Om du går i Cayenne-tankar så hade jag tittat lite på BMW X6 istället. V8 med twin-turbo ger 400hk original. Dessutom är den fortfarande relativt ovanlig.
http://www.bmwusa.com/Standard/Content/Vehicles/2009/X6/xDrive50i/default.aspx
Har provkört en X6a i somras. Snygg bil utifrån. Lite sämre inuti, och saknade helt "karraktär" inuti. Det var visserligen en diesel. Den kändes tung och tråkig. Hört att X6 "M" är på väg, men då är det även en helt annan prisklass som jag inte intresserar mig av.
Det är faktiskt näst intill sanslöst vad billiga 996 är. Det har kliat i fingrarna att skaffa en bra länge nu men vi får väl se hur det blir med den saken. En 996 turbo är utan tvekan det jag skulle välja inom Swedies budget.
Jämfört med en A5 är det faktiskt inte en så pass mycket sämre bruksbil. Den faller väl möjligtvis på att man inte får en riktigt så ny inom den prisklassen om man vill ha en med lite mer flämt under huven.
Eftersom du inte verkar ha något emot att åka runt och provköra de modeller du är intresserade av tycker jag definitivt du ska ta dig en sväng i en innan du dömer ut den helt.
Porche-centrarna är töntiga. De låter en inte provköra såvida man inte redan bestämt sig för att köpa. Och att åka och provköra någons på blocket känns fel när jag inte har avsikten att köpa.
Men helt klart vore det intressant att testa en Porche med turbo. Hade varit en schyst "andra bil" så får man skaffa något mer effektsvagt som brukarbil.
Porche vore nog det bättre alternativt för ett sådant syfte, att ta ut när man vill "köra en sväng" eller åka på en bandag för bilar.
Behåll A5an, den har nog mkt pulver för att man knappt ska våga åka med dig!
Haha, flicka
Du har för lite tid i bilen tillsammans med mig. Jag kör fort, men hyffsat kontrollerat (tycker jag, haha) och inte allt för vågade omkörningar, kurvtagningar o sladdar. .. tycker jag
Jag funderar på att lämna in A5an för riktig ommappning på bänk. Det kanske "duger". För A5an i sig diggar jag skarpt stylingmässigt och den går underbart. Den är tyst och väldigt bekväm. Jag klarar långa resor utan att bli trött alls.
Ska på Norge-resa i slutet på Januari på 150-200 mil så det ska bli intressant o se hur bilen tar en sådan resa.
Fel.
Corvetterna är "billiga" bilar med sportbilsprestanda.
Det man ser prisskillnaden på är inredning och passform.
Såväl motorer som chassie är väldigt bra.
Dessutom användbar kraft.
[YOUTUBE-ID]vRmGCGSMmcA[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]RHO4KUbAjTI[/YOUTUBE-ID]
Ur ren brute force, så är ju Corvetten riktigt nice. Men lite väl sladdglad, där jag tror en porche är snabbare. Dock vad jag förstått så är Porche inte direkt sladdglada bilar. Tror inte jag sett någon direkt film som handlar om Porschebilar som sladdar.
De flesta Z06 filmer handlar nästan enbart om sladd genom hela kurvan. Iofs väldigt grymt.
Fördel Z06 / ZR1 (för dyr) är ju oxå motorn som låter mycket härligt. Och vridet är ju helt klart en fördel.
Han som äger Gotland Ring var på banan en dag när vi var där och körde ett varv. Den bilen går bra... helt klart.