Vilken "sportbil" har mest värde?

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Du gnäller om skatten när du har en värdeminskning när värde minskningen överstiger den på en månad. Köper man en "vanlig" bil för 500-700k ska man inte behöva bry sig om skatt försäkring bränsleåtgång.
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Som så många andra här så säger jag: AUDI
Och för dom pengarna du pratar om så självklart en RS6, kanske tom kan hitta en RS6+

Om du letar riktigt bra( inte i Sverige ) kan du nog få en sådan här: http://www.sportec.ch/page2539.html
Imponerande siffror:
==========================================
Max. Leistung:
440 kW (600 PS) @ 6500 RPM
Max. Drehmoment:
680 Nm @ 3700 RPM

Max. Geschwindigkeit:
ca. 329 km/h
Max. Beschleunigung:
ca. 3.9 Sekunden von 0-100 km/h
==========================================
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Gott folk, ni behöver inte bli så typiska o kommentera summorna. Det var inte det jag ville få ut, utan diskutera praktiska "sportbilar". Så lägg ner. Jag har inget behov eller vill "flasha". Utan jag har insett att jag lägger många mil i bil varje år, så jag vill ha roligt när jag kör.

Sedan så måste jag inte heller köpa varje förslag och jag kommer inte mjölka någons förslag och spela intresserad. Gillar jag inte bilen, säger jag på vilka punkter och ni får väl diskutera mig till att ändra åsikt. Så lägg ner den attityden oxå.

Du gnäller om skatten när du har en värdeminskning när värde minskningen överstiger den på en månad. Köper man en "vanlig" bil för 500-700k ska man inte behöva bry sig om skatt försäkring bränsleåtgång.
Eh, jo. Ta t.ex en Q7a med diesel. Den snuddar 11.000 kr i fordonskatt. Det är inte vettigt. Men visst, i relation till inköpspriset så är det ju inte mycket.

Men det man "känner av", är utgifterna per månad. Alltså fortkommande räkningarna bara för att äga och köra bilen.

Som så många andra här så säger jag: AUDI
Och för dom pengarna du pratar om så självklart en RS6, kanske tom kan hitta en RS6+

Om du letar riktigt bra( inte i Sverige ) kan du nog få en sådan här: http://www.sportec.ch/page2539.html
Imponerande siffror:
==========================================
Max. Leistung:
440 kW (600 PS) @ 6500 RPM
Max. Drehmoment:
680 Nm @ 3700 RPM

Max. Geschwindigkeit:
ca. 329 km/h
Max. Beschleunigung:
ca. 3.9 Sekunden von 0-100 km/h
==========================================
Nu "ratar jag" och säger 2006 år eller nyare, då designen på speciellt Audi före det inte är direkt vacker.

Sedan så automat går fetbort. Har för mig att RS6an endast finns i Automat. Vill ha manuell, så jag kan anta att RS4an vore det enda valet (Sedan).

Dock har jag inte fått testa någon RS4a ännu. Inte hittat någon sådan demobil. Vore mycket intressant att testa en RS-modell.

Ha kvar Audin och köp en fullständigt onödig bil som är trimmad för 100-150.
Japp, funderar på något sådant faktiskt... KTM X-box verkar tuff och har god kvalite. Men som sagt, inget tak över huvet o den är faktiskt rätt dyr. Får se om några år att hitta en begagnad isåfall.

Lägg ett bud på min Mustang!

Mustang GT -05, all extrautrustning, 3600 mil, kanonskick, silver. C&L CAI inkl Predator Tuner med street och race tunes. V8:a med runt 300HK på bakhjulen. Köp till en kompressor för 25K och landa runt 450 - 500HK...

Vill ha runt 140,000kr för bilen.
Känner att Mustangen är aningen "tung", men en Ford GT (den rena sportbilen) hade ju varit nice iofs :D Men den är dock inte heller direkt praktisk i vardagen.

Inte för att jag ens tänkt försöka eller tycker du ska införskaffa en Porsche Cayenne Turbo S, men kan inte låta bli att berätta en liten berättelse :)

Har varit nere hos Porsche i Leipzig (samt Stuttgart), där dom tillverkar bl.a. Cayenne (Carrera GT och kommande Panamera).
Och fick där åka med två gånger två varv med Cayenne Turbo. Min första tanke va "va fan ska vi ut med två stora klumpiga SUVar på en bana för?".

Men redan några sekunder efter ha lämnat depån och man hört motorljudet och passerat två kurvor vad så jävla chockad och överraskad då dessa fordon gick att köra som vilka 911'or som helst runt banan, först ett varv stilrent och fort, andra varvet lekte dom loss med drifting. :yoparty
Nu i efterhand har jag ordentligt med respekt för dessa Cayenne och är otroligt glad att man fick uppleva det där istället för "gamla vanliga 911 runt en bana" :)



Hey, där har vi ju ett Porsche-alternativ till dina medresenärer ;) Panamera
(hmm... skrev det med ironi... men när man väl sett och kanske fått provköra en Panamera om några månader så kanske man har ändrat uppfattning om dessa modeller också, vem vet)
Japp, endast provsuttit en Porsche Cayenne Turbo. De har skön "känsla" helt klart. De är dock oxå svåra att få testa. Många sådana här dyra bilar nästan kräver ett köpesavtal påskrivet innan man får provköra.

Cayenne Turbo är ser dock ytterst klumpig och baktung ut. 2010 års modell slimmar bilen en aning, men då är det även nypris som gäller och några sådana pengar läggs absolut inte. Och ska det vara en Cayenne Turbo (S, gärna) så måste den ha svarta fönsterlister som är ett tillval. Gör en hel del för dess profil.

Du gnäller om skatten när du har en värdeminskning när värde minskningen överstiger den på en månad. Köper man en "vanlig" bil för 500-700k ska man inte behöva bry sig om skatt försäkring bränsleåtgång.
Jag känner mycket väl till alla sådana faktorer. Därmed så blir det helst ingen ny bil, såvida jag inte gör ett ordentligt klipp där rabatten är första årets värdeminskning. Det handlar då om 10% eller mer rabatt. Detta bör gå att få senare om bilkedjor börjar få problem. Speciellt till sommaren nästa år.

Sedan så verkar du inte speciellt ekomomiskt lagd, iaf inte som mig, om du säger att jag inte ska bry mig om kostnaden att äga. Jag försöker se på en totalekonomi per månad som blir rimlig då jag inte vill ligga "över budget" och gå minus i slutändan (inte för mycket iaf). Så jag ser både på värdeminskning, försäkring, fordonskatt och förbrukning. Speciellt relationen fordonsskatt och förbrukning gör ju att kostnaden att mata mil kan variera mycket och hur många mil man bör lägga.
 
Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Eh, jo. Ta t.ex en Q7a med diesel. Den snuddar 11.000 kr i fordonskatt. Det är inte vettigt. Men visst, i relation till inköpspriset så är det ju inte mycket.

Men det man "känner av", är utgifterna per månad. Alltså fortkommande räkningarna bara för att äga och köra bilen.

Sedan så verkar du inte speciellt ekomomiskt lagd, iaf inte som mig, om du säger att jag inte ska bry mig om kostnaden att äga. Jag försöker se på en totalekonomi per månad som blir rimlig då jag inte vill ligga "över budget" och gå minus i slutändan (inte för mycket iaf). Så jag ser både på värdeminskning, försäkring, fordonskatt och förbrukning. Speciellt relationen fordonsskatt och förbrukning gör ju att kostnaden att mata mil kan variera mycket och hur många mil man bör lägga.


Intressant att höra alla dessa påståenden ang ekonomi komma från samma person...

11k i fordonsskatt. Typ 7000:- mer än en mindre kärra, alltså ca 20:-/dygn. Detta i förhållandet att det kostar ca 300-350:- /dygn att äga bilen.

Räkningarna man "känner av" är den överlägset minsta kostnaden i ett bilägande.

Förbrukning... Om en kärra drar 1,0 eller 1,5 /mil, så blir det ca 20:-/dygn i skillnad.


Alltså: Du får gärna köpa vilken bil du vill, köra hur långt som helst och göra vad du vill med alla pengar, men det går inte att komma ifrån de facto att värdeminskningen kommer att vara den största posten i ditt bilägande i dessa bilkategorier. Att inte den kostnaden känns varje månad är nog en av anledningarna till att så många kör så pass nya bilar i sverige.

Sedan om man kallar det ett "klipp" att köpa en några år gammal sportbil, bara för att den förste ägaren gjorde en sämre affär, är upp till betraktaren...

Sist men inte minst så försöker man givetvis hitta på ursäkter att köpa en viss bil eller mc, bara för att man vill ha en just sådan, men de besluten är sällan smarta men ändå är det ursäkterna som oftast leder till köpet.


Det var det om bilekonomi... Eller avsaknaden av den.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Intressant att höra alla dessa påståenden ang ekonomi komma från samma person...

11k i fordonsskatt. Typ 7000:- mer än en mindre kärra, alltså ca 20:-/dygn. Detta i förhållandet att det kostar ca 300-350:- /dygn att äga bilen.

Räkningarna man "känner av" är den överlägset minsta kostnaden i ett bilägande.

Förbrukning... Om en kärra drar 1,0 eller 1,5 /mil, så blir det ca 20:-/dygn i skillnad.


Alltså: Du får gärna köpa vilken bil du vill, köra hur långt som helst och göra vad du vill med alla pengar, men det går inte att komma ifrån de facto att värdeminskningen kommer att vara den största posten i ditt bilägande i dessa bilkategorier. Att inte den kostnaden känns varje månad är nog en av anledningarna till att så många kör så pass nya bilar i sverige.

Sedan om man kallar det ett "klipp" att köpa en några år gammal sportbil, bara för att den förste ägaren gjorde en sämre affär, är upp till betraktaren...

Sist men inte minst så försöker man givetvis hitta på ursäkter att köpa en viss bil eller mc, bara för att man vill ha en just sådan, men de besluten är sällan smarta men ändå är det ursäkterna som oftast leder till köpet.


Det var det om bilekonomi... Eller avsaknaden av den.
Alltså du behövde verkligen komma in i tråden och spotta ur klyftiga kommentarer. Känner du dig bättre nu?

Jag kommer inte tänka på ditt sätt, då det inte vore varken ekonomsikt eller smart att skita i vad bilen går på i rena ägandekostnader per månad.

Och jag har redan påpekat att jag vet vad värdeförminskning är och hur stor den ofta är. Du behöver inte skriva det igen.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Umm...värdeminskningen är ju en del av månadskostnaden med, rent praktiskt s.a.s, eller belastas inte du av den (även om jag förstår vad du menar, men i det här fallet är den inte försumbar, den kommer kännas).

Jag fann det lite underligt att prata om att spara 250 mils körning för att gå jämnt ut på fordonsskatter (om jag hängde med rätt i vändningarna), när man pratar om bilar som har en värdeminskning i storleksordningen en normal familjebil varje år...?

Biltypen du sneglar på är ju av typen "frågar man, har man inte råd" - mao, är det så tight att man måste räkna på milen, kanske man kikar på fel bil.

Inget personligt alls, bara lite helikopterperspektiv och en gnutta sunt bonna'förnuft. :)

/J - som i ditt läge skulle behålla A5:an och börja åka riktig motorcykel (enduro). :yoparty
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag menar inte att jag vill 250 mil. Jag menar på att det VORE att spara 250 mil. Det vore skillnaden eller det jag behöver göra för att nyttja fordonsskatten tills bilarna kostar samma. Det diffar 250 mil.

Sedan så återigen, jag vet vad värdeminskning är. Jag har köpt 3 nya bilar senaste 2 åren (ville inte säga detta, då somliga nu tror att jag vill "skryta", suck!!), så jag VET vad värdeförminskning är för något. Så snälla. Ni utgår ju från att man är trög i huvet och typ missat värdeminskningen helt och hållet.

Jag säger nu SKIT I VÄRDEMINSKNINGEN då den kan påverkas på ett annat sätt än vad den faktiska ägarkostnaden är för bilen i sig som sätts av stat, försäkring / drivmedel och förbrukning.

Suck och stön (tm).
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Alltså du behövde verkligen komma in i tråden och spotta ur klyftiga kommentarer. Känner du dig bättre nu?

Jag kommer inte tänka på ditt sätt, då det inte vore varken ekonomsikt eller smart att skita i vad bilen går på i rena ägandekostnader per månad.

Och jag har redan påpekat att jag vet vad värdeförminskning är och hur stor den ofta är. Du behöver inte skriva det igen.

Sä länge någon resonerar naivt kring ett ämne, och själv har bett om åsikter, så är det på sin plats att hjälpa denne en bit på vägen till sanningen.

Att motivera ex ett klockköp för 40k med att säga att "den har ju livstids garanti" är idioti och personen kanske måste ha lite ekonomisk insikt.
Motiverar han köpet med att "jag har alltid velat ha en sådan klocka" är det bara gratulera honom att han äntligen har råd att införskaffa sig just detta ur.

Vill du att man ska svara som DU önskar, eller ska man svara ärligt på dina frågor? Ska du reda på vilken sportbil som har mest värde så ska du inte bli irriterad om någon försöker att ge lite riktiga siffror att räkna med ang detta köp.

Vill du veta vilken bil som är ballast för max 700k, så ställ den frågan i en annan tråd.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Sä länge någon resonerar naivt kring ett ämne, och själv har bett om åsikter, så är det på sin plats att hjälpa denne en bit på vägen till sanningen.

Att motivera ex ett klockköp för 40k med att säga att "den har ju livstids garanti" är idioti och personen kanske måste ha lite ekonomisk insikt.
Motiverar han köpet med att "jag har alltid velat ha en sådan klocka" är det bara gratulera honom att han äntligen har råd att införskaffa sig just detta ur.

Vill du att man ska svara som DU önskar, eller ska man svara ärligt på dina frågor? Ska du reda på vilken sportbil som har mest värde så ska du inte bli irriterad om någon försöker att ge lite riktiga siffror att räkna med ang detta köp.

Vill du veta vilken bil som är ballast för max 700k, så ställ den frågan i en annan tråd.
Jag har inte bett om att du eller någon annan ska prata om priser eller värdeminskning. Det är Du som har virrat in dig på det.

Jag kommer inte starta en tråd om att jag söker bil för 700kkr, det skapar ännu fler "å du har sådant ilandsproblem"-inlägg istället för att bara diskutera ämnet. Har du inget vettigt att tillföra, skriv inget. Så det är DU som har fastnat på den summan då någon bad om att få siffror, vilket jag från början ville skita i. Istället skriver jag antalet hästar och vad för typ av bil jag söker, vilket känns viktigast. Och tipsar någon om en för dyr bil så säger jag det.

Så snälla ge dig i ditt predikande om värdeförminskning och att "hitta sanningen" Hah. Du verkar ju tro att du är Gud, eller åtminstone en "pappa" och behöver "rätta" mig att gå på din linje. Acceptera att du inte har en åsikt som vill bli hörd ibland.

Läs därmed mitt första inlägg istället och kommentera på det istället. Där står inget om att jag ber om en bil för 700kkr.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Jag har inte bett om att du eller någon annan ska prata om priser eller värdeminskning. Det är Du som har virrat in dig på det.

Jag kommer inte starta en tråd om att jag söker bil för 700kkr, det skapar ännu fler "å du har sådant ilandsproblem"-inlägg istället för att bara diskutera ämnet. Har du inget vettigt att tillföra, skriv inget. Så det är DU som har fastnat på den summan då någon bad om att få siffror, vilket jag från början ville skita i. Istället skriver jag antalet hästar och vad för typ av bil jag söker, vilket känns viktigast. Och tipsar någon om en för dyr bil så säger jag det.

Så snälla ge dig i ditt predikande om värdeförminskning och att "hitta sanningen" Hah. Du verkar ju tro att du är Gud, eller åtminstone en "pappa" och behöver "rätta" mig att gå på din linje. Acceptera att du inte har en åsikt som vill bli hörd ibland.

Läs därmed mitt första inlägg istället och kommentera på det istället. Där står inget om att jag ber om en bil för 700kkr.

Jag är inte gud eller en civilekonom, men en sak är säker att en person som uttrycker sig "Jag säger nu SKIT I VÄRDEMINSKNINGEN då den kan påverkas på ett annat sätt än vad den faktiska ägarkostnaden är för bilen i sig som sätts av stat, försäkring / drivmedel och förbrukning." ens kan klassas som gymnasieekonom.

Jag släpper detta nu. Fråga dock inte nåt om värde eller kommentera ägandekostnader som tidigare om du inte vill ha svar. Och jag lovar att jag inte har några som helst problem som konsumerar njutningsprodukter!

Vilken bil? Tjöp en rs6 då. Eller varför inte en MB e63? Annars borde det ju bli rätt billigt för dig, med ditt sätt att räkna, att köpa en sprojjtans m5 eftersom det ingår fria servicar!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ja om vi ska gå in på banbil så Lotus har helt klart en intressant bil oxå. Den "går" ju köra på vägen oxå så man kan ta den till bankörningen. Fast av någon anledning så lockar stora motorer mer än små turboladdade sådana.
Räknar man en bil som praktisk för att det går att åka två personer i den, oavsett årstid, etapper på 100mil, så är en Porshe av valfri modell inget dumt val.
Vill man ha hyfsad ekonomi i ägandet, så tror jag att det är 911 som gäller.
Möjligen Boxster.
Hållbara, välbyggda bilar med hyfsade serviceintervaller och hyfsad bränsleförbrukning.
Relativt lågt inköpspris och bra andrahandsvärde.





Jag skulle knappt ta emot en gratis.
Inte jag som skall ha.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag är inte gud eller en civilekonom, men en sak är säker att en person som uttrycker sig "Jag säger nu SKIT I VÄRDEMINSKNINGEN då den kan påverkas på ett annat sätt än vad den faktiska ägarkostnaden är för bilen i sig som sätts av stat, försäkring / drivmedel och förbrukning." ens kan klassas som gymnasieekonom.

Jag släpper detta nu. Fråga dock inte nåt om värde eller kommentera ägandekostnader som tidigare om du inte vill ha svar. Och jag lovar att jag inte har några som helst problem som konsumerar njutningsprodukter!

Vilken bil? Tjöp en rs6 då. Eller varför inte en MB e63? Annars borde det ju bli rätt billigt för dig, med ditt sätt att räkna, att köpa en sprojjtans m5 eftersom det ingår fria servicar!
Måste allt falla tillbaka på en utbildning eller länk till en källa för att du ska ta in det? Duktigt tröttsamt.

Så jag måste vadå, gå på university i USA och vara utbildad civilekonomi för att ha legitim rätt att säga att jag inte vill ta in värdeminskningen i mina beräkningar?

Kan du inte bara acceptera att jag inte vill ta in värdeminskningen i beräkningen? Är det verkligen så svårt?

Och säger igen, jag vet mycket väl vad värdeminskning är! JAG VILL BARA INTE HA MED DET I BERÄKNINGEN när jag räknar. Och jag har inte heller i mitt första inlägg, bett om en ägandekostnad. Läs mitt första inlägg!

Sedan så, skulle vi använda värdeminskningen vid alla bilköp så kommer det inte vara ekonomiskt att köpa någon bil över huvud taget. Det fattar nog alla, men du verkar tro att jag inte vet vad värdeförminskning är för något.

Dina "jag vet bättre än dig"-kommentarer är totalt onödiga. Utgå inte från att du är smartare än alla andra, eller mig, så kanske du blir bemött av mig med aningen mer intresse att diskutera. Och även om du nu vore smartare än mig, så ge fan i att vara så spydig.

Men börja med att läs vad jag skriver och skit i dina dryga slutkommentarer. Agera din ålder, om det nu är dig på bild.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ok, om vi skippar ekonomin och utgår från inköpspris och att den ska vara praktisk men samtidigt ha mycket pulver så är ju listan rätt så begränsad.
Jag håller med dig om Audin, skulle heller inte gärna köpa något före 2006. En RS6:a är ju jävligt praktisk med kombi och allt, men även Merca har praktiska och snabba bilar. Och BMW. Men alla 3 är tråkiga ändå :(

Cayennen är nog inte mycket roligare än någon av ovanstående, men den är mer praktisk. Om du ska köra i snön nån gång per år...
Och bara för att de ser baktunga ut så betyder det inte att de är det. Kolla bara på en del BMW-hojar, de ser snabba och lätta ut men är inte det :D

Om jag vore du så skulle jag behålla Audin och sedan ta en kortare tripp till USA *och blir du inte insläppt kan jag åka åt dig :D * och köper dig en riktigt fet 60-tals amerikanare med modern teknik under skalet. Då har du allt: Prestanda, ekonomi *i den mening att den inte blir värd mindre* och ett utseende som inga nya bilar kan slå.
Så, nu är det klart. Jag kan leta reda på rätt bil åt dig också, troligtvis en Camaro 67'a pro mod med lite Corvette-prylar i drivlinan...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Ok, om vi skippar ekonomin och utgår från inköpspris och att den ska vara praktisk men samtidigt ha mycket pulver så är ju listan rätt så begränsad.
Jag håller med dig om Audin, skulle heller inte gärna köpa något före 2006. En RS6:a är ju jävligt praktisk med kombi och allt, men även Merca har praktiska och snabba bilar. Och BMW. Men alla 3 är tråkiga ändå :(

Cayennen är nog inte mycket roligare än någon av ovanstående, men den är mer praktisk. Om du ska köra i snön nån gång per år...
Och bara för att de ser baktunga ut så betyder det inte att de är det. Kolla bara på en del BMW-hojar, de ser snabba och lätta ut men är inte det :D

Om jag vore du så skulle jag behålla Audin och sedan ta en kortare tripp till USA *och blir du inte insläppt kan jag åka åt dig :D * och köper dig en riktigt fet 60-tals amerikanare med modern teknik under skalet. Då har du allt: Prestanda, ekonomi *i den mening att den inte blir värd mindre* och ett utseende som inga nya bilar kan slå.
Så, nu är det klart. Jag kan leta reda på rätt bil åt dig också, troligtvis en Camaro 67'a pro mod med lite Corvette-prylar i drivlinan...
Haha, ja... du velar lika mycket som jag. Det är det enda bestämda i ämnet, att jag är osäker på va fasen jag ska köpa, och om jag ens ska det.

Gillar Audi pga kvaliten på bilen. BMW går oftast bort då det är en kebabstämpel. Dock M6an är inte så kebab. Merca är väldigt kebab. BMWs interiör är rå-dålig, dock M6an har faktiskt uppdaterats och är vettig. Stylingmässigt så är BMW "sådär", M6an är den enda som lockar. Dock bakpartiet på den är verkligen för mycket "yttre rymden" :hihi

Merchas C63 Black edition är nice, men alldeles för dyr.

Som det ser ut, så blir det väl att vänta 1-2 år och se vad de nya 2011/2012 bilar har att erbjuda. Dessa kommer ju ha hybriddrift som kommer hjälpa en hel del på förbrukningen,eller jaf iaf ner under litern för storstonkorna kan man ju hoppas.

Är inte riktigt lagd åt chevy o glidarbilar. Har inte tillräckligt med hår på skallen för att köra en korrekt frisyr heller med vattenkammad perfekt kurvig frilla med polisonger runt hakan. :D

Cayenne Turbon har lockat tidigare, men vet inte om jag vill ha SUV. Praktisk bil, men inte sportig nog. Vill nog lite närmre marken.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Är inte riktigt lagd åt chevy o glidarbilar. Har inte tillräckligt med hår på skallen för att köra en korrekt frisyr heller med vattenkammad perfekt kurvig frilla med polisonger runt hakan. :D

Cayenne Turbon har lockat tidigare, men vet inte om jag vill ha SUV. Praktisk bil, men inte sportig nog. Vill nog lite närmre marken.

Saken är ju den att raggarstämpeln är förbi på dessa bilar. I Usa är ju bland det fetaste du kan äga i stort sett, och du måste hålla med om att de är rätt feta :yoparty Och att de sedan drar de flesta modernare bilar både rakt fram och på banan gör ju inte saken sämre. För ca 400-500k får du en grymt potent bil som inte sjunker i värde i första taget.
IMG_5645.jpg
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
En sak jag undrar är varför alla dieselbilar har så korta växlar, speciellt 1an och 2an. Jag måste växla 3 gånger för att komma till hundra. Skulle jag inte behöva det, skulle A5an göra 0-100 på låga 5 kanske snudd 4 då den accar väldigt bra, men varven tar slut otroligt fort.

För att dom varvar bara hälften av bensinmotorn.
Dieselmotorn har ett väldigt smalt register, det börjar dock väldigt tidigt och tar i princip slut lika tidigt :(
Med det vridet du har (550Nm + ) så borde du kunna starta på 2:an iaf.

Dock har jag inte fått testa någon RS4a ännu. Inte hittat någon sådan demobil. Vore mycket intressant att testa en RS-modell.

Finns tydligen en hos AUDI Sthlm-Järva krog:
http://www.blocket.se/vi/19498865.htm?ca=15_s

Skynda att testa.
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
Jag tycker du ska köra den nya M3:an med V8:an

Diesel i all ära och effekt har själv en BMW 08 120 D som pendlar bil( med bara 177hk och 350Nm) men hade jag haft 700000 hade jag i varje fall provat.

Men jag har kört den raka 3,2L 6:an och den är hardcore.

V8 porr
2052929570_1a628d11df.jpg


Kolla vilket register Varvar över 8K
bmwm3enginedynograph.jpg


Vilken vacker coupè
2008_bmw_m3L.jpg
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
Jag orkade inte läsa hela tråden...®
Men har du tänkt på värdeminskningen när du köper en helt ny bil Swedie. speciellt sportbilar sjunker fort i värde. Det måste du ta med i kalkylen av den dagliga kostnaden

Jag tycker du ska köra den nya M3:an med V8:an

Diesel i all ära och effekt har själv en BMW 08 120 D som pendlar bil( med bara 177hk och 350Nm) men hade jag haft 700000 hade jag i varje fall provat.

Men jag har kört den raka 3,2L 6:an och den är hardcore.

V8 porr

Vilken vacker coupè
Den har jag kört.. den är hårdporr
 
Last edited:
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top