Vilken v-twin ska man välja????

sauber

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Vinslöv
Hoj
Astrimmad R1-06
sluta tips om TL och TLR...

1. den väger flera hundra kilo
2. den ser för jävlig ut!
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Provkörde det ett gäng twinhojar runt en liter (med kåpor) innan jag shoppade loss för två år sedan så här är mina fem cent:

TLS/TLR: mullig motor men i övrigt en rätt sävlig hoj med för klena fjädringskomponenter. Hela bygget känns lika otympligt som designen, en klar besvikelse. Svårt att hitta fräscha ex.

SV1000: underskattad hoj, skitfin motor, lite mjuk i hullet original men betydligt smidigare än TLS/TLR. Saknar dock attityd i designen, lite för "vattenkammad"

VTR 1000 Firestorm: mindre och nättare än de övriga, enormt lättkörd med en rätt neutral körställning som funkar även på längre turer. Fin motor men saknar det extra moset. Inga superkomponenter vad gäller bromsar och fjädring för riktig hårdkörning. Välbyggd som alla Honda.

RSV Mille: en av mina favoriter, har det mesta man kan önska sig utöver design och känsla. Funkar såväl till vardags som till bansmiskning. Mullig motor med fin sång om den får andas fritt. Finns dock risk att du får vänta länge om du behöver reservdelar, det har varit mkt strul med dåliga lagersystem etc som påstås vara lösta...min polare har väntat hela sommare på en avgasburk så det är def. inte 100% ännu :rolleyes:

VTR 1000 SP1/SP2: lik Millen som körupplevelse, jämförbara prestanda. SP har dock en mer extrem körställning och är inte fullt lika lätthanterlig som Millen. Å andra sidan känns bygget lite mer förfinat: Millens Rotaxtwin vibrerar mer, växellådan är kärvare mm...jag tycker Hondan känns mer exklusiv. Så det blev en sån för mig även om det mer var av slump...det kunde lika gärna ha blvit en Mille.

SP2 är i mångt och mycket samma hoj som SP1 som körupplevelse räknat. Dock är de svåra att få tag i och betingar något högre priser.

Testade även ett par av Ducatis modeller, bla 900 SS och 748. Charmiga hojar men priserna (då) stod inte i paritet till allt det andra. Men visst, det är svårt att prata twin utan att nämna Ducati.

SuperDuke testade jag nyligen och det var en hysteriskt kul hoj som bara bad om att få mer gas. Till allt annat är den rätt meningslös, den ska busas med helt enkelt. Tyckte dessvärre att den också kändes rätt smäckig jämfört med min Honda men det är ju en högst personlig åsikt...

Som resten ovan...:rolleyes: :D

Hoppas du hittar något som passar:)
 

Pizzabagarn

Guest
SV1000: underskattad hoj, skitfin motor, lite mjuk i hullet original men betydligt smidigare än TLS/TLR. Saknar dock attityd i designen, lite för "vattenkammad"

Du borde få jobb på någon mc-tidning.
Att med så få ord som möjligt säga så mycket som dessutom stämmer klockrent :tummenupp
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Last edited:

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
916 är riktigt snygg, men allvarligt talat. 69k för en TIO ÅR gammal hoj? Jag köpte min RSV-R -03 för mindre än så och den är bättre på precis allt än en 916. Ducatis begpriser får en enorm rolleyes från mig: :rolleyes:

Jo men de står sig ju, så du får ju igen pengarna när du säljer den, speciellt 916/996/998 serien.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Bara ett litet tips: Passa dig jäkligt noga för att provköra en sportigare Guzzi!
Efter det kommer du ju inte att ha så många valmöjligheter längre....
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Tjena!
Satt ihop en liten lista av v-twinar som jag kom att tänka på, hoppas du lyckas hitta något du gillar!;)

Suzuki SV 1000 - jäkligt fin hoj för pengarna, akta dig bara för första insprutnings versionerna 03-04(har jag för mig).
Aprilia RSV - Har vunnit många tester, ljudet är helt underbart, chassit skall vara kanon - designen är klockren på de nyare modellerna.
Aprilia Falco - Lite som ovan, fast betydligt mer vardags anpassad - funkar för touring.
Buell XB9S/R / XB12S/R - Rå design, kort hjulbas, ballt motorljud. Kanske inte riktigt en sporthoj, men det är kanske inte nödvändigt?:confused:
Highland 950 Supermotard - Gillas det med fet v-twin supermotardjätte är det här grejen!
Aprilia SXV 450/550 - Mer tävlingsmotard, riktigt vass! Dock inget att åka långt på!:D
Yamaha BT 1100 Bulldog - Blandning av steet/custom, inget att piska bana med direkt... men gillar man att glida och stilen så visst:)
KTM 950 SM - Rå, kraftfull, stor twinsupermoto...
KTM 990 Superduke - Huliganernas huligan, behöver man säga mer?:yoparty
HD Sportster 883/1200 - Kort och gott en lite "sportigare" HD, maffigt ljud.

Lycka till med det underbara att leta ny hoj!:tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top