Vilken "sportbil" har mest värde?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Var o snackade med Audi Hammarby för ett tag sedan. Schyst säljare som verkligen gör sitt bästa. Han ringde upp då jag visade intresse i en RS6 Sedan, att det finns en sådan som är beställd, och typ tillverkad... och som de kan sälja av ehum.. "billigt" till mig :D Enda nackdelen är att den är i Sepang blue alltså Sprint blå som den heter på svenska antar jag?

Är det en fin färg egentligen? Vad säger ni? Ja låt säga man ska "slå till" :näsblod . Fick inte höra priset exakt, men han skulle återkomma... i tuffa tider så verkar det ändå som man kan vara hallhård och visa kalla handen om deras pris inte är bra nog.

Bara så ni vet, vore priset isåfall så pass att man kan sälja om 1 år och inte få den brakförlust det vore vid den typiska värdeförminskningen för en sådan bil. Kan återigen säga er att jag vet mycket väl vad värdeminskning är och den är självklart prio 1 på listan vid en förhandlning. Men jag ser även på faktiska ägandekostnader utöver det oxå som måste vara humana.

Värdemiskning, RS6, RS4, M5 hör inte hemma i samma mening.

Kolla vad en 2-3 år gammal M5a med 5000mil på mätaren kostar. Den äter pengar och drar snällt 2l milen. Köper man såna roliga bilar så ska man inte ens fundera på vad värdeminskningen är. Försäkring på en M5a om du bor i Slöddertälje lär ju vara gratis. Antar du inte kommer parkera den utomhus.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Värdemiskning, RS6, RS4, M5 hör inte hemma i samma mening.

Kolla vad en 2-3 år gammal M5a med 5000mil på mätaren kostar. Den äter pengar och drar snällt 2l milen. Köper man såna roliga bilar så ska man inte ens fundera på vad värdeminskningen är. Försäkring på en M5a om du bor i Slöddertälje lär ju vara gratis. Antar du inte kommer parkera den utomhus.
Nä som du säger, rätt puckat köp :D Ska provköra en V10-snurra först såklart.

Det lutar åt att inte köpa då framtiden för dessa bilar är "sådär" :näsblod

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Nä som du säger, rätt puckat köp :D Ska provköra en V10-snurra först såklart.

Det lutar åt att inte köpa då framtiden för dessa bilar är "sådär" :näsblod

Men ska man vara fin får man lida pin så ska man unna sig något är pengar det sista du ska tänka på. Blandar du in för mycket ekonomi så ligger Hyndai Getz med 1.1l bensin motor bäst till hands och hur kul är det :va

Men att köpa ny RS eller M serie är ren idioti om du inte skiter pengar.

En 04-05 ans RS6a kanske? Mycket skoj bil men inte direkt gratis på någotvis.

Last edited:

Nihlén

Go Thai
Gick med
3 Aug 2006
Hoj
Honda X-11 -01
Synd bara att alla AMG-mercor förstörs helt av sura slirautomater. Vart är dubbelkopplingslådorna?

Slå till på en SL 63 AMG Multiclutch speedshiftlåda från AMG 7stegad... snabb respons trevlig leksak men prislappen är kanske i överkant inbland, har en i hallen för dryga 1,7mil.

Annar får man ju säga att AMGs speedshiftlådor är granska trevliga att handskas med... visst de är inte lika snabba som Sekventiella lådorna som sitter i Mazerati å andra åk men för vardag och eventuella turer på bana så räcker det lååångt.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Men ska man vara fin får man lida pin så ska man unna sig något är pengar det sista du ska tänka på. Blandar du in för mycket ekonomi så ligger Hyndai Getz med 1.1l bensin motor bäst till hands och hur kul är det :va

Men att köpa ny RS eller M serie är ren idioti om du inte skiter pengar.

En 04-05 ans RS6a kanske? Mycket skoj bil men inte direkt gratis på någotvis.
RS6 finns bara i Kombi hittills. Det är Sedan-modellen om nått som jag tittat påt.

RS4an tilltalar inte. Har inte riktigt den där mjuka biffigheten. :tungan

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
"Jagtyckerattduskaköpa" nya Hyundai i10, har en själv, grym fartkänsla i den.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
För att de är snabbare, givetvis. Fast jag älskar att fläska i en högre växel med en gammal hederlig manuell låda.

Hur någon kan gilla en slirautomat övergår mitt förstånd.

Håller med, sjukt att vissa biltillverkare fortfarande använder sånt.

Jag skulle även vilja påstå att en B7 RS4 är en helt underbar busbil. Finns nog ingen dag på året som jag hellre åker A5 diesel.

En trevlig bil är annars nya S4 med aktiv bakdiff och dsg

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Slå till på en SL 63 AMG Multiclutch speedshiftlåda från AMG 7stegad... snabb respons trevlig leksak men prislappen är kanske i överkant inbland, har en i hallen för dryga 1,7mil.

Annar får man ju säga att AMGs speedshiftlådor är granska trevliga att handskas med... visst de är inte lika snabba som Sekventiella lådorna som sitter i Mazerati å andra åk men för vardag och eventuella turer på bana så räcker det lååångt.
Spelar ingen roll hur "snabb" responsen är. En slirautomat är en slirautomat; fanskapet slirar när man trycker på gasen, växlar ned när man vill behålla en hög växel och växlar upp när man vill ligga kvar på en låg.
Visst, AMG speed shift är bättre än vanliga slirautomater, men jämfört med en dubbelkopplingslåda eller vanlig manuell suger de.

Nihlén

Go Thai
Gick med
3 Aug 2006
Hoj
Honda X-11 -01
Spelar ingen roll hur "snabb" responsen är. En slirautomat är en slirautomat; fanskapet slirar när man trycker på gasen, växlar ned när man vill behålla en hög växel och växlar upp när man vill ligga kvar på en låg.
Visst, AMG speed shift är bättre än vanliga slirautomater, men jämfört med en dubbelkopplingslåda eller vanlig manuell suger de.

Kan så vara... tur att man kan välja manuellt läge på dagens speedshiftlådor... nu kan du om du vill pressa bilen mot varvstopp :)

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Kan så vara... tur att man kan välja manuellt läge på dagens speedshiftlådor... nu kan du om du vill pressa bilen mot varvstopp :)
Visst, men den slirar likförbannat, tar låååång tid på sig att växla när man trycker på knappen samt gör bilen slöare och törstigare.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det jag funderat på med automat, och även paddlar, i en bil med mycket effekt, speciellt såhär i vintertider, vad fasen gör man om man blir lite för modig i sladdandet? Finns ju liksom ingen koppling att rädda sig med...

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Förstår lite vad du menar (tror jag) men samtidigt... finns ju alltid en broms att (försöka) rädda sig med :tungan ;)

Nihlén

Go Thai
Gick med
3 Aug 2006
Hoj
Honda X-11 -01
Det jag funderat på med automat, och även paddlar, i en bil med mycket effekt, speciellt såhär i vintertider, vad fasen gör man om man blir lite för modig i sladdandet? Finns ju liksom ingen koppling att rädda sig med...

finns några alternativ... inget är hundra:

1. du far baklänges ner i diket och får vackert vänta på bärgaren
2. slå i neutralläget på lådan
3. är det på väg å gå åt pipan tryck till på ESP-knappen så får du hjälp igen
4. skit i å sladda när det är allt för risigt väglag låt alla datorer sköta sitt så kommer du hem till tanten för ytterligare en lugn kväll.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Förstår lite vad du menar (tror jag) men samtidigt... finns ju alltid en broms att (försöka) rädda sig med :tungan ;)

Nja, det låser sig bara som man ligger, går inte att korrigera med broms. Funkar ju att stanna med dock om man inte har så mycket fart på...

Måste faktiskt "rädda" med bromsen själv idag, "råkade" göra en 180 vid en korsning i misstag. :näsblod

finns några alternativ... inget är hundra:

1. du far baklänges ner i diket och får vackert vänta på bärgaren
2. slå i neutralläget på lådan
3. är det på väg å gå åt pipan tryck till på ESP-knappen så får du hjälp igen
4. skit i å sladda när det är allt för risigt väglag låt alla datorer sköta sitt så kommer du hem till tanten för ytterligare en lugn kväll.

Sant, men dum som man är blir det nog nr.1 allt för ofta.

Last edited:

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
RS6 finns bara i Kombi hittills. Det är Sedan-modellen om nått som jag tittat påt.

RS4an tilltalar inte. Har inte riktigt den där mjuka biffigheten. :tungan

RS ska vara kombi det är ju hela grejen. Familjeräser. Köper du en sedan kommer frugan berätta att det är dags för barn och så får du sälja i alla fall. Kombi är praktiskt och bra.

En M5a då? Åk och provkör :)
http://www.blocket.se/vi/19545383.htm?ca=10_s

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
RS ska vara kombi det är ju hela grejen. Familjeräser. Köper du en sedan kommer frugan berätta att det är dags för barn och så får du sälja i alla fall. Kombi är praktiskt och bra.

En M5a då? Åk och provkör :)
http://www.blocket.se/vi/19545383.htm?ca=10_s
Gillar inte BMW generellt och det där utseendet lockar inte alls. Nån aura över BMW som jag bara inte kan överse.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Bara så ni vet, vore priset isåfall så pass att man kan sälja om 1 år och inte få den brakförlust det vore vid den typiska värdeförminskningen för en sådan bil. Kan återigen säga er att jag vet mycket väl vad värdeminskning är och den är självklart prio 1 på listan vid en förhandlning. Men jag ser även på faktiska ägandekostnader utöver det oxå som måste vara humana.

Det är bara att inse fakta, du blir rövknullad utan glidmedel om köper en sprillans ny "värstingbil" vart du än befinner dig i världen.
Säg att bilen kostar 1 miljon att köpa, inte ens om jag då hade 10 miljoner på banken så skulle jag köpa den. Förstå hur mycket du skulle gråta dig till sömns varje natt när du inser att du har bränt 1/10 av din förmögenhet på en DAF!
Och köper du den med lån så måste man lobotomera sig först, ingen människa som är frisk kan göra något sådant :näsblod
Köp en begagnad och roligare bil. Du borde bortse från det praktiska/köpa en bil vid sidan om och sen skaffa dig en tysk banbil eller varför inte en fransk :gnissla

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Det är bara att inse fakta, du blir rövknullad utan glidmedel om köper en sprillans ny "värstingbil" vart du än befinner dig i världen.
Säg att bilen kostar 1 miljon att köpa, inte ens om jag då hade 10 miljoner på banken så skulle jag köpa den. Förstå hur mycket du skulle gråta dig till sömns varje natt när du inser att du har bränt 1/10 av din förmögenhet på en DAF!
Och köper du den med lån så måste man lobotomera sig först, ingen människa som är frisk kan göra något sådant :näsblod
Köp en begagnad och roligare bil. Du borde bortse från det praktiska/köpa en bil vid sidan om och sen skaffa dig en tysk banbil eller varför inte en fransk :gnissla
Ja, man kanske ska gå över till sporten att bilen ska dra så lite som möjligt och det ska gå så sakta och säkert som möjligt. Lite VV-ideologi alltså.

Nädu, är just nu bara inställd på att provköra för skojs skull. :)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning