Vilken "sportbil" har mest värde?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Blir det inte tvärt om?
Lastbilar brukar ju ha en högt växlad växellåda(lågt utväxlingsförhållande) och sedan navreduceringar(planetväxlar i naven som tar ner varvtalet) för att (som jag blivit lärd) spara på drivlinan.
Mvh
Spelar ingen roll på moderna personbilsdieslar, emedan de fullständigt tappat dieselkaraktären.
Lågvarvsvrid sparkar rumpa på transmissionen.

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Som FettSnok sa,, blir bättre om du bygger själv.

Har dock tänkt på en sak som du kommer hata mig för, Volvo V70 R :D http://www.blocket.se/vi/18408286.htm?ca=9_s .

men eftersom du INTE kommer gilla en svensson låda med chip så tar vi fram kokboken.:)
Det där måste vara den absolut sämsta bilen i sin kategori. Jag brukar tycka det är roligt att provköra bilar och åka runt i sådant man inte är van vid, men när jag hade en V70R under en dag i våras ställde jag den efter halva dagen och tog min egen istället.

Den är helt enkelt astråkig rakt igenom och ger ingen känsla av effekt nånstans. Med tanke på nypriset så är jag förvånad över att det sålts några överhuvudtaget.

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Ducati 998s FE
Corv Z06 är mycket kompetent och väldigt svårslagen för pengen. Dock inte mycket BIL..

I denna prisklass säger jag en Porsche 993 turbo i toppskick! Har i princip allt. Motor, vägegenskaper och inte minst vardagsduglighet. Ekonomin blir jämförelsevis förmånlig också eftersom den inte kommer att tappa mycket i värde. Möjligen saknas karisman från t.ex. italienarna, men det är ju både på gott och ont.. En nyare 996 är billigare men är jämfört med 993 mer GT-vagn än sportbil, och är också sämre ihopskruvad.

Förvisso har 993 några år på nacken numera men ett bra exemplar av dessa är ofta en bättre bil än nya bilar.

Exempel med S-spec i motorn(430 hk) och 3800 fullservade mil:
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/s...leage=100000&customerIdsAsString=&tabNumber=2

Billigare exempel i Malmö:
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/s...000&customerIdsAsString=&lang=de&pageNumber=1

Dock med mer mil på klockan och det framgår inget om historik/service..

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Z06 (C6) verkar som en "vettig" bil iaf som sportbil. Den lockar mer än en Porsche, på grund av motorn är just en V8 med gott ljud.

Så köper jag en sådan. Blir det att även skaffa en annan billigare bruksbil... typ en Nissan Qashqai eller nått. Trevlig liten och billig "SUV" (crossover). Blir väl troligen dieselvarianten så man får lite vrid i åbäket.

Nåja, hursomhelst. Bilköp är inte på tanken förrän till våren troligen.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Corvette Z06, 0-100 3,9 sekunder..
Toppfart 320 km/h.

Vore märkligt om utvecklingen inte går framåt när det gäller prestanda. 993tt presenterades 1995. För sin tid ansågs den har enormt bra bromsar för att sitta på en produktionsbil. Det demonstrerade Tiff i videon genom att accelerera upp till 100 för att sedan bromsa ner till stillastående igen strax över sju sekunder.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vore märkligt om utvecklingen inte går framåt när det gäller prestanda. 993tt presenterades 1995. För sin tid ansågs den har enormt bra bromsar för att sitta på en produktionsbil. Det demonstrerade Tiff i videon genom att accelerera upp till 100 för att sedan bromsa ner till stillastående igen strax över sju sekunder.

Visst är det bra!
Ville bara påpeka att corvetten är ett ytterst prisvärt alternativ.
Övriga egenskaper tycker jag är ganska jämbördiga mellan corvette och 911.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
När/Om du har vägarna förbi Borås så besök deras Porsche Center, vad jag vet det center som porsche-folk är mest nöjda med, och t.o.m. lilla jag fick i höstas provköra deras (enda?) 911 med nya PDK-lådan :yoparty (dom var på en turne med diverse Porschar och besökte bl.a. Jönköping)

Porsche Center rekommenderas varmt :tummenupp . När vi hade vägarna förbi där senast hade de dock stängt.

Bifogat

• borås.JPG
    borås.JPG
    85.2 KB · Visningar: 50

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Hade gjort bättre reklam om du köpt en el bil eller hybrid och tänkt lite på miljön tex.
(Och biaffa barnen i afrika) :)

Här är nån schyssta länkar till el.

http://www.devantini.com/slideshow.html

http://www.teslamotors.com/

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article428996.ece
Elbilarna kommer inte på allvar förrän 2012 och framåt, så jag köper absolut ingen elbil närmaste åren. Sedan så måst edet vara hybridteknik. El, samt bensin så man inte blir strandad någonstans på vischan för att elen är slut.

Det kanske borde byggas in en sån här elgenererande cykel i skuffen så man kan sitta o trampa i några timmar för att ladda bilen :D

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
El, samt bensin så man inte blir strandad någonstans på vischan för att elen är slut.

Nu går jag lite offtopic, men det där är ett lustigt resonemang som man ofta hör om elbilar. Hamnar du någonstans där det inte finns ett eluttag så finns det garanterat ingen bensinmack där heller. Man planerar omedvetet sin körning med en bensinbil för att inte få soppatorsk, och det borde väl inte funka annorlunda med elbil.

Visst, en bensinare går ju i nuläget mycket fortare att tanka, men om några år har säkert batterierna blivit mer snabbladdade, eller så skiftar man celler på en mack helt enkelt.

Så köp en elräcer, det verkar allra roligast! Om du inte vill ha en sån tycker jag du ska köpa en Porsche.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning