Vilken storlek tror ni jag ska ha på skinnställ?

H 0 0 d i e

Rookie
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
Letar duke 2:a
edit: Vet nu att Berik ställ i strl. 50 passar fint.:tummenupp

Tjeena, tänkte beställa ett skinnställ från FC MOTO och undrar då, eftersom jag inte kan prova dem, vilka storlekar ni rekommenderar för mig att prova.

Jag är ca 187 cm lång och nätta 70 kg. Hoppas man finner ett skinnställ som passar, annars blir det väl tvådelat. Det är motard jag ska köra.:yoparty

Handskar, hjälm och vantar ska jag nog köpa hos den lokala mc-butiken då det är lite knixigt med bra passform på dem.

tacksam för hjälp o tips!:tummenupp

edit: har läst att Berik strl 52 passar vissa med liknande mått. Följdfrågan blir då hur mycket en ryggskena tar plats?

Last edited:

Mekzon

Snigel
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Jag tycker nog att längden snarare säger 54, kanske 56. Finns det ingen firma du kan prova hos? Det är svårt att gissa storlek eftersom det kan skilja mycket mellan olika modeller.

H 0 0 d i e

Rookie
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
Mekzon skrev:
2434311 Jag tycker nog att längden snarare säger 54, kanske 56. Finns det ingen firma du kan prova hos? Det är svårt att gissa storlek eftersom det kan skilja mycket mellan olika modeller.

Jag kollade in Berik ställen på FC MOTO och tror att en av deras modeller säljs här i närheten som jag kan prova. Tror du att det går att prova en Berik modell, för att lista ut storleken, och sedan köpa en annan modell? då snackar vi te x om BERIK LS2 3213 och BERIK LS1 3214.

Rasorblade skrev:
2434285 Din längd säger 52 och din vikt säger 50:D

Nejdå, det mellan benen måste få plats också hehe:tummenupp

alltid att man måste gå upp en storlek i byxor...:hihi :tungan

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Blå
Har ett nytt Arlen Ness 3216 storlek 56. Är 190 cm och 105 kg.
Sitter perfekt som ett korvskinn på mig.
Kom ihåg att skinnet töjer sig.
Tar du 56 kan du snart simma i det:rolleyes:
Vill du ha ett bekvämt ställ som känns som fritidskläder köper du ett stort.
Vill du ha ett säkert ställ där skydden sitter på plats när du vurpar ska du ta ett mindre.

H 0 0 d i e

Rookie
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
stefur skrev:
2434378
Kom ihåg att skinnet töjer sig.Vill du ha ett säkert ställ där skydden sitter på plats när du vurpar ska du ta ett mindre.

Vad bra, då fick jag det rätt iaf. Måste bara bestämma mig ang. märke och storlek då...

aja, ses säsongen 2009 :D

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
jag är 182cm/85kg och har ett 52 spyke ställ. det är nästan för kort då det drar lite i de ädla delarna

marsva83

I bury those cock-a-roaches!
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
långsammast i ledet
jag har ett spidi storlek 52... är runt 188 o väger 77kg.. på längden sitter det bra, men annars e det nog lite för stort....det bästa är väl att prova innan när man om man inte är stöpt i universalformen för killar...

"Lucci"

Med armbågen i marken
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
Såld
fan, jag har visst lite mindre kropps massa då jag har 50 i dainese och 48 i halvarssons?? 184cm hög och nätta 67kg bred:tungan

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Blå
PS. Inga problem med ryggskydd, har UFO;s största 185+
Tror sällan att nåt skinnställ känns bra i början.
Stället töjer sig efter dina knotiga ben och armar och efter en månad känns det som du fått det figursytt från Italien:D

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
H 0 0 d i e skrev:
2433995 Tjeena, tänkte beställa ett skinnställ från FC MOTO och undrar då, eftersom jag inte kan prova dem, vilka storlekar ni rekommenderar för mig att prova.

Jag är ca 187 cm lång och nätta 70 kg. Hoppas man finner ett skinnställ som passar, annars blir det väl tvådelat. Det är motard jag ska köra.:yoparty

Handskar, hjälm och vantar ska jag nog köpa hos den lokala mc-butiken då det är lite knixigt med bra passform på dem.

edit: har läst att Berik strl 52 passar vissa med liknande mått. Följdfrågan blir då hur mycket en ryggskena tar plats?

Ska du ha Berik så satsa på 52, 50 är nog på tok för kort. Jag är 186 och 52 är precis lagom, dock väger jag mer än du - sådär en 30 kg :hihi - och det sitter ju tajt som fan över buken.

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Blå
imaster skrev:
2434734 Ska du ha Berik så satsa på 52, 50 är nog på tok för kort. Jag är 186 och 52 är precis lagom, dock väger jag mer än du - sådär en 30 kg :hihi - och det sitter ju tajt som fan över buken.

Är du full???

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
stefur skrev:
2434736 Är du full???

Nej, har själv haft både Berik och Arlen Ness. 186 cm, 100 kg strlk 52 i både Beriks och Arlen Ness ställ. För tillfället har jag en Arlen Ness-jacka och ett par Berik-byxor, båda i storlek 52. Större än så sitter inte tajt nog för att skydden ska sitta kvar vid krasch.

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Blå
imaster skrev:
2434741 Nej, har själv haft både Berik och Arlen Ness. 186 cm, 100 kg strlk 52 i både Beriks och Arlen Ness ställ. För tillfället har jag en Arlen Ness-jacka och ett par Berik-byxor, båda i storlek 52. Större än så sitter inte tajt nog för att skydden ska sitta kvar vid krasch.

ah, du skojar med mig :D

Last edited:

Evert

bankorning.com
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
ingen för tillfället
H 0 0 d i e skrev:
2433995 Tjeena, tänkte beställa ett skinnställ från FC MOTO och undrar då, eftersom jag inte kan prova dem, vilka storlekar ni rekommenderar för mig att prova.

3,5 mil till Bromölla, kan det inte vara värt ett besök på Claessons? Sist jag var där hade de iaf Berik så du kan ju kolla passformen där.

H 0 0 d i e

Rookie
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
Tog en runda och provade Berik o Alpinestars modeller (jäklar vad snabb man såg ut hehe:tummenupp ). Det blir lätt strl 50 för min del då skydden och stället sitter riktigt bra. Nackdelen är att det fattas ca 2 cm i ärmarna och även lite i benen men det är ju lättare att fixa. Stövlarna täcker också upp det lilla som fattades, likaså handskarna.

Summan av detta blir att man är riktigt jävla nära att beställa ett BERIK LS2 3213:yoparty

En annan fråga som dök upp är om man kan, för en kortare tur, ta byxorna och sedan en skyddsdräkt,+tröja el nåt, och fortfarande ha hyffsat fungerande kroppsskydd, eller måste sådana där skyddsvästar sitta under ngt tajtare??:confused:

Alpinestar såg inte lika fina ut tyckte jag och hade lite äldre 'look' tyvärr. Viktigare var att deras skydd satt hyfsat dåligt på mig. Det får bli Alpine stövlar och kanske handskar eftersom de var riktigt sköna:tummenupp
Njae, kanske Halvarsson handskar...

För övrigt så hoppas jag att en annan lång o slimmad person fick lite ideer ang storlek o så.:)

Last edited:

No_limit

Gula faran..
Gick med
16 Jan 2006
Hoj
Gixxer 600
Tjenare..jag har ett berik ställ stolek 52.berik är små ställ..och jag är 186 lång och väger 82..såå inte större än 52 skulle jag säga...det ska sitta tajt...:tummenupp

Rudis

A B
Gick med
14 Sep 2003
Hoj
Yamaha R6 -99
Jag skulle aldrig våga beställa ett ställ utan att prova just den modellen/storleken först!

Var till Lelles idag, och provade först ett Dainese helställ stl 50.. helt omöjligt på överkroppen.. sen Alpinestar 2-delat stl 52.. satt rätt schysst... så de vart ett 2-delat Dainese stl 50 ! Så de skiljer så mycket mellan modeller av samma märke som märken sins emellan!

MVH Erik.

H 0 0 d i e

Rookie
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
Rudis skrev:
2465008 Jag skulle aldrig våga beställa ett ställ utan att prova just den modellen/storleken först!

Precis vad jag har gjort, jobbigt om det inte passar..

Det jag undrar över nu är om man ska vänta på 2007 modellerna eller köpa ett nu? Undrar när 07or börjar säljas hos te x fc-moto så man får det för ett vettigt pris?

Flerko

Hojåkare
Gick med
31 Aug 2006
Hoj
Längtar efter en VTR FIRESTORM
Jag behöver oxå hjälp!

Tja!

jag är i tagen att köpa skinnställ och behöver lite hjälp.
Jag är 170 lång och väger 70 kg. Styrketränar lite så det är därför jag väger så mkt. Är med andra ord lite bred om bröstet men har ganska korta ben.
Har någon nått förslag på strl?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...