Eh, jo. Ta t.ex en Q7a med diesel. Den snuddar 11.000 kr i fordonskatt. Det är inte vettigt. Men visst, i relation till inköpspriset så är det ju inte mycket.Du gnäller om skatten när du har en värdeminskning när värde minskningen överstiger den på en månad. Köper man en "vanlig" bil för 500-700k ska man inte behöva bry sig om skatt försäkring bränsleåtgång.
Nu "ratar jag" och säger 2006 år eller nyare, då designen på speciellt Audi före det inte är direkt vacker.Som så många andra här så säger jag: AUDI
Och för dom pengarna du pratar om så självklart en RS6, kanske tom kan hitta en RS6+
Om du letar riktigt bra( inte i Sverige ) kan du nog få en sådan här: http://www.sportec.ch/page2539.html
Imponerande siffror:
==========================================
Max. Leistung:
440 kW (600 PS) @ 6500 RPM
Max. Drehmoment:
680 Nm @ 3700 RPM
Max. Geschwindigkeit:
ca. 329 km/h
Max. Beschleunigung:
ca. 3.9 Sekunden von 0-100 km/h
==========================================
Japp, funderar på något sådant faktiskt... KTM X-box verkar tuff och har god kvalite. Men som sagt, inget tak över huvet o den är faktiskt rätt dyr. Får se om några år att hitta en begagnad isåfall.Ha kvar Audin och köp en fullständigt onödig bil som är trimmad för 100-150.
Känner att Mustangen är aningen "tung", men en Ford GT (den rena sportbilen) hade ju varit nice iofs Men den är dock inte heller direkt praktisk i vardagen.Lägg ett bud på min Mustang!
Mustang GT -05, all extrautrustning, 3600 mil, kanonskick, silver. C&L CAI inkl Predator Tuner med street och race tunes. V8:a med runt 300HK på bakhjulen. Köp till en kompressor för 25K och landa runt 450 - 500HK...
Vill ha runt 140,000kr för bilen.
Japp, endast provsuttit en Porsche Cayenne Turbo. De har skön "känsla" helt klart. De är dock oxå svåra att få testa. Många sådana här dyra bilar nästan kräver ett köpesavtal påskrivet innan man får provköra.Inte för att jag ens tänkt försöka eller tycker du ska införskaffa en Porsche Cayenne Turbo S, men kan inte låta bli att berätta en liten berättelse
Har varit nere hos Porsche i Leipzig (samt Stuttgart), där dom tillverkar bl.a. Cayenne (Carrera GT och kommande Panamera).
Och fick där åka med två gånger två varv med Cayenne Turbo. Min första tanke va "va fan ska vi ut med två stora klumpiga SUVar på en bana för?".
Men redan några sekunder efter ha lämnat depån och man hört motorljudet och passerat två kurvor vad så jävla chockad och överraskad då dessa fordon gick att köra som vilka 911'or som helst runt banan, först ett varv stilrent och fort, andra varvet lekte dom loss med drifting.
Nu i efterhand har jag ordentligt med respekt för dessa Cayenne och är otroligt glad att man fick uppleva det där istället för "gamla vanliga 911 runt en bana"
Hey, där har vi ju ett Porsche-alternativ till dina medresenärer Panamera
(hmm... skrev det med ironi... men när man väl sett och kanske fått provköra en Panamera om några månader så kanske man har ändrat uppfattning om dessa modeller också, vem vet)
Jag känner mycket väl till alla sådana faktorer. Därmed så blir det helst ingen ny bil, såvida jag inte gör ett ordentligt klipp där rabatten är första årets värdeminskning. Det handlar då om 10% eller mer rabatt. Detta bör gå att få senare om bilkedjor börjar få problem. Speciellt till sommaren nästa år.Du gnäller om skatten när du har en värdeminskning när värde minskningen överstiger den på en månad. Köper man en "vanlig" bil för 500-700k ska man inte behöva bry sig om skatt försäkring bränsleåtgång.
Eh, jo. Ta t.ex en Q7a med diesel. Den snuddar 11.000 kr i fordonskatt. Det är inte vettigt. Men visst, i relation till inköpspriset så är det ju inte mycket.
Men det man "känner av", är utgifterna per månad. Alltså fortkommande räkningarna bara för att äga och köra bilen.
Sedan så verkar du inte speciellt ekomomiskt lagd, iaf inte som mig, om du säger att jag inte ska bry mig om kostnaden att äga. Jag försöker se på en totalekonomi per månad som blir rimlig då jag inte vill ligga "över budget" och gå minus i slutändan (inte för mycket iaf). Så jag ser både på värdeminskning, försäkring, fordonskatt och förbrukning. Speciellt relationen fordonsskatt och förbrukning gör ju att kostnaden att mata mil kan variera mycket och hur många mil man bör lägga.
Alltså du behövde verkligen komma in i tråden och spotta ur klyftiga kommentarer. Känner du dig bättre nu?Intressant att höra alla dessa påståenden ang ekonomi komma från samma person...
11k i fordonsskatt. Typ 7000:- mer än en mindre kärra, alltså ca 20:-/dygn. Detta i förhållandet att det kostar ca 300-350:- /dygn att äga bilen.
Räkningarna man "känner av" är den överlägset minsta kostnaden i ett bilägande.
Förbrukning... Om en kärra drar 1,0 eller 1,5 /mil, så blir det ca 20:-/dygn i skillnad.
Alltså: Du får gärna köpa vilken bil du vill, köra hur långt som helst och göra vad du vill med alla pengar, men det går inte att komma ifrån de facto att värdeminskningen kommer att vara den största posten i ditt bilägande i dessa bilkategorier. Att inte den kostnaden känns varje månad är nog en av anledningarna till att så många kör så pass nya bilar i sverige.
Sedan om man kallar det ett "klipp" att köpa en några år gammal sportbil, bara för att den förste ägaren gjorde en sämre affär, är upp till betraktaren...
Sist men inte minst så försöker man givetvis hitta på ursäkter att köpa en viss bil eller mc, bara för att man vill ha en just sådan, men de besluten är sällan smarta men ändå är det ursäkterna som oftast leder till köpet.
Det var det om bilekonomi... Eller avsaknaden av den.
Alltså du behövde verkligen komma in i tråden och spotta ur klyftiga kommentarer. Känner du dig bättre nu?
Jag kommer inte tänka på ditt sätt, då det inte vore varken ekonomsikt eller smart att skita i vad bilen går på i rena ägandekostnader per månad.
Och jag har redan påpekat att jag vet vad värdeförminskning är och hur stor den ofta är. Du behöver inte skriva det igen.
Jag har inte bett om att du eller någon annan ska prata om priser eller värdeminskning. Det är Du som har virrat in dig på det.Sä länge någon resonerar naivt kring ett ämne, och själv har bett om åsikter, så är det på sin plats att hjälpa denne en bit på vägen till sanningen.
Att motivera ex ett klockköp för 40k med att säga att "den har ju livstids garanti" är idioti och personen kanske måste ha lite ekonomisk insikt.
Motiverar han köpet med att "jag har alltid velat ha en sådan klocka" är det bara gratulera honom att han äntligen har råd att införskaffa sig just detta ur.
Vill du att man ska svara som DU önskar, eller ska man svara ärligt på dina frågor? Ska du reda på vilken sportbil som har mest värde så ska du inte bli irriterad om någon försöker att ge lite riktiga siffror att räkna med ang detta köp.
Vill du veta vilken bil som är ballast för max 700k, så ställ den frågan i en annan tråd.
Ja om vi ska gå in på banbil så Lotus har helt klart en intressant bil oxå. Den "går" ju köra på vägen oxå så man kan ta den till bankörningen. Fast av någon anledning så lockar stora motorer mer än små turboladdade sådana.Sportsbil och driverscar ?
Der finns bara en (to, faktisk)
Lotus Elise eller Exige....
http://www.blocket.se/vi/14183482.htm?ca=23_11_s
Jag har inte bett om att du eller någon annan ska prata om priser eller värdeminskning. Det är Du som har virrat in dig på det.
Jag kommer inte starta en tråd om att jag söker bil för 700kkr, det skapar ännu fler "å du har sådant ilandsproblem"-inlägg istället för att bara diskutera ämnet. Har du inget vettigt att tillföra, skriv inget. Så det är DU som har fastnat på den summan då någon bad om att få siffror, vilket jag från början ville skita i. Istället skriver jag antalet hästar och vad för typ av bil jag söker, vilket känns viktigast. Och tipsar någon om en för dyr bil så säger jag det.
Så snälla ge dig i ditt predikande om värdeförminskning och att "hitta sanningen" Hah. Du verkar ju tro att du är Gud, eller åtminstone en "pappa" och behöver "rätta" mig att gå på din linje. Acceptera att du inte har en åsikt som vill bli hörd ibland.
Läs därmed mitt första inlägg istället och kommentera på det istället. Där står inget om att jag ber om en bil för 700kkr.
Räknar man en bil som praktisk för att det går att åka två personer i den, oavsett årstid, etapper på 100mil, så är en Porshe av valfri modell inget dumt val.Ja om vi ska gå in på banbil så Lotus har helt klart en intressant bil oxå. Den "går" ju köra på vägen oxå så man kan ta den till bankörningen. Fast av någon anledning så lockar stora motorer mer än små turboladdade sådana.
Måste allt falla tillbaka på en utbildning eller länk till en källa för att du ska ta in det? Duktigt tröttsamt.Jag är inte gud eller en civilekonom, men en sak är säker att en person som uttrycker sig "Jag säger nu SKIT I VÄRDEMINSKNINGEN då den kan påverkas på ett annat sätt än vad den faktiska ägarkostnaden är för bilen i sig som sätts av stat, försäkring / drivmedel och förbrukning." ens kan klassas som gymnasieekonom.
Jag släpper detta nu. Fråga dock inte nåt om värde eller kommentera ägandekostnader som tidigare om du inte vill ha svar. Och jag lovar att jag inte har några som helst problem som konsumerar njutningsprodukter!
Vilken bil? Tjöp en rs6 då. Eller varför inte en MB e63? Annars borde det ju bli rätt billigt för dig, med ditt sätt att räkna, att köpa en sprojjtans m5 eftersom det ingår fria servicar!
Haha, ja... du velar lika mycket som jag. Det är det enda bestämda i ämnet, att jag är osäker på va fasen jag ska köpa, och om jag ens ska det.Ok, om vi skippar ekonomin och utgår från inköpspris och att den ska vara praktisk men samtidigt ha mycket pulver så är ju listan rätt så begränsad.
Jag håller med dig om Audin, skulle heller inte gärna köpa något före 2006. En RS6:a är ju jävligt praktisk med kombi och allt, men även Merca har praktiska och snabba bilar. Och BMW. Men alla 3 är tråkiga ändå
Cayennen är nog inte mycket roligare än någon av ovanstående, men den är mer praktisk. Om du ska köra i snön nån gång per år...
Och bara för att de ser baktunga ut så betyder det inte att de är det. Kolla bara på en del BMW-hojar, de ser snabba och lätta ut men är inte det
Om jag vore du så skulle jag behålla Audin och sedan ta en kortare tripp till USA *och blir du inte insläppt kan jag åka åt dig * och köper dig en riktigt fet 60-tals amerikanare med modern teknik under skalet. Då har du allt: Prestanda, ekonomi *i den mening att den inte blir värd mindre* och ett utseende som inga nya bilar kan slå.
Så, nu är det klart. Jag kan leta reda på rätt bil åt dig också, troligtvis en Camaro 67'a pro mod med lite Corvette-prylar i drivlinan...
Är inte riktigt lagd åt chevy o glidarbilar. Har inte tillräckligt med hår på skallen för att köra en korrekt frisyr heller med vattenkammad perfekt kurvig frilla med polisonger runt hakan.
Cayenne Turbon har lockat tidigare, men vet inte om jag vill ha SUV. Praktisk bil, men inte sportig nog. Vill nog lite närmre marken.
En sak jag undrar är varför alla dieselbilar har så korta växlar, speciellt 1an och 2an. Jag måste växla 3 gånger för att komma till hundra. Skulle jag inte behöva det, skulle A5an göra 0-100 på låga 5 kanske snudd 4 då den accar väldigt bra, men varven tar slut otroligt fort.
Dock har jag inte fått testa någon RS4a ännu. Inte hittat någon sådan demobil. Vore mycket intressant att testa en RS-modell.
Den har jag kört.. den är hårdporrJag tycker du ska köra den nya M3:an med V8:an
Diesel i all ära och effekt har själv en BMW 08 120 D som pendlar bil( med bara 177hk och 350Nm) men hade jag haft 700000 hade jag i varje fall provat.
Men jag har kört den raka 3,2L 6:an och den är hardcore.
V8 porr
Vilken vacker coupè
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |