Vilken "sportbil" har mest värde?

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Short Valley
Hoj
KTM
Skulle vilja påstå att mest "Bang for the buck" får du ur en BMW M5 E34.
50-60k för bilen.
Mer effekt? = 20k-30k för turbo, rör, ic, koppling, sprut, annan topp packning.
=
550-600 hk sleeper med oöppnad motor (315hk original)


I Norge finns ett event som heter Gatebil.
Sinnesrubbat med vansinnigt trimmade bilar på ett & samma ställe där bl.a den här masserade M5:an brukar husera

[YOUTUBE-ID]lIt8MXGW1q0[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]3qfwPgvqgOc[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Bilen måste vara snygg oxå ;)

Fast den verkar rätt reko ändå spec-mässigt. Får se om man kan hitta någon IS-F i en Lexusbutik så man kan se bilen i person. Brukar ofta skilja sig en hel del från bilder.

I verkligheten är bilen riktigt snygg på ett diskret sätt.. Den "vulgar" inte upp sig som nya M3 utan det lutar snarare åt E39 M5 hållet. Farsgubben åker IS 220D Executive och jag kan bara säga att stylingen växer ju mer man tittar på den. Jag vet inte varför men ibland så ser jag lite BMW Z4 Coupe i stylingen.

Ser bra ut i rött
http://z.about.com/d/cars/1/0/c/8/1/ag_08isf_rightfrt.jpg
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
BMW är för vanligt, lite för mycket mainstream.

Denna EVO gör pulvermoss av både nya M3, M5 och M6.

Har en kompis som hade en liknande med 'bara' 420HK och den gjorde 0-100 på 3.8 sek.

Med 600HK för nedan bil så kör den absolut ifrån det mesta. Sedan kanske den ändå inte är den bekvämaste bilen men det beror helt på hur man prioriterar. Mängden körgjädje är enorm på en sådan bil.


EVO 8

Turbolagg, i mängder... Visst den går som tusan, men bara på höga varv om man verkligen pressar. Funkar som ren lekbil, men hur roligt är det med nånting man använder alla dagar, att alltid måsta växla ner och skrika på för att få ens lite effekt?

Jag tycker du skall behålla prestige-skodan som praktisk bil och köpa nånting hysteriskt som lekbil. Både billigare, och roligare än en stor tung sedan med jätte motor. En vältrimmad Supra/RX-7 euro-spec (rättstyrd), eller nån Corvette/Viper med några år på nacken kanske?

Det är ju min åsikt då, men, men...
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
I verkligheten är bilen riktigt snygg på ett diskret sätt.. Den "vulgar" inte upp sig som nya M3 utan det lutar snarare åt E39 M5 hållet. Farsgubben åker IS 220D Executive och jag kan bara säga att stylingen växer ju mer man tittar på den. Jag vet inte varför men ibland så ser jag lite BMW Z4 Coupe i stylingen.

Ser bra ut i rött
http://z.about.com/d/cars/1/0/c/8/1/ag_08isf_rightfrt.jpg
Ser helt OK ut. Dock måste rutorna tonas bak. Och de där hjulen såg taniga ut, drar ner hela bilen. Eller så är hjulhusen för "små". Lågprofil går även fetbort. Vill ha det tyst i bilen.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Personligen skulle jag välja bort M5, S55 AMG och RS6. Tunga stora bilar som hör hemma på Autobahn. Kör du mycket där kanske det är något för dig.

Om jag var ute efter en bil med fyra dörrar med fin prestanda skulle jag titta på en RS4 eller en BMW M3 Sedan. Den senare kan du nog ställa upp med hjälp av gasen i kurvor om det skulle falla dig in.

Färdas man oftast inte mer än två personer skulle jag titta länge och noga efter en Porsche 996tt eller 997tt. Bättre sportbil för åretruntbruk får man leta efter. Den förstnämnde är ett riktigt kap sett till vad de kostar begagnade oavsett vad man tycker om den generationen 911. Själv föredrar jag den ännu äldre 993tt framför båda dessa. Den är råare och inte lika förfinad. Någon åretruntbil är den dock inte längre även om den är fullt möjlig att framföra på det viset om man så vill.

När det gäller Nissan Skyline som nämndes tidigare i tråden har jag läst att växellådorna inte håller ihop. Om det är relaterat till ägarna eller konstruktionen av växellådan låter jag vara osagt. Så pass insatt är jag inte, men det verkar finnas historier om både och. Kan bli ett problem när bilarna börjar dyka upp på begagnat marknaden i framtiden. Jag skulle i alla fall vara ytterst vaksam. Att byta dess växellåda är inte billigt. I övrigt har Nissan byggt en fantastisk bil.
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Skulle vilja påstå att mest "Bang for the buck" får du ur en BMW M5 E34.

Har man 700k att bränna på en bil varför köpa en omodern redneck-rocket bil?

Det man måste inse är att fabrikstrimmade bilar är mer bang-4-the-buck än vad bonntrimmade M5or är.
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Färdas man oftast inte mer än två personer skulle jag titta länge och noga efter en Porsche 996tt eller 997tt. Bättre sportbil för åretruntbruk får man leta efter. Den förstnämnde är ett riktigt kap sett till vad de kostar begagnade oavsett vad man tycker om den generationen 911. Själv föredrar jag den ännu äldre 993tt framför båda dessa. Den är råare och inte lika förfinad. Någon åretruntbil är den dock inte längre även om den är fullt möjlig att framföra på det viset om man så vill.
Det är faktiskt näst intill sanslöst vad billiga 996 är. Det har kliat i fingrarna att skaffa en bra länge nu men vi får väl se hur det blir med den saken. En 996 turbo är utan tvekan det jag skulle välja inom Swedies budget.

Jämfört med en A5 är det faktiskt inte en så pass mycket sämre bruksbil. Den faller väl möjligtvis på att man inte får en riktigt så ny inom den prisklassen om man vill ha en med lite mer flämt under huven.

Eftersom du inte verkar ha något emot att åka runt och provköra de modeller du är intresserade av tycker jag definitivt du ska ta dig en sväng i en innan du dömer ut den helt.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
A... helt klart tuff! :yoparty

MEN, ingen bruksbil. Det ska vara min huvudbil. Kan inte riktigt hålla på och småköra med en sådan ner till mataffären.

Vad går sådana där på?

Fast, varför inte använda den som bruksbil? Du köper en med totalt modern drivlina från tex C6:an, med kompressormatad motor och ca 500-700hk och med riktiga bromsar och chassie.
Bränsleförbrukningen går att justera hej vilt med om du använder dig av riktigt sprut med flertalet mappningar. Min PV tex gick att köra på ca 1,2l/mil medan den med en annan mappning drog ca 3l/milen men gav några hk extra också. Det tog ca 1 minut att ändra motorkaraktären.
Och visst slits bilen när du kör med den men det gör ju alla bilar. Och efter 2-3 år är det bara att lämna den till någon vettig snubbe som fixar till den för betydligt mindre pengar än det kostar att serva en BMW.

Men det är bara min åsikt då jag gillar dessa bilar starkt. Och varför inte, du kan ju få dem precis lika moderna som vilken annan bil som helst, de sjunker inte i värde och de ger dig enormt med körglädje!
Men det är inget för dig om du ska byta bil varje år, men det tror jag itne du gör om du väl hittar rätt bil :tummenupp
 

MC Doktorn

Guest
Säkert skittuff men jag skulle ALDRIG välja en fultrimmad japan framför tysk kvalitäts-kampfpazer!
Bilar går tyvärr sönder, speciellt om man tar ut dubbla effekten mot vad den i övrigt är specad för.



Faktum är att Bilen Man Will ha är så där lagom diskret sofistikerat kraftfull och maskulin utan att vara så där turk lamborghini eller en sån där anabolriskokare med tonårskomplex med 4 tums avgasrör och tonade rutor.

Jag tror swedie vill tvätta bort diesel gubbstämpeln med A5:an och skaffa en bil från bayersmotorkraftverken, bara han inte köper en bil från Ingolstadt då ska jag inte hälsa på han mera.

Men vore jag i svenskens kläder skulle jag behålla A5:an

Nu har jag inte läst hela tråden men, Corvette Z06? Där har du effekt, chassie och en busfaktor som heter duga. Vill du sen ta ut den på bana är det inga problem då den har mycket bra chassie.


[YOUTUBE-ID]WAJb_RhVmHI[/YOUTUBE-ID]
Iofs en C6, men ljudet är ju nå sjukt gött.
Efter 1:20 låter det fint.

Amerikanskt crep , tunga chassien med lastbilsmotorer
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Amerikanskt crep , tunga chassien med lastbilsmotorer
Fel.
Corvetterna är "billiga" bilar med sportbilsprestanda.
Det man ser prisskillnaden på är inredning och passform.
Såväl motorer som chassie är väldigt bra.
Dessutom användbar kraft.
[YOUTUBE-ID]vRmGCGSMmcA[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]RHO4KUbAjTI[/YOUTUBE-ID]
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Om du går i Cayenne-tankar så hade jag tittat lite på BMW X6 istället. V8 med twin-turbo ger 400hk original. Dessutom är den fortfarande relativt ovanlig.

http://www.bmwusa.com/Standard/Content/Vehicles/2009/X6/xDrive50i/default.aspx
Har provkört en X6a i somras. Snygg bil utifrån. Lite sämre inuti, och saknade helt "karraktär" inuti. Det var visserligen en diesel. Den kändes tung och tråkig. Hört att X6 "M" är på väg, men då är det även en helt annan prisklass som jag inte intresserar mig av.

Det är faktiskt näst intill sanslöst vad billiga 996 är. Det har kliat i fingrarna att skaffa en bra länge nu men vi får väl se hur det blir med den saken. En 996 turbo är utan tvekan det jag skulle välja inom Swedies budget.

Jämfört med en A5 är det faktiskt inte en så pass mycket sämre bruksbil. Den faller väl möjligtvis på att man inte får en riktigt så ny inom den prisklassen om man vill ha en med lite mer flämt under huven.

Eftersom du inte verkar ha något emot att åka runt och provköra de modeller du är intresserade av tycker jag definitivt du ska ta dig en sväng i en innan du dömer ut den helt.
Porche-centrarna är töntiga. De låter en inte provköra såvida man inte redan bestämt sig för att köpa. Och att åka och provköra någons på blocket känns fel när jag inte har avsikten att köpa.

Men helt klart vore det intressant att testa en Porche med turbo. Hade varit en schyst "andra bil" så får man skaffa något mer effektsvagt som brukarbil.

Porche vore nog det bättre alternativt för ett sådant syfte, att ta ut när man vill "köra en sväng" eller åka på en bandag för bilar.

Behåll A5an, den har nog mkt pulver för att man knappt ska våga åka med dig! :tungan
Haha, flicka :hihi

Du har för lite tid i bilen tillsammans med mig. Jag kör fort, men hyffsat kontrollerat (tycker jag, haha) och inte allt för vågade omkörningar, kurvtagningar o sladdar. .. tycker jag :)

Jag funderar på att lämna in A5an för riktig ommappning på bänk. Det kanske "duger". För A5an i sig diggar jag skarpt stylingmässigt och den går underbart. Den är tyst och väldigt bekväm. Jag klarar långa resor utan att bli trött alls.

Ska på Norge-resa i slutet på Januari på 150-200 mil så det ska bli intressant o se hur bilen tar en sådan resa.

Fel.
Corvetterna är "billiga" bilar med sportbilsprestanda.
Det man ser prisskillnaden på är inredning och passform.
Såväl motorer som chassie är väldigt bra.
Dessutom användbar kraft.
[YOUTUBE-ID]vRmGCGSMmcA[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]RHO4KUbAjTI[/YOUTUBE-ID]
Ur ren brute force, så är ju Corvetten riktigt nice. Men lite väl sladdglad, där jag tror en porche är snabbare. Dock vad jag förstått så är Porche inte direkt sladdglada bilar. Tror inte jag sett någon direkt film som handlar om Porschebilar som sladdar.

De flesta Z06 filmer handlar nästan enbart om sladd genom hela kurvan. Iofs väldigt grymt.

Fördel Z06 / ZR1 (för dyr) är ju oxå motorn som låter mycket härligt. Och vridet är ju helt klart en fördel.

Han som äger Gotland Ring var på banan en dag när vi var där och körde ett varv. Den bilen går bra... helt klart.
 
Last edited:

karl_magnum

Amatör
Gick med
24 May 2006
Ort
Kramfors
Hoj
Polka r1 1998
Får gärna stanna under eller runt 500... men max 700kkr. Om jag ens ska börja fundera på ett köp... Känns ju annars som att pynta så mycket då ska det fanken va bra ös.

Eller så banka in i mitt huve att den bilen jag har duger :D

mercedes-benz-clk-63-amg-black-series.jpg


http://www.bytbil.com/bilar/begagna...rias=AyABAAEAAAArAAAAxAYAAAAAAAACAAAA.....w__!

Bara att vänta tills priset e det rätta.. :yoparty
 

wallbanger

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Fireblade -92
Kolla i dagens blocket, där finns det en värsting-merca till salu.

Men säljaren har som krav att man har kört ferrari eller lamborghini innan. :D
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top