Vilken "sportbil" har mest värde?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
hrm.. http://www.rsportscars.com/audi/2009-audi-rs6/

kort resumé av det som framgått;
Det ska driva i alla hörn
Det ska ha runt 500hk
Den ska va manuell
Bruksbil, dvs man ska få plats med lite mer än den lättade plånboken..

Inte för att verka kritisk men med det utbud som finns idag är det nog lättare att bygga sin egen rääser. De flesta faller på lådan, vill mig minnas att till och med R35 går med en "halvautomat" likt Vw:s DSG...

om man kan frånse detta är det isf;
Skyline R35 (tjokk om baken)
Audi RS6 (den med V10 twinturbo men rattpaddlar, dvs bara 2 pedaler..)
Porsche 911 carrera 4 (dålig bruksisfaktor)
Lamborghini Diablo VT, Murciélago (se 911...)

Hm, Sen finns ju Bentley, men den är för dyr OCH har automat.

Näru, Swedie. Med dina kriterier är det rätt svårt men ändå lätt. finns ett begränsat utbud...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Japp, står en C63 AMG på Veho Bil i Segelstorp... En eh.. "Black edition" fast röd. Grymt fin... dessa bilar låter helt klart mustigast av alla. Dock aningen hög prislapp... Doh! :)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Porche-centrarna är töntiga. De låter en inte provköra såvida man inte redan bestämt sig för att köpa. Och att åka och provköra någons på blocket känns fel när jag inte har avsikten att köpa.

Men helt klart vore det intressant att testa en Porche med turbo. Hade varit en schyst "andra bil" så får man skaffa något mer effektsvagt som brukarbil.

Porche vore nog det bättre alternativt för ett sådant syfte, att ta ut när man vill "köra en sväng" eller åka på en bandag för bilar.

Om du visar ett seriöst intresse av att köpa en Porsche har jag svårt att se varför inte Porsche Center skulle ställa upp med en provkörning. Finns även andra seriösa firmor som säljer begagnade Porsche som du kan kontakta ifall du känner dig felaktigt behandlad av Porsche Center som mer än gärna säljer en bil till dig.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Porschar är inga problem att drifta med, saken är den att folk brukar inte trycka av PSM förens man verkligen kan köra den baktunga "skiten" (är min teori) ;)

Själv har man presterat att göra en ofrivillig 360 på Kinnekulle med en... höll mig dock på asfalten ut ur den kurvan och har inga planer på att röra PSM-knappen igen på ett bra tag :D
(dum som jag var kunde jag inte låta bli att göra ett drifting-försök, vi var dock bara 3-5 bilar på hela banan och ingen i närheten, så tur i oturen att jag valde just där och då hehe)

[YOUTUBE-ID]QLUR2gpNn3M[/YOUTUBE-ID]
GT3 såklart

[YOUTUBE-ID]ltM5NlWE[/YOUTUBE-ID]
samtliga faktiskt

[YOUTUBE-ID]1Icl2g0kBk[/YOUTUBE-ID]
Dessa två och på denna bana jag fick hänga med fyra varv
I will never forget :)

När/Om du har vägarna förbi Borås så besök deras Porsche Center, vad jag vet det center som porsche-folk är mest nöjda med, och t.o.m. lilla jag fick i höstas provköra deras (enda?) 911 med nya PDK-lådan :yoparty (dom var på en turne med diverse Porschar och besökte bl.a. Jönköping)

S__T

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K7
Japp, står en C63 AMG på Veho Bil i Segelstorp... En eh.. "Black edition" fast röd. Grymt fin... dessa bilar låter helt klart mustigast av alla. Dock aningen hög prislapp... Doh! :)

Provkörde en C63 AMG i somras när Merca hade sin "stjärnparad" i stan...
Absolut grymmaste bilen jag har kört och då har jag iaf provkört en del Ferrari, Lambo, Porsche, M5, S8 och annat. Bilen ligger som ett strykjärn på vägen (floskel1) och går som en skållad råtta (floskel2). Det var dessutom en kombi så gär fick man plats med en hel del. Detta var en automat men det är dags att inse att automaterna växlar snabbare än dig idag!

Kul val du har framför dig!

/Stefan

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Provkörde en C63 AMG i somras när Merca hade sin "stjärnparad" i stan...
Absolut grymmaste bilen jag har kört och då har jag iaf provkört en del Ferrari, Lambo, Porsche, M5, S8 och annat. Bilen ligger som ett strykjärn på vägen (floskel1) och går som en skållad råtta (floskel2). Det var dessutom en kombi så gär fick man plats med en hel del. Detta var en automat men det är dags att inse att automaterna växlar snabbare än dig idag!

Kul val du har framför dig!

/Stefan
Låter härligt! Dock föredrar jag ändå manuellt då det är mycket roligare.

Får invänta någon "öppen dag" och säga till att man är sugen på att provköra ett fartmonster.

Porschar är inga problem att drifta med, saken är den att folk brukar inte trycka av PSM förens man verkligen kan köra den baktunga "skiten" (är min teori) ;)

Själv har man presterat att göra en ofrivillig 360 på Kinnekulle med en... höll mig dock på asfalten ut ur den kurvan och har inga planer på att röra PSM-knappen igen på ett bra tag :D
(dum som jag var kunde jag inte låta bli att göra ett drifting-försök, vi var dock bara 3-5 bilar på hela banan och ingen i närheten, så tur i oturen att jag valde just där och då hehe)

Dessa två och på denna bana jag fick hänga med fyra varv
I will never forget :)

När/Om du har vägarna förbi Borås så besök deras Porsche Center, vad jag vet det center som porsche-folk är mest nöjda med, och t.o.m. lilla jag fick i höstas provköra deras (enda?) 911 med nya PDK-lådan :yoparty (dom var på en turne med diverse Porschar och besökte bl.a. Jönköping)

Inser att den första videon du postade har jag sett, bland dom få. Den killen som kör, gör det mycket bra. Han avslutar sladdarna med avtoning och mjukhet. Precis som mig :D

Om du visar ett seriöst intresse av att köpa en Porsche har jag svårt att se varför inte Porsche Center skulle ställa upp med en provkörning. Finns även andra seriösa firmor som säljer begagnade Porsche som du kan kontakta ifall du känner dig felaktigt behandlad av Porsche Center som mer än gärna säljer en bil till dig.
Du, eh... jag var ju där för att se på en Porsche, då är jag väl intresserad? Men som sagt, de vill nära på ha stålarna på bordet innan de släpper till. Vi satt o räkna oxå inne på kontoret.

Men jag kommer inte köpa en bil utan att ha provkört en först. Vill inte hålla på och köpa grisen i säcken och inse först efteråt att bilen inte var något kul att köra.

Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan

Amgs svarta är ju sjukt grymma! dom får t om mig att gilla merca :yoparty Clarksson körde den för ett tag sen.. [YOUTUBE-ID]<object width="480" height="295"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/n1t3dYQ9U0E&hl=en&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/n1t3dYQ9U0E&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="295"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
zx9r-01
M3 är det roligaste jag kört i bilväg... ingen turbo kompressor eller annat krafs bara rena sughästar. Inte snabbast på nått men en otrolig körglädje.

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
MB gör många otroligt fina bilar. Sneglar själv på en, men i en annan prisklass -C32/55 AMG.
I en biltidning för inte längesen listades de dyraste "sport"bilarna att äga. RS6 låg i topp. Vet inte hur de nyaste är, men med gamla biturbo åttan är det storservice med kamrem var 6000.e mil, och Audi kan det där med att ta betalt. RS6 och RS4kan man inte ha dragkrok på heller, känns som hela nyttan med bilen försvinner då (om det inte är ändrat på de nyare modellerna?).
MB har vad jag läst mig till lägre förbrukning än Audis R modeller samt att de ofta går bättre.
Jag har inte kört nyaste RS6, men en kompis tycker den var trött och tung mot hur den borde ha varit med den effekten.
Fördelen med Audi är 4x4 och enda anledningen till att jag ändå är sugen på en sådan istället för MB när det blir dags att handla. Alltid skönt med driv när det behövs och roligt på vintern.
Alla MB har automat, men för egen del känns det rätt skönt att slippa växla hela tiden.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Vill hålla med om att MB med STOR motor så är det helt rätt med automat. Gärna med möjlighet att växla manuellt, men i sanning så använder man det sällan.

Jag har "steptronic" 5-växlad automat på min BMW, men inte fan använder jag steptronicen för annat än att spärra lådan på ettan när jag krypkör med släp. Med normalt "inspirerad" körning räcker sportläget mer än väl och håller växlarna hela vägen ut innan den växlar upp iallafall..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Mängden körgjädje är enorm på en sådan bil.

Ja, i de 1500 mil den håller.
En kompis till mig hade en motsvarande, byggd av samma firma. Den rasade två gånger och nu står den strippad på alla hundratusentals kronor i delar i något garage. Men visst, jag har kört den på bl.a. Bogesund och det var hysteriskt.

MC Doktorn

Guest
Fel.
Corvetterna är "billiga" bilar med sportbilsprestanda.
Det man ser prisskillnaden på är inredning och passform.
Såväl motorer som chassie är väldigt bra.
Dessutom användbar kraft.
[YOUTUBE-ID]vRmGCGSMmcA[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]RHO4KUbAjTI[/YOUTUBE-ID]

Klassisk jänkekvalitè alà GM går inte jämföra med de övriga

Det borde ingå silvertejp och buntband

Läs testet 1.27.5 på Mantorp för Z06 jfr med 1.31 för turboladdad911

Ska man ha en redig k-förlängare ska man väl ha en königsägg made in sweden av adlige Christian Erland Harald von Koenigsegg

[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/oYRZYTXEuJc&hl=sv&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/oYRZYTXEuJc&hl=sv&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Du, eh... jag var ju där för att se på en Porsche, då är jag väl intresserad? Men som sagt, de vill nära på ha stålarna på bordet innan de släpper till. Vi satt o räkna oxå inne på kontoret.

Men jag kommer inte köpa en bil utan att ha provkört en först. Vill inte hålla på och köpa grisen i säcken och inse först efteråt att bilen inte var något kul att köra.

Skulle inte heller köpa en bil utan att provköra först.

För många människor är det en dröm att någon gång äga en Porsche. Jag tror det kan vara bra varumärket Porsche att låta spekulanter provköra även om de vid tillfället inte kanske har möjlighet att förverkliga sin dröm just då. Om inte annat så kommer de att tala positivt om varumärket och återförsäljarna till vänner och bekanta. Mycket möjligt att det indirekt leder till affärsmöjligheter i slutändan om de tillåter en provkörning.

När jag var i 21 år gammal var jag inne på Förenade Bil. På den tiden var jag intresserad av att köpa en begagnad BMW 3 serie eller rent av en M3 ifall en sådan skulle motsvara mina förväntningar. Säljaren tillät ingen provkörning eftersom han antagligen trodde att jag inte hade medel att köpa en sådan bil. Han begick ett stort misstag. Bad mig dessutom återkomma med min pappa. Upplyste honom att min pappa var död sedan länge och gick därifrån. Tycker BMW bygger väldigt fina bilar, men kommer antagligen aldrig att köpa en genom Förenade Bil på grund av den fördomsfulla säljaren jag mötte för 10 år sedan. Vid ett fint bemötande skulle det mycket väl kunna vara så att jag köpte en bil genom dem.

Innan IT bubblan brast förändrades attityden hos bilförsäljarna. Säljarna var inte lika säkra på hur de skulle sålla bort testpiloterna från seriösa spekulanter. Efter det har jag aldrig stött på några problem med provkörningar så länge man visar ett seriöst intresse för bilen i fråga man är spekulant på.

När jag skulle köpa motorcykel 25 år gammal stod jag inför ett problem. Ingen av mina vänner körde motorcykel. Enda chansen att bilda sig en uppfattning vad man var ute efter var att åka förbi en återförsäljare. Vare sig Yamaha, Suzuki eller Honda återförsäljarna tillät provkörning märkligt nog. Hos Ducati återförsäljaren var det inget problem. Fick ett väldigt fint bemötande. De ställde upp med skyddsutrustning och allt. Provkörde några olika typer av motorcyklar och köpte min nuvarande 748R. Efter det har jag provkört konkurrenterna utan att ångra mitt val.

Måste säga att jag tycker det är anmärkningsvärt av ett Porsche Center ifall de inte tillåter en provkörning av en Porsche ifall du dyker upp med din A5 och visar ett seriöst intresse där ni dessutom för en dialog. Som jag skrev tidigare finns det även andra återförsäljare av begagnade Porsche som är seriösa. Vänd dig till en av dem och se ifall du blir bättre bemött. Tror inte ens att ett Porsche Center har råd att vara "snobbig" i det ekonomiska klimat som råder för tillfället.

tr3ge

Medlem
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Honda CBR 600 F-sport -01
Som FettSnok sa,, blir bättre om du bygger själv.

Har dock tänkt på en sak som du kommer hata mig för, Volvo V70 R :D http://www.blocket.se/vi/18408286.htm?ca=9_s .

men eftersom du INTE kommer gilla en svensson låda med chip så tar vi fram kokboken.:)

Med dina krav så behöver vi ett stycke hummer H2 som är taksänkt rejält som grund, stor bil = praktiskt,, får modda till den så att den ser ut som den blåa GTo,n på sida fem

En AMG front från en Black series så du gillar att se på den, Rejält stora hjulhus som får plats med ett par 20" OCH rejäla däck med lågprofil (snyggt) så den blir tyst och bekväm på långresan (omöjligt utan en tysk). En motor i form av en Bugatti Veyron. Ett chassi som en lotus elise och tillsist en låda lika krispig som porsches PDK.... fast manuell:va kanske blir en BMW låda där....Stolar, viktigt till Norge. antingen ett par rejält sportiga sparco,, eller kanske ett par AMG(?) stolar med luftkuddar på sidorna, najs grejer det. Rejält med ljud,

Vidare! helst bara kosta 500k så att ekonominissarna blir LITE nöjda, vara unik så den ÖKAR i värde (dock skiter du i det swedie :))

Sist å inte minst inte vara för "kebabig"

GLHF! rs4 är din vän.. inse!:huvet

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Böhmerland 600
Antar att jag kan lägga in ett ord här även fast jag inte har några 400hk som efterfrågas.
Har en Porsche 997 4s som jag kört denna sommar. Det är i min mening en riktigt bra mix mellan prestanda, utseende och kostnad om man jämför med likvärdiga bilar. När jag i somras provkörde nya Bmw m3 som ska ha 420hk var jag riktigt förväntansfull. Den där wow-känslan som jag förväntade mig fick jag aldrig förutom från motorljudet som är riktigt fint. M3an känns väldigt tung och odramatisk trots likvärdig prestanda med 997an.
Porschen är en upplevelse varje gång man sticker ut för en bombrepa. Den slutar aldrig att ge, den bara öser igenom växel efter växel, den vill bara ha mer pisk:yoparty
Efter att ha monterat ett nytt fullflödesrör till luftburken så är man i himmelriket vid 6000varv:kär

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Det som är ännu en grej man älskar med Porsche, deras siffror behöver inte vara magiskt höga, dom presterar otroligt ordentligt ändå, 10 hästar i en Porsche känns som 15-18 hästar i valfri annan bil :va :)

Jag lägger nog min röst om inte på en Porsche så på Audi RS4 jag med, det är ju en riktigt grym sleeper utan att vara byggt i "normal-dålig" kvalité och trimmad som om det vore en Koenigsegg av någon hill-billy white-trash nisse med skinnväst och snus ;) ;) ;)

"trimmad" motor, stilrent hottat direkt från fabrik och med garantin kvar, sounds good to me :)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det som är ännu en grej man älskar med Porsche, deras siffror behöver inte vara magiskt höga, dom presterar otroligt ordentligt ändå, 10 hästar i en Porsche känns som 15-18 hästar i valfri annan bil :va :)
Effektkurvan gör att motorn levererar effekten på ett trevligt sätt.
Som alltid, så gäller det att inte stirra sig blind på maxeffekten.
Maxeffekt har du bara vid ett specefikt varvtal, med full belastning och öppna spjäll.
Men vad som är en bra effektkurva kan diskuteras hur länge som helst.
Personligt.
Porshe har ofta en balanserad kurva med någorlunda mos redan på lågvarv, småtrevligt mellanregister och ganska hög toppeffekt.
Inga vidare svackor eller toppar.
Lättkört och användbart.
En motor med ordentlig effektpuckel i ett kort register högt upp i varvtalsskalan upplevs som snabb.
Behöver dock inte vara det.
Själv älskar jag jänkevåttornas omedelbara urkraft från tomgång.
[YOUTUBE-ID]5ryF7Bv3eEE[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Antar att jag kan lägga in ett ord här även fast jag inte har några 400hk som efterfrågas.
Har en Porsche 997 4s som jag kört denna sommar. Det är i min mening en riktigt bra mix mellan prestanda, utseende och kostnad om man jämför med likvärdiga bilar. När jag i somras provkörde nya Bmw m3 som ska ha 420hk var jag riktigt förväntansfull. Den där wow-känslan som jag förväntade mig fick jag aldrig förutom från motorljudet som är riktigt fint. M3an känns väldigt tung och odramatisk trots likvärdig prestanda med 997an.
Porschen är en upplevelse varje gång man sticker ut för en bombrepa. Den slutar aldrig att ge, den bara öser igenom växel efter växel, den vill bara ha mer pisk:yoparty
Efter att ha monterat ett nytt fullflödesrör till luftburken så är man i himmelriket vid 6000varv:kär
Så när får jag provköra, eller åtminstone åka med? :)

Jag lägger nog min röst om inte på en Porsche så på Audi RS4 jag med, det är ju en riktigt grym sleeper utan att vara byggt i "normal-dålig" kvalité och trimmad som om det vore en Koenigsegg av någon hill-billy white-trash nisse med skinnväst och snus ;) ;) ;)

"trimmad" motor, stilrent hottat direkt från fabrik och med garantin kvar, sounds good to me :)
Ja, Porsche är ju fina bilar att KÖRA. Dock är de lite av en mängdvara nuförtiden. "Alla" har en porche. Det har blivit så litegrann. Förstår inte att priset ändå kan vara så högt som det är idag.

Skulle inte heller köpa en bil utan att provköra först.

Håller med dig i dina tankar. De går miste om många försäljningar om de ska gå på utseende på en person för att se om denna har pengar. Samtidigt kan det ju oxå vara så att de vill ha en viss typ av människa att ens köpa en Porsche. Det kan jag dock inte tro. Alla vill tjäna pengar.

Jag klär mig absolut inte "rikt". Men inser att intrycket är viktigt för att bli bemött med respekt. Jag klär mig dock inte som en lodis.

Nåja, ska åka dit någon dag. De har stängt till 5e januari. Ska därefter och för att fråga om de har en porsche som demobil. Så länge man kan pynta självrisken tycker jag nästan vem som helst ska få provköra.

Last edited:

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Misstänker att det har med momentbegränsning att göra då dieselbilarnas växellådor får smaka en hel del.

Blir det inte tvärt om?
Lastbilar brukar ju ha en högt växlad växellåda(lågt utväxlingsförhållande) och sedan navreduceringar(planetväxlar i naven som tar ner varvtalet) för att (som jag blivit lärd) spara på drivlinan.
Mvh

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...