Vilken "sportbil" har mest värde?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Du har ju som sagt en kanonbil, och mer trim går det ju att stoppa på den även om det är en diesel-häck :D Och som sagt, bra mycket snyggare än både 4- och 6-karossen.
Köp en rolig banbil bara så kommer du inse att hästkrafter är långt ifrån allt när det gäller bilar. Jag har haft roligare med en banbil för ca 30k än en snabb gatbil för betydligt mycket mer pengar än så.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Du har ju som sagt en kanonbil, och mer trim går det ju att stoppa på den även om det är en diesel-häck :D Och som sagt, bra mycket snyggare än både 4- och 6-karossen.
Köp en rolig banbil bara så kommer du inse att hästkrafter är långt ifrån allt när det gäller bilar. Jag har haft roligare med en banbil för ca 30k än en snabb gatbil för betydligt mycket mer pengar än så.
I agree. A5an är en keeper. Möjlig framtida trimmning vore isåfall en aningen större turbo kanske, eller lite mer laddtryck. Dock kanske man då behöver börja moda mer saker. Det får gå förbi vagnskadegarantin innan de tyngre modden börjar införskaffas. :)

Blev faktiskt genuint intresserad av Lotus Exile. Men jag får nog erkänna att jag blir intresserad i rätt många bilar som är coola. Hög vill ha faktor på rätt många saker. Men lockelsen i Lotus Exile är dess lättare kaross och potential på banan. Skön bil att sladda runt med helt klart. Dock prislappen. Buuuu.

Nihlén

Go Thai
Gick med
3 Aug 2006
Hoj
Honda X-11 -01
Lite off-topic, men hur är en S55 AMG jämfört med BMW´s 750 (2006,07,08)?

Lite sugen på dessa, men har inte provkört Mercan än. Tydligen ska den vara gubbigt bekväm, men förutom det så kan jag inte komma på någon fördel hos Mercan.

S 55 utgick 05, ersattes 07 av S 63 en 6,2l V8 på i S-klassen 525hk... 630Nm, med den nya s-klassen som introducerades hösten -05 så blev det mer körglädje och mindre "gubbighet", En underbar körupplevelse men frågan är ju var man ska använda dessa större pjäser? Små krokiga vägar... väljer jag C63an alla gånger, Eller varför inte en ML63a rolig både vinter och sommar :)

Har hittils bara levererat en S 63 och vad jag tror så är nog det den enda i landet.

Vill man ha en prisvärd grymm maskin så kan man ju annars satsa på S 55 från 03 med 500hk riktigt snabb... men kanske lite sävlig i kurvorna.

ON topic again...

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
Lotus Exige är tyvärr inte helt billig.
Finns ju dock syskonet i form av Lotis Elise med, inte fullt så extrem men billigare och såld i betydligt fler exemplar ifall en begagnad kan locka som lekbil. Finns ju även i en mängd olika versioner, trimningsgrader etc. beroende på hur baninriktad bil du vill ha. Finns hardtop till dem med ifall tak var ett krav ;)

Lotus är hur kul som helst, ibland ångrar jag att jag sålde min Turbo Esprit.

Blev faktiskt genuint intresserad av Lotus Exile. Men jag får nog erkänna att jag blir intresserad i rätt många bilar som är coola. Hög vill ha faktor på rätt många saker. Men lockelsen i Lotus Exile är dess lättare kaross och potential på banan. Skön bil att sladda runt med helt klart. Dock prislappen. Buuuu.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Precis, Elise'n går inte av för hackor! Var på Mantorp och såg på när det piskades friskt med en sån runt banan, piskar många potenta bilar i originalskick.
En skaplig elise kan du importera för runt 100k, trim till den går att hitta för 50k och sen har du en ruskigt grym banbil men även för gata.
Å andra sidan, man får andra roliga bilar för halva pengen också, men då är de äldre också...

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Opeln är väl vanligare i sverige, det är ju samma bil som lotusen i stort..

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Jag har haft roligare med en banbil för ca 30k än en snabb gatbil för betydligt mycket mer pengar än så.

Dagens sanning! Det pratas alltid mycket om effekt när det kommer på tal om "sportbilar".
Men det är få som nämner att chassit är en viktig del i köpet, vilket jag anser är till och med viktigare än antalet hästkrafter under huven.
Visst är det kul med mycket effekt, men hur kul är det att bli frånåkt av en 150 hästars Mazda Miata t ex när du själv sitter i en mycket effektstarkare bil? :)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Opeln är väl vanligare i sverige, det är ju samma bil som lotusen i stort..

Är det :va

Dagens sanning! Det pratas alltid mycket om effekt när det kommer på tal om "sportbilar".
Men det är få som nämner att chassit är en viktig del i köpet, vilket jag anser är till och med viktigare än antalet hästkrafter under huven.
Visst är det kul med mycket effekt, men hur kul är det att bli frånåkt av en 150 hästars Mazda Miata t ex när du själv sitter i en mycket effektstarkare bil? :)

Inte kul alls :D Jag körde ifrån en M3:a med min bangolf, förvisso på en väg jag kan väldigt bra och där jag kommer upp i max 140km/h på de snabbaste partierna. Men ändå, jag hade endast 147hk på hjulen, han hade antagligen lite mer...

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Hittar inte så mycket info om vem som man kan ringa och prata priser med för just Lotus Exige...

Googlade dock fram detta, men vet inte hur väl infon stämmer. Det står liksom "från". Vad för tillval kan man liksom göra på på en sådan här bil... Vaderade stolar? :D

Denna modell finns i följande versioner Pris från Utsläpp (CO2) Effekt (Hk)
LOTUS EXIGE S 1.8 K (2008) 524 000 kr 216 g/km 220 Hk
LOTUS EXIGE 1.8 (2007) 455 000 kr 208 g/km 192 Hk
LOTUS EXIGE S 1.8 K (2007) 520 000 kr 216 g/km 220 Hk
LOTUS EXIGE 1.8 (2006) 455 000 kr 208 g/km 192 Hk
LOTUS EXIGE S 1.8 KOMPRESSOR (2006) 520 000 kr 216 g/km 220 Hk
LOTUS EXIGE 1.8 (2002) 508 000 kr Uppgift saknas 181 Hk
LOTUS EXIGE 1.8 (2001) 550 000 kr Uppgift saknas 181 Hk

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
S 55 utgick 05, ersattes 07 av S 63 en 6,2l V8 på i S-klassen 525hk... 630Nm, med den nya s-klassen som introducerades hösten -05 så blev det mer körglädje och mindre "gubbighet", En underbar körupplevelse men frågan är ju var man ska använda dessa större pjäser? Små krokiga vägar... väljer jag C63an alla gånger, Eller varför inte en ML63a rolig både vinter och sommar :)

Har hittils bara levererat en S 63 och vad jag tror så är nog det den enda i landet.

Vill man ha en prisvärd grymm maskin så kan man ju annars satsa på S 55 från 03 med 500hk riktigt snabb... men kanske lite sävlig i kurvorna.

ON topic again...
Synd bara att alla AMG-mercor förstörs helt av sura slirautomater. Vart är dubbelkopplingslådorna?

Ja, det är en Opel-kopia. Kul. :rolleyes:

Jag kanske inte "behöver" köpa någon ny o snabbare bil ändå. A5an är helt klart snyggare än både RS4, RS6 och Z06... möjligen inte snabbare 0-100 (pga bilens utväxling) men i fart så rör den på sig! Trycks på stolen alldeles lagom hårt.
Nej, det är bara att byta utväxling så piskar du RS4 och M3 lätt. Jorasattdääää...

Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Synd bara att alla AMG-mercor förstörs helt av sura slirautomater. Vart är dubbelkopplingslådorna?

Äh, dubbelkopplingslådor, värför inte ha en vanlig manuell i programmet? Visst, paddlarna är snabbare, men vad spelar det för roll, egentligen? Mer att göra med en vanlig, och billigare.

Ja, det är en Opel-kopia. Kul. :rolleyes:

Kopia och kopia, byggs inte de i samma fabrik t.o.m.?

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Äh, dubbelkopplingslådor, värför inte ha en vanlig manuell i programmet? Visst, paddlarna är snabbare, men vad spelar det för roll, egentligen? Mer att göra med en vanlig, och billigare.
För att de är snabbare, givetvis. Fast jag älskar att fläska i en högre växel med en gammal hederlig manuell låda.

Hur någon kan gilla en slirautomat övergår mitt förstånd.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
För att de är snabbare, givetvis. Fast jag älskar att fläska i en högre växel med en gammal hederlig manuell låda.

Hur någon kan gilla en slirautomat övergår mitt förstånd.

Mjo, men spelar några tiondelar hit eller dit faktiskt nån roll? På väg? accellerationen i växel är ju den samma.

För att gubbåka är slirautomat för jäkla najs, men med stor motor växlar man ju inte så mycket iaf. :tummenupp

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Kopia och kopia, byggs inte de i samma fabrik t.o.m.?

Jo, det är sant. Lotus Elise är originalet men eftersom GM äger både Lotus och Opel/Vauxhall så bestämdes att Lotus skulle bygga en Elise-kopia åt Opel/Vauxhall för att stärka de senares varumärke. Bilen är exakt likadan i chassit men Opel levererar en drivlina med annan (större) motor och växellåda. Det är också uppenbart en annan kaross utseendemässigt men den är uppbyggd likadant i glasfiber. Små inredningsdetaljer skiljer också som t ex strömbrytare. Det sitter också andra hjulnav för att passa Opel-fälgar. Det mesta är alltså Lotus-delar och resten går att byta fritt, det är t ex vanligt med Exige-fälgar på Speedsters och England är fullt med trimbitar för bättre banprestanda.

Lotus Elise = Opel Speedster = Vauxhall VX220 (England)

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Såg dock ett par YouTube-videos om Lotus-Opeln och det är då aningen jobbigt att ta sig i och ur den där bilen. Finns det ingen bil med bättre insteg, men ändå snarlikt lika grym för bankörning?

Nej, det är bara att byta utväxling så piskar du RS4 och M3 lätt. Jorasattdääää...

Så kommer du förbi Stockholm någon gång med RS4an? ;) Vore kul att åka med o se dig hantera pinnen med dina lena icke-RR-händer. :gnissla

Nä men allvarligt. Om jag råkar köra åt "det" hållet så kommer jag säga till... Ska på en Norge-semester i A5an i slutet av Januari, kör då nästan "förbi". Kanske kan mötas upp?

Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Såg dock ett par YouTube-videos om Lotus-Opeln och det är då aningen jobbigt att ta sig i och ur den där bilen. Finns det ingen bil med bättre insteg, men ändå snarlikt lika grym för bankörning?

Så kommer du förbi Stockholm någon gång med RS4an? ;) Vore kul att åka med o se dig hantera pinnen med dina lena icke-RR-händer. :gnissla

Nä men allvarligt. Om jag råkar köra åt "det" hållet så kommer jag säga till... Ska på en Norge-semester i A5an i slutet av Januari, kör då nästan "förbi". Kanske kan mötas upp?
Accelerationstester med Hakkapelitta är inte speciellt givande.....:gnissla

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Vad är givande för dig dåååårå? Jag behöver omkörningspunch! :D

Är bilen din kittad något för att ta kurvor, eller tippar den över så fort det svängar?
Givande är en vårdag i mars när sommarmackorna åker på.

Bilen har originalextrautrustningen sportchassi plus, så den är bra stum. Givetvis märks framtungheten lite, som hos de flesta Audi, men den svänger fint.

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Var o snackade med Audi Hammarby för ett tag sedan. Schyst säljare som verkligen gör sitt bästa. Han ringde upp då jag visade intresse i en RS6 Sedan, att det finns en sådan som är beställd, och typ tillverkad... och som de kan sälja av ehum.. "billigt" till mig :D Enda nackdelen är att den är i Sepang blue alltså Sprint blå som den heter på svenska antar jag?

Är det en fin färg egentligen? Vad säger ni? Ja låt säga man ska "slå till" :näsblod . Fick inte höra priset exakt, men han skulle återkomma... i tuffa tider så verkar det ändå som man kan vara hallhård och visa kalla handen om deras pris inte är bra nog.

Bara så ni vet, vore priset isåfall så pass att man kan sälja om 1 år och inte få den brakförlust det vore vid den typiska värdeförminskningen för en sådan bil. Kan återigen säga er att jag vet mycket väl vad värdeminskning är och den är självklart prio 1 på listan vid en förhandlning. Men jag ser även på faktiska ägandekostnader utöver det oxå som måste vara humana.

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...