Vilken "sportbil" har mest värde?

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Köpes GSXR 1000 eller CBR 1000
BMW är för vanligt, lite för mycket mainstream.

Denna EVO gör pulvermoss av både nya M3, M5 och M6.

Har en kompis som hade en liknande med 'bara' 420HK och den gjorde 0-100 på 3.8 sek.

Med 600HK för nedan bil så kör den absolut ifrån det mesta. Sedan kanske den ändå inte är den bekvämaste bilen men det beror helt på hur man prioriterar. Mängden körgjädje är enorm på en sådan bil.

EVO 8

Motor byggd 2007 av TCS (Turbocenter Stockholm)
Crower strokerkit
JE kolvar =2349cc
Kelford Cams ca 300 grader och 12 i lyft,
Titan retainers
Dubbla fjädrar,
Tomei mekaniska tryckare.
Portning av Anders TCS och sätes jobb av Ultra motor.
HKS Kamdev och koppling.
Autronic SM4
Dubbla Walbro i tanken,
Bosch 1680cc spridare.
DNP grenrör
Tial 44mm wastegate
Garret GT35R Turbo Grymt respons fullt ladd redan vid 4000rpm till 9000rpm
Hemsnickrad downpipe med racekatt ( Trångt med AC kvar!!)

Bifogat

• 3741797261aaaaa.jpg
    3741797261aaaaa.jpg
    57.1 KB · Visningar: 54

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
BMW är för vanligt, lite för mycket mainstream.

Denna EVO gör pulvermoss av både nya M3, M5 och M6.

Har en kompis som hade en liknande med 'bara' 420HK och den gjorde 0-100 på 3.8 sek.

Med 600HK för nedan bil så kör den absolut ifrån det mesta. Sedan kanske den ändå inte är den bekvämaste bilen men det beror helt på hur man prioriterar. Mängden körgjädje är enorm på en sådan bil.

EVO 8

Säkert skittuff men jag skulle ALDRIG välja en fultrimmad japan framför tysk kvalitäts-kampfpazer!
Bilar går tyvärr sönder, speciellt om man tar ut dubbla effekten mot vad den i övrigt är specad för.

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Köpes GSXR 1000 eller CBR 1000
Säkert skittuff men jag skulle ALDRIG välja en fultrimmad japan framför tysk kvalitäts-kampfpazer!
Bilar går tyvärr sönder, speciellt om man tar ut dubbla effekten mot vad den i övrigt är specad för.

EVO'n är inte av någon skitkvalitet. Dom är slitstarka. Köp man inte runt med bottengas på heltid så är det inga problem.

En BMW kommer också att slitas, har haft en 330i själv och tycker att kvaliten är något överdriven.

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Dessa kommer ju ha hybriddrift som kommer hjälpa en hel del på förbrukningen,eller jaf iaf ner under litern för storstonkorna kan man ju hoppas.

Jag säger som flera andra, skit i bensinförbrukningen.
Hur du än vänder o vrider på det så blir det den minsta posten såvida du inte kör 20000 mil/år.
Första servicen (1500mil) på brorsans Caymann S kostade 18700kr:gnissla
Jag tycker att du ska satsa på en tysk med stor motor, övertrimmade japsar är inte särskilt bekvämt att åka längre sträckor med.
Någon av AMG:s modeller är väl drömmen i alla fall för mig.

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
Varumärket är viktigare än prestandan tydligen...

Om du hade någon som helst förmåga att tolka text, hade det framgått även för dig att jag betvivlade kvaliteten hos en bil som är trimmad till dubbla effekten den är i övrigt är anpassad till. Det har alltså inget med märket att göra.
Fast det är kanske inte är någon idé att skriva det här till dig. Då du säkerligen kommer att missförstå även detta försökte att klargöra vad jag menade, och skriva något ännu dummare :D :)

[disclaimer]
För er som inte fattade det så var det ironi inbakat i texten ovan.:näsblod

EVO'n är inte av någon skitkvalitet. Dom är slitstarka. Köp man inte runt med bottengas på heltid så är det inga problem.

En BMW kommer också att slitas, har haft en 330i själv och tycker att kvaliten är något överdriven.

Självklart slits en orginalbil också, men inte som en bil som har trimmats till dubbla effekten.

Tro mig jag gillar effekt, men älskar tillförlitlighet.
:D

Last edited:

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
1982 Suzuki Katana
Ok..
Min syn på saken.
Lägger man 5-800000kr på en bil så tar man också ställning tycker jag.
BMW. Merca, Audi mfl i den typen av kategori går bort helt.
Det spelar inte någon roll vilken modell det är för lägger man dom pengarna så ska man få något som har "det där". Helst i många kategorier.

Det ska vara en bil som folk reagerar över att man har. Folk ska vända sig när man kommer med den helt enkelt.

Det ska inte vara en bil där halva värdet har försvunnit på ett par år utan det ska vara något som helst behåller sitt värde alternativt stiger.

Lägger man så mycket pengar på en bil är också bränsleförbrukning en ointressant faktor utan det är "smiles/miles" som gäller.

En bil för dom pengarna skulle jag heller inte använda på våra äckelsaltade vägar under vintern utan ta ut när våren kommer och använda den tills höstens kalla dagar till slut säger stopp.

För ett år sen när jag var över hittade jag för 1.3 miljoner men med tanke på vad som hänt i usa gällande ekonomin så har dessa bilar sjunkit en hel del i värde för det har blivit brist på köpare.

Hade jag 800k så hade jag jagat upp en Ford GT40 i usa då jag är säker på att det går att få tag i däröver nuförtiden.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ok..
Min syn på saken.
Lägger man 5-800000kr på en bil så tar man också ställning tycker jag.
BMW. Merca, Audi mfl i den typen av kategori går bort helt.
Det spelar inte någon roll vilken modell det är för lägger man dom pengarna så ska man få något som har "det där". Helst i många kategorier.

Det ska vara en bil som folk reagerar över att man har. Folk ska vända sig när man kommer med den helt enkelt.

Det ska inte vara en bil där halva värdet har försvunnit på ett par år utan det ska vara något som helst behåller sitt värde alternativt stiger.

Lägger man så mycket pengar på en bil är också bränsleförbrukning en ointressant faktor utan det är "smiles/miles" som gäller.

En bil för dom pengarna skulle jag heller inte använda på våra äckelsaltade vägar under vintern utan ta ut när våren kommer och använda den tills höstens kalla dagar till slut säger stopp.

För ett år sen när jag var över hittade jag för 1.3 miljoner men med tanke på vad som hänt i usa gällande ekonomin så har dessa bilar sjunkit en hel del i värde för det har blivit brist på köpare.

Hade jag 800k så hade jag jagat upp en Ford GT40 i usa då jag är säker på att det går att få tag i däröver nuförtiden.
Du lägger helre pengarna på något du inte kan använda?

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
Nu har jag inte läst hela tråden men, Corvette Z06? Där har du effekt, chassie och en busfaktor som heter duga. Vill du sen ta ut den på bana är det inga problem då den har mycket bra chassie.

[YOUTUBE-ID]WAJb_RhVmHI[/YOUTUBE-ID]
Iofs en C6, men ljudet är ju nå sjukt gött.
Efter 1:20 låter det fint.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
En bil som inte diskuterats som jag personligen tycker har både Stil, kvalité, intressanta lösningar och som dessutom har en förbannat bra rykte är Lexus IS-F

Lexus IS-F
5 liters V8 med 32 ventiler och VVT-iE varibel kamförställning
423 Hästar och 505 NM med en 8(!) växlad sekventiell låda. Bakhjulsdrift och med Lexus kvalitets rykte så kan man ju förvänta sig en bil som funkar bra.
0-100: 4,8
toppfart: 270 Km/t begränsad
0,83 l/mil på landsväg och 1,15 blandad
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/071004-lexus-is-f/index.xml
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=69590
Lexus_ISF_5_2007.jpg

lexus_isf.jpg

Fifth Gear
[YOUTUBE-ID]6g_lDuR-G8Y[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Varför skulle jag inte kunna använda den???
Bara för att jag inte kör den på vintern eller?
Just det ja.
Det är ju bara några månader om året..
Man har ju hela juni, juli och augusti på sig att posera.
Tänker du använda den på grusväg eller bara på halva vägnätet?
Tycker du fortfarande att det verkar praktiskt?

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Soppa förbrukningen är det ju bara gilla om du vill ha en snabb bil.. Jag brukar resonera att min bil är värd dom 1.6 literna/mil den vill ha :)

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Sen kan jag ju inte låta bli att undra Swedie, svänger din ekonomi kraftigt eller prioriterar du "annorlunda".
Minns en tråd för inte så länge sen där du efterfrågade billiga byggfläktar att ställa in i huset eftersom det var så kallt och dragigt, och det var innan vintern ens börjat.

Sorry OT jag vet, blev bara nyfiken:)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Sen kan jag ju inte låta bli att undra Swedie, svänger din ekonomi kraftigt eller prioriterar du "annorlunda".
Minns en tråd för inte så länge sen där du efterfrågade billiga byggfläktar att ställa in i huset eftersom det var så kallt och dragigt, och det var innan vintern ens börjat.

Sorry OT jag vet, blev bara nyfiken:)
Ska flytta, så jag lägger självklart inga stora pengar på en ny värmekälla för huset.

Saken är ju den att raggarstämpeln är förbi på dessa bilar. I Usa är ju bland det fetaste du kan äga i stort sett, och du måste hålla med om att de är rätt feta :yoparty Och att de sedan drar de flesta modernare bilar både rakt fram och på banan gör ju inte saken sämre. För ca 400-500k får du en grymt potent bil som inte sjunker i värde i första taget.

A... helt klart tuff! :yoparty

MEN, ingen bruksbil. Det ska vara min huvudbil. Kan inte riktigt hålla på och småköra med en sådan ner till mataffären.

Vad går sådana där på?

Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Om du vill fortfarande har bilen som bruksbil och inte ren sportbil, skulle jag ialf endast kolla på tyska räsers.
Kommer du köpa något annat kommer du irritera dig över kvalitetskänslan samt andra irriterande saker.
Ha kvar bilenoch köp en ren lekbil som går bra med fin väghållning som du kan busa med och och bekvämt med hyffsat drag till vardags.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
En bil som inte diskuterats som jag personligen tycker har både Stil, kvalité, intressanta lösningar och som dessutom har en förbannat bra rykte är Lexus IS-F

Lexus IS-F
5 liters V8 med 32 ventiler och VVT-iE varibel kamförställning
423 Hästar och 505 NM med en 8(!) växlad sekventiell låda. Bakhjulsdrift och med Lexus kvalitets rykte så kan man ju förvänta sig en bil som funkar bra.
0-100: 4,8
toppfart: 270 Km/t begränsad
0,83 l/mil på landsväg och 1,15 blandad
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/071004-lexus-is-f/index.xml
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=69590

Fifth Gear
Bilen måste vara snygg oxå ;)

Fast den verkar rätt reko ändå spec-mässigt. Får se om man kan hitta någon IS-F i en Lexusbutik så man kan se bilen i person. Brukar ofta skilja sig en hel del från bilder.

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Sportbil + Bruksbil = BMW M5. Touringvarianten är ju så jävla grym.

Annars RS6 går inte av för hackor!

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping