesel med 300hk o 600nm.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR

Lite off-topic, men hur är en S55 AMG jämfört med BMW´s 750 (2006,07,08)?

Lite sugen på dessa, men har inte provkört Mercan än. Tydligen ska den vara gubbigt bekväm, men förutom det så kan jag inte komma på någon fördel hos Mercan.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning